Vilken jaktradio ska jag köpa??
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
-
Binningo
Vilken jaktradio ska jag köpa??
Hej, jag går i tankarna kring en ny jaktradio. Valet står egentligen mellan zodiac neo Bt eller lafayett Smart??
Handlar om en 155Mhz
Handlar om en 155Mhz
-
Alet001
Re: Vilken jaktradio ska jag köpa??
Vill slå ett slag för Icom prohunt, väldigt lätt att använda och fungerat bra när jag använt den.
"Hunting is getting as close as you can, shooting is getting as far away as possible"
- Giobbi
- Kontakt:
Köp en som du själv kan ställa in pilotton på. Verkar vara hälften av alla som har Enarsson som inte kan det. Zodiac neo verkar bra, är enkel. Har en easy 2 som fungerar felfritt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Söker Topp/ Älg/Varg/Lo/Björn/Järvjakt. Inte nödvändigtvis jakt utan också deltagande, hjälpreda, filmare - ute efter upplevelsen och miljön i första hand.
-
win307
Lafayett är en bra radio.Själv har jag en Micro 5,funkar bra. Tyvärr är deras tillbehör bara skräp...Tål inte regn,fukt men kanske är bättre idag? Det är ett känt Lafayettproblem.
Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
-
Gblenn
Av de två du frågar om skulle jag själv ha valt Lafayette. De har legat väldigt bra till i flertalet tester, inte minst deras senaste modeller. Och även om Zodiac nog egentligen bra, så känns inte deras lågprissegment som något att satsa på. Vill du ha blåtand så skulle jag även där satsa på Lafayette, av de två du listat, men det finns ju andra också. Tex Icom som redan nämnts är riktigt vassa och funkar verkligen väl i alla lägen. Även Hunter F1 har jag själv väldigt god erfarenhet av.
-
Sewen
Jag är Zodiac-kramare. Mycket pga användarvänligheten och tillgången till service här i Sverige. Har haft Neo BT som jag var nöjd med. Tyvärr försvann den i skogen och ersattes med One BT för ett par år sedan. Skulle jag köpa en ny radio idag hade det blivit Neo igen då den är bättre i storlek och jag knappast behöver använda båda banden.
Lafayette verkar iofs även det vara en mycket duglig radio som dessutom är smidig i storlek. Dock verkar den rätt krånglig att ställa in jämfört med Zodiac tex. Hade senast i helgen en jaktkamrat som fick googla för att förstå hur han skulle sätta på pilotton mm. Och det var inte första gången. Men när man väl fattat galoppen verkar det vara en bra radio som sagt.
Lafayette verkar iofs även det vara en mycket duglig radio som dessutom är smidig i storlek. Dock verkar den rätt krånglig att ställa in jämfört med Zodiac tex. Hade senast i helgen en jaktkamrat som fick googla för att förstå hur han skulle sätta på pilotton mm. Och det var inte första gången. Men när man väl fattat galoppen verkar det vara en bra radio som sagt.
-
Binningo
Okej tack, kompisen köpte nyss en zodiac så kanske blir en sån pga lättare att få hjälp när de behövs.
- T-Grön
För mig är det ett enkelt val. Icom eller Albecom.
På vårt lag köpte vi apparater samtidigt allihop, då vi gick över från 31 till 155:or Halva laget köpte Genzo och halva köpte Icom.
Detta var 2005.
Icom apparaterna F34 Går alla än idag, två Genzo likaså.
De som bytte efter genzo har alla olika apparater, och de flesta småkrånglar. Utom två nya Zodiak fast de är ju helt nya för året.
Ett grannlag köpte Albekom i samma veva som oss, och även de levererar än.
Jag gjorde tidigare av med flera st apparater per säsong, så jag köpte tre st Icom för att inte stå där utan mitt i jakten. Alla tre går än.
Det är faktiskt det första inom jakttillbehören som fungerat bättre än utlovat och under så lång tid. En av de klart bästa investeringarna hittills.
utslaget på 15 år så blir det inte så farligt.
Flera gästjägare har haft Laffayette i olika varianter. Provade själv en Micro 5 men den dog pga vatten.
Så mina gamla Icom lånas ut när det blir trassel, de verkar näsmast skottsäkra.
Ps Jag har fortsatt att testa olika märken, men alltid sålt dem vidare. Yeasu, Laffayette, Zodiak, och ett helt gäng kinavarianter som jag inte kommer ihåg namnet på.
