108gr Lapua Scenar, 6,5 Grendel

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Re: 108gr Lapua Scenar, 6,5 Grendel

Inlägg av Velcro Fly »

Med vilken FFens bössa trivs med är helt beroende på vapnet - inte vad som funkar hos andra.
Detta med bomkontakt tycks bara vara normen för VLD - kulorna. Många får bäst resultat med större FF när det gäller vanliga kulor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Bomkontakt ska betyda ordentlig kontakt, som i kontaktsport. Inget smek och smygfippel, nä, ordentliga tag. In med den i bommarna bara om man en gång ska testa! "Fyrkantiga märken" av bommarna brukar vara ett bra startvärde. Då har man inte tryckt på för mycket heller.

Beror på att varje kula är en aaaning olik de andra och kulisättningen av varje patron är aaaningen olik de andra. Om man ligger precis och smeker bommarna kommer vissa att ligga emot medan andra hoppar några hundringar. Dvs man får tryckvariationer som kan synas på tavlan.

Då jag ser på bilderna får jag intrycket att det är ungefär sådär bra den pipan går med de kulorna. Men man kan kanske hitta lite bättre precision ännu. Ibland (lär) det bli bättre eller sämre om man byter knall.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Att byta knall ( förutsätter att vi pratar om samma sak : Knall = tändhatt :-) ) så håller jag helt med dig.
Men att alla kulor ska ligga i bommarna håller jag inte med om. Alls ...

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Det jag menar är att OM man ska lägga dem mot bommarna så ska man göra det ordentligt, ingen halvmesyr. Huruvida det funkar tar jag ingen ställning till. Är väl som vanligt: funkar ibland, ibland inte, funkar i en men inte i en annan.

Jo, knall = tändhatt, fast kortare! Knallhatt!! :D

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Ok. Nu är jag med. :-) :-)

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Började grunna lite på det här med friflykten.
Om man använder samma kula. Kan olika laddningar/hastigheter spela stor roll när det gäller friflykt?

Just den här kulan har jag testat tidigare med lite mindre fart.
Jag laddade den till 795m/s och testade 5 olika friflykter:

1. 2,0 mm
2. 1,0 mm
3. 0,5 mm
4. 0,2 mm
5. -0,2 mm

Jag sköt 5-skottsgrupper och fick följande resultat på tavla:
IMG_1766.JPG

Jag valde efter detta test #4. 0,2mm friflykt.

När jag nu laddat denna kulan med lite mer krut och får då högre fart. Och efter test med olika friflykt har jag hamnat på 1,4mm. Är det rimligt?
Kan den förändringen göra så stor skillnad i resultatet på friflykten? Eller kan man räkna med att 0,2mm friflykt gäller nästan som "standard" för denna kulan i denna bössan? Avsett hastighet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tikka T3X Light 8x57JS SS
Rem 700 6,5 Grendel Jury/Krieger, KRG Bravo
AimSport Triton 42S II
Vortex PST II 5-25x50, SP-3001
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden

Robert.M

Inlägg av Robert.M »

Är det inte brukligt att först ställa in krutvikt & sedan FF alt i omvänd ordning. Så jag tror inte att en ökad krutmängd ska förändra FF’s inverkan på gruppsize. Ser ju riktigt bra ut FF 0,2 till FF -0,2. Den skillnad som ses är ju svår att relatera till parametern FF utan handlar nog om skyttet tänker jag. Inte helt lätt att stämpla ut supertighta grupper hela tiden..

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Skjut om grupp4 några gånger så här du facit om den skjuter bra eller om det var en slump
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Robert.M skrev:Är det inte brukligt att först ställa in krutvikt & sedan FF alt i omvänd ordning. Så jag tror inte att en ökad krutmängd ska förändra FF’s inverkan på gruppsize. Ser ju riktigt bra ut FF 0,2 till FF -0,2. Den skillnad som ses är ju svår att relatera till parametern FF utan handlar nog om skyttet tänker jag. Inte helt lätt att stämpla ut supertighta grupper hela tiden..

