Någon som vet?

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Tomas_C

Någon som vet?

Inlägg av Tomas_C »

Hej på er alla, jag har en kompis som fått ärva lite grejer för handladdning från en släkting, bland annat dessa kulor i kaliber 30-06. Har googlat och trasslat men vi lyckas inte hitta vad det är för kula. Tänkte kolla här om någon vet.
Tack på förhand/ Tomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: Någon som vet?

Inlägg av Fritz Kraut »

Det ser ut som Winchester Silvertip. Den kulan slutade tillverkas för något tjugotal år sedan. Det är en vanlig halvmantelkula med en liten aluminiumkopp som skyddar blyspetsen.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Tomas_C

Inlägg av Tomas_C »

Suveränt, tack.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Bifaller ovan svar.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
Användarvisningsbild
salkin

Inlägg av salkin »

Har för mig att någon här på forumet har lagt upp en bild på två snyggt expanderade silvertip i kal .308...kommer fasen inte på vem det var..

En gubbe som jag köpte en sako 375 H.H av för ett antal år sedan hyllade 300grains silvertip kulan som en älgdräpare av rang.

Mvh Niklas
22 LR
6.5x55
308W (Sambons)
7.5x55 Swiss
300 H.H
9,3x62
12/65
12/70
/Niklas
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

salkin skrev: 14 jan 2022, 02:02 Har för mig att någon här på forumet har lagt upp en bild på två snyggt expanderade silvertip i kal .308...kommer fasen inte på vem det var..

En gubbe som jag köpte en sako 375 H.H av för ett antal år sedan hyllade 300grains silvertip kulan som en älgdräpare av rang.

Mvh Niklas
Min farbror hyllade samma kula i samma kaliber som en rådjursdräpare av rang :mrgreen: (helt sant)
/ Rikard
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Härligt vakna av att se en klassisk Silvertip 🤎
Ett otroligt starkt varumärken, Winchester fortsätter kalla en del pistolammo silvertip och sen har de senaste åren sin Ballistic Silvertip för gevär.
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
Flundh

Inlägg av Flundh »

Hittade den här på jaktmarken för ett antal år sen. Misstänkte först tjuvjägare, men kom sen på att en gästjägare suttit på pass därute. Lite fumlig patron-ur. .308 Silvertip.
apocalypse

Inlägg av apocalypse »

Ballistic Silvertip tillverkas/tillverkades av Nosler.

Vilka som gjorde projektilen med metallspets vet jag inte.
Någon välgrundad info om det?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
Flundh

Inlägg av Flundh »

Var inne och googlade. Den med bara aluminiumhätta var Winch. Ballistic tip tillsammans med Nosler.
Användarvisningsbild
salkin

Inlägg av salkin »

salkin skrev: 14 jan 2022, 02:02 Har för mig att någon här på forumet har lagt upp en bild på två snyggt expanderade silvertip i kal .308...kommer fasen inte på vem det var..

Mvh Niklas
Nu hittade jag inlägget! Låg under fliken div expansionstester.
Matti skrev: 29 maj 2014, 22:02 Winchester Silvertip 180 grains 308 win. Från en älgtjur jag sköt i slutet av 80-talet, på den tiden vi dräpte älg trots frånvaro av bondat och helkoppar ;-) Ganska långt håll, ca 150 m. Genom centrala bröstkorgen strax bak bogarna. Satt under skinnet på utgångssidan.

Bild
Man får upp bilden av att trycka på bildtaggen och öppna bild.
22 LR
6.5x55
308W (Sambons)
7.5x55 Swiss
300 H.H
9,3x62
12/65
12/70
/Niklas
Tomas_C

Inlägg av Tomas_C »

Tack för all bra input, och jag tolkar svaren som så att det går fint att sitta på åteln med dessa.
Mvh// Tomas.
Användarvisningsbild
Ålandsjanne

Inlägg av Ålandsjanne »

Jag köpte en ask Winchester Silvertip till min 300Winmag 14,2gr hade visst 820 m/s fart och enligt Mike där så skulle det vara en riktig storviltskula.
Jag sköt en rådjurskilling på 25m avstånd och det var inte ett revben kvar på utgångssidan all innanmat var utspritt fanns inget att ta ur, det har nog varit en annan tråd om dessa kulor tidigare.
En bekant Knut Hans Hanson tyckte dom var bra i hans 375 HH.
Det var på 80 talet.
MVH Ålandsjanne
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Ett annat minne av Silvertip. Hos gamla Walter Borg (där på bakgatan bakom PUB) eller hos Widforss, jag minns inte vilketdera, köpte jag på rea en patronask 220 grs Silvertip till min 1640 30-06.

Glad i hågen åkte jag till banan och skulle skjuta in. Jag sköt tre smällar mot tavlan och gick sedan fram för att beundra resultatet. Det var nu inte så mycket att beundra. Träffarna låg flera decimetrar från varandra och kulorna hade stansat strykjärnshål.

En jaktkamrat fick asken, men jag minns inte om han lyckades bättre. Efter en tid sålde jag studsaren.

Ett tjugotal år senare köpte jag en Winchester M71, och fick med några askar Silvertip. De sköt bra, så förmodligen var det något lurt med 220-grainarna till 30-06.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Ålandsjanne

Inlägg av Ålandsjanne »

Fritz Kraut skrev: 16 jan 2022, 11:16 Ett annat minne av Silvertip. Hos gamla Walter Borg (där på bakgatan bakom PUB) eller hos Widforss, jag minns inte vilketdera, köpte jag på rea en patronask 220 grs Silvertip till min 1640 30-06.

Glad i hågen åkte jag till banan och skulle skjuta in. Jag sköt tre smällar mot tavlan och gick sedan fram för att beundra resultatet. Det var nu inte så mycket beundra. Träffarns låg flera decimetrar från varandra och kulorna hade stansat strykjärnshål.

En jaktkamrat fick asken, men jag minns inte om han lyckades bättre. Efter en tid sålde jag studsaren.

Ett tjugotal år senare köpte jag en Winchester M71, och fick med några askar Silvertip. De sköt bra, så förmodligen var det något lurt med 220-grainarna till 30-06.

F.
Verkade som det varit något allvarligt fel på dom just i 30 cal 14,2 g
Men i min 300 så hade jag nog märkt vid inskjutning om dom hade vältrat.
MVH Ålandsjanne