/// Robsoft Copper Club \\\
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
- mecke
- Moderator
Re: /// Robsoft Copper Club \\\
Har inte själv haft några problem med TSX eller TTSX i kalibrarna 6,5, 7mm eller min slöa 338Federal genom åren. Ska köra fullt ut med TTSX i dessa kalibrar 2025. Barnes kopparkulor är med lätthet de som sålts mest av i världen och har fällt flest vilt.
/Mecke
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
/Mecke
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
-
Jag vill gärna se någon som verifierat varit med om att en Barnes TTSX träffat ett djur i minst 750 m/s och agerat som en helmantel. En 130 gr 308 Win, en 150 gr 30-06, en 165/168 gr 300 Win eller en 180 gr 300 Wby kommer INTE att agera helmantel. Tyvärr inte ens genom en liten orre...Lukaspettersson skrev: ↑19 jan 2025, 19:53 Kul med datan som sagt!
Ja skott i framavagnen brukar ge bra effekt, och att ttsx ger helmanteleffekt har jag också läst om.
Kommer nog köpa 130gr fox då jag fått en hel del info, bilder och feedback kring den kulan, riktigt bra knall och fall utan att slå sönder. Att kulan är ful och har halvkass bc likt naturlisen lämnar jag där hän![]()

- Lukaspettersson
Låter ju betryggande. Om någon varit med om det skulle jag också gärna vilja höra om i vilken situation och träffpunkt det hänt. Men kul för dig att den funkar!TEK skrev: ↑20 jan 2025, 09:26Jag vill gärna se någon som verifierat varit med om att en Barnes TTSX träffat ett djur i minst 750 m/s och agerat som en helmantel. En 130 gr 308 Win, en 150 gr 30-06, en 165/168 gr 300 Win eller en 180 gr 300 Wby kommer INTE att agera helmantel. Tyvärr inte ens genom en liten orre...Lukaspettersson skrev: ↑19 jan 2025, 19:53 Kul med datan som sagt!
Ja skott i framavagnen brukar ge bra effekt, och att ttsx ger helmanteleffekt har jag också läst om.
Kommer nog köpa 130gr fox då jag fått en hel del info, bilder och feedback kring den kulan, riktigt bra knall och fall utan att slå sönder. Att kulan är ful och har halvkass bc likt naturlisen lämnar jag där hän![]()
![]()

