Tja, vi har ju nyligen fått hem vår nya TJT så det är en hel del pyssel med honom då förstås. Lite enklare apporteringsövningar, lite lydnad, lite valpspår,.. och så upptäcka världen och,.. fostras förstås;) Skitkul att få en till liten svarting att syssla med och kanske förhoppningsvis göra mer rätt med än den första
Här apporterar den lille en vildsvinsklöv
Med den vuxna TJTn så är det också en del lydnad, spår och apportering som vi sysslar med. Jag försöker få henne att uppskatta även äldre lagda viltspår,... så att hon inte hellre väljer mer färska dofter när spåret legat över natten,..

Inte helt lätt men det går framåt. Ett av felen jag gjort med henne är alltså,.. tränat för lite spår innan hon fick börja jaga fritt. Sen så apporterar hon en del och det gör hon bra liksom lydnaden men jag måste även få henne att apportera annat än varmt vilt i vatten för där skiter hon i det som kastas i om det inte är nyskjutet.. Ännu en sak jag inte tränade rätt när hon var ung med andra ord,.. och sen så försöker jag få henne helt tyst vid passivitet i närheten av vatten eller när det skjuts fågel runt henne. Det är lättare sagt än gjort och alltså ytterligare en sak jag borde varit mer noga med tidigt. Många saker man lärde sig på henne och det är ju märkligt att en annan som är så noga med retrievrarna inte var mer noga med terriern också! Nåja,.. Man lär så länge man lever...

och snart är det dags att prova lite gryt igen. Till sist så har den veka matten släppt sina tveksamheter vad gäller jobb under jord
Här orkar jag inte lägga ut bilder men den som vill se vad jag gör med den äldre TJTn kan ju kika in på bloggen... Här är lite foton från en dag då vi tränade lydnad och apportering bla -->
http://peggywesterlund.blogspot.com/201 ... julla.html
Den bloggen uppdateras ofta så vill man se mer bilder på både den vuxna och den lilla och vad vi sysslar med just nu så finns gott om bilder där att kika på.
Så vi aktiverar oss rätt mycket men mest så längtar man ju tills man får släppa hunden på jakt på riktigt igen,.......... Bara 4 månader kvar till 1 oktober *längtar*