HJÄLP ÖNSKAS! Ny på 308 och koppar.
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
-
HJÄLP ÖNSKAS! Ny på 308 och koppar.
Hej!
Tycker mig ha försökt hitta svaret på min fråga i detta och andra forum utan framgång. Gäller kulstabilitet. Tacksam för hjälp!
Förutsättningar och bakgrund:
-Har jagat och handladdat med diverse sedan 2013, dock aldrig helkopparkulor (eller kopparlegeringar) och aldrig för 308.
-Tycker mig ha det mesta i prylväg inkl. kronograf.
-Nu blivit ägare till min första 308win, en sparsamt använd Browning A-bolt 3 (cylinderrepeter), 56 cm pipa, räffelstigning 1:12" (om jag hittat rätt info dvs, den nyare A-bolt 3+ verkar dock ha en annan stigning).
-Kommer skjuta med teleskopdämpare.
-Kommer skjuta på korta och medellånga avstånd (aldrig bortom 400 meter).
-Ska användas för jakt.
-Ska handladdas.
-Inga krav på klass 1-prestanda i nuläget (men det kommer kanske tillkomma för detta vapen på sikt, se det som en parantes i nuläget).
-Tänkte samtidigt hoppa på koppartåget då många verkar tillfreds med resultaten. Har fått uppfattningen att folk överlag är mycket nöjda med Barnes TTSX.
Fråga:
Vilken kulvikt bör jag använda?
På nätet i allmänhet liksom i laddatabasen är 150 gr vanlig (liksom 165/168). Problemet är att räffelstigning ofta inte anges. Den jag sitter på (1:12") är knappast udda, men betydligt ovanligare idag (har förstått det som att 1:10" dominerar aktuell kaliber). Borde/måste jag givet detta gå ned till 130 gr istället? Prismässigt är det ingen skillnad, men utbud (andra fabrikat) och tillgänglighet är klart bättre för "150 gr-klassen".
Givet kaliber och pipa, vilken kulvikt för koppar borde jag satsa på? Och vilka utgångshastigheter för respektive kulvikt borde jag sikta på med avseende på kulstabilitet? (strunta här helt i frågan om terminalballistisk effekt, det finns det mycket skrivet om redan).
Tack på förhand!
Fillidutten
Tycker mig ha försökt hitta svaret på min fråga i detta och andra forum utan framgång. Gäller kulstabilitet. Tacksam för hjälp!
Förutsättningar och bakgrund:
-Har jagat och handladdat med diverse sedan 2013, dock aldrig helkopparkulor (eller kopparlegeringar) och aldrig för 308.
-Tycker mig ha det mesta i prylväg inkl. kronograf.
-Nu blivit ägare till min första 308win, en sparsamt använd Browning A-bolt 3 (cylinderrepeter), 56 cm pipa, räffelstigning 1:12" (om jag hittat rätt info dvs, den nyare A-bolt 3+ verkar dock ha en annan stigning).
-Kommer skjuta med teleskopdämpare.
-Kommer skjuta på korta och medellånga avstånd (aldrig bortom 400 meter).
-Ska användas för jakt.
-Ska handladdas.
-Inga krav på klass 1-prestanda i nuläget (men det kommer kanske tillkomma för detta vapen på sikt, se det som en parantes i nuläget).
-Tänkte samtidigt hoppa på koppartåget då många verkar tillfreds med resultaten. Har fått uppfattningen att folk överlag är mycket nöjda med Barnes TTSX.
Fråga:
Vilken kulvikt bör jag använda?
På nätet i allmänhet liksom i laddatabasen är 150 gr vanlig (liksom 165/168). Problemet är att räffelstigning ofta inte anges. Den jag sitter på (1:12") är knappast udda, men betydligt ovanligare idag (har förstått det som att 1:10" dominerar aktuell kaliber). Borde/måste jag givet detta gå ned till 130 gr istället? Prismässigt är det ingen skillnad, men utbud (andra fabrikat) och tillgänglighet är klart bättre för "150 gr-klassen".
Givet kaliber och pipa, vilken kulvikt för koppar borde jag satsa på? Och vilka utgångshastigheter för respektive kulvikt borde jag sikta på med avseende på kulstabilitet? (strunta här helt i frågan om terminalballistisk effekt, det finns det mycket skrivet om redan).
Tack på förhand!
Fillidutten
-
Re: HJÄLP ÖNSKAS! Ny på 308 och koppar.
Har en x-bolt som jag tror har 1:12 också. Den har stabiliserat fabriksladdat 150gr och 168gr ttsx utan att jag sett några problem. 150gr ttsx är den kula som jag i själva verket haft bäst precision på av samtliga jaktpatroner jag testat. (168 har jag inte testat precisionen med tillräckligt för att uttala mig men den är då godkänd iallafall)
Jag skulle rekommendera TTSX eller Copperbear kring de vikterna. (Den senare är ju Svensk så det gör det ju lite roligare) Finns ingen anledning att gå lättare innan du testat dessa.
