Dämpare/rekylbroms eller kombination?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Bara7

Dämpare/rekylbroms eller kombination?

Inlägg av Bara7 »

Hej,

Är inne på andra året med min Sauer STR och har fastnat lite för skytte på längre håll, efter deltagit i skytte tävlingarna i slutet av förra året på Ravlunda. Nu dyker det upp andra faktorer som jag vill förbättra på bössan, rekylen vill jag minska, så jag kan ligga mer på mål efter skott och då kommer det här med dämpare upp.

Kan man få licens på dämpare till målskytte, ja, jag har jägarexamen men bössan på målskytte? Fick ett kryptiskt svar av polisen om att jag skall ansöka så provar de ärendet, känns som slöseri med resurser om det inte går.

Annars får jag väl registrera om bössan till jakt, fast då så kallat tar jag upp en plats i garberoben.

Skall jag satsa på dämpare eller rekylbroms eller en kombination av de båda? Det blir ju en del skott på kort tid och då kanske inte dämpare är optimalt.

Hjälp en villrådig skytt, tack
Älskar tysta bössor! :roll:
Användarvisningsbild
Varg

Re: Dämpare/rekylbroms eller kombination?

Inlägg av Varg »

Broms är inte tillåtet i fältskyttet så den kan du släppa.
Dämpare är trevligt och att föredra.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Användarvisningsbild
Vattumannen

Inlägg av Vattumannen »

Jag hade undvikit rekylbroms, dels för att det inte är tillåtet på många tävlingar, men framförallt för att vara hygglig mot medtävlanden. Tryckvågen upplevs som ganska besvärande av en del, särskilt om man skjuter inomhus.

Om du har möjlighet skulle jag ha fört över geväret till jaktlicens och köpt en dämpare. Det finns några exempel på folk som fått dämpare på sina vapen med tävlingslicens, men då tror jag det har behövts en del krångel med läkarintyg och liknande.

Visst kan det bli besvärligt med en varm dämpare, men på fält-tävlingarna brukar man skjuta 6 skott åt gången och därefter låta prylarna svalna en stund. På träningarna brukar jag göra så också, och jag klarar mig utan mirage skydd. Skulle det bli någon PRS-tävling där det ska skjutas längre serier får jag kanske överväga ett skydd.

Ta med kaffe och kanelbullar till skjutbanan, så gör det inte så mycket att prylarna måste svalna! :D
Bara7

Inlägg av Bara7 »

A-TEC har en PRS dämpare med rekylbroms i slutet, är den godkänd för fältskytte? Skall dessutom tåla intensivt skytte.

Jag gör ett försök hos polisen, verkat vara det enda rätta när ingen vet, inte ens polisen.
Älskar tysta bössor! :roll:
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Bara7 skrev: 08 apr 2021, 09:25 A-TEC har en PRS dämpare med rekylbroms i slutet, är den godkänd för fältskytte? Skall dessutom tåla intensivt skytte.

Jag gör ett försök hos polisen, verkat vara det enda rätta när ingen vet, inte ens polisen.
Den varianten fanns inte när reglerna skrevs. Att det sen är en produkt som jag inte förstår över huvudtaget är en annan femma. Hur det blir nu efter pågående revision är klar för kikarskyttet återstår att se. Du kan ju alltid skicka ett PM till Mr.Macke här på forumet. Han kanske vet!?
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!