Olja kolven

Moderatorer: Ulrik, Stefan.K, mecke

thompalompa

Olja kolven

Inlägg av thompalompa »

Det här ämnet har varit på tapeten tidigare, men jag måste ändå ställa frågan eftersom jag inte hittat något bra svar trots allt :?

Jag har en Beretta i lyx-utförande vilket innebär att kolven har mycket "liv" i sig. Den är ganska ljus till färgen och ytan är sidenmatt. Nu är ju frågan hur man skall underhålla den för att den skall fortsätta se ut som den gör idag. Jag var iväg och köpte den av Beretta rekommenderade oljan "Tru-oil", men har inte börjat behandla bössan med den än. Tänkte kolla av med er rävar här om det var en bra ide först :)

Hursomhelst, det jag skulle vilja behålla är alltså den ljusa färgen (eller snarare, behandlingen får inte göra träet mörkare/gulare eller på annat sätt ändra dess färg) samt att ytan fortsatt skall vara av matt karaktär. Kan jag uppnå detta med "Tru-oil" eller krävs det andra doningar? Priset på oljan spelar ingen större roll...

/Thomas
Blaser R93 Luxus .308w, Zeiss Varipoint 2.5-10x50 iCT
Beretta 686 Silver Pigeon S Lyx cal. 12
Ruger PCC, Holosun 510c
control

Re: Olja kolven

Inlägg av control »

Hej!

Jag har fått mycket bra resultat med kinesisk träolja (tungnötsolja).
Beställde 1l Jupex 45, det räcker till många behandlingar. Fördelen jämfört med vanlig linolja är att träet inte mörknar. Tungnötsoljan penetrerar bättre. Ytan härdar något och blir tåligare än linolja.
/Control
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

Köp vanlig rå, kallpressad linolja, ger en matt finish och tränger in bättre än kokt linolja samt är ljusare i färgen (inga färgämnen dessutom), torkar på någon vecka. Kokt linolja har större molekyler, ger ett ytskikt och en mörkare nyans, expanderar något och ger bättre ytskydd men tränger inte in i stocken lika bra. Kortare torktid, något dygn. Oavsett vilket du väljer får du en ren naturprodukt till ett betydligt bättre pris än alla andra konstiga fabrikat som finns, som dessutom innehåller både färgämnen och allehanda lösningsmedel. Vill man ha en tunnare lösning med linolja kan du blanda en skvätt balsamterpentin. Vill man ha en blankare yta går det att efterpolera med vax. Jag skulle undvika kinesiska produkter eftersom dom ofta är petroleumbaserade eller annat otäckt.
Arbeta alltid in oljan med handflatan, värmer lite och ger bäst resultat.
Så gör jag och det har funkat fint till allt i trä (bösskolvar, knivskaft, bänkskivor och andra snickerier)
Användarvisningsbild
cloffe

Inlägg av cloffe »

Som jag ser det finns det två alternativ:

1. Är du nöjd med underarbetet dvs. porfyllningen som Beretta har gjort, så fortsätt med Tru-oil, jämna ut varje lager försiktigt med fin stålull när det är helt torrt. Gör så många lager som du orkar/har lust med, Vill du ha sidenmatt yta avsluta med en lätt behandling med Rubbing Compound för att få en sidenmatt yta och efterbehandla med några lager Gun Stock Wax. Produkterna är från Birchwood Casey-sortimentet, inte billiga, men funkar jättebra.

2. Om du inte är nöjd med underarbetet så börjar det verkliga arbetet... :D
Lady Glossop: How would you ever support a wife, Mr. Wooster?
Bertie: Well, it depends on whose wife it was. I would've said a gentle pressure beneath the left elbow when crossing a busy street normally fills the bill.
kolvmakaren

Inlägg av kolvmakaren »

Tru-oil och kina olja (tungnöts olja) är dom som inte blir speciellt mörkare med tiden (iaf. i jämnförelse med linolja).

Skulle nog köra vidare på tru-oil om det är vad som sitter på den nu ?

Här är en beretta som efter ägarens önskemål fått några extra lager tru-oil på sig

15928
http://forslundskolvmakeri.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
rifleboy

Inlägg av rifleboy »

Och det vanliga rådet att INTE använda RÅ linolja antar jag fortfarande gäller?
Projekttråd Mannlicher Schönauer http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=196569&hilit=+mannlicher
thompalompa

Inlägg av thompalompa »

kolvmakaren skrev:Tru-oil och kina olja (tungnöts olja) är dom som inte blir speciellt mörkare med tiden (iaf. i jämnförelse med linolja).

Skulle nog köra vidare på tru-oil om det är vad som sitter på den nu ?

Här är en beretta som efter ägarens önskemål fått några extra lager tru-oil på sig

15928
Såg mycket fin ut den där! Skulle tro att den är blankare än vad min kolv är, men det verkar man kunna fixa med stålull alternativt något medel?
Blaser R93 Luxus .308w, Zeiss Varipoint 2.5-10x50 iCT
Beretta 686 Silver Pigeon S Lyx cal. 12
Ruger PCC, Holosun 510c
kolvmakaren

Inlägg av kolvmakaren »

Efter ca 3-4 lager så brukar jag slipa ner lite med 0000'ans stålull alt. 800 våtslippapper.

Ibland får man ta lite polermedel som ger ännu jämnare yta.. om man vill ha den spegelblank vill säga !

jag brukar blanda till eget polermedel, bestående av autosol utblandat med vatten så att det blir en ganska tunn sörja. Den fungerar bra på kina oljor/tru-oil som blir hårda i ytan..på linolja ska man dock använda annat.

kom bara ihåg att oljan måsta vara ordentligt torr innan man ger sig på att polera den..annars kan resultatet bli mindre bra !
http://forslundskolvmakeri.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

rifleboy skrev:Och det vanliga rådet att INTE använda RÅ linolja antar jag fortfarande gäller?
Det gäller inte för mej
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Man kan ju inte använda en olja som torkar långsamt, för man vet ju aldrig när man behöver använda bössan!
Börje
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
skånejägarn

Inlägg av skånejägarn »

Kanske en dum fråga, men den är allvarligt menad...

Vad är det för skillnad mellan tru-oil/tungolja och vanlig fernissa? Det finns ju t.ex. en helt lösningsmedelsfri fernissa som heter "Le Tonkinois", som skall vara väldigt bra på teak ch mahogny.
Användarvisningsbild
rifleboy

Inlägg av rifleboy »

Uppar skånejägarns fråga för jag har också blivit nyfiken på Le Tonkinois. Duane Wiebe använder något liknande på sina stockar vad jag förstått.
Projekttråd Mannlicher Schönauer http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=196569&hilit=+mannlicher