Köttförstöringen är egentligen inte något större problem för mig, tänker mer på om det skulle komma en större galt eller om man skulle råka befinna sig på en älgjakt. Man vill ju gärna ha genomslag och bra blodspår.HQA1640 skrev: 25 aug 2025, 12:20Vill man inte ha köttförstöring ska man inte välja sstsaculpe skrev: 25 aug 2025, 08:55 Vad säger ni alla om SST? Nästan halva priset för dom i jämförelse med mega, oryx, mfl.
Har själv kört SST i 7mm rem mag, bra död i dom men man kunde nästan kasta in hatten i utgångshålet på rådjuren![]()
Säg att man skulle drämma på en större galt i bogen, är SST för mjuk i 6.5?
6.5x55 kulval
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
saculpe
Re: 6.5x55 kulval
- LGH
En SST 140 grains i klass ett-fart på hyfsat kort håll är väl nästan en garanti för kulhaveri. Vill du ha genomslag och blodspår, gå på en blyfri kopparkula i 120-130 grains, som ctrl och andra redan tipsat om.saculpe skrev: 25 aug 2025, 20:35Köttförstöringen är egentligen inte något större problem för mig, tänker mer på om det skulle komma en större galt eller om man skulle råka befinna sig på en älgjakt. Man vill ju gärna ha genomslag och bra blodspår.
- tanden
Är riktigt nöjd med mega. Nått 100tal vildsvin med den. Bra effekt och inga haverier än.
Använde hornady rn 160grn förut till ca 200 vildsvin och nöjd med den också egentligen men hade 2 märkliga situationer där kulan vinklade i viltet. Kan ha stått snett dock. Bytte för att jag ville pröva något annat bara.
Vulkan, Alaska, oryx kanske 15-30 med varje. Funkat bra!
Det mest funkar kalas i en 6.5x55!
Ska nog pröva nån kopparkula framöver också.
Använde hornady rn 160grn förut till ca 200 vildsvin och nöjd med den också egentligen men hade 2 märkliga situationer där kulan vinklade i viltet. Kan ha stått snett dock. Bytte för att jag ville pröva något annat bara.
Vulkan, Alaska, oryx kanske 15-30 med varje. Funkat bra!
Det mest funkar kalas i en 6.5x55!
Ska nog pröva nån kopparkula framöver också.
22lr 6.5x55 308 30-06 9.3x62 12/76
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
-
Attle
Jag är stark förespråkre för oryx, den har funkat ypperligt för mig.
Laddade upp med norma 204 till ca 745 m/s, vilket är samma hastighet som fabriks-ammo.
Jag har även testat TTSX som varit fullgod, men jag upplever att de vilt jag skjutit har färdats längre sträcka än motsvarande träff av oryx. Samt de har varit lite blodsprängda. Slump kanske(?) antalet är för få för att dra definitiva slutsatser.
Ska du jaga på längre håll skulle jag beakta blyfritt i högre hastighet då du kan skjuta längre utan att skruva.
Hornadys RN har mycket död i sig och är bra, men jag har för svagt underlag för att uttala mig egentligen.
Men det är en beprövad billig tingest!
Mina $0,02, vassegoo.
Laddade upp med norma 204 till ca 745 m/s, vilket är samma hastighet som fabriks-ammo.
Jag har även testat TTSX som varit fullgod, men jag upplever att de vilt jag skjutit har färdats längre sträcka än motsvarande träff av oryx. Samt de har varit lite blodsprängda. Slump kanske(?) antalet är för få för att dra definitiva slutsatser.
Ska du jaga på längre håll skulle jag beakta blyfritt i högre hastighet då du kan skjuta längre utan att skruva.
Hornadys RN har mycket död i sig och är bra, men jag har för svagt underlag för att uttala mig egentligen.
Mina $0,02, vassegoo.
World is wide,
Life is short.
Life is short.
- hinkraka
Angående din kommentar om TTSX och längre flyktsträcka, har du satt de skotten på samma plats i djuret? För i bl.a. Robsoft Copper Club verkar åsikten vara att koppar vill man sätta rakt i bogen, medan bly vill du sätta strax bakom.Attle skrev: 27 aug 2025, 09:42 Jag är stark förespråkre för oryx, den har funkat ypperligt för mig.
Mina $0,02, vassegoo.
Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken till "Rubrik *såld/köpt/bytt*" när du löst ditt behov.
-
saculpe
Tänkte ge en återkoppling!
Jag slog till på det säkra kortet lapua mega och har laddade upp en laddstege som jag idag testat.
Hylsa: norma
Krut: VV N160
Tändhatt: winchester large rifle (WLR)
Gevär: CG1900 trofé
Kaliber: 6.5x55
Körde treskottare i en stege mellan 41-43 grains med 0,5 gn ökning.
Ju mer krut hylsorna hade i sig desto bättre precision fick dom. 41 grains var sämst och spred en del i sidled. Med 43 grains fick jag en spridning på cirka 1.5cm på 80 m. Inga trycktecken. Har tyvärr ingen kronograf.
Så jag stannar nog på 43gn.
Sköt även några fabriksladdade prvi partizan 10.1 grammare men dom spred något helt hutlöst. Runt en snusdosa på 80m.
Jag slog till på det säkra kortet lapua mega och har laddade upp en laddstege som jag idag testat.
Hylsa: norma
Krut: VV N160
Tändhatt: winchester large rifle (WLR)
Gevär: CG1900 trofé
Kaliber: 6.5x55
Körde treskottare i en stege mellan 41-43 grains med 0,5 gn ökning.
Ju mer krut hylsorna hade i sig desto bättre precision fick dom. 41 grains var sämst och spred en del i sidled. Med 43 grains fick jag en spridning på cirka 1.5cm på 80 m. Inga trycktecken. Har tyvärr ingen kronograf.
Så jag stannar nog på 43gn.
Sköt även några fabriksladdade prvi partizan 10.1 grammare men dom spred något helt hutlöst. Runt en snusdosa på 80m.
-
Mozzer
Kan bara hålla med LGH. Efter att ha skjutit ett antal grävlingar , rävar och säl med SST i klass1-fart skulle jag inte ens fundera på att skjuta matvilt med den kulan. Under 50 m är min upplevelse totalhaveri. Jag använder Mega på skyddsjakten och 140 gr. Accubond till smygjakten och är ganska övertygad. I övrigt älskar jag min 6,5:a. Så fort drevjakterna är över åker den pipan på och jag använder den till allt.LGH skrev: 26 aug 2025, 22:03En SST 140 grains i klass ett-fart på hyfsat kort håll är väl nästan en garanti för kulhaveri. Vill du ha genomslag och blodspår, gå på en blyfri kopparkula i 120-130 grains, som ctrl och andra redan tipsat om.saculpe skrev: 25 aug 2025, 20:35Köttförstöringen är egentligen inte något större problem för mig, tänker mer på om det skulle komma en större galt eller om man skulle råka befinna sig på en älgjakt. Man vill ju gärna ha genomslag och bra blodspår.