Mårdhundsjägarklubben

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Re: Mårdhundsjägarklubben

Inlägg av jonteboriskogen »

Blev en mårdhund ikväll med stövaren, var och släppte på en till men den kom han aldrig ikapp, regnet ställde till det lite ikväll och det märks tydligt att man tränat för lite i oväder då han måste ta om rätt ofta så dom hinner gå rätt långt innan han kommer ikapp.
Meeen, bara att nöta på så kommer det med tiden både självsäkerheten och antalet mårdhundar :D
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Blev en mårdhund till igår kväll, stor hane på 8,8kg som skenade 8km innan den tröttnade på att springa undan och kröp under en stor sten.
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Blev 2st till ikväll, den ena ställde han ute i en vass så var genomblöt upp till midjan innan jag kom in och kunde avsluta, tur det inte är december allafall med tanke på vatten tempen :lol:
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Vadarbyxor kansk vore ett alternativ :wink: Bra jobbat!
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

börje skrev:Vadarbyxor kansk vore ett alternativ :wink: Bra jobbat!
Jo absolut de har stått högt på önskelistan länge men ändå inte blivit av...... 8)
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Blev 3st till ikväll med stövaren + en bonus som kompisen satte stöveln på i ett dike, dom 2sista och bonusen var ute på ett ny slaget majsfält så var bara ena drevet som gick ca 1km innan det tog stopp det första betydligt kortare, men saksamma 4st färre blev det ikväll :D
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Blev 2st till ikväll på olika platser. Tyvärr hade ena skabb, var och letade upp en härom kvällen också som hade blivit påkörd men gått vidare men stövarn fick tag i den ganska omgående så blev ett snabbt avslut på lidandet, även denna hade skabb, tråkigt om skabben är på väg tillbaka igen då både räv och mårdhund varit friska senaste åren, såg en skabbräv imorse när jag for till jobbet också, meddelade killarna som jagar på den marken så hoppas dom finner den och kan avsluta lidandet för den också.
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Blev en stor hane ikväll, kröp under efter 200m men stövarn lyckades på något vis skrämma ut den men han hade inte riktigt koll på att detta skedde så den fick lite försprång och gick ytterligare 300m innan han kom ikapp igen.
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

jonteboriskogen skrev:
börje skrev:Vadarbyxor kansk vore ett alternativ :wink: Bra jobbat!
Jo absolut de har stått högt på önskelistan länge men ändå inte blivit av...... 8)
Vadarbyxor beställdes och damp ner i postlådan i måndags så nu är det bara att börja springa i vassar 8) :mrgreen:
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jagarndamp

Inlägg av jagarndamp »

Tycker vi har dåligt med mårdhund i år. Ser inga på kvällarna, enstaka har hundarna hittat i älgjakten

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

jagarndamp skrev:Tycker vi har dåligt med mårdhund i år. Ser inga på kvällarna, enstaka har hundarna hittat i älgjakten

Det betyder ju att ni varit flitiga :wink:
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

jagarndamp skrev:Tycker vi har dåligt med mårdhund i år. Ser inga på kvällarna, enstaka har hundarna hittat i älgjakten

Här längre norrut har det varit mindre iår också :D .
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Vart dåligt med aktivitet kvällstid på åtlarna så har varit sämre med kvällssläpp senaste 2 veckorna men i förrgår kväll och ikväll har det blivit 2st, var och släppte på en igår kväll också men den hoppade i sjön men tack och lov så vände hunden och simmade iland efter lite ropande och visslande.

Han fick ju sig en riktig omgång av en mårdhund för nån vecka då han lämnade ståndskallet och kom i bakspåret till mig och vägrade gå tillbaka, stod bara och skakade i fötterna på mig, vid undersökning hittades bitmärken under haka och strupe men han verkar inte ha blivit nämnvärt skärrad av den händelsen.
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Blev en till ikväll, nr:19 för denna höst, släppte på en till som han gick och spårade i en par km men sen gick han genom lite myrmark och där stod det ko och kalv som han bytte till och motionerade ett bra tag......
Han brukar inte byta vanligtvis men tydligen ikväll :evil:
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

Aldrig ens sett någon mårdhund, men ryggdunk till alla er som ligger i!

