Femårsplan, Långhållskyttet i Sverige!

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
pistolmike

Femårsplan, Långhållskyttet i Sverige!

Inlägg av pistolmike »

Hur skall man lobba för långhållsskyttet i Sverige?
Mvh Micke

"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
Användarvisningsbild
kattafan

Re: Femårsplan, Långhållskyttet i Sverige!

Inlägg av kattafan »

En bra början kan vara att avskriva Skyttesportförbundet en halvårsrapport rörande vad de gjort i år för att främja kikarskyttet enligt årsstämman beslut.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inlägg av johaneriksson »

Jag har helt släppt det där med att vänta på att andra får saker att hända.

Jag tror att bästa metoden för att få igång fler att börja med långhållsskytte är prova på dagar samt mindre tävlingar som man kan göra lite nybörjarvänliga.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

johaneriksson skrev: 12 okt 2021, 12:23 Jag har helt släppt det där med att vänta på att andra får saker att hända.

Jag tror att bästa metoden för att få igång fler att börja med långhållsskytte är prova på dagar samt mindre tävlingar som man kan göra lite nybörjarvänliga.
Problemet för oss här i söder är att vi inte har tillgång till platser att skjuta längre än 300m.

Det enda jag begär från er som har långa banor är att inte glömma bort oss...
Sökes: Tid på skjutbanan.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Finns ingen bana längre än 300 m vad jag vet i Norrbotten. Går att göra mycket roligt på en 300 m bana.
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

johaneriksson skrev: 12 okt 2021, 14:44 Finns ingen bana längre än 300 m vad jag vet i Norrbotten. Går att göra mycket roligt på en 300 m bana.
Mycket utom att skjuta på längre avstånd än just 300 meter.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

johaneriksson skrev: 12 okt 2021, 14:44 Finns ingen bana längre än 300 m vad jag vet i Norrbotten. Går att göra mycket roligt på en 300 m bana.
👍👍👍

Man tager vad man haver, som hon sa Kajsa Varg.

De flesta har 300m banor, så...
Med lite barrikader osv. går det i brist på annat att ordna lite "korthålls"-skytte. Vind och avståndbedömning, korrigering blir inte så stor men själva skyttetekniken är densamma.

Vill man ha momentet med vind och avståndsbedömning, korrigering så är skytte med .22lr ypperligt även på ynkliga 300m.

Viktigast tror jag är att börja med sej själv och försöka få fler i sin föreningen aktiva, och ordnar lite enkla tävlingar/träningar. Sen kan man försöka få till lite utbyte med grann-föreningarna osv.

Sen är det också viktigt att påvisa aktiviteten och trycka uppåt mot förbundet, så dom också börjar jobba för långhållsskyttet.

Jag tänkte försöka ha en workshop eller utbildning i min förening och gå igenom lite vad som är bra, dåligt och viktigt att tänka på, och vad man behöver för grejer för att skjuta.
Mvh Micke

Stefan Sundström
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

pistolmike skrev: 12 okt 2021, 16:30
👍👍👍

Man tager vad man haver, som hon sa Kajsa Varg.

De flesta har 300m banor, så...
Med lite barrikader osv. går det i brist på annat att ordna lite "korthålls"-skytte. Vind och avståndbedömning, korrigering blir inte så stor men själva skyttetekniken är densamma.

Vill man ha momentet med vind och avståndsbedömning, korrigering så är skytte med .22lr ypperligt även på ynkliga 300m.

Viktigast tror jag är att börja med sej själv och försöka få fler i sin föreningen aktiva, och ordnar lite enkla tävlingar/träningar. Sen kan man försöka få till lite utbyte med grann-föreningarna osv.

Sen är det också viktigt att påvisa aktiviteten och trycka uppåt mot förbundet, så dom också börjar jobba för långhållsskyttet.