Jag skulle rekommendera TTSX eller Copperbear kring de vikterna. (Den senare är ju Svensk så det gör det ju lite roligare) Finns ingen anledning att gå lättare innan du testat dessa.
-
skjutit en del med både 150 ttsx och 168 ttsx och av dessa föredrar jag 168 som är aningen mjukare.
Mest skjutit vildsvin med 168 och jag har egentligen inget att klaga på där. För några år sedan sköt jag en älgtjur där jag hade dålig expansion med 150 gr det är väll det som fått mig att inte skjuta mer med den.
I ttsx finns ju även 130 gr varianten som ett intressant alternativ.
Mest skjutit vildsvin med 168 och jag har egentligen inget att klaga på där. För några år sedan sköt jag en älgtjur där jag hade dålig expansion med 150 gr det är väll det som fått mig att inte skjuta mer med den.
I ttsx finns ju även 130 gr varianten som ett intressant alternativ.
-
Tack för svaren!
->Haugis
Om det är 308win du använder, vad har du för räffelstigning?
Som antytt i trådstarten så befarar jag att jag riskerar jämföra mig med folk som sitter på snabbare räffelstigning än jag själv.
Fillidutten
->Haugis
Om det är 308win du använder, vad har du för räffelstigning?
Som antytt i trådstarten så befarar jag att jag riskerar jämföra mig med folk som sitter på snabbare räffelstigning än jag själv.
Fillidutten
- Ryggskott1
Har själv inte skjutit kopparkulor men kommer ändå med råd
Håll dig till max 150gr med den räffelstigningen men de är bättre att du använder 130gr kulor så får du rejält med fart i dom.
Med kopparkulor är de bättre att hålla ner vikten och få upp farten.
Håll dig till max 150gr med den räffelstigningen men de är bättre att du använder 130gr kulor så får du rejält med fart i dom.
Med kopparkulor är de bättre att hålla ner vikten och få upp farten.
300 Win Mag
223 Rem
22Lr
12/76
20/76
223 Rem
22Lr
12/76
20/76
- Anders Ö
Eftersom 1-12" är i klenaste laget för 168gr TTSX, som Barnes själv rekommenderar minst 1-11" .
Så... rekommenderar jag 130gr ttsx.
Den går att ladda en bra bit över 900m/s med din piplängd och ett dubbelbaskrut som Norma 201 eller Vv N530 .
130gr kulan är väldigt tålig och verkar vara lätt att få bra precision, och kulbana är riktigt trevlig ,skjuter man in på 200m så blir det inte många centimeter överslag på 100m och ca 22cm lågt på 300m , enkelt att skjuta jaktskott utan att skruva.
Men 400m....? Det är i längsta laget för en 308win med kopparkulor ,kopparkulor behöver generellt runt 600m/s + för att expandera någotsånär.
Kolla i ballistikappen på vilket avstånd du passerar 600m/s och håll dig under det avståndet.
Så... rekommenderar jag 130gr ttsx.
Den går att ladda en bra bit över 900m/s med din piplängd och ett dubbelbaskrut som Norma 201 eller Vv N530 .
130gr kulan är väldigt tålig och verkar vara lätt att få bra precision, och kulbana är riktigt trevlig ,skjuter man in på 200m så blir det inte många centimeter överslag på 100m och ca 22cm lågt på 300m , enkelt att skjuta jaktskott utan att skruva.
Men 400m....? Det är i längsta laget för en 308win med kopparkulor ,kopparkulor behöver generellt runt 600m/s + för att expandera någotsånär.
Kolla i ballistikappen på vilket avstånd du passerar 600m/s och håll dig under det avståndet.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
180kr .
- rajonbh
Jag kör med en hyfsat långsam 168gr ttsx och har 1:12 i ena bössan och det fungerar kanon. Har alltid gett en bra penetration. Hittat några enstaka kulor vid lite mindre bra skottvinklar, men har alltid upplevt att kulorna gör sitt jobb.
Gillar personligen inte för höga hastigheter på mina kulor, men smaken är som baken så välj det du själv tror på.
Går man efter Barnes vore nog 150gr dock mer lämplig till twistraten.
Gillar personligen inte för höga hastigheter på mina kulor, men smaken är som baken så välj det du själv tror på.
Går man efter Barnes vore nog 150gr dock mer lämplig till twistraten.
