Funderar på att byta upp min nuvarande 22:a till något mera lämpligt för långhåll, min nuvarande 22lr är en 10/22 vilken funkar så där. Roligt vapen att plinka med men känns inte som seriös träning.
Har tittat på Tikka 1x och lite andra men började fundera på Ruger precision. Är det någon som har erfarenhet av den?
Känns spontant som ett prisvärt alternativ, rätt typ av chassi och en 30MOA skena redan från början. Men har ingen möjlighet att provskjuta en så vet inte hur den känns och hur väl den skjuter.
Så alla som har erfarenhet av en får gärna bidra med sina åsikter, är det ett bra köp eller bara skräp? Jag har inte några högre ambitioner än att 22 långhåll ska vara en billigare träning än min riktiga PRS bössa.
"Långhållsskytte" med .22 LR
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
-
Re: "Långhållsskytte" med .22 LR
Woland skrev: ↑09 jan 2023, 20:59 Funderar på att byta upp min nuvarande 22:a till något mera lämpligt för långhåll, min nuvarande 22lr är en 10/22 vilken funkar så där. Roligt vapen att plinka med men känns inte som seriös träning.
Har tittat på Tikka 1x och lite andra men började fundera på Ruger precision. Är det någon som har erfarenhet av den?
Känns spontant som ett prisvärt alternativ, rätt typ av chassi och en 30MOA skena redan från början. Men har ingen möjlighet att provskjuta en så vet inte hur den känns och hur väl den skjuter.
Så alla som har erfarenhet av en får gärna bidra med sina åsikter, är det ett bra köp eller bara skräp? Jag har inte några högre ambitioner än att 22 långhåll ska vara en billigare träning än min riktiga PRS bössa.
RPR:en är mkt prisvärd om man inte är ute efter värsta träffbilderna och mkt lämplig för PRS och långhåll. Den skjuter helt ok Men man får leta upp rätt ammo för individen. Prova SK, Eley och CCI standard i 1:a hand.
Slutstycket är lite "grovt" bearbetad men efter polering med autosol är mantlingen helt klockren.
Den är inte matchkamrad men med rätt ammo så duger den upp till 500m stålmål med lämpligt kikarsikte..
https://youtu.be/5P-jBOy8lTs
Rugers BX-mag är mkt smidiga till RPR:en.
Kolven av plastig typ MEN fyller sin funktion fullt ut. Tycker att bössan helt klart är värt ca9000kr.
Kan ta lite tid att komma över en nu så beställ i god tid
forumtråd finns uppstartad kul om vi blir fler där
viewtopic.php?f=20&t=261290&p=3477387#p3477387
-
Mina 5 cent på det hela.Woland skrev: ↑09 jan 2023, 20:59 Funderar på att byta upp min nuvarande 22:a till något mera lämpligt för långhåll, min nuvarande 22lr är en 10/22 vilken funkar så där. Roligt vapen att plinka med men känns inte som seriös träning.
Köp inte en RPR. Absolut en häftig bössa för den som vill se lite coolare ut på skjutbanan, men det finns en anledning till att i princip ingen tävlar med den.
Hittar du en beg billigt och vill prova på, så absolut, men inte annars.
Vill du köra på säkra kort så är det Tikka T1x, CZ 457 och Bergara B14-r som gäller.
Där har du framför allt den stora fördelen att det är lätt att byta ut delar och uppgradera efter ditt egna tycke och det finns väldigt mycket att välja på både på ny och beg-sidan.
Alla 3 har sina egna unika fördelar (och så klart nackdelar med)
Själv är jag en Tikka-fanboy. Köp (i princip) valfri T3/T3x stock/chassi, och byt till en lättare fjäder i trycket så har du en fantastiskt trevlig bössa som springer rundor runt en RPR.
Sedan är det ju det där med optiken.
Det absolut mest prisvärda instegssiktet du kan köpa är Element Optics Helix 6-24 FFP. Hands down. Jag har själv kört med ett sådant rätt länge på min ena 22a och är supernöjd.
-
Inte så mycket att se cool ut på skjutbanan, är för gammal för sånt.
Men min PRS bössa är en 6.5 Tikka t3x i ett MDT ESS chassi.
Så tanken från början vara att köra lika på 22:n men blir larvigt dyrt.
