Aimpointklubben

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

Användarvisningsbild
jimmy85

Re: Aimpointklubben

Inlägg av jimmy85 »

Hur långt är ett 9000L? Fundera på att ev byta mitt micro h1 mot ett dyligt för att slippa picatinnyskenan som gör montaget onödigt högt.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
TekDr

Aimpointklubben

Inlägg av TekDr »

jimmy85 skrev:Hur långt är ett 9000L? Fundera på att ev byta mitt micro h1 mot ett dyligt för att slippa picatinnyskenan som gör montaget onödigt högt.
Mätte mitt nu på morgonen 215mm totallängd (med flippar) och ~ 155mm användbar yta för fästen (så 155-1 fästesbredd i Max c-c för fästena) Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

TekDr skrev: 01 jul 2020, 07:26
jimmy85 skrev:Hur långt är ett 9000L? Fundera på att ev byta mitt micro h1 mot ett dyligt för att slippa picatinnyskenan som gör montaget onödigt högt.
Mätte mitt nu på morgonen 215mm totallängd (med flippar) och ~ 155mm användbar yta för fästen (så 155-1 fästesbredd i Max c-c för fästena) Bild

Tack så mycket :) en sån skulle funka utmärkt på min bysse o samtidigt bli av med skenan.
Lindergood

Inlägg av Lindergood »

Jag ansluter mig till Aimpoint-sällskapet med en Micro H2 2Moa, den sitter som reservsikte på allväders-Blasern.

Jag är jäkligt nöjd med att det funkar pga tidigare astigmatiker, men efter en LASIK-behandling för tre år sedan och efter att ha fått pröva en kompis H2 så slog jag till i början av veckan med en beställning. Jag blev lite orolig när jag testade nyförvärvet och såg hur punkten gled ut lite (såg ut som en liiiten älva f ö), men när jag ställde mig i sonens rum och gjorde provanläggning mot en fågel på grannhusets tak i delvis motljus, så var det hur bra som helst.
Om du har blivit utsatt för brott, eller är misstänkt för brott, kan jag hjälpa dig. PMa mig för mer info.
kalleda

Inlägg av kalleda »

Detta har ju diskuterats i flertalet trådar, men de flesta jag hittar har några år på nacken.

Vilken MOA skulle ni rekommendera på en Micro H2? Jag har en Z6 1-6 som jag funderar på att behålla också, vilket i så fall skulle tala för 4 moa om man bara har aimpointen på väldigt korta håll. 2 MOA känns dock lite mer "versatilt" och kanske skulle möjliggöra försäljning av Z6 så småningom.

Hur långt skulle ni som har 4moa säga att man kan skjuta på exempelvis ett rå-kid?

Jag står mest på pass, men har nu en valp så från och med nästa säsong blir det blandat passkytt/hundförare.

/K
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Någon som har koll på hur mycke justerhuset bygger på aimpoint 9000? Klurar på hur låga ringar man kan ha innan justerhuset tar i skenan.
Användarvisningsbild
TekDr

Inlägg av TekDr »

jimmy85 skrev:Någon som har koll på hur mycke justerhuset bygger på aimpoint 9000? Klurar på hur låga ringar man kan ha innan justerhuset tar i skenan.
Typ 5mm ner under tuben som är 30mm( nyss mätt med skjutmått)

AVANCEZ
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

TekDr skrev: 17 aug 2020, 16:23
jimmy85 skrev:Någon som har koll på hur mycke justerhuset bygger på aimpoint 9000? Klurar på hur låga ringar man kan ha innan justerhuset tar i skenan.
Typ 5mm ner under tuben som är 30mm( nyss mätt med skjutmått)

Tack än en gång :) Då blir de för tight med ringar som bygger 4.5mm
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Nu ska jag äntligen bli med 9000L
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Provade ett gammalt rödpunktsikte. Det hade faktiskt en helt rund prick.
Ska faktiskt prova den mer. Aimpointen får lite konkurans.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

