Lära sig mer om eftersök/trafikeftersök

MrWahlstrom

Lära sig mer om eftersök/trafikeftersök

Inlägg av MrWahlstrom »

Hej på er alla kloka människor. Relativt nybliven jägare som försöker lära mig så mycket jag bara kan om allt. Ju mer jag jagat denna säsong, ju mer inser jag vad jag gillar och vad jag vill göra mer av.

Jag har en stark längtan att få utnyttja detta intresse till något samhällsnyttigt med. Jag vill således lära mig mer och på sikt kunna bidra med trafik-eftersök. Fullt medveten om att hund behövs osv. Jag kommer inte skaffa hund just nu, utan detta är min långsiktiga plan.

Men just därför vill jag kolla vart jag ska börja.

Så till er mer erfarna. Vad är bästa sättet och lära sig och förbereda sig för en sådan uppgift? Träna säkert skytte är ju viktigt oavsett och sker löpande. Men ser ni att det finns kurser/utbildningar som är vettiga och gå? Vad mer skulle ni tipsa om, om man nu vill röra sig mot detta? :)

Tacksam för input från erfarna jägare :)
Användarvisningsbild
rajonbh

Re: Lära sig mer om eftersök/trafikeftersök

Inlägg av rajonbh »

Hej,

Första tipset är att fortsätta jaga, jaga, jaga och sen jaga lite mer
Sen beror det på vilka vilt du är intresserad av att gå eftersök på? Det skiljer sig en hel del på att gå efter rådjur/hjort, älg eller vildsvin. Djur med flyktbeteende är lite mer förutsägbara under eftersök.
Har du möjlighet så försök att gå med en hundförare under jakterna så ofta som du kan. Jag har själv tagit med många när jag gått med hund, och det finns många fler som gärna gör det.

Andra tipset är att gå med i SEF, Svenska eftersöksföreningen. Anordnar kurser, föreläsningar, träffar och ofta ett bra utbyte av erfarenheter medlemmar emellan.

SJF anordnar normalt sett eftersökskurser, både endagars och en fördjupad kurs. Brukar vara trevligt och lärorikt. Gick själv en kurs där för ett par år sedan (10-12 träffar), och vi som gick den kursen håller fortfarande kontakten och lägger lite spår åt varandra ibland.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Det finns ju även litteratur att tillgå i ämnet eftersök, så att läsa på är en bre grej. Men helt klart så är en kurs det bästa samt sen lite praktik med en van eftersöksjägare.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Finns en web-kurs på jägareflrbundet. Lite grunder men för den utan eller med liten erfarenhet är den bra.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
MrWahlstrom

Inlägg av MrWahlstrom »

rajonbh skrev: 15 feb 2021, 21:37 Hej,

Första tipset är att fortsätta jaga, jaga, jaga och sen jaga lite mer Bild
Sen beror det på vilka vilt du är intresserad av att gå eftersök på? Det skiljer sig en hel del på att gå efter rådjur/hjort, älg eller vildsvin. Djur med flyktbeteende är lite mer förutsägbara under eftersök.
Har du möjlighet så försök att gå med en hundförare under jakterna så ofta som du kan. Jag har själv tagit med många när jag gått med hund, och det finns många fler som gärna gör det.

Andra tipset är att gå med i SEF, Svenska eftersöksföreningen. Anordnar kurser, föreläsningar, träffar och ofta ett bra utbyte av erfarenheter medlemmar emellan.

SJF anordnar normalt sett eftersökskurser, både endagars och en fördjupad kurs. Brukar vara trevligt och lärorikt. Gick själv en kurs där för ett par år sedan (10-12 träffar), och vi som gick den kursen håller fortfarande kontakten och lägger lite spår åt varandra ibland.
Grymt! Det där är en sådan fundering jag har tänkt på. Måste man inrikta sig på just specifika djur i eftersök? Tänker att ett trafikeftersök kan ju innebära vilket vilt som helst egentligen. Bör man inte således kunna hantera dom alla? Eller hur jobbar man där?

Ska kolla in SEF där och se om man kan hitta för bra. Tusen tack för tipset! :) Låter ju riktigt lovande det.
MrWahlstrom

Inlägg av MrWahlstrom »

locorod skrev: 15 feb 2021, 21:52 Finns en web-kurs på jägareflrbundet. Lite grunder men för den utan eller med liten erfarenhet är den bra.
Perfekt ju i dessa tider när alla ändå är förpassade hemma :D Tack för tipset. Ska kollas in :D
MrWahlstrom

Inlägg av MrWahlstrom »

börje skrev: 15 feb 2021, 21:41 Det finns ju även litteratur att tillgå i ämnet eftersök, så att läsa på är en bre grej. Men helt klart så är en kurs det bästa samt sen lite praktik med en van eftersöksjägare.
Yes, böcker finns ju en hel del :) Ska se vad de kan tänkas bli först och hugga tag i :)
Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

MrWahlstrom skrev:
rajonbh skrev: 15 feb 2021, 21:37...
Grymt! Det där är en sådan fundering jag har tänkt på. Måste man inrikta sig på just specifika djur i eftersök? Tänker att ett trafikeftersök kan ju innebära vilket vilt som helst egentligen. Bör man inte således kunna hantera dom alla? Eller hur jobbar man där?

Ska kolla in SEF där och se om man kan hitta för bra. Tusen tack för tipset! :) Låter ju riktigt lovande det.
Trafikeftersök kan innebära olika vilt, men man har olika konstellationer på ekipagen beroende på vilket viltet det gäller.
Typiskt för mindre hjortdjur är att man har en spårhund vilket man spårar med tills man går ikapp viltet, och lyckas man inte skjuta där så har man en snabb hund som släpps som går ikapp och drar ner viltet.
Typiskt för älg och vildsvin är att man även här har en spårhund som man spårar med tills man går ikapp. Skillnaden är att denna släpphunden är en ställande hund som går ikapp och ställer viltet så man kan gå dit och skjuta viltet på ståndskall.

Ibland är spårhund och släpphund samma hund, men oftast har man två olika hundar så att släpphunden är pigg om det blir dags att släppa.
På vildsvin bör man vara två personer.

Lycka till Bild