Funderar på att skaffa mig en älghund

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 88 times
Been thanked: 75 times

Funderar på att skaffa mig en älghund

Inlägg av jdrotz »

Har varit sugen på detta ett bra tag och är än så länge bara i "funderarstadiet". Ekonomin finns, frågan som jag är ute efter är tidsaspekten. Jag har ett "vanligt" 7-16 jobb, familj, hus och har för det mesta kvällar och helger fria. Hur ser möjligheterna ut tror ni? Jag har nära ut till skog och mark samt goda möjligheter att kunna träna hunden på mark där det finns gott om älg.

Men...hur mycket tid behövs? Kan man få ihop detta med ett "vanligt" heltidsjobb? Jag vill såklart lägga så mycket tid som möjligt på hunden, men man behöver ju jobba för brödfödan också. Fritiden spenderas mest i skog/mark så det är inga problem.

När man jobbar - vart trivs hunden bäst? Hundgård? Inomhus?

Går det att få in en älghund i livspusslet?

Vad säger hundexpertisen?
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

karelsk blandning
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Funderar på att skaffa mig en älghund

Inlägg av karelsk blandning »

För att bara jaga helger tycker jag det är lite för lite jakt, ju mer hunden är i skogen så bättre chans att den blir bra.
Just nu med valpen har jag med honom i bilen på jobbet och den äldre får vara inomhus på dagarna där han trivs bäst.
Men det är olika från hund till hund, karelaren ville inte bli lämnad hemma ensammen så han gick följa med eller vara i hagen på dagarna.
Helst ville han följa med och vara i bilen när det var arbete.

Så om man vill är det ingen sak att ha en älghund sålänge man har jakt för den, tycker själv att det behövs 3st om man ska jaga mycket.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

karelsk blandning skrev:
18 nov 2020, 16:21
För att bara jaga helger tycker jag det är lite för lite jakt, ju mer hunden är i skogen så bättre chans att den blir bra.
Just nu med valpen har jag med honom i bilen på jobbet och den äldre får vara inomhus på dagarna där han trivs bäst.
Men det är olika från hund till hund, karelaren ville inte bli lämnad hemma ensammen så han gick följa med eller vara i hagen på dagarna.
Helst ville han följa med och vara i bilen när det var arbete.

Så om man vill är det ingen sak att ha en älghund sålänge man har jakt för den, tycker själv att det behövs 3st om man ska jaga mycket.
Tack för input 8)

Walt Slade
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av Walt Slade »

Har ingen större erfarenhet av älghundar mer än att jag var med lite när farsan hade en jämte.
Men en del saker är väl lika för de flesta jakthundar.
Första hösten den är mogen att börja vara i skogen kan man inte ha nog med komp och semester sparad, så börja samla på dig redan nu.
Det bästa är om man kan sprida ut ledigheten och ta en eller ett par dagar åt gången. Unghunden behöver återhämta sig ordentligt mellan jakterna, det gäller förresten även vuxna hundar.

karelsk blandning
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Inlägg av karelsk blandning »

En unghund som gör ett bra arbete och hinner skälla första gångerna behöver vila efter det.
Man ska inte bli allt för sugen att släppa dagen efter och ska jaga, trött i skallen brukar dom bli.

Sen tycker jag inte man ska ha bråttom och skjuta i alla lägen när man jagar in hunden, den skäller desamma nästa gång.
Iaf om det är ett ämne till hund, för det är en stånd hund man ska försöka få fram.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Bra synpunkter!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
scoutman
Has thanked: 9 times
Been thanked: 32 times

Inlägg av scoutman »

Välj hundras, kontakta avelsråd.
Kontakt o boka valp, gå valp/dressyrkurs även om du är duktig med hund, bra för relation mellan vovve och husse.
Blir hunden som regel ensam längre stunder o flera dagar i veckan så är hundgård med vindskydd å en isolerad koja bättre.
Försök ha semester ett tag när kompisen kommer hem så du är tillgänglig.
Prata med erfarna hundförare ha dom som mentor, be dem eller uppfödare följa med någon gång på injagning.

Så kul med vovve, lycka till.

PS många säger att man bör jaga med jakthund minst 3 ggr/vecka under säsongen, tror själv få jakthundar jagar så ofta. Släppt själv min drivande 20 ggr hittills i höst.
Browning X-bolt Adj, .308, Delta titanium HD 2,5-10x50.
Browning A-bolt, 6,5x55.
Stalon w110, LRD stalker.
Winchester 101, 12/70.
Baikal IJ58 mae, 12/70, till salu 500kr.
Anshutz 1450, 22LR, walther 4x32. Till salu 2500kr.
Beagle & labrador.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

scoutman skrev:Välj hundras, kontakta avelsråd.
Kontakt o boka valp, gå valp/dressyrkurs även om du är duktig med hund, bra för relation mellan vovve och husse.
Blir hunden som regel ensam längre stunder o flera dagar i veckan så är hundgård med vindskydd å en isolerad koja bättre.
Försök ha semester ett tag när kompisen kommer hem så du är tillgänglig.
Prata med erfarna hundförare ha dom som mentor, be dem eller uppfödare följa med någon gång på injagning.

Så kul med vovve, lycka till.