Jag tänkte försöka ha en workshop eller utbildning i min förening och gå igenom lite vad som är bra, dåligt och viktigt att tänka på, och vad man behöver för grejer för att skjuta.
Bra där.
Det är killen i spegeln som har alla svaren.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

😄 Japp, killen i spegel är den som ger en mest bekymmer i livet.
Som tur är, är det också lättast att påverka denne kille.
Mvh Micke

Stefan Sundström
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Den dumme jäveln litar jag inte en sekund på!
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

Det hade varit kul att få till lite fler kikarfält och ev. PRS-tävlingar med .22lr för oss långhållsdepriverade skåningar.

Behöver ju inte vara superavancerat tävlingsformat, bara lite kul skytte i grupp.

mvh Mille
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Mille skrev: 14 okt 2021, 07:46 Det hade varit kul att få till lite fler kikarfält och ev. PRS-tävlingar med .22lr för oss långhållsdepriverade skåningar.

Behöver ju inte vara superavancerat tävlingsformat, bara lite kul skytte i grupp.

mvh Mille
Sväng förbi SBG på söndag vettja
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

kattafan skrev: 14 okt 2021, 07:48
Mille skrev: 14 okt 2021, 07:46 Det hade varit kul att få till lite fler kikarfält och ev. PRS-tävlingar med .22lr för oss långhållsdepriverade skåningar.

mvh Mille
SBG?
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Mille skrev: 14 okt 2021, 07:53

mvh Mille
SBG?
Sööl-ves-BoaaG :)
Användarvisningsbild
Mille

Inlägg av Mille »

kattafan skrev: 14 okt 2021, 08:44
Mille skrev: 14 okt 2021, 07:53

SBG?
Sööl-ves-BoaaG :)
En lagom liten "sväng" på 25 mil ToR från Malmö! :D
Låter kul, men den här helgen kan jag inte.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Mille skrev: En lagom liten "sväng" på 25 mil ToR från Malmö! :D
Som norrlänning kan jag konstatera att det verkar finnas en imaginär bergskedja mitt i Skåne som gör att resor inom cykelavstånd förstoras till orimliga proportioner ;)

När vi anordnar klubbmatch i Haparanda kommer folk från Piteå och Umeå och skjuter. Från Umeå är det 40 mil.
Stewe's world on ice

Inlägg av Stewe's world on ice »

johaneriksson skrev: 14 okt 2021, 09:20
Som norrlänning kan jag konstatera att det verkar finnas en imaginär bergskedja mitt i Skåne som gör att resor inom cykelavstånd förstoras till orimliga proportioner ;)

När vi anordnar klubbmatch i Haparanda kommer folk från Piteå och Umeå och skjuter. Från Umeå är det 40 mil.
Jag och andra har också märkt detta och det brukar skämtas om det då och då. Men om man ska vara allvarlig så är min analys att detta ställer till det när det kommer till skyttet i Skåne.
Om jag tar mig själv så är det väl runt 150 tävlingar jag skjutit utanför egen regi och om jag skulle begränsa mig till tävlingar under 25 mil tur och retur så hade jag skjutit 3 st av dessa ca 150.
Sen kommer man till hur upptagen man är. I Sundsvall SKF anordnas det en hel del tävlingar och skjuts ganska mycket. Vi är nog runt 30 medlemmar sist jag såg medlemsregistret. Hur många är ni i skåneklubbarna som inte får ihop till en tävling. Kom igen och boka av den där supeviktiga saken och ställ upp och tävla, om inte för egen skull så för arrangemanget annans blir det inget skytte i Skåne.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Stewe's world on ice skrev: 14 okt 2021, 09:48
johaneriksson skrev: 14 okt 2021, 09:20