Jag har börjat mina tester med ny kula att hitta "rätt" krutmängd. Med kronograf identifierat en fartplatå/fartnod som ger kulan en stabil hastighet.
Därefter har jag gått vidare med test av FF för att se om jag kan hitta ytterligare precision på tavla.

Men. Jag har sagt detta förr men lever inte som jag lär...
Det känns lite bortkastat att testa friflykt och liknande när kanske jag som skytt inte är tillräckligt bra. Eller tillräckligt bra och konsekvent som handladdare. Väl medveten om det i detta läge.
Så lärpenningen kommer tillbaka att jag borde ha nöjt mig långt tidigare och därefter fokuserat på skytte och hitta en repeterbar laddprocedur.

(Men jag är ju så himla nyfiken!! :mrgreen: )
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

arnold skrev:Skjut om grupp4 några gånger så här du facit om den skjuter bra eller om det var en slump

Precis.
Min tanke oxå nu efter att jag läst och kollat allt igen...
AimSport Triton 42S II

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Instämmer till fullo med de tre senaste inläggen. :!:

Skyttet, vinden, vinden - här ute i skären blåser det i stort sett alltid. Inte många dagar per säsong som man har väder för att skjuta som grupp Nr. 4. Ni har kanske lugnare vindar en bit upp på land?

Robert.M

Inlägg av Robert.M »

Lägg dig på FF 0 & sluta söka. Det stundar en toppfågeljakt som kanske inte kommer igen så förbered dig för den ist :-)

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Gör ett välbehövligt trådlyft här.

Bössan har genomgått en del förändringar med "ny" pipa och använder nu ljuddämpare. Pipan är en Krieger HV i 1:8 twist.
Denna pipan skiljer sig rätt mycket från den tidigare då denna fått en 2,5mm längre throat.
Till denna kulan så innebär det dock att jag inte velat gå lika nära bommarna som tidigare. Har satt kulan nu 1,0mm från bommarna och det är då ca 4mm sättdjup. Att gå närmar bommarna gör att sättdjupet minskar ytterligare.

Började laddtesterna med N530 och CCI450 till skillnad mot tidigare N133 och Fed205. Planen var att med N530 få lite mer fart på kulan.
Efter ganska genomgående tester med kronograf i jakt efter en fartnod så gjorde jag test mot tavla på 5 laddningar. Laddningarna 28,3 och 28,4gr med N530 visade en potentiell jämn fartnod. Skotten avfyrades i "Round Robin"-stil för att sprida värmen på de olika laddningarna.
Avstånd ~100meter.
GR-KR 108gr Scenar N530 OCW Tavla.1.JPG

Resultatet blev inte alls som jag hade föreställt mig och hoppats på. Kulan kastades hit och dit och även om jag tyckte skyttet gick rätt bra så blev grupperna inte direkt upplyftande.

Då jag tidigare laddat denna kulan med N133 och hade en liten skvätt kvar av det så laddade jag upp exakt samma laddningar igen med det krutet.
I övrigt exakt samma som för N530. Jag vet att kruten skiljer sig, men då jag i gamla pipan laddat N133 så kändes det rätt säkert att ladda upp till 28,5gr med N133.
GR-KR 108gr Scenar N133 OCW Tavla.1.jpg

Detta test blev betydligt trevligare resultat och en rätt bra jämförelse mellan de två kruten N530 och N133 för mig med denna kulan.
Träffpunkten för alla 5 laddningarna ligger mycket jämnare och även medelhastighet och SD/ES.
Lite överraskande dock att hastigheten ökade med N133 på samma laddningar, fast det var betydligt kallare ute än vid testet med N530.
Resultatet för mig är rätt tydligt att N530 får stå kvar på hyllan och mer N133 måste inhandlas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AimSport Triton 42S II

jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

Som nybliven (eller iaf kommande, väntar på licens) grendelägare undrar jag vad poängen med att försöka maximera hastigheten ur grendeln är?

Ja hastighet är väl trevligt, men jag skaffade grendel framför creed eller 6.5x55 pga dom lägre hastigheterna. Om man ska ha en 6.5 kula i höga hastigheter finns det bättre patroner för detta.
Är inte riktigt införstådd hur du resonerar.