T-Grön skrev: 28 aug 2020, 21:21 Provade ett gammalt rödpunktsikte. Det hade faktiskt en helt rund prick.
Ska faktiskt prova den mer. Aimpointen får lite konkurans.
Ja det kan skilja ganska mycke mellan olika tillverkare o olika modeller.
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Om ni tvivlar på pricken rundhet så kan ni alltid ta en bild på den och skicka till aimpoint.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Jag har haft två Aimpoint 3000, har en 5000 och en 9000L, hade tidigare en 7000L i ca 5 år.
Ingen av dem har för mig en helt rund prick. Men de är underbara sikten som hundförare.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

No1MAXIMUS skrev: 29 aug 2020, 00:05 Om ni tvivlar på pricken rundhet så kan ni alltid ta en bild på den och skicka till aimpoint.
Nja, pricken är nog helt rund i Aimpoint, men inte igenom mina trötta ögon. Det var däremot det andra siktet.
No1MAXIMUS

Inlägg av No1MAXIMUS »

Eftersom kameran inte ljuger så blir pricken rund när man tar bild på den.
Det brukar övertyga tvivlarna som tror att det är siktet det är fel på.
Pricken är inte rund för mig heller men det märker jag inte när jag står på skjutbanan o fokuserar på målet istället för pricken.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

No1MAXIMUS skrev: 29 aug 2020, 22:22 Eftersom kameran inte ljuger så blir pricken rund när man tar bild på den.
Pricken är inte rund för mig heller men det märker jag inte när jag står på skjutbanan o fokuserar på målet istället för pricken.
Jo visst är det väl så, men hur i all världen kan punkten i noname-siktet vara 100% rund och distinkt med samma ögon?
Har de helt enkelt tillräckligt dåliga linser och slumpen gör att det råkar passa just mina ögon?
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inlägg av HappyShooting »

T-Grön skrev: 30 aug 2020, 21:46
No1MAXIMUS skrev: 29 aug 2020, 22:22 Eftersom kameran inte ljuger så blir pricken rund när man tar bild på den.
Jo visst är det väl så, men hur i all världen kan punkten i noname-siktet vara 100% rund och distinkt med samma ögon?
Har de helt enkelt tillräckligt dåliga linser och slumpen gör att det råkar passa just mina ögon?
Hhm...en vild chansning...vet att för de med astigmatism (många säkert omedvetna om att de har det) så blöder punkten mer eller mindre...kan det kanske vara så noname siktet i själva verket var ett prisma sikte? De skall tydligen fungera så att man ser en helt rund prick om man har astigmatism....
Användarvisningsbild
2310jensen

Inlägg av 2310jensen »

HappyShooting skrev: Hhm...en vild chansning...vet att för de med astigmatism (många säkert omedvetna om att de har det) så blöder punkten mer eller mindre...kan det kanske vara så noname siktet i själva verket var ett prisma sikte? De skall tydligen fungera så att man ser en helt rund prick om man har astigmatism....
Jag tror, utan nån vetenskaplig grund, att det varierar beroende på vilket rödpuktsikte du har. Jag hade en stor stjärna med ett streck i micro h1 men i 9000 så är pricken rund.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

2310jensen skrev: 31 aug 2020, 19:59
HappyShooting skrev: Hhm...en vild chansning...vet att för de med astigmatism (många säkert omedvetna om att de har det) så blöder punkten mer eller mindre...kan det kanske vara så noname siktet i själva verket var ett prisma sikte? De skall tydligen fungera så att man ser en helt rund prick om man har astigmatism....
Jag tror, utan nån vetenskaplig grund, att det varierar beroende på vilket rödpuktsikte du har. Jag hade en stor stjärna med ett streck i micro h1 men i 9000 så är pricken rund.
Jo Jag har haft två micro också, och har en 9000 nu med, men bägge har blödande punkt. Eller mina ögon ser en blödande punkt.
Men varför i hela friden kan det andra siktet ha en absolut rund prick?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Lask74

Inlägg av Lask74 »

Hej!
Någon här i aimpoint klubben som har ett Leupold qr fäste
till ett aimpoint micro till salu?
I så fall är jag intresserad..

Mvh Andreas