Jag och andra har också märkt detta och det brukar skämtas om det då och då. Men om man ska vara allvarlig så är min analys att detta ställer till det när det kommer till skyttet i Skåne.
Om jag tar mig själv så är det väl runt 150 tävlingar jag skjutit utanför egen regi och om jag skulle begränsa mig till tävlingar under 25 mil tur och retur så hade jag skjutit 3 st av dessa ca 150.
Sen kommer man till hur upptagen man är. I Sundsvall SKF anordnas det en hel del tävlingar och skjuts ganska mycket. Vi är nog runt 30 medlemmar sist jag såg medlemsregistret. Hur många är ni i skåneklubbarna som inte får ihop till en tävling. Kom igen och boka av den där supeviktiga saken och ställ upp och tävla, om inte för egen skull så för arrangemanget annans blir det inget skytte i Skåne.
What he said! Jag åkte 120 mil för att plinka på Kungsängen i helgen.

två kommentarer dock:
1. Sölvesborgsbanan ligger i Blekinge, förvisso mindre än en km på fel sida gränsen men det är otänkbart att prata om om man inte vill försvinna i Sölve grustag.
2. Ja, det finns en bergskedja mitt i Skåne som kallas Linderödsåsen som förvisso är ungefär som en medelstor vägbula i tuffingarnas Norrland, men väderomslagen där är ökända.

mvh
Arrangerat 3 tävlingar i år, med två ytterligare på gång.
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Det finns definitivt perspektiv skillnader mellan folket i norr och i söder. Min moster som bor uppe i Sundsvall hade 10mils pendling enkel väg till jobb och det var ju inget med det. Jag har kollegor som bor 3 mil utanför stan som tycker det är en jävla väg att köra två gånger om dagen. Det här är givetvis överförbart på allt.
Jag har också en känsla av att eftersom det är glesare mellan allt uppe i norr så tar man också tillvara på det mer och accepterar att man måste köra lite för att det ska bli något. I Helsingborgsområdet, säg runt 3 mils omkrets finns det runt ett 10 tal skytteklubbar, flera är med i mer än en klubb och man skulle då kunna tro att det finns en blommande skytteverksamhet i NV Skåne. Men då misstar man sig grovt.
Jag har varit med i flera av klubbarna vid ett eller annat tillfälle men i huvudsak hållt mig till 3 av dem de senaste 10 åren, i runda slängar så har samtliga tre runt 150 betalande medlemmar var.
Hur många tror du kommer på städdagar, hur många klubbtävlingar är folk engagerade i och hjälper till med, hur många försök till organiserade träningstillfällen tror du ser någon uppslutning? Jag kan avslöja att med få undantag så räcker händernas 10 fingrar för att räkna uppslutande medlemmar.

Jag ska sluta fläcka ner tråden med pessimissm men det kändes som det behövdes ett litet inspel på hur engagemanget ser ut här nere, eller snarare den nära nog totala avsaknaden av engagemang.
Det finns två skytteklubbar som det där emot går ganska bra för, det är pistolskytteklubbarna som trots tuffare licenskrav än någonsin fortsätter att växa i medlemsantal och sist jag hörde något så hade Höganäs intagningsstopp.
I pistolskyttet som drivs av att man måste ha tränings- och tävlingsresultat för att få och behålla licenserna så står folk alltså på kö. Inte alla givetvis, men i en helt annan omfattning är vad gevärs och jaktskytteklubbarna ser.

Slutsatsen är väl någonstans att mängden klubbar tycks göra folk oengagerade, bristen på tävlingsintresse och krav går antagligen hand i hand. Nu förespråkar jag absolut inte att man skall ha krav på sig att skjuta x-antal tävlingar som gevärsskytt. Men om man inte engagerar sig i något så kan man heller inte förvänta sig att andra skall styra upp saker och ting.

Jag vet också av erfarenhet hur svårt det är att dra igång en klubbanda och ett tävlingsintresse i en slumrande skytteklubb. Det tar många år om det ens är möjligt över huvud taget.
Senast redigerad av 1 Varg, redigerad totalt 14 gånger.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Användarvisningsbild
pistolmike

Inlägg av pistolmike »

mvh Mille
Vi i Vetlanda kör en liten enkel klubbserie med .22LR i vinter (på pappmål), vill du eller någon annan komma så är ni välkomna.
Mvh Micke

Stefan Sundström