Ja det är säkert skoj att ha mer fart ur grendel, men hela patronen är uppbygd att fungera med 223 patronlängd, så att köpa en grendel och sen försöka konvertera den till en anemisk 6.5 creedmore är väl lite feltänk?

Nu är mitt mål en klass 2 byssa primärt för klass 3 vilt med lättare system än 6.5x55 som den ersätter.

Men det är skoj o se att fler jobbar med kalibern.

Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Lägg dig på 28.4 N133 :idea:

Ladda upp en massa skott och skjut inte mer träffbilder, bara Orrar och Tjädrar :wink:

Lite sent för Fågel nu ... men du fattar vad jag menar :wink:

Så länge du skjuter med icke bänkskyttegrejor som flata framstockar , bänkskyttestöd , tightneck , vindflaggor och flatbottnade bänksyttekulor osv ....så.... :roll: kan du
vara nöjd :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

jmkhenka skrev:Som nybliven (eller iaf kommande, väntar på licens) grendelägare undrar jag vad poängen med att försöka maximera hastigheten ur grendeln är?

Ja hastighet är väl trevligt, men jag skaffade grendel framför creed eller 6.5x55 pga dom lägre hastigheterna. Om man ska ha en 6.5 kula i höga hastigheter finns det bättre patroner för detta.
Är inte riktigt införstådd hur du resonerar.

Ja det är säkert skoj att ha mer fart ur grendel, men hela patronen är uppbygd att fungera med 223 patronlängd, så att köpa en grendel och sen försöka konvertera den till en anemisk 6.5 creedmore är väl lite feltänk?

Nu är mitt mål en klass 2 byssa primärt för klass 3 vilt med lättare system än 6.5x55 som den ersätter.

Men det är skoj o se att fler jobbar med kalibern.

Absolut kul att det är fler som börjar ha Grendeln!

Som svar på din fråga vad poängen och mitt resonemang är så är väl det enkla svaret från min sida: Jag vill och jag kan.
Varför trimmade man mopeden när man var 15år? Varför skapas det nya kalibrar och "wildcats"?

Min Grendel är mitt projekt. Min skyttebössa i första hand.
Sen är jag sjukligt vetgirig och förbannat nyfiken och verkar till synes ha oändligt med pengar som jag lägger ner på att använda denna kaliber till något annat än vad den i första tänket var skapad för.
Klart att det finns andra kalibrar som är bättre än Grendeln och skjuter kulorna snabbare, jag har haft och handladdat till både 6,5x55 och 6,5 Creedmoor. Båda dessa 6,5mm är "bättre" än Gendeln. Men för mig har Grendeln gett mycket mer tillbaka. Jag tycker det är mycket roligare att ladda, skjuta och testa med Grendeln, än med de "bättre lämpade" kalibrarna. Vi resonerar olika. Och tur är väl det, hur tråkigt vore det inte annars? :wink:
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Anders Ö skrev:Lägg dig på 28.4 N133 :idea:

Ladda upp en massa skott och skjut inte mer träffbilder, bara Orrar och Tjädrar :wink:

Lite sent för Fågel nu ... men du fattar vad jag menar :wink:

Så länge du skjuter med icke bänkskyttegrejor som flata framstockar , bänkskyttestöd , tightneck , vindflaggor och flatbottnade bänksyttekulor osv ....så.... :roll: kan du
vara nöjd :idea:

Jag valde 28.3gr istället för 28.4gr. Och det med tanken att den låg i mitten av 28.2 och 28.4gr med ungefär samma träffläge och jämn fart.
Nu kanske det inte spelar någon nämnvärd roll, men är väldigt nyfiken på varför jag ska välja 28.4gr? Något jag borde tagit i beräkning utifrån träffbild eller hastighet eller något annat?
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

svarade på ett gammalt inlägg... sry. Roligt att följa din laddutveckling iaf !
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Jag skulle gå upp till 28,3 någonstans och behålla den där, ser ju fasligt snyggt ut ju :)
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Nr 3-4-5 är runda och på samma träffläge :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Skriv svar