Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

zzzack

Re: Bäverjakt

Inlägg av zzzack »

NiKKEE skrev:
zzzack skrev:Hej
Är det nån som har tillgång till bäverjakt och kan släppa in en eller två jägare på dagkort eller en guidad jakt i Västerbotten eller ev. i Norrbotten?
Köp dagkort på Sca. Scouta innan, skoter kan vara ett bra färdmeddel :)
Har du nåt tips på område?
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.

NiKKEE

Inlägg av NiKKEE »

zzzack skrev:
NiKKEE skrev:
zzzack skrev:Hej
Är det nån som har tillgång till bäverjakt och kan släppa in en eller två jägare på dagkort eller en guidad jakt i Västerbotten eller ev. i Norrbotten?
Köp dagkort på Sca. Scouta innan, skoter kan vara ett bra färdmeddel :)
Har du nåt tips på område?
Nja inte nära Västerbotten men ring jaktansvarig på SCA. Linus L och hör, tror nog han kan ge något tips!
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.

Macca

Inlägg av Macca »

Hur är aktiviteten hos er?
Lite småsegt här i Sörmland än så länge. Kanske behöver vänta ytterligare några veckor.

zzzack

Inlägg av zzzack »

Har du nåt tips på område?[/quote]
Nja inte nära Västerbotten men ring jaktansvarig på SCA. Linus L och hör, tror nog han kan ge något tips![/quote]

Tack för tipset!
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

På markerna här i Medelpad innanför sundsvall är det för mycket is än. Över en meter is på tjärnarna. Har inte heller sett nå matplatser ännu. Däremot innanför skjutbanan kan det nog börja bli läge kan jag tänka så det skulle kunna vara läge att fara dit kanske.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

blairmorgan

Inlägg av blairmorgan »

Är bävrana ute och aktiva trots blåsväder?

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Ja bävrarna är ute trots blåst. Var ute igår och denna kille på 22kg fick prova på en v-Max ur nya .223an. Bra resultat utan genomskott. Dock rullade den i vattnet men gick rätt ok att bärga. Söder om stan var det.

https://forumbilder.com/i/r5c9" onclick="window.open(this.href);return false;
Greyling

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

greyling skrev:Ja bävrarna är ute trots blåst. Var ute igår och denna kille på 22kg fick prova på en v-Max ur nya .223an. Bra resultat utan genomskott. Dock rullade den i vattnet men gick rätt ok att bärga. Söder om stan var det.

Grattis till bävern. Stor o fin. Kombon 223/V-max optimal för sån här jakt. Nåt långhållsskytte blir sällan el aldrig bland buskarna. Klass 1 ammo spränger bäverkropp, eller.

Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

Canta skrev:
greyling skrev:Ja bävrarna är ute trots blåst. Var ute igår och denna kille på 22kg fick prova på en v-Max ur nya .223an. Bra resultat utan genomskott. Dock rullade den i vattnet men gick rätt ok att bärga. Söder om stan var det.

Grattis till bävern. Stor o fin. Kombon 223/V-max optimal för sån här jakt. Nåt långhållsskytte blir sällan el aldrig bland buskarna. Klass 1 ammo spränger bäverkropp, eller.
Spränger? Beror på kulan. Mega, vulkan kör jag alltid med och ingen har varit "sprängd". Fint in och lite större ut om kulan går igenom. Inget att klaga på

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Jo, rätt. Körde förr el för länge sen med 308/Oryx o gick väl ok om man träffade i kroppen o på andra sidan ån dvs 30-40 m bort. Fina var väl att kulan inte hann svampa upp. Men senare tid/år mest till att träffa i nacken för ögonblicklig död i inakt skinn o då är 223/V-max/Nosler Varmint den bästa kombon, eller.
Egentligen samma för säl dvs skott i nacken på bådan men då 22-250/243 el motsv. Gråsälen väger 100 kg + o bävern 15-20, typ.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Canta skrev:

Ja tackar.

Jo de jag tidigare skjutit med 3006 eller 6,5 har fått stygga utgångshål. 6,5 med v-max var även det ett lotteri om de gick igenom eller inte.
Greyling

Användarvisningsbild
nissesbror

Bäverjakt

Inlägg av nissesbror »

Kanske kanske i afton.
Bild

Men om inte annars så är det fantastiskt fint att bara vara ute en sådan här vår kväll.
BildBild
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Såg ett spektakulärt utgångshål från en .308 på bäver ifjol. Bombsäker på att där hade varit en varmintkula i farten men kulan var tydligen en Oryx. Gått tvärs igenom bävern på längden fram-bak. Mina bävrar jag skjutit med 6,5 och vmax är bra trasiga också, det vill ta väl hårt. Kan nog vara smartare med en lite hårdare kula trots allt om man vill ha skinn och kött kvar.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

birk0323 skrev:Såg ett spektakulärt utgångshål från en .308 på bäver ifjol. Bombsäker på att där hade varit en varmintkula i farten men kulan var tydligen en Oryx. Gått tvärs igenom bävern på längden fram-bak. Mina bävrar jag skjutit med 6,5 och vmax är bra trasiga också, det vill ta väl hårt. Kan nog vara smartare med en lite hårdare kula trots allt om man vill ha skinn och kött kvar.
Ja det eller en klenare kaliber.

Med 6,5 och v-Max blir det inte så illa om man skjuter längs med - då stoppar det upp i bävern - men inte vid sidoskott. Djävligast blev det med 3006 och sierra varminter 110gr. Löjligt stort utgångshål.
Greyling

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Jo en klenare kaliber helt klart perfekt på bäver, sköt flera hundra med 22-250 och vmax. Bättre kombo än så till bäver är nog svår så länge man skjuter i kroppen och inte mot huvudet.

Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Va ut ikväll å kolla nå tim de såg jävl tomt ut på de ställena ja va på ikv. Brukar alltid vara bäver på de ställena. Men ska lugna mig tills isen gått så ja kan ta båten, blir mycket effektivare så.

Minusgrader

Inlägg av Minusgrader »

Var ute ikväll, såg tre men inget skjutet.

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

223an levererade en bäver ikväll BildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
locorod

Inlägg av locorod »

Grattis! Min årliga bäverjakt sket sig. Jag saknar det verkligen.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

prylnörden

Inlägg av prylnörden »

micke w skrev:Va ut ikväll å kolla nå tim de såg jävl tomt ut på de ställena ja va på ikv. Brukar alltid vara bäver på de ställena. Men ska lugna mig tills isen gått så ja kan ta båten, blir mycket effektivare så.
Vart jagar du? :)

Grattis Arnold till bävern. Ser att superklippet till pipa sköter sig bra :D
Finnstövaren Scott och foxterrien Alva.
Blaser r8 Warg 6,5x55. Vortex 4-16x50.
Merkel m32 16/70-6,5x55 - leupold 2-7x28.
Cz 455 American 17HMR - leupold vx-lll 4,5-14x50
Beretta 391 12/76
Weihrauch HW7 22LR.
Aimsport Triton 42 ll.
Aimsport Triton 50 ll.