Blaser R8 Prof. Success 8x57IS
Sauer 100 XT 308w
Marlin 25N .22LR
Valmet 412s kal.12
Sauer 100 XT 308w
Marlin 25N .22LR
Valmet 412s kal.12
-
Min teori kring helmanteleffekt hos kopparkulor är att i de fall det uppstår så går det att härleda till någon form av skada på kulspetsen som hindrar kulan att börja expandera. Att kulan kanske tagit i en kvist eller något innan träff som deformerat spetsen och förhindrar expansion. Bilden visar två 168gr tsx med en V0 på ca 820m/s som återfanns i samma älgtjur. Den expanderade är skjuten på ca 20m i bogen och den oexpanderade på ca 50m snett bakifrån.TEK skrev: ↑20 jan 2025, 09:26Jag vill gärna se någon som verifierat varit med om att en Barnes TTSX träffat ett djur i minst 750 m/s och agerat som en helmantel. En 130 gr 308 Win, en 150 gr 30-06, en 165/168 gr 300 Win eller en 180 gr 300 Wby kommer INTE att agera helmantel. Tyvärr inte ens genom en liten orre...Lukaspettersson skrev: ↑19 jan 2025, 19:53 Kul med datan som sagt!
![]()
/R
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- turbo87
Har sett bilder på vanliga blykulor också som är böjda och inte expanderat så problemet är inte bara hos kopparkulor utan olyckliga omständigheter. Typ träff i bogblad med väldigt snäv vinkel eller i gren.
Finns nog lite bilder att hitta på forumet om man söker
Finns nog lite bilder att hitta på forumet om man söker
Vänsterskytt!
Tävlar i olympisk skeet
Sako carbonlight 308win Helia 5 1-5 pdot & Swarovski z3 4-12x50
Remington 700 7mm ultra magnum Hawke Frontier 2,5-15x50
AZ 1900 lux 308win
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Jagar med Drax samt ADB
Tävlar i olympisk skeet
Sako carbonlight 308win Helia 5 1-5 pdot & Swarovski z3 4-12x50
Remington 700 7mm ultra magnum Hawke Frontier 2,5-15x50
AZ 1900 lux 308win
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Jagar med Drax samt ADB
- potatiskastare
- Moderator
Precis. Jag har ett antal krökta blydankar sparade från förr om åren. Inte alls orimligt att tro att de träffat något innan viltet. Men jag har även sett just det du nämner med bogblad i flack vinkel som styrt ut kulan igen.
Koppar typ TSX brukar öppna extremt fort men såklart kan de även träffa ben väldigt nära skinnet. Vad händer då, om de träffar benet så att det bara tar litegrann? Samma med blydankar såklart.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Brenneke
- Anders Ö
Allt detta med kvistar före målet och benträff i väldigt snäva vinklar är extrema händelser som kan hända även blykulor.
Träffar man en kvist så att kulan kantrar så finns ingen garanti att den funkar som den ska ,gäller även blyspets
I RolandS fall så är det helt uppenbart att något sådant har hänt
,kulan har sedan tumlat och stannat i djuret .
Man kan faktiskt kalla detta helmanteleffekt för det är precis det som händer med helmantel på större djur ,dvs kulan kantrar väldigt snabbt på ca 20cm och stannar därefter relativt fort .
Om en kula skall kunna hålla sin kurs så måste det finnas en flat yta i fram för att skapa en kavitetsbubbla ,eller expandera för samma effekt.
Kommer inte ihåg hur stor procent av ytan som behöver vara flat ,men gissar på ca 50%....?
Det finns solidkulor som är designad att penetrera väldigt långt och samtidigt ge en aning vävnadsskada , den jag närmast kommer att tänka på är Tarvas kulan .
https://www.redmoose.eu/tarvas_bullets/ ... llet-works
och Woodleigh Hydrostatically Stabilised Solid.
http://forums.nitroexpress.com/showflat ... n=0&page=2
I det flesta fall med "helmanteleffekt" så gissar jag att skytten missbdömmer situationen i fråga om hur skottskador av en kopparkula normalt ser ut om man tittar på ingång och utgångshål .
Och inte för att tala om flycktsträckan
Skjuter man inte ett så perfekt skott så kan älgen gå onaturligt långt även om man sedan kollar på lungskadorna att kulan expanderat ordentligt , men skjuter man bara genom lungan och missar stora blodkärl så kan det ta väldigt lång tid att dö/dränker sig i blod..
Felet är inte kulan
Felet är skottplaceringen
Jag har själv en historia om detta och skulle lätt kunnat beskylla kulan om jag inte hade varit extremt intresserad av just kulor och skottskador , och har undersökt både mina egna och andras älgar och även intervjuat skyttarna om skotttecken och flycktsträcka över 30år
viewtopic.php?p=3347259#p3347259
Några inlägg ned så avslöjar jag flycktsträckan
Som TEK skriver så om kulan inte har för låg fart ,eller som RolandS skriver att kulan kommer på bredställ (min bedömning) så expanderar garanterat alla moderna kopparkulor utan problem.
Ni kan lungt jaga med kopparkulor som är designad att expandera, kanske kan man hoppa över de som har splittrande spets och kalibertjock restkula...
Men Barnes TTSX-TSX, Naturalis, Blade , Copperbear mfl är utmärkta jaktkulor .
Träffar man en kvist så att kulan kantrar så finns ingen garanti att den funkar som den ska ,gäller även blyspets

