Webcup 2018

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
killerberra
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Webcup 2018

Inlägg av killerberra »

KKG skrev:
Det är nog ingen fara. Men du kanske vill hålla i det nästa år?

Bra jag litar på ditt ord. :roll: Men har man lyckats tappa bort resultaten för jk och sporter ytterligare en gång då är det sista gången jag är med och skjuter en webcup :(
Du förstod nog inte riktigt innebörden i texten. Handlar inte om borttappade resultat det handlar om brist i tid för den som sköter det. Ta gärna över det hela och sköt om webcupen om du känner att tid inte är en bristvara för dig. :?:
Sako 75 358Win/6br Zeiss V6 3-18
Bat MachineDS 6ppc/6br Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke 6-24x50
Tikka LSA55 308win Meopta Optika 1-6
"Fast is fine, but accuracy is everything" - Wyatt "killerberra" Earp

Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

jalfa skrev:Det är som det är. Jag lägger ner mitt deltagande i alla tävlingar som förbundet anordnar framöver. De skiter i sporter och JK och då skiter jag i dem. Kommer bara skjuta klubbtävlingar och lokalt anordnade tävlingar framöver.
Jag fattar ärligt talat inte vad du pratar om. :shock: Ingen i Styrelsen/Förbundet motarbetar dom två klasserna snarare oerhört tvärtom. Dom sliter sig i håret över vad som kan göras för att få folk att komma. För att folk ska lockas till denna underbara sport,alla är oerhört hjälpsamma. Jag började med JK egen bössa sedan sporter med lånad bössa och alla tillbehör. Fick sedan LÅNA en HV bössa med alla tillbehör för att få känna på ett nordiskt mästerskap som är ett av det roligaste jag gjort inom skyttets ädla konst efter 30 års tävlande i olika grenar. Nädu motarbetar inom denna sport är det då ingen som gör enligt mig. Jag är så in i HELVETE tacksam för allt som många har hjälpt mig med det kan jag säga. Folk kommer inte på tävlingarna som anordnas i dom klasserna. Jag personligen tror att UNLIMITED ist för JK och Sporter är ända lösningen.

Vad vill du att styrelsen ska göra för att räta upp JK och Sporter vänligen beskriv det för mig?
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke 6-24x50

Användarvisningsbild
jalfa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Inlägg av jalfa »

Motarbeta är fel ord. Man kan ju börja med lägga SM för HV och LV vid samma tillfälle och JK - Sporter likadant (för sig). Det har några av oss tjatat om vid flera tillfällen. Ingenting har hänt. Man kan som du säger skapa en UNL klass - det har också nämnts ett flertal tillfällen - ingenting har hänt. Man kan publicera resultaten för Sporter och JK som var på SM, inget har hänt trots påstötningar. Man kan börja sammanställa webcuben, inget har hänt. Hur skall man tolka allt detta? Ja inte som intresse i alla fall.
Sako TRG 22 .308 och 6x47 Lapua
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
SKB kal 12/70
Steyr HFT Challenge .177
Nobs

Användarvisningsbild
sporter

Inlägg av sporter »

Har suttit med lite på sidan av vid årsmöten och dylikt när diskussioner har förts angående JK och sporter. De senaste åren har alla dessa grejer som du lyfter Jalfa varit upp till diskussion! Men det du tycks ha missat är problematiken med få arrangörer! Om vi ska dela på LV/HV och sporter/jk innebär det dubbelt så många tävlingar att arrangera när vi redan har problem att arrangera de vi redan skjuter. Förbundet har med öppna armar välkomnat förslaget bara någon tar på sig att arrangera!! Att stå vid sidan av och gnälla gör inga tävlingar, men boka bana, samla ihop funktionärer, prata med förbundet och sätta ett datum gör det! Jag kan inte nämna någon som varit emot det!!

Gällande inga resultat från sm så har det mig veterligen inte varit sm de senaste åren! Det har inte blivit sm pga för få tävlande men däremot har de skyttar som kommit tävlat ändå (dock lite utom tävlan). Kanske detta har varit en bidragande orsak till dålig resultvisning??