-
Skulle nog satsa på 150 grs tex ttsx skjuter bra i min bössa men som världsläget är säger jag köp det kulfabrikat du får tag i.min sako308w borde ha 1.11 och har skjutit relativt runda hål med både ttsx 180 grs och gmx etx från hornady med vikt 165 grs. Använder 120 grs kulor i 6,5 och rådjuren dör fart ca 850-900 m/s nånstans. Men ändå inte så söndersprängt som man kunde tro. Har bara skjutit ett rådjur med 180 grs ttsx som var väldigt trasigt så där välte nog kulan efter träff.är svårt att råda till kulval när man inte vet vad som ska jagas finns ju flera sorters blyfria kulor som inte är koppar men att avlossa fragmenterande icke blykulor i närheten av hundar är inget jag skulle göra.men på rådjur har brenneke tug nature fungerat finns ju nån norma evo som är liknande princip.på dom kulorna så är inte farten av lika stor betydelse som rena kopparkulor. Eftersom dom delvis uppför sig som kulor med bly. Men jag skulle nog med tanke på räffelstigning 1.12 hålla mig runt 150 grs.
-
168an skjuter bara fint för mig i 12" snurr.
Ska testa 130 när 168:orna är slut. Kanske. Eller så lagar jag inte det som inte är trasigt.
Ska testa 130 när 168:orna är slut. Kanske. Eller så lagar jag inte det som inte är trasigt.
-
Min bössa älskar Laupa 123gr FMJ med Norma 201. Så jag testade TTSX 130 gr med samma krutladdning och det funkade perfekt och samsköt bra till och med med jaktmatch. Så mitt liv blev enklare… nu ska bara prova den på vilt också!
-
Många är mkt nöjda m 168 gr ttsx, inkl jag.
Pröva, trol stabiliseras den i din bössa. Från säker källa har jag hört att tillverkarna ofta har marginal i sina angivna twister.
Pröva, trol stabiliseras den i din bössa. Från säker källa har jag hört att tillverkarna ofta har marginal i sina angivna twister.
-
Man ska också komma ihåg att vädret spelar roll. Din laddning du tagit fram kanske inte funkar om det är -30°C, högtryck och havsnivå. Det bör ju en tillverkare ta höjd för.
Sen kan terminalballistiken också påverkas. Med lite snabbare rotation kanske oddsen för rak och fin penetration ökar något.
- doomer77
Barnes 150gr eller 165/168gr känns lagom för en 308a. Provar du båda varianterna kan du välja den som skjuter bäst. Sako Blade skulle jag undvika då den verkar vara väldigt våldsam.
-
Efter att ha skjutit ett tiotal vilt med Barnes TTSX 130 gr ser jag mycket liten anledning till något tyngre. Monolitiska kulor trivs med hastighet som många påpekat. Senast var det en 160 kg galt med rejäla "sköldar" som fick två träffar i lite olika vinklar. Avstånd 20 m. Gick ner inom 5 m.
Vad jag kunde bedöma var det genomskott på båda kulorna. Efter det en dov på samma pass - där effekten var aningen fördröjd men naturligtvis även här genomskott.
Hög hastighet och tunga/hårda djur är receptet för framgång med monolitiska kulor. Den enda parameter vi kan styra är hastigheten genom att gå ner i vikt.
Vad jag kunde bedöma var det genomskott på båda kulorna. Efter det en dov på samma pass - där effekten var aningen fördröjd men naturligtvis även här genomskott.
Hög hastighet och tunga/hårda djur är receptet för framgång med monolitiska kulor. Den enda parameter vi kan styra är hastigheten genom att gå ner i vikt.
- Laikamannen
Även jag får väl hoppas på tåget och rekommendera ttsx 130.
Skjutit ett tiotal älgar med den i höst på håll mellan 10-170m. Bra effekt, genomskott på samtliga. Ingen kula funnen.
Verkar vara ett litet godståg där den går fram trots sin lätta vikt. Bra kulbana, fina sårkanaler.
Skjutit ett tiotal älgar med den i höst på håll mellan 10-170m. Bra effekt, genomskott på samtliga. Ingen kula funnen.
Verkar vara ett litet godståg där den går fram trots sin lätta vikt. Bra kulbana, fina sårkanaler.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!
Öst-laika
Thor, valp för injagning under 2023
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Öst-laika
Thor, valp för injagning under 2023
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
- Anders Ö
viewtopic.php?f=9&t=278498
130gr ttsx har stor potential iochmed att den kan skjutas i hög fart och har för kopparkulor ganska låg öppningshastighet på 550m/s .
viewtopic.php?p=3566552#p3566552
viewtopic.php?p=3573333#p3573333
130gr ttsx har stor potential iochmed att den kan skjutas i hög fart och har för kopparkulor ganska låg öppningshastighet på 550m/s .
viewtopic.php?p=3566552#p3566552
viewtopic.php?p=3573333#p3573333
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
180kr .
180kr .