I RolandS fall så är det helt uppenbart att något sådant har hänt

Man kan faktiskt kalla detta helmanteleffekt för det är precis det som händer med helmantel på större djur ,dvs kulan kantrar väldigt snabbt på ca 20cm och stannar därefter relativt fort .
Om en kula skall kunna hålla sin kurs så måste det finnas en flat yta i fram för att skapa en kavitetsbubbla ,eller expandera för samma effekt.
Kommer inte ihåg hur stor procent av ytan som behöver vara flat ,men gissar på ca 50%....?
Det finns solidkulor som är designad att penetrera väldigt långt och samtidigt ge en aning vävnadsskada , den jag närmast kommer att tänka på är Tarvas kulan .
https://www.redmoose.eu/tarvas_bullets/ ... llet-works
och Woodleigh Hydrostatically Stabilised Solid.
http://forums.nitroexpress.com/showflat ... n=0&page=2
I det flesta fall med "helmanteleffekt" så gissar jag att skytten missbdömmer situationen i fråga om hur skottskador av en kopparkula normalt ser ut om man tittar på ingång och utgångshål .
Och inte för att tala om flycktsträckan

Skjuter man inte ett så perfekt skott så kan älgen gå onaturligt långt även om man sedan kollar på lungskadorna att kulan expanderat ordentligt , men skjuter man bara genom lungan och missar stora blodkärl så kan det ta väldigt lång tid att dö/dränker sig i blod..
Felet är inte kulan

Jag har själv en historia om detta och skulle lätt kunnat beskylla kulan om jag inte hade varit extremt intresserad av just kulor och skottskador , och har undersökt både mina egna och andras älgar och även intervjuat skyttarna om skotttecken och flycktsträcka över 30år
viewtopic.php?p=3347259#p3347259
Några inlägg ned så avslöjar jag flycktsträckan

Som TEK skriver så om kulan inte har för låg fart ,eller som RolandS skriver att kulan kommer på bredställ (min bedömning) så expanderar garanterat alla moderna kopparkulor utan problem.
Ni kan lungt jaga med kopparkulor som är designad att expandera, kanske kan man hoppa över de som har splittrande spets och kalibertjock restkula...
Men Barnes TTSX-TSX, Naturalis, Blade , Copperbear mfl är utmärkta jaktkulor .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .

180kr .
-
Litar till 100% på kulan även om den stukade till vänster onekligen ser ut som den gör. Den är skjuten bakifrån i en väldigt sned vinkel och jag skulle tro den sniffade revbenet på väg in och blev stukad. Återfanns i en av hjärtats kammare.
/R
/R
- Lukaspettersson
Intressant läsning Anders, helt klart. Skaplig flyktsträcka må jag säga!
Jag är väldigt kluven i valet om kula. Fox, barnes, hornady eller sako osv gör ju alla utmärkta kopparkulor, och som du säger kan helmanteleffekten hända även blykulor. Det har hänt mig själv med en finsk kula hör och häpna.

Jag är väldigt kluven i valet om kula. Fox, barnes, hornady eller sako osv gör ju alla utmärkta kopparkulor, och som du säger kan helmanteleffekten hända även blykulor. Det har hänt mig själv med en finsk kula hör och häpna.
Blaser R8 Prof. Success 8x57IS
Sauer 100 XT 308w
Marlin 25N .22LR
Valmet 412s kal.12
Sauer 100 XT 308w
Marlin 25N .22LR
Valmet 412s kal.12
-
Alla kulor kan fallera, inget konstigt med det.TEK skrev:Jag vill gärna se någon som verifierat varit med om att en Barnes TTSX träffat ett djur i minst 750 m/s och agerat som en helmantel. En 130 gr 308 Win, en 150 gr 30-06, en 165/168 gr 300 Win eller en 180 gr 300 Wby kommer INTE att agera helmantel. Tyvärr inte ens genom en liten orre...Lukaspettersson skrev: ↑19 jan 2025, 19:53 Kul med datan som sagt!
Jag har själv upplevt det, sköt en bock för ett antal år sedan med 150 gr TTSX i en 308 win, hastigheten på kulan var 840 m/s vid mynning. Bocken hittades 142 meter fågelvägen från skottplatsen med ett pennstort utgångshål bakom bog. Samma kula gick jag senare ifrån då effekten var för våldsam på mindre hjortdjur enligt mitt tycke och smak. Skjuter idag med 168 gr versionen istället.
Har jagat med kopparkulor i drygt 10 år, haft ett par oförklarliga händelser men har använt Barnes m.fl andra fabrikat av kopparkulor i 222 Rem, 6 XC, 6,5 Creed, 7-08 Imp, 308 win, 30-06 och 9,3x62 där de alla (nästan) fungerat som de ska.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
- Anders Ö
Att skjuta bakom bogen är ett "medvetet" lotteri i fråga om flycktsträckan...
(är min bestämda uppfattning)
viewtopic.php?f=22&t=286372