Därför jag funderat på Ruger. Kikarsikte har jag ett bra från Vortex liggande så det löser sig.
Men min PRS bössa är en 6.5 Tikka t3x i ett MDT ESS chassi.
Så tanken från början vara att köra lika på 22:n men blir larvigt dyrt.
Därför jag funderat på Ruger. Kikarsikte har jag ett bra från Vortex liggande så det löser sig.
-
ok hur menar du nu?Flipper skrev: ↑10 jan 2023, 15:30Mina 5 cent på det hela.Woland skrev: ↑09 jan 2023, 20:59 Funderar på att byta upp min nuvarande 22:a till något mera lämpligt för långhåll, min nuvarande 22lr är en 10/22 vilken funkar så där. Roligt vapen att plinka med men känns inte som seriös träning.
Köp inte en RPR. Absolut en häftig bössa för den som vill se lite coolare ut på skjutbanan, men det finns en anledning till att i princip ingen tävlar med den.
Vill du köra på säkra kort så är det Tikka T1x, CZ 457 och Bergara B14-r som gäller.
Där har du framför allt den stora fördelen att det är lätt att byta ut delar och uppgradera efter ditt egna tycke och det finns väldigt mycket att välja på både på ny och beg-sidan.
Själv är jag en Tikka-fanboy. Köp (i princip) valfri T3/T3x stock/chassi, och byt till en lättare fjäder i trycket så har du en fantastiskt trevlig bössa som springer rundor runt en RPR.
Det absolut mest prisvärda instegssiktet du kan köpa är Element Optics Helix 6-24 FFP. Hands down. Jag har själv kört med ett sådant rätt länge på min ena 22a och är supernöjd.
Var anser du gränsen går för att slippa se cool ut på skjutbanan då? Är kravet chassi, Navy Seal-skägg och taktiska kläder?
Ser inte stt han efterfrågar tävlingskit?
Ditt uppsättningstips kostar ju dessutom Minst dubbelt upp för en som ville ha ngt enkelt och imga stora ambitioner som passar hans stil för långhåll. Ungefär som mina och andra som är mkt nöjda med sina RPR kanske av anledningar som inte ens framgår.
Nej då du trampade inte på några tår men kriterier Kan vara mkt olika.
mvh
-
Jo jag menar så här.Tactic64 skrev: ↑10 jan 2023, 23:35ok hur menar du nu?Flipper skrev: ↑10 jan 2023, 15:30Mina 5 cent på det hela.Woland skrev: ↑09 jan 2023, 20:59 Funderar på att byta upp min nuvarande 22:a till något mera lämpligt för långhåll, min nuvarande 22lr är en 10/22 vilken funkar så där. Roligt vapen att plinka med men känns inte som seriös träning.
Var anser du gränsen går för att slippa se cool ut på skjutbanan då? Är kravet chassi, Seal-skägg och taktiska kläder?
Ser inte stt han efterfrågar tävlingskit?
Ditt uppsättningstips kostar ju dessutom Minst dubbelt upp för en som ville ha ngt enkelt och imga stora ambitioner som passar hans stil för långhåll. Ungefär som mina och andra som är mkt nöjda med sina RPR kanske av anledningar som inte ens framgår.
Nej då du trampade inte på några tår men kriterier Kan vara mkt olika glöm inte det.
/En föredetting som varit med mkt länge dessutom skarpt
mvh
Till PRS så kan den nog göra sitt jobb, kanske.
Jag har både sett och skjutit flera RPR, men ingen av dom har nog håller under 1,5 Moa på 100m, även testat med flera olika sorters ammo i flera av dom.
Och ska man då gå in på långdistansskytte så är man av den anledningen ännu mer ute och seglar med en RPR.
Och prismässigt så får man en beg T1x med en fin stock eller chassi (tex bravo eller oryx) för samma pris som en ny RPR.
Alla är vi så klart olika, men jag personligen tröttnar rätt snabbt, oavsett vad det gäller, när man känner att utrustningen sätter gränserna och inte jag.
Och om man nu verkligen fastnar för det hela så blir det rätt surt att behöva köpa om sakerna.
Och vad det gäller att se tacticool ut på banan så är det vad jag gör bäst! Chassi, seal-skägg och kläder värda en insatsstyrka djupt bakom fiendens linjer!