Våra långhållsbössor.
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
-
Re: Våra långhållsbössor.
En 200 STR 6,5x55 i ett Jet 01 chassi.
En Tikka T3 6.5prc long action pipa av FW Pression i ett MDT ESS chassie.
En S&L 300wsm long action i en GRS stock.
En Tikka T3 6.5prc long action pipa av FW Pression i ett MDT ESS chassie.
En S&L 300wsm long action i en GRS stock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- johning
Har ju även annan onödig leksak med lång och tung pipa toppad med kikare med stora rattar.
CG1900 i en McMillan. 65cm LW pipa som ursprungligen satt i min Blaser. 6.5x55AI. 143gr ELD X i ca 860ms ger inga obehagliga överraskningar och bra precision.
AI;n var en frustrerande upplevelse inledningsvis, med dålig precision i de farter jag ville uppnå. 100 kulor genom pipan senare och jag insåg att mitt problem var kulisättaren.
- Efter en ny sådan så är den en dröm att ladda. Förlåtande och allmänt icke lynnig.
ZP5 3-15x50 i NF ringar. Hade förr en picatinny skena, men den blev för hög så jag gick tillbaka till stålbasar.
Har haft lite olika kolvar till denna genom åren. Hemsnickrade, GRS, KKC, moddad CG80mfl. Men McMillankolven är den jag kommer bäst överens med.
Funderar på att svarva med profilen på denna pipa, korta till 60cm (ja, jag vet; helgerån. Men jag jagar betydligt mer än jag skjuter med denna bössa. Och på de avstånd det då handlar om så bryr sig inte viltet det minsta om 20/25m/s hit eller dit) samt montera en betydligt lättare kikare.
Men det får bli ett projekt för framtiden.
Har skjutit en del 600m hemma i kraftledningagatan med denna med bra resultat.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
CG1900 i en McMillan. 65cm LW pipa som ursprungligen satt i min Blaser. 6.5x55AI. 143gr ELD X i ca 860ms ger inga obehagliga överraskningar och bra precision.
AI;n var en frustrerande upplevelse inledningsvis, med dålig precision i de farter jag ville uppnå. 100 kulor genom pipan senare och jag insåg att mitt problem var kulisättaren.
- Efter en ny sådan så är den en dröm att ladda. Förlåtande och allmänt icke lynnig.

ZP5 3-15x50 i NF ringar. Hade förr en picatinny skena, men den blev för hög så jag gick tillbaka till stålbasar.
Har haft lite olika kolvar till denna genom åren. Hemsnickrade, GRS, KKC, moddad CG80mfl. Men McMillankolven är den jag kommer bäst överens med.
Funderar på att svarva med profilen på denna pipa, korta till 60cm (ja, jag vet; helgerån. Men jag jagar betydligt mer än jag skjuter med denna bössa. Och på de avstånd det då handlar om så bryr sig inte viltet det minsta om 20/25m/s hit eller dit) samt montera en betydligt lättare kikare.
Senast redigerad av 1 johning, redigerad totalt 14 gånger.
- Anders Ö
Vad var det med för orsak till problem med kulisättaren ?johning skrev: ↑10 jan 2023, 20:40 Har ju även annan onödig leksak med lång och tung pipa toppad med kikare med stora rattar.
- Efter en ny sådan så är den en dröm att ladda. Förlåtande och allmäntillstånd lynnig.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Alternativa Lösningas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