På vårt lag köpte vi apparater samtidigt allihop, då vi gick över från 31 till 155:or Halva laget köpte Genzo och halva köpte Icom.
Detta var 2005.
De som bytte efter genzo har alla olika apparater, och de flesta småkrånglar. Utom två nya Zodiak fast de är ju helt nya för året.
Jag gjorde tidigare av med flera st apparater per säsong, så jag köpte tre st Icom för att inte stå där utan mitt i jakten. Alla tre går än.
Det är faktiskt det första inom jakttillbehören som fungerat bättre än utlovat och under så lång tid. En av de klart bästa investeringarna hittills.
Flera gästjägare har haft Laffayette i olika varianter. Provade själv en Micro 5 men den dog pga vatten.
Ps Jag har fortsatt att testa olika märken, men alltid sålt dem vidare. Yeasu, Laffayette, Zodiak, och ett helt gäng kinavarianter som jag inte kommer ihåg namnet på.
Senast redigerad av T-Grön den 23 okt 2020, 17:31, redigerad totalt 1 gång.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
-
Katjing
Jag har en Lafayette Micro 5, men jag måste säga att användarvänligheten är bland det sämsta jag varit med om i en pryl. Den är liten och fungerar bra, men sättet man navigerar menyer är helt uppåt väggarna.
Dålig distinktion på klicken på volymratten har jag också, men det kanske bara är mitt ex.
Dålig distinktion på klicken på volymratten har jag också, men det kanske bara är mitt ex.
-
Sewen
Nu efterfrågar ju TS en radio med blåtand. Det var väl knappast aktuellt 2005. Tänker att det är lite vanskligt att sätta sitt hopp till det som funkade 2005 även om just den modellen än idag fungerar. Själv har jag en slitvarg i min gamla Commaster köpt på XXL för under tusenlappen. Har den i reserv och fungerar fortfarande som den ska. Senast i helgen när fyraåringen satt med på pass och dessförinnan under älgjaktsveckan när den utlånades ut till en jaktlagsmedlem som saknade pilotton på sin radio. Fö misstänker jag att de görs i samma fabrik som Zodiac då skalet är misstänkt likt min One och laddarna dessutom funkar till båda.T-Grön skrev: 23 okt 2020, 16:46 För mig är det ett enkelt val. Icom eller Albecom.
Detta var 2005.
-
lone_wolf
Menysystement i Lafayette är verkligen obskyrt, håller helt med. Jag har laddat ner användarmanualen i telefonen och burkar läsa den på händelselösa pass, ibland får man då ahaupplevelse ang. funktioner man inte vetat att fanns.Katjing skrev: 23 okt 2020, 17:24 Jag har en Lafayette Micro 5, men jag måste säga att användarvänligheten är bland det sämsta jag varit med om i en pryl. Den är liten och fungerar bra, men sättet man navigerar menyer är helt uppåt väggarna.
Men i praktiken tycker jag inte det är något större problem, volymknappen fungerar som på alla andra radion, kanalen ändrar man ganska sällan och den kräver bara en lång tryckning på "högra" knappen och vridning på volymknappen.
Övrigt finlir kan man begrunda hemma eller på ett händelsefattigt pass
I am not in danger. I am the danger.
All ära till IR 61.
Psaltaren 23:4 (1917 års bibel).
Gott mit uns.
All ära till IR 61.
Psaltaren 23:4 (1917 års bibel).
Gott mit uns.
- T-Grön
Ah, Missade blåtanden. Sorry!Sewen skrev: 23 okt 2020, 17:45Nu efterfrågar ju TS en radio med blåtand. Det var väl knappast aktuellt 2005. Tänker att det är lite vanskligt att sätta sitt hopp till det som funkade 2005 även om just den modellen än idag fungerar. Själv har jag en slitvarg i min gamla Commaster köpt på XXL för under tusenlappen. Har den i reserv och fungerar fortfarande som den ska. Senast i helgen när fyraåringen satt med på pass och dessförinnan under älgjaktsveckan när den utlånades ut till en jaktlagsmedlem som saknade pilotton på sin radio. Fö misstänker jag att de görs i samma fabrik som Zodiac då skalet är misstänkt likt min One och laddarna dessutom funkar till båda.T-Grön skrev: 23 okt 2020, 16:46 För mig är det ett enkelt val. Icom eller Albecom.