Ang unl så har det bara pratats om en massa förslag på årsmöterna men inget som blivit klubbat, återigen så om det ska bli något måste någon driva om man vill ha förändring, vi kan inte lägga över ansvaret på de som redan anordnar tävlingar, än mindre förbundet eftersom de inte anordnar tävlingar utan de tillhandahåller medaljer till ansvariga där sm tävlingarna hålls! Det är skyttarna och deras intressen, förslag och engagemang som gör klassen, inte förbundet.

Sedan har ni rätt att webcupresultaten borde skötas bättre, nu vet jag hur situationen ser ut för den/de som ska sköta det där och jag har en VÄLDIGT stor förståelse för att det inte riktigt kommer i tid.
Rent allmänt så fungerar resultatredovisningen inte fullgott på de flesta ställen i norden och det borde vi definivt se över och genast bli bättre! Bra initiativ av Bosse att se över resultaten för webcupen! Lyfter på hatten för det!

Mitt förslag är att driv på, engagera dig aktivt och anordna så kommer förbundet garanterat stå bakom när du ror ihop en tävling. Lämna förslag till årsmötet, lobba lite,dyk upp och rösta igenom är ett ypperligt sätt att få till en förändring!

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

jalfa skrev:Motarbeta är fel ord. Man kan ju börja med lägga SM för HV och LV vid samma tillfälle och JK - Sporter likadant (för sig). Det har några av oss tjatat om vid flera tillfällen. Ingenting har hänt. Man kan som du säger skapa en UNL klass - det har också nämnts ett flertal tillfällen - ingenting har hänt. Man kan publicera resultaten för Sporter och JK som var på SM, inget har hänt trots påstötningar. Man kan börja sammanställa webcuben, inget har hänt. Hur skall man tolka allt detta? Ja inte som intresse i alla fall.
Menar du att förbundet ska tvinga arrangörerna hur dom lägger upp sina tävlingar. Det är nog dags för dig jalfa att dra ett eget strå till stacken. Varför inte arrangera själv, det är ingen som kommer att stå i vägen för dig. Det är lätt att gnälla när man alltid kommer till dukade bord.
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
jalfa

Inlägg av jalfa »

ja en del verkar ha svårt att ta kritik - även konstruktiv. Jag har ställt upp efter bästa förmåga och arbetat inför en del tävlingar, jag betalade min äldste son för att vara funktionär under SM då det var ont om dem. Skjut inte budbäraren.
Tack sporter för ett bra och förklarande inlägg.
SKB kal 12/70
Steyr HFT Challenge .177
Nobs

Stewe's world on ice

jalfa skrev:ja en del verkar ha svårt att ta kritik - även konstruktiv. Jag har ställt upp efter bästa förmåga och arbetat inför en del tävlingar, jag betalade min äldste son för att vara funktionär under SM då det var ont om dem. Skjut inte budbäraren.
Tack sporter för ett bra och förklarande inlägg.
Se mitt inlägg som konstruktiv kritik då du har spytt galla här och på Facebook över förbundet. Jag sitter i valberedningen och om du vill sätter jag upp dig som intresserad att ta tag i denna problematik som du uppenbarligen har verktyg att lösa. Nästa SM i JK är i fredriksberg i maj men det finns tid att hitta en mer passande arrangör för dina behov.

Användarvisningsbild
jalfa

Inlägg av jalfa »

De sista åren har det blivit färre och färre deltagare i JK och Sporter. Det har vad jag förstår varit en nedåtgående trend ganska länge - vad jag också förstått är att ingenting har förändrats alls när det gäller tävlingarna. Någonting behöver förändras det är vi väl alla införstådda med - frågan är vad? och hur? Det har förmodligen diskuterats och vägts in olika alternativ/förändringar men ingenting har hänt. Mycket prat men ingen verkstad. När man påtalar problem och kommer med förslag på förändringar så möts man med oförståelse, mer eller mindre konstruktiv kritik - ja då spyr man galla? Tål en del av er inte kritik? Jag har inte hållit på så länge med detta som flera av er, 6-7 år högst, sista tre litet oftare. Jag sitter inte inne med svaren men jag är av den uppfattningen att om det inte fungerar och bara blir sämre då behöver man göra något åt det - i princip vilken förändring som helst för att se om det ändrar på något. Sannolikheten för att det blir bättre är ganska stor om det bevisligen redan är uruselt.
SKB kal 12/70
Steyr HFT Challenge .177
Nobs

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inlägg av Stefan.K »

Sporter kom till för att värva skyttar till bänkskyttet och främst för att få fler att skjuta LV/HV.