- johning
För att göra en kort historia långt: Min 1900 pipa var slut. Tusentals smällar kronammo och allt annat jag fått tag i har passerat den pipan sedan jag var 18, och dässförinnan sköt min far något tusental skott också. Både mitt och farsgubbens intresse för vapenvård är dessutom rätt svalt... milt uttryckt.Anders Ö skrev: ↑11 jan 2023, 01:59Vad var det med för orsak till problem med kulisättaren ?johning skrev: ↑10 jan 2023, 20:40 Har ju även annan onödig leksak med lång och tung pipa toppad med kikare med stora rattar.
- Efter en ny sådan så är den en dröm att ladda. Förlåtande och allmäntillstånd lynnig.
Så det var dags för ny pipa. Jag råkade ha köpt en "hasse-pipa" till blasern några år innan dessa plötsligt blev livsfarliga, så jag vågade inte skjuta mer med den. En snabb koll med skjutmåttet bekräftade att det gick att få in den i 1900;an, och så fick bli fallet. Rev dessutom nytt patronläge med en AI brotch och for nöjd och glad iväg till banan... och där började några månader av vad som troligtvis är en bidragande orsak till min numera grå kalufs.
Hade läst på nätet att det gick att halskalibrera AI med LEE;s collet die. Det skulle även gå bra att använda LEE;s kulisättare. Och vilken tur... ett kit med såna verktyg hade jag liggande i gömmorna. Detta låg bara och skräpade då jag ändå gått över till Hornadys verktyg.
- Summa summarum är att snålheten ofta bedrar visheten. Och så även i detta fall. Att det GÅR att få ihop ammunition till en AI med LEE;s verktyg. Och det går att få bra precision (i vart fall i min pipa) med dessa. Dock enbart i farter som jag med lätthet uppnår med min korta R93a i vanlig 6.5x55 och i ett väldigt smalt område. Men vid de farter jag var ute efter (ca 860ms) med 143gr ELD så sköt bössan som skit och betedde sig allmänt lynnig. Till saken hör att jag visste att pipan hade potential att skjuta bra då jag nog hann med några hundra skott i blasern och var väldigt nöjd med resultatet på tavlan.
Jag provade ALLT. Olika kulor, finskt och svenskt krut, hattar, you name it. Provade som en ren chansning den Hornady-seater jag använder till R93an, och vips; så sköt bössan utmärkt även då man eldade på lite.
Sedan ett par år tillbaka så kör jag med ett AI verktyg från Redding. Anpassade FL med minimal bump samt nämnda seater från Hornady för vanlig x55: Och det funkar utmärkt. Har även provat nämnda neck die från LEE tillsammans med hornady teatern; och det funkar det med. Så jag tror mig veta att seatern är/var boven i dramat.
Jag skulle köpt FL och seater die till AI direkt, så hade jag sluppit månader av irritation samt mängder av hundralappar i krut och kulor till ingen nytta alls.
- Anders Ö
Ja ändamålsenliga grejjor är ju alltid brajohning skrev: ↑11 jan 2023, 14:43För att göra en kort historia långt: Min 1900 pipa var slut. Tusentals smällar kronammo och allt annat jag fått tag i har passerat den pipan sedan jag var 18, och dässförinnan sköt min far något tusental skott också. Både mitt och farsgubbens intresse för vapenvård är dessutom rätt svalt... milt uttryckt.Anders Ö skrev: ↑11 jan 2023, 01:59Vad var det med för orsak till problem med kulisättaren ?johning skrev: ↑10 jan 2023, 20:40 Har ju även annan onödig leksak med lång och tung pipa toppad med kikare med stora rattar.
Så det var dags för ny pipa. Jag råkade ha köpt en "hasse-pipa" till blasern några år innan dessa plötsligt blev livsfarliga, så jag vågade inte skjuta mer med den. En snabb koll med skjutmåttet bekräftade att det gick att få in den i 1900;an, och så fick bli fallet. Rev dessutom nytt patronläge med en AI brotch och for nöjd och glad iväg till banan... och där började några månader av vad som troligtvis är en bidragande orsak till min numera grå kalufs.
Hade läst på nätet att det gick att halskalibrera AI med LEE;s collet die. Det skulle även gå bra att använda LEE;s kulisättare. Och vilken tur... ett kit med såna verktyg hade jag liggande i gömmorna. Detta låg bara och skräpade då jag ändå gått över till Hornadys verktyg.
- Summa summarum är att snålheten ofta bedrar visheten. Och så även i detta fall. Att det GÅR att få ihop ammunition till en AI med LEE;s verktyg. Och det går att få bra precision (i vart fall i min pipa) med dessa. Dock enbart i farter som jag med lätthet uppnår med min korta R93a i vanlig 6.5x55 och i ett väldigt smalt område. Men vid de farter jag var ute efter (ca 860ms) med 143gr ELD så sköt bössan som skit och betedde sig allmänt lynnig. Till saken hör att jag visste att pipan hade potential att skjuta bra då jag nog hann med några hundra skott i blasern och var väldigt nöjd med resultatet på tavlan.
Jag provade ALLT. Olika kulor, finskt och svenskt krut, hattar, you name it. Provade som en ren chansning den Hornady-seater jag använder till R93an, och vips; så sköt bössan utmärkt även då man eldade på lite.
Sedan ett par år tillbaka så kör jag med ett AI verktyg från Redding. Anpassade FL med minimal bump samt nämnda seater från Hornady för vanlig x55: Och det funkar utmärkt. Har även provat nämnda neck die från LEE tillsammans med hornady teatern; och det funkar det med. Så jag tror mig veta att seatern är/var boven i dramat.
Jag skulle köpt FL och seater die till AI direkt, så hade jag sluppit månader av irritation samt mängder av hundralappar i krut och kulor till ingen nytta alls.

