Friskvårdsbidrag - Pistolskytte

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

aep65

Friskvårdsbidrag - Pistolskytte

Inlägg av aep65 »

Hej på er!

Svenska dynamiska sportskytteförbundet har som ni vet legat på och fått ett klargörande som fastställer att dynamiskt skytte är en sådan aktivitet som berättigar till friskvårdsbidrag. Tack så mycket för det!

https://sdssf.se/skatteverket-godkanner ... ortskytte/

Enligt pistolskytteförbundet gäller det även fältskytte, springskytte och skidskytte. Men det kan fortfarande vara väldigt svårt att få igenom det då pistolskytte står som "ej berättigat" på skatteverkets hemsida.
Skatteverket avser att så småningom förtydliga på sin hemsida med en formulering, "Skytteaktivitet som även omfattar motion". Vet dock ej när det blir gjort.

Jag skulle gärna se att så många som möjligt mailar kansliet på Pistolskytteförbundet och trycker på om att de ska jobba för att all pistolskytte ska godkännas, men till att börja med att skatteverket ska gå ut med sitt förtydligande.

Kansli@pistolskytteförbundet.se

Det här skulle kunna vara ett enormt lyft för hela verksamheten och dessutom är det faktiskt, rätt helt enkelt.

Några exempel på andra aktiviteter som är godkänd:

Floating
Fotmassage
Fotvård
Hypnos
Ljusterapi
Meditation
Mental träning
Mindfulness/ stresshantering
Örtbad

Missförstå mig inte, det är säker jättebra grejer och jag är glad att de är godkända. Men hur mycket motion är inblandat där?!? Varför är då inte pistolskytte godkänt?

Tack!
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Re: Friskvårdsbidrag - Pistolskytte

Inlägg av potatiskastare »

Hmm, intressant! Då borde sporting och fältskytte kunna bli godkänt med. Eller?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
DalkarlsboTorpet

Inlägg av DalkarlsboTorpet »

Jag trodde inte friskvårdsbodraget enbart skulle gå till motion? Jag brukar ta massage och det godkänns. Kan det vara så att mitt jobb har egna regler också för att det är tungt fysiskt eller så?
aep65

Inlägg av aep65 »

potatiskastare skrev: 26 jan 2021, 18:45 Hmm, intressant! Då borde sporting och fältskytte kunna bli godkänt med. Eller?
Japp, fältskytte ska vara godkänt redan nu. Men att få de som administrerar det att förstå det verkar lättare sagt än gjort. Har bråkar med "Söderbergpartners" hela eftermiddagen om det.
aep65

Inlägg av aep65 »

DalkarlsboTorpet skrev: 26 jan 2021, 18:52 Jag trodde inte friskvårdsbodraget enbart skulle gå till motion? Jag brukar ta massage och det godkänns. Kan det vara så att mitt jobb har egna regler också för att det är tungt fysiskt eller så?
Det är skatteverket som bestämmer vad som är godkänt, inte företaget. Massage är godkänt tex.

Jag är ingen expert på det här. Men i formuleringen från skatteverket så står det "som även omfattar motion" när skytte avhandlas. Det kan du läsa om du följer första länken till dynamiska sportskytteförbundet. Där finns bifogat på den sidan ett dokument.
Fält

Inlägg av Fält »

Med tanke på vad de godkänner så tycker jag att alla skytteformer borde godkännas utan att det finns något krav på motion i samband med skyttet. Annars kan de ju sluta godkänna det som är rent mentalt som att vara friskvård.
Användarvisningsbild
cmk

Inlägg av cmk »

Kul att höra att det går framåt så sakta. Frågan har varit uppe tidigare, och nog kan man tänka sig att klassa (delar av) skytte som:

* koordinationsträning öga-hand-andning
* finmotorisk fingerträning
* koncentrationsövningar i bullermiljö

Eller nåt i den stilen.. :-)
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* KÖPT! Safari-rem canvas/läder

PM:a
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

Man kan kalla det "precisionsyoga" för all yoga (helt ospecificerat) är uppenbarligen okej enligt skatteverket???

Förklarar alla konstiga former av "yoga" som dykt upp de senaste åren.

mvh Mille
aep65

Inlägg av aep65 »

Tyvärr verkar det inte vara så enkelt som pistolskytteförbundet uttryckte i ett mailsvar till mig och som jag tolkade det. Tyvärr kom jag inte åt tidningen förrän nu i helgen. Såhär står det i en artikel i tidningen Pistolskytte:
Pistolskytte.jpg
Desto större anledning att så många som möjligt skriver ett snällt mail till kansliet på Pistolskytteförbundet och framför önskan om att driva frågan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sågen 78:01

Inlägg av Sågen 78:01 »

aep65 skrev: 31 jan 2021, 10:26 Tyvärr verkar det inte vara så enkelt som pistolskytteförbundet uttryckte i ett mailsvar till mig och som jag tolkade det. Tyvärr kom jag inte åt tidningen förrän nu i helgen. Såhär står det i en artikel i tidningen Pistolskytte:

