Avfångningkula till 308

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 252 times

Re: Avfångningkula till 308

Inlägg av börje »

HuggyBear skrev:
13 jan 2021, 19:40
Alltså det är väl ALLTID självklart att man kopplar hunn å sätter fast den 15-20m bort innan avfångning?! Alternativt väntar in hundförare om man inte lyckas koppla själv... Det är inte speciellt svårt eller tidsödande att under tiden man ta stegen tillbaka mot djuret stoppa i en lämpligare smäll för just avfångningen! Äre ingen hunn med så byter man bara ammo medans man gå fram till djuret för avfångningen! Dessa skott ha jag i en ficka för sig så blandar jag aldrig ihop dom med vanliga jaktammon :)
O medan du kopplar hunden o sätter fast den i ett träd 20m bort så sticker det skadskjutna djuret ifall det inte är speciellt illa därann. En jakthund ska änjas med smällar sen valp så man kan avfånga bara hunden är i säkerhet, helst bakom den som avlivar.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

karelsk blandning
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av karelsk blandning »

finnjägarn skrev:
13 jan 2021, 18:27
Dom gångerna som djuren är så pass vid liv att det inte går med kniven så skulle jag inte lägga onödig tid på att byta skott även om det skulle vara bra i teorin. Är det hund i närheten är det bättre att försöka koppla istället :D . Säger inte att mina tankar är det ända rätta. viktigast är säkerheten och att djuret avlivas så fort som möjligt för att inte behöva lida något extra :D
Tar inte länge att stoppa i ett annat skott än från magasinet och sen skjuta färdigt.
Just därför subsonic är extra bra och man slipper smällen nära hunden.
Är inte alla hundar som går att koppla och då blir det skott nära hund direkt den är på det säkra.

finnjägarn
Has thanked: 34 times
Been thanked: 15 times

Inlägg av finnjägarn »

Ja visst . Denna fråga är egentligen ganska svår att diskutera eftersom det beror mycket på situationen hur man ska handla på bästa sätt. Eftersom det är många faktorer som spelar in. Men om Djuret är såpass vid liv att det behöver ett nådaskott och man inte kan fixa det med kniven. Så kan omladdningen vara skillnad på att hinna skjuta igen eller skapa ett utdraget eftersök.

Som jag skrev tidigare så kan man se det från två sidor. Vilken som är mera rätt eller fel beror på händelsen. Ofta ser man ju vilket skick djuret är i och var hunden befinner sig. där först kan man avgöra hur man ska handla bäst just enligt den situationen. För att så snabbt som möjligt avliva djuret på bästa möjliga sätt för hunden.

Men Har man med sig subsonic skott och tid på sig så håller jag fullständigt med om att det är bättre för hunden att använda det istället :D.
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
pimp45acp
Been thanked: 6 times

Inlägg av pimp45acp »

Fiskmåsen skrev:
13 jan 2021, 10:28
Jag klurar på vilken kula av Hornady 110grain Vmax eller 125grain SST som funkar bäst för avfångning (främst för vildsvin). Ser fördelar med bägge men jag vill minimera risken för studs och genomskott om hunden är för nära. Risken med Vmax är väl att den blir för blöt och inte ger tillräcklig skottverkan, har ni några erfarenheter av dessa kulor?

Om hunden är nära är det bättre om du har en kula som ger genomskott och penetrerar rakt (och öppna riktmedel är enligt mig en fördel då man får bättre kontroll på omgivningen/hunden)
Egentligen är det klass1 som gäller även vid avfångning....
jag skulle aldrig skjuta på ett vildsvin med kulor som har så dålig djupverkan som de kulor du tog upp..

Användarvisningsbild
HuggyBear
Has thanked: 27 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av HuggyBear »

Källa på det?!
Det där va väldigt intressant för jag har aldrig läst eller hört det! Därför vill jag att du lägger en länk till vart det står i lagen det du hävdar...
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Inlägg av fonkystuff »

Jag ser ingen större vits med att byta till t ex v-max men att man bara får använda klass 1 köper jag inte.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 252 times

Inlägg av börje »

Jag har funderat på att börja hänga revolvern i bältet, en 22lr. Funkar bra att avliva fullvuxna tamgrisar med iaf, ett piller bak örat, sen är det klart. CCI segmented subsonic funkar garanterat på en älg som ligger. Jag har btw avlivat fullvuxen älgko i diket vid landsvägen med en 24g 7½ i cal 12, det gick bra det också.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
rajonbh
Been thanked: 16 times

Inlägg av rajonbh »

HuggyBear skrev:
Källa på det?!
Det där va väldigt intressant för jag har aldrig läst eller hört det! Därför vill jag att du lägger en länk till vart det står i lagen det du hävdar...

Jaktlagen, paragraf 27 om jag inte missminner mig. Notera att i detta fallet handlar det inte om fångstvilt utan ett vilt som man påskjutit under ordinarie jakt

Under rena eftersök kan man få göra undantag för att t.ex få genskjuta med bil, använda vapen som ej är lovlig för viltet normalt sett mm..
Men här pratar vi under ordinarie jakt.

Citat från SvJ's juridiska sektion angående eftersök, om att använda normalt icke tillåtna hjälpmedel.
"Den som åsidosätter reglerna måste dock vara beredd på att i efterhand kunna motivera åtgärderna. Man är skyldig att avliva djuret på ett så skonsamt sätt som möjligt för att inte riskera att försvåra djurets lidande"
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik ... ad-galler/

Att ha ammunition som är laglig för den jakten man bedriver och i bössan (eftersom det är under jakt), och sedan byta till en ammunition som inte är laglig för jakt på djuret igen torde vara väldigt svårt att motivera ur en juridisk synvinkel.

Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

https://jagareforbundet.se/globalassets ... 110922.pdf

Avfångning
Avfångning är i princip en del av jakten och därför skall man som huvudregel använda annars
godkända jaktmedel. I princip innebär detta att utgångspunkten är att man skall använda det
skjutvapen och den ammunition som lagstiftningen anger. Vissa avsteg kan dock motiveras i
enlighet med vad som anges nedan.
27 § jaktlagen anger att jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande. Det
finns ett rättsfall där en person åtalades för att ha dröjt för länge med att skjuta ett
avfångningsskott mot en älg som han stod och tittade på när den sparkade och så småningom
dog. I det aktuella fallet friades han eftersom det inte gått så lång tid, men det ligger alltså
nära till hands att man har en skyldighet att skjuta fångstskott på ett vilt som inte dör
tillräckligt snabbt.
Paragrafen anger vidare att jakten inte skall bedrivas så att människor eller egendom utsätts
för fara. Detta gör att man kan motivera ett avsteg från annars tillåtna jaktmedel, t.ex. avfånga
ett mindre vildsvin med kniv om hunden är så nära vildsvinet att ett studsarskott skulle riskera
träffa hunden (d.v.s. din egendom). Om ett avfångningsskott av olika orsaker skulle utgöra en
säkerhetsrisk för jägaren eller andra människor, t.ex. om viltet ligger i ett stenigt område eller
kulfång saknas, får man också använda annars inte godkända jaktmedel.
28 § jaktlagen anger också att om vilt har skadats vid jakt, vad vi normalt kallar jakteftersök,
skall jägaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att spåra upp och avfånga djuret. Man
kan då vidta åtgärder som är motiverade i det enskilda fallet, utöver vad som gäller annars vid
jakt.

Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

Själv har jag mestadels använt mjuka kulor typ alaska laddade i väldiga moderata farter både för jakt, avfångning och eftersöken.
Ser man till hundens bästa så är det väl i stort sett samma situation för avfångning som under ett ståndskall?

Det jag upplever som farligtast för hunden är just alla mjuka kulor, typ vmax/sst, just för att man inte har full koll på allt splitter. Inte bara i viltet utan även om den är någon tunn gren mellan dig och viltet, vilket är troligt om det är gris du skjuter på.
Alla kulor kan ge genomslag på nära håll och mindre vilt.
Denna säsongen har jag själv använt nästan uteslutande kopparkulor, just för hundens säkerhet. Blir alltid genomslag förvisso, men ett kontrollerat genomslag med väldigt få splitter och eftersom hunden aldrig ska vara bakom viltet så tycker jag att det blir bäst så.

Användarvisningsbild
HuggyBear

Inlägg av HuggyBear »

Paragrafen anger vidare att jakten inte skall bedrivas så att människor eller egendom utsätts
för fara. Detta gör att man kan motivera ett avsteg från annars tillåtna jaktmedel, t.ex. avfånga
ett mindre vildsvin med kniv om hunden är så nära vildsvinet att ett studsarskott skulle riskera
träffa hunden (d.v.s. din egendom). Om ett avfångningsskott av olika orsaker skulle utgöra en
säkerhetsrisk för jägaren eller andra människor, t.ex. om viltet ligger i ett stenigt område eller
kulfång saknas, får man också använda annars inte godkända jaktmedel.
Redan här faller ju det du säger i mitt tycke! Kniv är ju knappast klass1 vapen så tex en subsonickula som stannar i viltet för att ytterligare minska risk för hunden om man inte kan koppla den må ju då vara minst lika ok enl min tolkning än ovanstående citat!
Självklart skjuter man INTE när hunden är alldeles uppi men nu pratar jag om de va lägligt att använda tex subsonicammo i studsare vid avstängning vilket jag hävdar att det är!
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
Winchester SX3 12/89

Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

Jag vill påstå att rent juridiskt så kan det vara väldigt svårt att motivera ett byte från laglig ammunition, som du redan har bössan, till en ammunition som inte är laglig för det viltet du precis påskjutit för att skjuta på viltet igen

I praktiken spelar det väldigt lite roll, men eftersom vi som vanligt i sann robsoft-anda slutar med hypotetiska hårklyverier..

Användarvisningsbild
HuggyBear

Inlägg av HuggyBear »

☝️😂Haha Slutklämmen håller jag med i fullt ut! 😅
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
Winchester SX3 12/89

Fiskmåsen

Inlägg av Fiskmåsen »

Intressanta synpunkter som ni tar upp, men håll er till ämnet. Istället för att spekulera huruvida det är tillåtet eller ej med klass 2 kulor för avfångning så vore det trevligt om tråden hålls ren från sånt. Läs mitt första inlägg, jag vill veta era erfarenheter om Vmax och SST. Inte andra kulor och inget OT tjafs.

Användarvisningsbild
rajonbh

Inlägg av rajonbh »

Håller du bakom örat så har du alltid tillräcklig skottverkan med de kulorna. Har inte använt sst mycket, men vmax penetrerar dåligt på gott och ont.
För ett par år sedan hjälpte jag till lite akut med eftersök på en stor sugga. Efter mycket om och men så fick jag läge bakifrån och fick in en smäll snett bakifrån med vmax. Det blev ett hål som en sfär på 10cm i ena skinkan.

Problemet med de kulorna kan vara om det finns något sly mellan dig och viltet, eller om kulan tar i ben. Då kan det bli en hel del splitter utanför viltet