Knepigt att det blev sån skillnad ,jag menar Hornady har ju bara styrning på en liten bit på halsen .
Men skönt som fan när sån där propp släpper

LEEseatern måste fixat till en fantastisk runout om det blev sån skillnad

EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 

- johning
Har ingen aning om hur eller varför. Men hornadys standard-seater är väl universell för ett gäng olika kalibrar vad jag förstår. Kan ha något med det att göra.
Nämnda Lee-kit är de flesta verktygen jag köpte för svart 20år sedan. Och vare sig NS, FL, Seater eller crimp har någonsin vållat mig några problem i vanliga 55an. Måste ha gått ett par ant tusen skott genom de verktygen utan några problem.
Nämnda Lee-kit är de flesta verktygen jag köpte för svart 20år sedan. Och vare sig NS, FL, Seater eller crimp har någonsin vållat mig några problem i vanliga 55an. Måste ha gått ett par ant tusen skott genom de verktygen utan några problem.
Senast redigerad av 1 johning, redigerad totalt 14 gånger.
-
22lr vudoo i spuhr chassi
6mm GT Impact action spuhr chassi
6,5 tikka T3 i spuhr chassi
6,5 tikka i PSE kolv
.338 LM TRG i original fällchassi.
Gemensamt för alla är att de har snabbställbar LOP vilket jag också anser är viktigaste finessen man kan ha på en långhållskolv ihop med att bakkappan skall kunna höjas.
- Löparn
Så här ser min bössa ut för tillfället.
Det är en Tikka T3 varmint med 60 cm pipa i 308w. Jag vet att kalibern har sina begränsningar men jag ser en tjusning i att göra det mesta med det jag har, så får framtiden utvisa om det blir byte till pipa med mindre hål i mitten så småningom.
Tikkan sitter i ett chassi från Roedale som är en replika av Accuracy International AT. Plastsidorna (skins) kommer från Viperskins. Ovanpå sitter en Falcon Optical Endura 3,5-25x56 FFP MRAD tillsamman med en Aimpoint Micro i SPUHR-fästen monterat på en 20 MOA picatinnyskena. Magasinen är AICS från MDT. Benstödet är ett Versapod och dämparen är en A-Tac Optima 45 med en bromsmodul. Totalt väger den in på lite dryga 7 kg med dämpare, magasin och benstöd.

Skriver lite om mitt pysslande i den här tråden om någon är intresserad
viewtopic.php?p=3474580#p3474580

Det är en Tikka T3 varmint med 60 cm pipa i 308w. Jag vet att kalibern har sina begränsningar men jag ser en tjusning i att göra det mesta med det jag har, så får framtiden utvisa om det blir byte till pipa med mindre hål i mitten så småningom.

Tikkan sitter i ett chassi från Roedale som är en replika av Accuracy International AT. Plastsidorna (skins) kommer från Viperskins. Ovanpå sitter en Falcon Optical Endura 3,5-25x56 FFP MRAD tillsamman med en Aimpoint Micro i SPUHR-fästen monterat på en 20 MOA picatinnyskena. Magasinen är AICS från MDT. Benstödet är ett Versapod och dämparen är en A-Tac Optima 45 med en bromsmodul. Totalt väger den in på lite dryga 7 kg med dämpare, magasin och benstöd.

Skriver lite om mitt pysslande i den här tråden om någon är intresserad

viewtopic.php?p=3474580#p3474580
Ett forum blir vad medlemmarna bidrar med - skriv! 

- JohanL73
För de som inte hänger i TRG-tråden:
KRG framstock modifierad med ny 3D -printad magasinbrunn.
KRG framstock modifierad med ny 3D -printad magasinbrunn.
Homines temere facere timui iudiciis
- mecke
- Moderator
Långhåll och långhåll...
Denna bössa har jag nu för de längre skotten, primärt för jakt men gör nog inte bort sig på banan heller tänker jag. Mest har det blivit 300m men ska framöver sträcka ut mot det dubbla och se vad jag och bössan går för.
Grunden är en Sako 85 SS Varmint i .260Rem, snell-trycke. Kahles 3.5-18x50.
Dämpare RCC Carbon -44
Justeringar:
Kortad pipa till 22"
Pipanpassad ljudriktare, används främst på bana
Ceracote Vortex Bronze
Hi-Tech carbonkolv, bäddad. Modell "Tikka Tactical Hunter".