Pistolskytte.jpg

Desto större anledning att så många som möjligt skriver ett snällt mail till kansliet på Pistolskytteförbundet och framför önskan om att driva frågan.
Jag missförstår dig säkert men om det är vad du kan använda bidraget till som du tycker är fel så skulle jag påstå att det där är en standardformulering för friskvårdsbidraget... Alltså inte köpa prylar eller betala medlemsavgiften...
Remington 700 kaliber 6,5x55
Tikka M77K kaliber 12/6,5x55 och 12/12
Brno mod. 4 kaliber .22lr
Krico 322 kaliber .22lr
Husqvarna 1640 MC kaliber 30-06
Baikal M/327 kaliber 12/12
Lillsven

Inlägg av Lillsven »

Jag har sökt och fått friskvårdsbidrag för startavgifter till fältskyttetävlingar så det funkar!
Användarvisningsbild
sjoegren

Inlägg av sjoegren »

Westernskytte och Fältskytte är tillåten friskvård, men pistolskytte är inte tillåten. Allt enligt listan på Skatteverket. Sen kan man fundera varför jakt inte är godkänd friskvård.
"Friskt kopplat -hälften brunnet"
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Lillsven skrev: 31 jan 2021, 23:18 Jag har sökt och fått friskvårdsbidrag för startavgifter till fältskyttetävlingar så det funkar!
Men tydligen inte medlemsavgiften... :evil: här får väl förbunden jobba på.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
pezon

Inlägg av pezon »

Jobbet ska nog få betala IPSC kursen ( när det nu blir av några sådana... )

2020:s skattefria Corongåva vart 4 askar Magtech .357 Magnum.... :D
Användarvisningsbild
Sågen 78:01

Inlägg av Sågen 78:01 »

sos skrev: 01 feb 2021, 10:17
Lillsven skrev: 31 jan 2021, 23:18 Jag har sökt och fått friskvårdsbidrag för startavgifter till fältskyttetävlingar så det funkar!
Fast återigen, medlemsavgifter täcks aldrig av friskvårdsbidraget... Det är inte skytterelaterat utan bara en korkad regel...
Remington 700 kaliber 6,5x55
Tikka M77K kaliber 12/6,5x55 och 12/12
Brno mod. 4 kaliber .22lr
Krico 322 kaliber .22lr
Husqvarna 1640 MC kaliber 30-06
Baikal M/327 kaliber 12/12
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

DalkarlsboTorpet skrev:Jag trodde inte friskvårdsbodraget enbart skulle gå till motion? Jag brukar ta massage och det godkänns. Kan det vara så att mitt jobb har egna regler också för att det är tungt fysiskt eller så?
Det heter ju Friskvårdsbidrag och inte Motionsbidrag :)
Vart TS fick för sig att det krävs motion för Friskvård vet jag ej ..

Tar också massage nuförtiden.
Vi får 3000kr/år så det blir ett antal gånger det ;)
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
aep65

Inlägg av aep65 »

Sågen 78:01 skrev: 01 feb 2021, 16:53
sos skrev: 01 feb 2021, 10:17
Fast återigen, medlemsavgifter täcks aldrig av friskvårdsbidraget... Det är inte skytterelaterat utan bara en korkad regel...
Fast medlemsavgift på ett gym täcks väl?
Senast redigerad av 1 aep65, redigerad totalt 2 gånger.
aep65

Inlägg av aep65 »

Velcro Fly skrev: 01 feb 2021, 18:58
DalkarlsboTorpet skrev:Jag trodde inte friskvårdsbodraget enbart skulle gå till motion? Jag brukar ta massage och det godkänns. Kan det vara så att mitt jobb har egna regler också för att det är tungt fysiskt eller så?
Det heter ju Friskvårdsbidrag och inte Motionsbidrag :)
Vart TS fick för sig att det krävs motion för Friskvård vet jag ej ..

Tar också massage nuförtiden.
Vi får 3000kr/år så det blir ett antal gånger det ;)
Det fick jag från skatteverkets formulering. De verkar tycka det är avgörande när det gäller skytte iaf.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

De tycker mycket de ... :)
Mycket av det som godkänns som Friskvård har inget med regelrätt motion att göra.
I början var det dock inte så men allehanda Mindfullness o dyl trams godkänns idag.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
aep65

Inlägg av aep65 »

Velcro Fly skrev: 02 feb 2021, 22:47 De tycker mycket de ... :)
Mycket av det som godkänns som Friskvård har inget med regelrätt motion att göra.
I början var det dock inte så men allehanda Mindfullness o dyl trams godkänns idag.
Precis. Därför tycker man att chanserna bör vara goda om bara förbundet trycker på och kämpar för det här. Det är väl bla annat sådant här man kan tycka de ska jobba med.
Det är ju direkt främjande för sporten.