Jägarklass kom till för att det snabbt byggdes specialbyggen (av rutinerade bänkskyttar) i Sporter när prisborden var fina för att locka nybörjare.

Inga av dessa nationella klasser kom till för att det skulle bli en stor egen form av bänkskytte, som jag skrev tidigare var det för att få skyttar att bli intresseade av LV/HV i slutändan. För ett antal år sen fanns det öskemål om att JK skulle bli en ”räcerklass” med SM status igen. Så blev det och snabbt efter det dog klassen mer eller mindre. Av de som nu är aktiva tävlingsskyttar och medlemmar i förbundets styrelse finns, vad jag vet, inte några som aktivt skjuter Sporter eller JK. Bänkskytteförbundet arrangerar inga tävilngar själva, det är klubbar som arrangerar tävlingar med förbundet ”i ryggen” så att säga. Det kommer inte bli någon förändring av det låga antalet skyttar i Sporter och JK om inte det kommer fram aktiva skyttar som driver på att arrangera tävlingar!

Jalfa, du skriver att du hjälpt till och tom betalat din egen son för att det behövdes funktionärer i Brattvall! Det är bra insatser och visar på engagemang! Men det du, och andra JK skyttar, behöver göra är att driva detta på ett mer akivt sätt om ni vill att eran klass ska växa!! Förbundet består inte enbart av styrelseledamöter, du och andra medlemmar kan påverka detta om ni vill! Att resultathanteringen varit bristfällig i Web Cupen kan vara nåt som påverkar intresset negativt men jag är fullt och fast övertygad om att det inte är hela orsaken till att det inte kommer några skyttar på SM i Sporter och JK!

Förbundets styrelse har lagt mycket tid på dessa instegsklasser under många år med oerhört magert resultat! Nu tycker jag bollen är hos er som vill att dessa klasser ska bli stora. Kom med förslag och ideér, arrangera tävlingar små som stora! Förbundets styrelse kommer knappast sätta käppar i hjulet om några vill lägga jobb på att locka in fler skyttar till tävlingar.
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Användarvisningsbild
taxen
Moderator
Been thanked: 10 times

Inlägg av taxen »

Ja det är ett svårt ämne med JK och Sporter hur man ska locka folk det är trots allt skyttarna som gör att det blir tävlingar och eventuellt SM status samt så måste det finnas ngr eldsjälar som driver på tex då det sköts Haggva Cup på Hackis så drog det mera skyttar än dom JK SM jag deltagit på då jag var aktiv
Så för att få till tävlingar behövs triggade skyttar samt ngr som vill arrangera tävlingarna på ett bra sett jag tror att ett koncept skulle kunna vara lite som Haggva Cup tävlingen skjuts ngn helg som inte krockar med andra tävlingar på en bana som dom flesta har lagom långt till och det skjuts tex SM i JK och Sporter endast denna helg och ngt attraktivt prisbord som drar lite extra :roll:
Man blir alldrig fullärd......

Användarvisningsbild
jalfa

Inlägg av jalfa »

Det finns ju hur många jägare som helst i hela landet. Kan man tänka sig någon informationskampanj riktade mot dem? Besöka lokala större jaktlag? Bjuda in till träning, tävlingar riktade speciellt till dom? Utan krav på vikt, kikarsikten, stöd etc? Har förbundet någon liten budget för detta? Samarbete med jakttidningar och förbund för riktad information? Olika klasser, en kanske bara för köpeammo? en för handladdat? 500m Flugskytte i Sävar för att locka långhållsskyttar? Poängskytte istället för grupp? Man får väl testa sig fram.
SKB kal 12/70
Steyr HFT Challenge .177
Nobs

Stewe's world on ice

jalfa skrev:Det finns ju hur många jägare som helst i hela landet. Kan man tänka sig någon informationskampanj riktade mot dem? Besöka lokala större jaktlag? Bjuda in till träning, tävlingar riktade speciellt till dom? Utan krav på vikt, kikarsikten, stöd etc? Har förbundet någon liten budget för detta? Samarbete med jakttidningar och förbund för riktad information? Olika klasser, en kanske bara för köpeammo? en för handladdat? 500m Flugskytte i Sävar för att locka långhållsskyttar? Poängskytte istället för grupp? Man får väl testa sig fram.
Bra. Det låter som vi har en självklar arrangör här, kör hårt.