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Nr:20 lämnade jordelivet ikväll efter höstens kortaste drev, gick endast 100m innan det var stopp så lät han stå och skälla en stund innan jag gick fram :D
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

jonteboriskogen skrev:Nr:20 lämnade jordelivet ikväll efter höstens kortaste drev, gick endast 100m innan det var stopp så lät han stå och skälla en stund innan jag gick fram :D
här hos oss tycker jag oftast att det stannar inom 100m från där hunden hittar den. beror förstås på terräng hur skarp hunden är mm. hunden som jag varit på mest ståndskall med tog dom av daga själv efter en stund :?
Min livstil
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Ha haft ett drev på 8km ihöst som längst, den ville verkligen inte stanna.... Hunden som vi har så står och skäller tills mårdhund en försöker bita han då smäller det och sen tar han dom över ryggen och ruskar lite så dom spelar döda sen släpper dom och står tyst och väntar tills husse kommer och avlivar.
Jagar ju med stövare så är kanske inte optimalt för att jaga mårdhund med, gråhund eller valfri spetsras skulle vara svårslaget sku jag tippa på.
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)
finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

jonteboriskogen skrev:Ha haft ett drev på 8km ihöst som längst, den ville verkligen inte stanna.... Hunden som vi har så står och skäller tills mårdhund en försöker bita han då smäller det och sen tar han dom över ryggen och ruskar lite så dom spelar döda sen släpper dom och står tyst och väntar tills husse kommer och avlivar.
Jagar ju med stövare så är kanske inte optimalt för att jaga mårdhund med, gråhund eller valfri spetsras skulle vara svårslaget sku jag tippa på.
vi använder mestadels stövare också :D . dock bästa hunden jag sett för mårdhund var en blandras mellan schiller,finskstövare och finsk spets. tog gamla spår ställde bra. drev både räv och hare också. blev alltid jakt med honom. sköt mina första rävar, harar och mårdhundar för honom. tyvärr fick han en propp för 2år sedan så vi fick ta bort honom han blev endast 7år :cry: . han är en hund jag kommer minnas extra bra genom livet :D
Min livstil
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Vart jäkla dåligt med mårdhundssläpp senaste tiden då jag låtit en kompis med ung wachtel fara istället men ikväll var han på jobb så fick fara på sista släppet för den här säsongen på fastlandet (vi får jaga på häckningskär till 15april)
Gick undan cirka 2,5km innan det var stopp så trodde faktiskt han hade bytt till räv ett tag då det var spår i närheten av åteln, nåja vart stopp i en brant så tog bilen och körde dit och där låg de en mårdhund under en stor jäkla sten, såg inte huvudet men sköt så långt fram jag kunde och trodde det tagit bra men när jag gick runt stenen så kom den skenande i möte med mej så drog 2 smällar till utan resultat.
Släppte på stövare igen och den gick tillbaka mot åteln, över landsvägen för att sedan vika av tillbaka i området och skenade parallellt med vägen innan den beslutade sig för att ta lite avsides grusväg men det var väldigt dumt för såg på pejlen att stövaren gick i 30km/h så han kom ikapp den ganska snabbt, total sträcka den förflyttat sig sen påskjutning var ca 3,5km så tog antagligen lite dåligt de första smällarna.

Blev nr:24 för denna säsong så nu blir det inriktning på mink för resten av säsongen om det inte dyker upp nån mårdhund på nån av holmarna som skall jagas av innan 15 april :D
Senast redigerad av 1 jonteboriskogen, redigerad totalt 1 gånger.
Blaser r93 grs
sako vixen
Blaser f16 game
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound Zeb
Tjt hivlingens Åle (Max)