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Denna bössa har jag nu för de längre skotten, primärt för jakt men gör nog inte bort sig på banan heller tänker jag. Mest har det blivit 300m men ska framöver sträcka ut mot det dubbla och se vad jag och bössan går för.
Grunden är en Sako 85 SS Varmint i .260Rem, snell-trycke. Kahles 3.5-18x50.
Dämpare RCC Carbon -44
Justeringar:
Kortad pipa till 22"
Pipanpassad ljudriktare, används främst på bana
Ceracote Vortex Bronze
Hi-Tech carbonkolv, bäddad. Modell "Tikka Tactical Hunter".

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST
- Löparn
Själv har jag svårt med LOP mellan stående/sittande och liggande skytte. Hamnar för nära siktet vid liggande. Tänker att det till del kan avhjälpas med att höja bakkappan men det hade nog varit smidigt att kunna justera LOP mellan skjutställningarna också, eller tänker jag krokigt?
Ett forum blir vad medlemmarna bidrar med - skriv! 

- -martin-
Sorry om fråga på gammalt inlägg, men din bild fångade min uppmärksamhet... Patronhållaren, är den köpt, hemmapulad osv? Hade velat ha nåt liknande till kombin...

Jakt i Göteborg/Kungsbacka/Onsala med omnejd sökes.
- johaneriksson
https://scr.nu/index.php?main_page=prod ... cts_id=639-martin- skrev:Sorry om fråga på gammalt inlägg, men din bild fångade min uppmärksamhet... Patronhållaren, är den köpt, hemmapulad osv? Hade velat ha nåt liknande till kombin...
- -martin-
@johan tackar! 
Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Jakt i Göteborg/Kungsbacka/Onsala med omnejd sökes.
- JiJ
Faktiskt Ulfhednars..lite kraftigare än Coletac och bättre kardborre / JiJ-martin- skrev:@johan tackar!
https://skytte.astrosweden.se/sv/articl ... e-for-kolv
-
Hej,
Bössan för lite längre håll börjar ta form.
Tikka T3 Sporter 6,5x55 med 60 cm pipan.
Originalkolv cerakotad.
Kahles K624i MSR i Spuhr ST-4701.
Atlas Gen II CAL bipod och Atlas monopod.
Tanken är främst att använda bössan till fältskytte och annat skytte på lite längre håll. Någon enstaka gång kan den kanske få följa med på räv-vak eller bockjakt. Pipan är gängad och jag går i tankarna att ev köpa en broms eller dämpare. Broms är som bekant inte tillåtet på fältskytte så det lutar åt dämpare (Sl7i med eller utan borelock).
Originalkolv cerakotad.
Tanken är främst att använda bössan till fältskytte och annat skytte på lite längre håll. Någon enstaka gång kan den kanske få följa med på räv-vak eller bockjakt. Pipan är gängad och jag går i tankarna att ev köpa en broms eller dämpare. Broms är som bekant inte tillåtet på fältskytte så det lutar åt dämpare (Sl7i med eller utan borelock).
Senast redigerad av 1 Aronbäret, redigerad totalt 4 gånger.
Blaser R93 Professional 308, Kahles 1-5x24i
Tikka T3 Sporter 6,5x55, Kahles K624i
CZ 455 Syntet 22lr, Leupold VX-1 3-9x40
Browning 525
Browning 525
- Wellibite
Våra långhållsbössor.
Monopoden din är en Atlas 
Inte helt okänd ändå ..

Inte helt okänd ändå ..
-
Ah! Tack för upplysningen!
//Aronbäret
Browning 525
Browning 525
- Varg
Blev ju hur bra som helst!Aronbäret skrev: ↑04 feb 2023, 09:54 Hej,
Originalkolv cerakotad.
Kommer bli änny bättre med en Ase Utra i fronten sen. Tyckte att jag såg att astro kör kampanjpris.
Only accurate rifles are interesting.
Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
-Nolite te Bastardes Carborundorum-
Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
-Nolite te Bastardes Carborundorum-
-
Browning 525
Browning 525