Detta var 2005.
Då är mitt inlägg helt ur kurs!
A-Frame om jag själv får välja!
-
Katjing
För mig är det mer ett irritationsmoment än ett problem, jag är en sån som brukar ge support snarare än mottaga den. Men jag känner igen ett dåligt användargränssnitt när jag ser det och jag får ju svårt att rekommendera Lafayette till gubbarna i jaktlaget.lone_wolf skrev:Menysystement i Lafayette är verkligen obskyrt, håller helt med. Jag har laddat ner användarmanualen i telefonen och burkar läsa den på händelselösa pass, ibland får man då ahaupplevelse ang. funktioner man inte vetat att fanns.Katjing skrev: 23 okt 2020, 17:24 Jag har en Lafayette Micro 5, men jag måste säga att användarvänligheten är bland det sämsta jag varit med om i en pryl. Den är liten och fungerar bra, men sättet man navigerar menyer är helt uppåt väggarna.
Men i praktiken tycker jag inte det är något större problem, volymknappen fungerar som på alla andra radion, kanalen ändrar man ganska sällan och den kräver bara en lång tryckning på "högra" knappen och vridning på volymknappen.
Övrigt finlir kan man begrunda hemma eller på ett händelsefattigt pass
-
Goldenbullet
Har Genzo Royal både 31 och 155, är nöjd med båda. Skulle jag köpt ngt annat idag hade det absolut varit Zodiac.
- RSV-R
Men varför prata om en radio, Micro 5 som inte sålts på ett år... Bra radio, kassa menyer.
Prova Lafayette Smart och få en helt ny upplevelse gällande menyer och användarvänlighet.
Prova Lafayette Smart och få en helt ny upplevelse gällande menyer och användarvänlighet.
- börje
Vi är flera i mitt jaktlag som kör med Genzo, mej själv inräknad. Alla verkar nöjda. Vi kör ju med VHF, så frekvensen ligger mellan 68 och dryga 72 MHz beroende på kanalval.Goldenbullet skrev: 23 okt 2020, 21:10 Har Genzo Royal både 31 och 155, är nöjd med båda. Skulle jag köpt ngt annat idag hade det absolut varit Zodiac.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
- turbo87
+1 skitnöjd med min smart, så smart att en dum kan använda denRSV-R skrev: 27 okt 2020, 16:22 Men varför prata om en radio, Micro 5 som inte sålts på ett år... Bra radio, kassa menyer.
Vänsterskytt!
Tävlar i olympisk skeet
Sako carbonlight 308win Aimpoint h30l & Swarovski z3 4-12x50
Remington 700 7mm ultra magnum Hawke Frontier 2,5-15x50
AZ 1900 lux 308win
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Jagar med Drax samt ADB
Tävlar i olympisk skeet
Sako carbonlight 308win Aimpoint h30l & Swarovski z3 4-12x50
Remington 700 7mm ultra magnum Hawke Frontier 2,5-15x50
AZ 1900 lux 308win
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Jagar med Drax samt ADB
-
Katjing
Navigerar man menyerna på något annat sätt på den? Radion ser likadan ut, med samma layout på knapparna.RSV-R skrev:Men varför prata om en radio, Micro 5 som inte sålts på ett år... Bra radio, kassa menyer.
-
Gblenn
Det är ju iofs VHF i Sverige också men här kör vi med "fria" kanaler/band som inte kräver tillstånd. Jaktradio som sagt 31 och 155Mhz även om det numera går att köra fritt även på 69Mhz.börje skrev: 27 okt 2020, 16:49Vi är flera i mitt jaktlag som kör med Genzo, mej själv inräknad. Alla verkar nöjda. Vi kör ju med VHF, så frekvensen ligger mellan 68 och dryga 72 MHz beroende på kanalval.Goldenbullet skrev: 23 okt 2020, 21:10 Har Genzo Royal både 31 och 155, är nöjd med båda. Skulle jag köpt ngt annat idag hade det absolut varit Zodiac.
Tillstånd krävs endast för nyttjande av kanalerna för marint bruk. Även de från 155Mhz och uppåt och för övrigt är två av dem gemensamma med jaktkanalerna (3 och 4 på jaktradion motsvarar de "öppna" kanalerna L1 och L2).
- börje
Här släpptes det fritt för nåt år sen.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Vähäsalon Penni (RIP)
Vähäsalon Penni (RIP)