Användarvisningsbild
pistolmike
Has thanked: 30 times
Been thanked: 19 times

Inlägg av pistolmike »

killerberra skrev: Vad vill du att styrelsen ska göra för att räta upp JK och Sporter vänligen beskriv det för mig?
Lånar citatet lite...

:idea: Jag skulle vilja att förbundet/styrelsen visar/hör av sig lite mer än idag!

Bor man som jag i Småland är det långt upp till norr där det mesta bänskyttet bedrivs och där dom flesta bänkskyttarna finns.
Men jag är ändå en medlem i förbundet och kan tycka att man (förbundet) iallafall kunde skicka ut ett (1st) utskick per år med lite info, program och faktura med medlemsavgiften.

jalfa skrev:Det finns ju hur många jägare som helst i hela landet. Kan man tänka sig någon informationskampanj riktade mot dem? Besöka lokala större jaktlag? Bjuda in till träning, tävlingar riktade speciellt till dom? Utan krav på vikt, kikarsikten, stöd etc? Har förbundet någon liten budget för detta? Samarbete med jakttidningar och förbund för riktad information? Olika klasser, en kanske bara för köpeammo? en för handladdat? 500m Flugskytte i Sävar för att locka långhållsskyttar? Poängskytte istället för grupp? Man får väl testa sig fram.
Jalfa tar här upp en annan intressant sak...

:idea: Jag tycker att man på något vis skulle försöka få till en bredd-satsning inom bänkskyttet (hur vet jag inte riktigt).

Bänkskyttet i Sverige idag så verkar nästa bara bestå av en lite klick av "elit" skyttar som tävlar och står i.
Målet borde vara många nöjes/rekreationsskyttar som leker och har kul, sen har vi några som är lite mer seriösa och tävlar. och sist en liten eliten som tävlar på hög nivå.

:idea: MER propaganda från förbundet, så bänkskyttet syns och hörs bland alla skyttar... inte bara för dom som redan är fast i smeten.

En annan stor nackdel är avsaknaden av ordentliga bänkar och banor, det mesta som finns är i regel 80m älgbanor eller nån 300m mauserbana.
Men här gör Bosses och Lasses gjutform en rejäl insats, förbundet kunde göra mer reklam för den. Tack vara den kan vi börja skjuta bänkskytte i vår förening.

Med vänlig hälsning Micke
Mvh Micke :)

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin

Användarvisningsbild
Mannlicherman
Been thanked: 5 times

Inlägg av Mannlicherman »

Målet borde vara många nöjes/rekreationsskyttar som leker och har kul, sen har vi några som är lite mer seriösa och tävlar. och sist en liten eliten som tävlar på hög nivå.
Det är väl där just där som Webcupen kommer in? ;) Jag tror personligen att det är den inkörsporten som kommer att värva flest nya bänkskyttar till sporten framöver. ( I alla fall här hemma.)
"Glädje på passet, skjut gris för din Basset"

Chasse d'abord

Proud owner of a 505 Gibbs.

Stewe's world on ice

pistolmike skrev:
killerberra skrev: Vad vill du att styrelsen ska göra för att räta upp JK och Sporter vänligen beskriv det för mig?
Lånar citatet lite...

:idea: Jag skulle vilja att förbundet/styrelsen visar/hör av sig lite mer än idag!

Bor man som jag i Småland är det långt upp till norr där det mesta bänskyttet bedrivs och där dom flesta bänkskyttarna finns.
Men jag är ändå en medlem i förbundet och kan tycka att man (förbundet) iallafall kunde skicka ut ett (1st) utskick per år med lite info, program och faktura med medlemsavgiften.

