338 lapua
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
- hk
Re: 338 lapua
ja, djävla mycket ja mer pang för pengarna
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
- Ogster2
Beror väl på vad syftet med bössan är, Sakon är ju färdig direkt ur kartong medans en Remington blir som ett projekt.
(Vad man än gör med den så kan det inte bli sämre åtminstånde..)
(Vad man än gör med den så kan det inte bli sämre åtminstånde..)
-
Jag kommer väl försöka hitta lite längre banor att skjuta på,om det nu går i Sverige?
Det låter bättre att ha en pang som är färdig än att hålla på o bygga,som blir dyrare i slutändan!
Det låter bättre att ha en pang som är färdig än att hålla på o bygga,som blir dyrare i slutändan!
- Tommygun
Om du redan nu funderar i vad som är ekonomiskt så finns det betydligt vettigare kalibrar för att skjuta rätt så jävla långt.
Redan vid handladdning så börjar den vara dyr..
Tror jag räknade på drygt 20kr per skott när jag funderade på en 338LM, då räknat med att hylsorna går minst 10 omladdningar.
En 338LM något man skaffar om man ska skjuta ELR eller att man vill ha något kul komplement för lite längre skytte.
En vettig kaliber för att börja skjuta långhåll är det inte.
Bara rekylen kräver en hel del av skytten för att skjuta tätt på 100m om inte bössan är ordentligt tung.
Östsibirisk Laika
-
Jag skjuter endel med min tikka 6.5x55
Men jag har altid velat äga en 338 lapua!
Rekyl har jag inget problem med!
Frågan är väl egentligen om det finns lite längre banor i sverige?
Men jag har altid velat äga en 338 lapua!
Rekyl har jag inget problem med!
Frågan är väl egentligen om det finns lite längre banor i sverige?
- exabit
Jag har haft TRG-22 och Rem 700 Police 338 Lapua. Skillnaden i kvalitet är som natt och dag. Skulle personligen aldrig köpa en sån Remington igen. Men prislappen är absolut lockande.
/ Rikard
-
Såg att astro har en savage 110 elite
Som man kan beställa!
Vad tror ni om den?
Som man kan beställa!
Vad tror ni om den?
-
köp Sakon, Betala en gång, gråt en gång, var lycklig resten av livet.
-
... eller ngt custombygge, blir det så mkt dyrare än sakon?
-
Eftersom jag skjutit en hel del .338 senaste 15 åren är det rätt vanligt att folk kommer och säger att de skall köpa en.
Så jag säger samma till dig som till andra.
Absolut när du har en bra normal långhållspang med juste optik så klart du skall ha en .338.
När man har 100000kr som man inte har en aning vad man skall göra med då är det läge.
Men inte innan dess.
Långhållsbanor finns inte!
Finns några banor som är 500-600 det är längsta och där visar .338 inga fördelar jämfört med mindre kalibrar.
Viktigt att tänka på är att köpa med räffelstigning och magasinslängd som tar 300 gr kulor, dvs 1-10 eller tvärare, vilket gör att äldre Sako TRG går bort.
Tar bössan inte 300gr så är många klenare kalibrar faktiskt bättre.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut när du har en bra normal långhållspang med juste optik så klart du skall ha en .338.
När man har 100000kr som man inte har en aning vad man skall göra med då är det läge.
Men inte innan dess.
Finns några banor som är 500-600 det är längsta och där visar .338 inga fördelar jämfört med mindre kalibrar.
Viktigt att tänka på är att köpa med räffelstigning och magasinslängd som tar 300 gr kulor, dvs 1-10 eller tvärare, vilket gör att äldre Sako TRG går bort.
-
Jag o några till minns Remmene, där vi enhälligt förvisade 338:or och annat löst en lång bit bort, för att de helt enkelt var otrevliga att ha på vallen med sina bromsar,
även om året har gått, så är det samma förutsättning då som nu, en 338 är under rätt förutsättningar och med rätt komponenter mycket fin för EL skytte men för allt under 1 km är det ju enbart slöseri med material, tid och pengar.
jag gillar att skjuta 1 k med 6XC men det är jag det.
även om året har gått, så är det samma förutsättning då som nu, en 338 är under rätt förutsättningar och med rätt komponenter mycket fin för EL skytte men för allt under 1 km är det ju enbart slöseri med material, tid och pengar.
- Ogster2
Ja pratar vi enbart målskytte på papper/plåt så är det ju en sak men jag lovar att min 338 är roligare att skjuta vattenfyllda dunkar med på 500m än din 6xcregnskogII skrev:Jag o några till minns Remmene, där vi enhälligt förvisade 338:or och annat löst en lång bit bort, för att de helt enkelt var otrevliga att ha på vallen med sina bromsar,

-
Självfallet, nu skall jag vara ärlig och säga att justa dunka-dunka skytte inte är något jag har sysslat med, jag är inte så sugen på att städa efter mig. Jag har skjutit på isblock men det är ju en annan sak.Ogster2 skrev: ↑16 feb 2023, 22:46Ja pratar vi enbart målskytte på papper/plåt så är det ju en sak men jag lovar att min 338 är roligare att skjuta vattenfyllda dunkar med på 500m än din 6xcregnskogII skrev:Jag o några till minns Remmene, där vi enhälligt förvisade 338:or och annat löst en lång bit bort, för att de helt enkelt var otrevliga att ha på vallen med sina bromsar,
jag gillar att skjuta 1 k med 6XC men det är jag det.![]()
-
338 lm är alltid roligare att skjuta än klenare kalibrar. På alla avstånd på alla mål
Om man inte är rationell.
Det är inget roligt att vara rationell
Om man inte är rationell.
Det är inget roligt att vara rationell
- pininhakan
Jag hade en hygglig långhållspang i kalibern. Användes enbart för jakt och det var ok men i slutändan använder jag 6.5 nu. Djuren är lika döa för det.
Makaber effekt. Men det hände att djuren gick undan ändå... oftast såg man inslagen dock.
Makaber effekt. Men det hände att djuren gick undan ändå... oftast såg man inslagen dock.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
-
Jag minns när jag ringde dig efter att ha flyttat hem till Sverige igen med samma tankar för lite mer än 10 år sedan. Efter ett långt trevligt snack satte jag mitt redan inköpta Schmidt Bender PM II 5-25 med MSR sikte på en Picatinny skena på min befintliga CG 1900 6,5x55:a - samt monterade ett litet öppet röd-reflex på 45grader för 50m-ish avstånd på ditt fina ISMS fäste. Och det var rätt beslut. Jag fällde en stor älg något år senare med 6,5x55:an och SB kikarsiktet, och jag har pengar över för fler roliga sakerHåkan skrev: ↑16 feb 2023, 16:48 Eftersom jag skjutit en hel del .338 senaste 15 åren är det rätt vanligt att folk kommer och säger att de skall köpa en.
Men inte innan dess.