Sous Vide

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
jdrotz
Been thanked: 1 time

Re: Sous Vide

Inlägg av jdrotz »

Habermas skrev:
jdrotz skrev:699kr för Melissa Sous Vide kit på Ica Maxi.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Jag tror att i princip samtliga maskiner gör ett lika bra jobb. Det som kan vara skillnad är hur mycket de väsnas, hur smidiga de är och hållbarheten. Anovas SV är nog den mest sålda och den med bäst betyg på amazon. För egen del känns det bättre att lägga någon 100-lapp extra för att få något som är välbeprövat.

Prenumera på anovas nyhetsbrev för de kör regelbundet kampanjer där de kränger dom för 1000 kr st.
Kanske lika bra att satsa på det så man slipper ”kinajunk” ;-)

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
Matti

Inlägg av Matti »

Morini skrev:
Matti skrev:Kvällens 'fulfilé' på G..."fläskytterfilé" BildBild 9 h vid 64 grader. Vaccad en natt i kylen i förväg med egengjord rub...sen ikväll ska den få kyssa grillen och glazas lite lätt..."fläsk, de e gött de" BildBild
Liten fundering bara, cirkulatorn får inte svårt att hålla jämn temp då du isolerar så mycket? Hade funderingar på liknande lösning då jag började, men det blev ej av pga flera som sa att det skulle gå över i temp hela tiden.
Inte märkt nåt sånt. Den har legat spikfast hittills.
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
Morini

Inlägg av Morini »

Matti skrev:
Morini skrev:
Matti skrev:Kvällens 'fulfilé' på G..."fläskytterfilé" BildBild 9 h vid 64 grader. Vaccad en natt i kylen i förväg med egengjord rub...sen ikväll ska den få kyssa grillen och glazas lite lätt..."fläsk, de e gött de" BildBild
Liten fundering bara, cirkulatorn får inte svårt att hålla jämn temp då du isolerar så mycket? Hade funderingar på liknande lösning då jag började, men det blev ej av pga flera som sa att det skulle gå över i temp hela tiden.
OK, där ser man. Skall prova.
Tackar!
In Doubt We Trust

Användarvisningsbild
Niclas

Inlägg av Niclas »

Jag söker en kokbok med Sous Vide matlagning.
Det verkar vara svårt att få tag på.
Jag vill gärna köpa den i morgon så inga långa leveranstider.
Det kan gärna vara en vanlig kokbok men bara det finns något recept med Sous Vide.
Någon som har något tips?
Kan åka till de flesta butiker runt Göteborg.

Användarvisningsbild
Matti

Inlägg av Matti »

Rekommenderar FB-gruppen 'Sous Vide Sverige'. Massor av tips och inspiration. Och söker man i gruppen på gamla inlägg, finns svar på nästan allt
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Niclas skrev:Jag söker en kokbok med Sous Vide matlagning.
Det verkar vara svårt att få tag på.
Jag vill gärna köpa den i morgon så inga långa leveranstider.
Det kan gärna vara en vanlig kokbok men bara det finns något recept med Sous Vide.
Någon som har något tips?
Kan åka till de flesta butiker runt Göteborg.
Kruxet är väl att sv bara är en variant av andra tillagningsmetoder. Dvs att alla recept i en vanlig kokbok kan göra sig väl för sous-vide. Men jag kan instämma i att det borde finnas en för där sv passar extra bra. De som finns är lite basic och inte så roliga av vad man sett på nätet. Säg till om du hittar någon bra. Kanske en lucka här i kokbokstrenden!
Greyling

Användarvisningsbild
Popplpoo

Inlägg av Popplpoo »

chefsteps.com/sous-vide verkar ha en massa recept...

HeMo

Inlägg av HeMo »

Tänkte inviga min sous vide i helgen.
Funkar det att köra vildsvinsrygg/ytterfilé sous vide? Eller blir det pastej av det?
(Inner)filé antar jag är bättre att steka på vanligt sätt, men ryggen kanske funkar i sous vide?

HeMo

Inlägg av HeMo »

HeMo skrev:Tänkte inviga min sous vide i helgen.
Funkar det att köra vildsvinsrygg/ytterfilé sous vide? Eller blir det pastej av det?
(Inner)filé antar jag är bättre att steka på vanligt sätt, men ryggen kanske funkar i sous vide?
Ingen som har testat ryggbit från vildsvin i sous vide?
Filén kommer jag steka som vanligt, men ytterfilén vore kul att testa sous vide om erfarenheten inte avråder.

Användarvisningsbild
honken

Inlägg av honken »

Kör den i 68 grader i 1,30 med lite rosmarin och vitlök i påsen. Bryn den hårt innan servering. Funkat för mig.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

HeMo

Inlägg av HeMo »

Låter bra, tack för svar! Kör nog enligt ditt tips (fast nöjer mig kanske med 65 grader).

andersvestlund

Inlägg av andersvestlund »

Matti skrev:
Morini skrev:
Har du testat med termometer? Jag är skeptisk att en stav kan hålla exakt temp så länge utan minsta lilla fluktuation på displayen. Ska dubbelkolla min med termometer nästa gång jag kör.

HeMo

Inlägg av HeMo »

Denna fråga har säkert avhandlats tidigare i tråden, men tråden är lång och jag är inte kompis med sökfunktionen...

Tänkte köra vildsvinsskinka som julskinka i år och då köra den i sousvide. Den är ganska liten, väger ca 1,8 kg.
Har mest kört finare och mindre styckdetaljer av vildsvin i sousviden tidigare och då tycker jag att 56-58 grader i 2-3 timmar brukar bli bra.
Tänker jag rätt om jag kör samma temperatur men längre tid för skinkan? Den får ju gärna vara lite torrare, men jag vill gärna ha den rosa.
58 grader i 6 timmar för en vildsvinsskinka på 1,8 kg, vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Habermas

Sous Vide

Inlägg av Habermas »

HeMo skrev:Denna fråga har säkert avhandlats tidigare i tråden, men tråden är lång och jag är inte kompis med sökfunktionen...

Tänkte köra vildsvinsskinka som julskinka i år och då köra den i sousvide. Den är ganska liten, väger ca 1,8 kg.
Har mest kört finare och mindre styckdetaljer av vildsvin i sousviden tidigare och då tycker jag att 56-58 grader i 2-3 timmar brukar bli bra.
Tänker jag rätt om jag kör samma temperatur men längre tid för skinkan? Den får ju gärna vara lite torrare, men jag vill gärna ha den rosa.
58 grader i 6 timmar för en vildsvinsskinka på 1,8 kg, vad tror ni om det?
Tiden låter lite i underkant tycker jag. Vad är den i diameter? Hur gör du med rimningen, saltmängd, saltsort och tid? Jag är nyfiken för jag tänkte pröva i år också.

HeMo

Inlägg av HeMo »

Ganska ”välarronderad”... ca 12 cm på kortaste sidan skulle jag tro.
7,5% saltlag, nitritsalt. Sprutade först med marinadspruta och har sedan legat en vecka.