viewtopic.php?f=22&t=286372
180kr .

180kr .
-
Det är här man riskerar att hamna fel i resonemanget. En 150 gr TTSX som (kronograferat, inte siffran på asken) går ut med 840 m/s har passerat den erfarenhetsmässigt nedre hastighetsgränsen (750 m/s) vid ca 105 m. Om man då hamnar med minimalt motstånd i form av ett klent djur, utan att träffa några ben, kan öppningen på kulan bli minimal. För många är 105 m i kortaste laget för bruk vid t.ex. vakjakt på rådjurGbg-1 skrev: ↑21 jan 2025, 08:38Alla kulor kan fallera, inget konstigt med det.TEK skrev:Jag vill gärna se någon som verifierat varit med om att en Barnes TTSX träffat ett djur i minst 750 m/s och agerat som en helmantel. En 130 gr 308 Win, en 150 gr 30-06, en 165/168 gr 300 Win eller en 180 gr 300 Wby kommer INTE att agera helmantel. Tyvärr inte ens genom en liten orre...Lukaspettersson skrev: ↑19 jan 2025, 19:53 Kul med datan som sagt!
Jag har själv upplevt det, sköt en bock för ett antal år sedan med 150 gr TTSX i en 308 win, hastigheten på kulan var 840 m/s vid mynning. Bocken hittades 142 meter fågelvägen från skottplatsen med ett pennstort utgångshål bakom bog. Samma kula gick jag senare ifrån då effekten var för våldsam på mindre hjortdjur enligt mitt tycke och smak. Skjuter idag med 168 gr versionen istället.
Har jagat med kopparkulor i drygt 10 år, haft ett par oförklarliga händelser men har använt Barnes m.fl andra fabrikat av kopparkulor i 222 Rem, 6 XC, 6,5 Creed, 7-08 Imp, 308 win, 30-06 och 9,3x62 där de alla (nästan) fungerat som de ska.
Hade vi i det här fallet skjutit en 130 gr TTSX hade utgångshastigheten varit 940 m/s (allt annat lika) och vår räckvidd med bibehållen hastighet om 750 m/s hade varit det dubbla (210 m), vilket för de flesta jägare är fullt tillräckligt.
Vi köper oss alltså förmåga att verka på avstånd genom att gå ner i kulvikt.
Med det sagt har jag skjutit mängder med djur med 150 gr TTSX (> 20 st) och det går alldeles utmärkt. Bara inte med för låg anslagshastighet och med för klent motstånd.