Jalfa tar här upp en annan intressant sak...

:idea: Jag tycker att man på något vis skulle försöka få till en bredd-satsning inom bänkskyttet (hur vet jag inte riktigt).

Bänkskyttet i Sverige idag så verkar nästa bara bestå av en lite klick av "elit" skyttar som tävlar och står i.

:idea: MER propaganda från förbundet, så bänkskyttet syns och hörs bland alla skyttar... inte bara för dom som redan är fast i smeten.

En annan stor nackdel är avsaknaden av ordentliga bänkar och banor, det mesta som finns är i regel 80m älgbanor eller nån 300m mauserbana.
Men här gör Bosses och Lasses gjutform en rejäl insats, förbundet kunde göra mer reklam för den. Tack vara den kan vi börja skjuta bänkskytte i vår förening.

Med vänlig hälsning Micke
Jag sitter i valberedningen och dessa friska viljor är bra för mig att se. Vi behöver folk i styrelsen som kan jobba mer med att nå ut.

Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

Jag har fullt upp med styrelsearbetet i vår förening.
Men jag hinner sammanställa webcupsresultaten till JK1 och Sporter nästa år så det kan jag göra.
Sen ska jag propagera för en enkel bänkskyttetävling som vi ska arrangera den 24 augusti nästa år.

Än så länge är jag bara en lekande bänkskytt så jag nöjer mig gärna med dessa uppdrag för tillfället. :)

Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har" Stefan Sundström
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately" Benjamin Franklin

Stewe's world on ice

pistolmike skrev:Jag har fullt upp med styrelsearbetet i vår förening.
Men jag hinner sammanställa webcupsresultaten till JK1 och Sporter nästa år så det kan jag göra.
Sen ska jag propagera för en enkel bänkskyttetävling som vi ska arrangera den 24 augusti nästa år.

Än så länge är jag bara en lekande bänkskytt så jag nöjer mig gärna med dessa uppdrag för tillfället. :)

Mvh Micke
Jag vet hur det är, sitter i en några styrelser själv och arrangerar några tävlingar per år. :)

Användarvisningsbild
killerberra

Inlägg av killerberra »

pistolmike skrev:
Lånar citatet lite...

Håller helt med. Men det är som en helt ny styrelse som inte blivit varm i kläderna ännu. Just utskicket blev lidande i år då ingen kunde ta tag i det och det är beklagligt.Jag vet att det pratades om att ta bort det i pappersform då det är enormt tidskrävande att genomföra och göra utskicket digitalt istället. Det är onekligen en inkörningsperiod för den nya styrelsen.
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke 6-24x50

Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

killerberra skrev: Det är som en helt ny styrelse som inte blivit varm i kläderna ännu. Just utskicket blev lidande i år då ingen kunde ta tag i det och det är beklagligt.Jag vet att det pratades om att ta bort det i pappersform då det är enormt tidskrävande att genomföra och göra utskicket digitalt istället.
Om det är i pappersform eller digital pdf kvittar mig.
Huvudsaken är att man får något livstecken och kanske lite info om vad som är på gång.

Mvh Micke

birdhunter

Inlägg av birdhunter »

Rätt komplex fråga hur man bäst ska vårda nuvarande skyttar och värva nya!
Att jk och sporter är svårt att få igång beror nog på att det är allt för få som kommer på tävlingar hur man får fler har jag ingen bra idé på. Men tycker det är stor skillnad hur skytte beskrivs här och på sociala medier jämfört med hur det upplevs i verkligheten! Visst är det riktigt dåligt hur tex webcup och årliga utskicket skötts senaste året, där måste förbundet bättra sig! Men att kräva att förbundet driver och anordnar mer/bättre tävlingar i sporter och jk är rent oförstående! Bänksytte är en smal gren som likt alla ideella föreningar sliter med att hitta mänskor att sköta allt praktiskt.

Mitt råd är att åka på tävlingar och ordna egna enkla typ webcup för att komma igång, det är fantastiskt trevlig stämning runt bänkskyttet så är tråkigt att läsa gnälliga bittra inlägg om än vissa är befogade
Lars