PS många säger att man bör jaga med jakthund minst 3 ggr/vecka under säsongen, tror själv få jakthundar jagar så ofta. Släppt själv min drivande 20 ggr hittills i höst.
Bra tips! Tack!

finnjägarn
Has thanked: 34 times
Been thanked: 15 times

Inlägg av finnjägarn »

Tror nog det fungerar :) . Ganska stor del av hundförare har samma livssituation som dig skulle jag tro. Eller hur många här får ihop 70-100dagar i skogen per säsong/hund? Iallafall jag får det, men då tycker jag att jag jagar såpass mycket så jag skulle inte hinna med ett arbete samtidigt :) . Sedan då hunden är erfaren och du bor på markerna så är det ju bara att åka och släppa hunden på morgonen. Sedan åka hem och hjälpa till i hushållet för att sedan åka och koppla till kvällen :lol:. En älghund brukar må bra i hundgården över dagarna så tror inte heller det är ett problem :) .
Senast redigerad av 1 finnjägarn, redigerad totalt 18 gånger.
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
Laikamannen
Been thanked: 43 times

Inlägg av Laikamannen »

Så länge du ska ha en hund så räcker helgerna till, just för den jaktliga biten. Hunden behöver ju vila ibland också.

Just första två åren får man lägga ner riktigt mkt tid på varje hund, valpstadiet, dressyr, skogsvana, injagning, utställning, jaktprov. Det är full huggning men fasen så kul för man får så mkt glädje tillbaka när hunden fungerar!

Går man sen helhjärtat in för att ha älgjakt med ställande hund som livsstil så bör man nog ordna ett jobb som är flexibelt under hösten. Ju fler hundar man har desto fler dagar måste man ha i skogen, ju fler dagar man jagar desto mer beroende är man av att ha fräscha fungerande hundar...

Var försiktig, det blir ett gift :mrgreen:
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Tack för mycket bra inputs! Får se hur och när jag går vidare med detta. Det börjar dock bli ganska lämpligt snart då barnen inte är så små längre och börjar klara sig själva.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Det här med jaktprov...Har ingen koll på det alls faktiskt. Vad är syftet med det? Är det krav för att hunden skall få jaga?

Användarvisningsbild
Gunnebrink
Has thanked: 48 times
Been thanked: 20 times

Inlägg av Gunnebrink »

Nä, det är avelsutvärdering och lite tävlingsverksamhet om man gillar den aspekten
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”

sajmon
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Inlägg av sajmon »

En annan viktig frågeställning är, hur ser din jaktmark ut? Hur stor? Har ni fler hundar i jaktlaget? Hur stor tilldelning?

Katjing
Been thanked: 17 times

Inlägg av Katjing »

jdrotz skrev:Det här med jaktprov...Har ingen koll på det alls faktiskt. Vad är syftet med det? Är det krav för att hunden skall få jaga?

Utan att någonsin ha gått ett jaktprov skulle jag säga att syftet är avel och nätverkande för husse och/eller matte.

Man kan strunta i både jaktprov och utställningar om sådant inte intresserar.

Användarvisningsbild
Laikamannen
Been thanked: 43 times

Inlägg av Laikamannen »

jdrotz skrev:
18 nov 2020, 23:34
Det här med jaktprov...Har ingen koll på det alls faktiskt. Vad är syftet med det? Är det krav för att hunden skall få jaga?

Jaktprov är det verktyg som utvärderar aveln. Vad fungerar och vad fungerar inte.

När du ska köpa valp så ska du söka en valp där föräldradjuren har höga kullvärden bakåt. Gärna i flera generationer. Detta borgar för att linjerna har stark jakt i sig.

Kullvärde (ex 7/8) anger att 7 av 8 hundar från den kullen är meriterade på jaktprov.

De flesta som söker valp vill ha från högt meriterade föräldrar och linjer.

Alla seriösa uppfödare vill att valpköpare skall gå prov med hundarna dom sålt. Det ger mervärde för kenneln samt aveln och utvecklingen jaktligt av rasen.

Jaktprov går man för att man vill visa att den hund man har fungerar jaktligt i skogen. Samt att man hjälper den uppfödare som gett en chansen att köpa hund att fortsätta ha en bra avel samt statistik på sina avelsdjur.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

sajmon skrev:En annan viktig frågeställning är, hur ser din jaktmark ut? Hur stor? Har ni fler hundar i jaktlaget? Hur stor tilldelning?
Absolut. Har gott om mark och tilldelning. Den biten är jag inte så oroad över. Hundar är allt som oftast en bristvara och är i princip alltid ett välkommet tillskott där jag jagar.

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Tack för mycket bra svar i denna tråd.

sajmon
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Inlägg av sajmon »

jdrotz skrev:
19 nov 2020, 00:07
sajmon skrev:En annan viktig frågeställning är, hur ser din jaktmark ut? Hur stor? Har ni fler hundar i jaktlaget? Hur stor tilldelning?
Absolut. Har gott om mark och tilldelning. Den biten är jag inte så oroad över. Hundar är allt som oftast en bristvara och är i princip alltid ett välkommet tillskott där jag jagar.
Ungefär hur stor mark? Och normalt hur många passkyttar?

Användarvisningsbild
Ante.
Been thanked: 13 times

Inlägg av Ante. »

jdrotz skrev:Har varit sugen på detta ett bra tag och är än så länge bara i "funderarstadiet". Ekonomin finns, frågan som jag är ute efter är tidsaspekten. Jag har ett "vanligt" 7-16 jobb, familj, hus och har för det mesta kvällar och helger fria. Hur ser möjligheterna ut tror ni? Jag har nära ut till skog och mark samt goda möjligheter att kunna träna hunden på mark där det finns gott om älg.

Men...hur mycket tid behövs? Kan man få ihop detta med ett "vanligt" heltidsjobb? Jag vill såklart lägga så mycket tid som möjligt på hunden, men man behöver ju jobba för brödfödan också. Fritiden spenderas mest i skog/mark så det är inga problem.

När man jobbar - vart trivs hunden bäst? Hundgård? Inomhus?

Går det att få in en älghund i livspusslet?

Vad säger hundexpertisen?
Så där ser livet ut för de flesta hundägare jag träffar. Oavsett ras. Kör på du. Det är betydligt roligare att gå med hund än att sitta på pass.