Test av blyfritt i England

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Tomps

Re: Test av blyfritt i England

Inlägg av Tomps »

malx skrev: 04 apr 2021, 17:06
Tomps skrev: 04 apr 2021, 16:07 Det är ju lika med en kostnad som får åtminstone mig att tänka på att istället bunkra blykulor och köra på som vanligt. Bössorna blir ju närmast osäljbara.
Det förbud som diskuteras i EU är mot användning, inte bara försäljning, så bunkra ger inget.
Om jag bunkrar och använder dem som vanligt så länge jag jagar så ger det mig absolut något.
Flogmyra

Inlägg av Flogmyra »

Ser ut som koppar kulor är sämre för tänderna

Skickat från min iPhone med Tapatalk
30-06 Kalibrarnas Royce Rolls
Flundh

Inlägg av Flundh »

Flogmyra skrev: 05 apr 2021, 15:29 Ser ut som koppar kulor är sämre för tänderna

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Han testade nog en 460 Weatherby, och höll lite slarvigt.
kimppa

Inlägg av kimppa »

Till er som är oroliga för 22 lr så är dom kulorna för tillfället tillverkade som Barnes mpg och liknande varmint kulor med sammanpressad koppar eller zink legeringar så dom är inte solida på samma sätt som studsar kulor. Själv är jag mest orolig för hur kaliber 16 ska överleva utan bly. Verkar vara svårt med tillgången på vismuth patroner redan nu för oss med fullchokade gevär som inte klarar stålhagel.sellier o bellot har en zink patron och Tunet har nån zink patron men thats it förutom vismuth och stål och tenn slugs.
Blir väl att handladda vismuth eller itx hagel.men frågan är vågar eu gå emot hela Europas jägarkår var ju nära att våtmarks förbudet för stålhagel inte gick igenom var inte med många röster det vann laga kraft i EU parlamentet. Men i studsar ammunition så är nog bly snart ett minne blott efter som det fungerar så bra med blyfritt och utbudet är så stort med flera olika kulsorter och egenskaper att välja mellan beroende på jaktsituation. Finns inte ett jätte utbud på helmantel än med det kommer ju det med lite hela tiden.
Användarvisningsbild
sevehem

Inlägg av sevehem »

kimppa skrev: 07 apr 2021, 18:56 Till er som är oroliga för 22 lr så är dom kulorna för tillfället tillverkade som Barnes mpg och liknande varmint kulor med sammanpressad koppar eller zink legeringar så dom är inte solida på samma sätt som studsar kulor. Själv är jag mest orolig för hur kaliber 16 ska överleva utan bly. Verkar vara svårt med tillgången på vismuth patroner redan nu för oss med fullchokade gevär som inte klarar stålhagel.sellier o bellot har en zink patron och Tunet har nån zink patron men thats it förutom vismuth och stål och tenn slugs.
Blir väl att handladda vismuth eller itx hagel.men frågan är vågar eu gå emot hela Europas jägarkår var ju nära att våtmarks förbudet för stålhagel inte gick igenom var inte med många röster det vann laga kraft i EU parlamentet. Men i studsar ammunition så är nog bly snart ett minne blott efter som det fungerar så bra och utbudet är så stort med flera olika kulturer att välja mellan beroende på jaktsituation. Finns inte ett jätte utbud på helmantel än med det kommer ju det med lite hela tiden.
Jag är också lite orolig men samtidigt så brukar ju efterfrågan styra utbudet och med utbudsökning så brukar priset sjunka. Att det just nu inte finns så mycket alternativ kanske inte är konstigt, ingen vill ju ha det! Utan att Kalifornien och stora delar av Tyskland m.fl. redan infört blyförbud på studsarkulor så hade vi inte haft det utbud som finns nu.

Jag tror det ordnar sig. Kanske lite dyrare och besvärligare övergångstid men om 10 år tror jag inte vi tänker på det... men... jag är ju iofs inte någon Saida, jag kan ju ha fel såklart.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
jmkhenka

Inlägg av jmkhenka »

sevehem skrev: 04 apr 2021, 19:17 SmartSelect_20210404-191601_Samsung Internet.jpg

Sällan jag var så sugen att testa en 22lr, var hittar man cutting edge?
Leta vidare, det är väl vadå 2 år sen nån ens visade upp dom och ingen har testat dom eller ens fått köpa nån. Dom är ju i en jäkla ask, man får inte ens röra dom! Känns som vaporvare, tror inte kopplarklädda kulor funkar någe vidare i 22lr, det är ju inte 224 kulor man skjuter i dom heller.

innan man kan köpa dom eller jag får se en test på tex youtube, så kommer jag anse att dom inte existerar.
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Enligt CE själva kan de inte få fatt på bra hylsor i tillräckligt omfattning. 32gr kulan avsedd för standard pipor finns i deras webbshop.
Där finns även verktyg förresten. Men jag har nog aldrig stött på någon som handladdar .22lr.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
malx

Inlägg av malx »

potatiskastare skrev: 07 apr 2021, 20:19 Enligt CE själva kan de inte få fatt på bra hylsor i tillräckligt omfattning. 32gr kulan avsedd för standard pipor finns i deras webbshop.
Där finns även verktyg förresten. Men jag har nog aldrig stött på någon som handladdar .22lr.
Först och främst måste man handladda dem. Men man behövde tydligen deras speciella hylsor för att få någon precision så själva kulorna utan hylsor funkar ju inte. Nä, säger som jmkhenka, dessa existerar ej (ännu) så det är bara att konstatera att det än så länge inte finns några bra alternativ till 22LR.
kimppa

Inlägg av kimppa »

Såg nån tysk test av Norma /rws blyfria patroner och dom verkade fungera så alternativ till bly finns redan. Att dom är lättare och förmodligen känsligare för vind är en annan femma. Dock hade dom fart nästan i 22 win mag området så dom var inte slöa på nåt sätt.
KJE81

Inlägg av KJE81 »

På tal om blyfri ammunition i 22 LR så verkar väl det här vara ett alternativ?

https://www.norma-ammunition.com/sv-se/ ... o-speed-22
kimppa

Inlägg av kimppa »

Det var samma fast rws Som dom testade i tyskland är ju samma koncern ruag så Norma i Norden rws i Tyskland same same.