Nosler partition

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Tändhatten
Has thanked: 2 times

Nosler partition

Inlägg av Tändhatten »

Tja. Tänkte kolla med er unga som gammla om det är någon skillnad på nosler partition från 70 talet till dagens 2000 talets partition? Har nämnligen fått 60 stycken kulor till 308 win tillverkade på 70 talet, som jag tänkte ladda upp till jakten på älg.
Så min undran var om nån vet om dom är hårdare,blötare eller nån annan skillnad eller samma änn idag ??

Raggarö
Been thanked: 12 times

Re: Nosler partition

Inlägg av Raggarö »

Lite Läsning:

https://www.americanrifleman.org/articl ... partition/

Om jag minns rätt så sa en bekant att det skedde i förändringar mitten på 70-talet (1974 enligt artikeln) och slutet på 70-talet. Mannen en (nu död) hade två nästan fulla glasburkar med kulor påträffade i vilt, på ena burken stod det Nosler Partition och på den andra Remington Core Lokt, jag misstänker att han hade bytt kula/kulor om förändringarna varit avgörande.

Nu träffade jag den gamle gubben 2011 (strax före jordbävningen i Christchurch) jag tror inte det skett några omvälvande förändringar på Partition sedan dess heller.

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....

Tändhatten

Inlägg av Tändhatten »

Tack Raggarö för mycket bra länk och svar...!!

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

Inlägg av Tomps »

Tack för artikeln - intressant läsning om en av mina favoritkulor, har aldrig svikit.

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av jdrotz »

Intressant, tack för delning. Partition har börjat bli en favvo-kula hos mig också. Jagar allt med den just nu, i två kalibrar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Tändhatten

Inlägg av Tändhatten »

jdrotz. Vilka kalibrar använder du den i ? Hur tycker du den går till älg Reaktion vid träff i älg ? Blir det mycket blodigt "slafsigt" , Brukar det vara normal eller lång flyksträcka, intressant ochså om du har nåt mer tilllägga

Då man nu ska ladda upp 60 skott..

macggu
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Inlägg av macggu »

Nosler Partition i 6,5x55 var min standardpatron under många år. Jag har inte räknat vilka älgar och rådjur jag skjutit med den och vilka jag skjutit med annan kula. Men 20+ älgar är det garanterat och 50+ rådjur. Det fungerade utmärkt och penetrationen var utmärkt. Lite dumt skjutet kanske, men en kula in vid revbensbågen på ena sidan och ut mellan halsen och bogen framtill på en älg gav utmärkt effekt det också. Jämfört med Norma Blyspets, som gav knall och fall verkan på rådjur blev det korta gångsträckor efter skott med Nosler Partition. Men varken på älg eller rådjur gav kulan någon sönderskjutning av betydelse.
Jag slutade med denna patron dels därför att den angivna utgångshastigheten sänktes i två steg så att den väl sjönk till klass 2, dels på grund av att den regelmässigt förlorar den främre blykärnan, och nu skall vi ju vara försiktiga med bly.
Jag har provat den i .308, men där trivdes den inte med mitt gevär (fel räffelstigning???) och den spred 20 centimeter på 300 meter.
Nu skjuter jag en liknande fast bondad kula, A-frame. Den kulan är väl som en Nosler Partition, fast bondad. I mina vapen blir det spridning cirka 7 centimeter med .308 på 300 meter (flera femskottsserier) och 3,8 cm på 200 meter i den enda serien jag skjutit med 9,3x62. I båda fallen är det fabriksladdad ammunition från Norma. Jag har inte idats handladda den.

Tändhatten

Inlägg av Tändhatten »

Tack för bra utförligt svar Maccug..

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Tändhatten skrev:jdrotz. Vilka kalibrar använder du den i ? Hur tycker du den går till älg Reaktion vid träff i älg ? Blir det mycket blodigt "slafsigt" , Brukar det vara normal eller lång flyksträcka, intressant ochså om du har nåt mer tilllägga

Då man nu ska ladda upp 60 skott..
308w och 375hh. Den ger tydliga skottreaktioner och bra effekt. Slafsar ju såklart lite mer än vad en bondad kula gör, men det är ändå ingen splitterbomb. Har skjutit älg, vildsvin och rådjur med den. Inget av djuren har gått särskilt långt(typ 0-50m), förutom en älg där jag klantade mig ganska rejält...kan ej beskyllas kulan.

Jag kör fortsätta med den framöver, känns just nu inte som jag vill byta.

Tändhatten

Inlägg av Tändhatten »

Tack. För svar nu vet jag att det är bra kulor och effekt.Den sträckan efter skott får man ju räkna med ibland kan ju vara snea vinklar, lungskott,hjärtskott..

Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Tändhatten skrev:Tack. För svar nu vet jag att det är bra kulor och effekt.Den sträckan efter skott får man ju räkna med ibland kan ju vara snea vinklar, lungskott,hjärtskott..
2 älgar, 2 vildsvin och 2 rådjur har blivit kvar på plats.

macggu
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Inlägg av macggu »

Hos mig är det väl ett par älgar och ett par rådjur jag fått leta lite efter bland buskarna, men ingen har gått 100 meter. Däremot sprang den enda gris jag provat den på cirka 100 meter efter två bra lungskott med kulorna i skinnet på baksidan. Men det blev massivt blodspår i snön.

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 6 times
Been thanked: 18 times

Inlägg av Tomps »

Jag har inte full koll på antalet vilt jag skjutit med partition, främst 175 gr 7mm men även en del 180 gr .30. Det handlar nog om 50-60 klövvilt av älg, dov, gris och rå. Av dessa har jag återfunnit kulan en gång, innanför skinnet på en vuxen älg skjuten på ca 180 m. På övriga vilt inklusive gris med vikt upp till ca 100 kg har det blivit genomskott med små utgångshål och ingen nämnvärd köttförstöring. Flyktsträckor har vad jag minns varit som regel 0-30 m, med enstaka undantag- bl.a ett rådjur som sprang över 100 m efter lungskott bakom bogen.

Jag tycker kulan är väldigt lyckad, enda nackdelen är väl att den garanterat blyar ned köttet kring sårkanalen, så jag brukar alltid rensa rätt friskt. Men samma gäller alla traditionella blykulor.

Tändhatten

Inlägg av Tändhatten »

Tack för alla svar hitils verkar vara en massa olika om denna kula vid träff i vilt och olika slags vilt. Nå den verkar ju vara snabbdödande iallafall, så kommer använda dom..