- mecke
- Moderator
För er som börjar intressera er för koppar är här en artikel
https://www.ronspomeroutdoors.com/blog/ ... -x-bullets
/Mecke
/Mecke
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
- Laikamannen
Testade 130 ttsx i 308 på vildsvin i helgen. 4 grisar vart det på olika ståndskall och effekten är god.
Tror inte det finns anledning att byta kula i den bössan.
Tror inte det finns anledning att byta kula i den bössan.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!
Öst-laika
Thor, valp för injagning under 2023
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Öst-laika
Thor, valp för injagning under 2023
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
- Fritz Kraut
- Moderator
Bra artikel. Jag är böjd att hålla med i hans positiva omdöme om Barnes kopparkulor. Själv har jag i omgångar använt dem sedan 90-talet med bra erfarenheter av dem.mecke skrev: ↑22 jan 2025, 16:58 För er som börjar intressera er för koppar är här en artikel
/Mecke
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
- greyling
Ja bra artikel oavsett val av kopparkula.Fritz Kraut skrev: ↑22 jan 2025, 19:27Bra artikel. Jag är böjd att hålla med i hans positiva omdöme om Barnes kopparkulor. Själv har jag i omgångar använt dem sedan 90-talet med bra erfarenheter av dem.mecke skrev: ↑22 jan 2025, 16:58 För er som börjar intressera er för koppar är här en artikel
/Mecke
Greyling
- Anders Ö
Jag glömde skriva i mitt tidigare inlägg att om man får lång flycktsträcka och misstänker att kulan inte expanderat så är det inte i första hand utgångshål i revbenen edy man skall undersöka
Titta på lungorna och hur stora hål det är
En o-expanderad kula gör bara ett kaliberstort hål i lungan som man knappt får in ett finger i
Är hålet större så att man får in två fingrar eller fler så har kulan expanderat.
Här är ett utgångshål på en Älgtjur skjuten med bogskott med 150gr TTSX på ca 60m och med tanke på hur snabbt den dog ocg att det var snusdosestora hål i lungorna så bryr jag mig inte o att utgångshålet ser lite fjuttigt ut
Generellt så avger kopparkulor energin väldigt tidigt så att ingångshål och lungorna brukar få rejäla hål ,men utgångshål kan det vara lite sisådär...
Alltså
Kolla skadan i lungorna och var i lungorna hålen sitter ,oftast är det som orsakar flyktsträckans längd
Ingång
Utgångshål

Titta på lungorna och hur stora hål det är

En o-expanderad kula gör bara ett kaliberstort hål i lungan som man knappt får in ett finger i

Är hålet större så att man får in två fingrar eller fler så har kulan expanderat.
Här är ett utgångshål på en Älgtjur skjuten med bogskott med 150gr TTSX på ca 60m och med tanke på hur snabbt den dog ocg att det var snusdosestora hål i lungorna så bryr jag mig inte o att utgångshålet ser lite fjuttigt ut

Generellt så avger kopparkulor energin väldigt tidigt så att ingångshål och lungorna brukar få rejäla hål ,men utgångshål kan det vara lite sisådär...
Alltså

Kolla skadan i lungorna och var i lungorna hålen sitter ,oftast är det som orsakar flyktsträckans längd

Ingång
Utgångshål
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
180kr .

180kr .
-
Jag har fällt sammanlagt 30+ älgar, grisar, dov, rådjur med TTSX 150gr i 308. Överlag bra resultat och fin slakt. Fyktsträckor upp till 50m, upplevt att några djur kan ha gått lite längre än vad jag erfarit från blykulor (Oryx, Mega). Nästa kula blir TTSX 130gr till 308 och TTSX 120gr till 6.5. Var hittar jag TTSX 130 gr i .30 till bra pris?
Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
- Anders Ö
Det verkar vara ett högt köptryck på just dessa kulor för närvarande och det gäller att kolla/söka med jämna mellanrum när/om de dykt upp hos någon handlare .YKW skrev: ↑25 jan 2025, 12:46 Jag har fällt sammanlagt 30+ älgar, grisar, dov, rådjur med TTSX 150gr i 308. Överlag bra resultat och fin slakt. Fyktsträckor upp till 50m, upplevt att några djur kan ha gått lite längre än vad jag erfarit från blykulor (Oryx, Mega). Nästa kula blir TTSX 130gr till 308 och TTSX 120gr till 6.5. Var hittar jag TTSX 130 gr i .30 till bra pris?
HandlaDigitalt verkar kunna frå fram kulor från distanslager för en ansenlig summa om det är brottom.
Kommer det från andra handlare så antingen köper man på sig ett lager när det finns... ,eller inte...
Det är lite DET som är problemet med kulor och tändhattar att folk köper och lagrar/hamstrar när det finns så att det alltid är ett underskott och folk hamstrar ännu hårdare

Jag är högst skyldig till detta beteende

180kr .

180kr .
-
Tack Anders. Jag har inte bråttom, reder mig till älgjakten i september innan jag måste ladda nytt. Ska hålla koll på butiker.