Bra sikte och benstöd för långhåll

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Bara7
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Bra sikte och benstöd för långhåll

Inlägg av Bara7 »

Söker efter benstöd och sikte till fält eller långhåll.

Vill ha bra grejor, fast det behöver inte vara det bästa och dyraste, utan prylar som är bra och fungerar, det är som brukligt svårt att hitta något i dagens skytte affärer då de fokuserar mest på jakt.
Älskar tysta bössor! :roll:

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 58 times
Been thanked: 37 times

Re: Bra sikte och benstöd för långhåll

Inlägg av JohanL73 »

Atlas/Harris och Vortex.
:!: 19/10-20 Varbygel/trycke till TRG sökes. Även trasiga.

GabbeG
Been thanked: 3 times

Inlägg av GabbeG »

Benstödet är inte så kinkigt, köp en Harris eller ngt i den stilen(men undvik kopiorna, kvaliteten kan vara lite varierande).

Dom flesta som skjuter långhåll brukar ha sikte med externa rattar och fokus i första fokalplan samt mil/mil. SIdoparalax/fokus är också vanligt.
Priserna börjar på runt 5.000kr för Athlon och Vortex billigaste modeller, mellan segmentet är kanske mellan 10-20.000kr.

Dom dyrare modellerna brukar ha bättre glas(skarpare bild) med fler beläggningar(mindre ljusförluster), samt ställbara ändstopp på rattarna(mindre risk för att "skruva bort sig"). Rattarna brukar dessutom vara större, och ha mer distinkta klick.

Vortex Viper PST II är populär, kostar runt 12.000kr, Athlon Talos FFP är något billigare med ca 6.000kr, båda har livstids garanti tror jag. Gällande förstoring är det en smaksak, vissa föredrar hög förstoring(30-50x) medans andra använder 15x.

Tänk på att många sikten skruvar i botten på skjutavstånd på runt 1000m(beroende på kaliber). Vill man inte hålla över efter det får man ha ett sikte med större spann, eller en sluttande skena.

Det finns några vanliga myter som jag tror man ska ta med en nypa salt, det ena är att man måste ha 30x förstoring för att skjuta långhåll, många gör det framgångsrikt med 15x. Den andra är att billigare sikten från Vortex och Athlon inte skulle "tracka" korrekt utan kugga över när man skruvar dom i höjd och sida, det är helt enkelt ett grundlöst påstående. Skulle något sikte göra detta så ersätts det på garantin. Detta är möjligen något fenomen man kan få om man köper ett kikarsikte på Wish eller aliexpress, inte från en erkänd tillverkare som Athlon eller Vortex.

Om pengarna inte är något problem hade jag tittat på Hendsholt och Smith&Bender, dom är i en klass för sig.

Användarvisningsbild
Varg
Has thanked: 52 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av Varg »

Både Gabbe och Johan har gett dig lite bra råd och massor mer finns redan skrivet om det här. Men jag lägger till lite.

Benstöd, det finns massor av svindyra benstöd och man kan fråga sig om de är värda pengarna. Detta får man naturligtvis värdera själv, men oavsett vilket fabrikat man väljer så kan jag lova att du vill ha ett benstöd med tilt, alltså justermöjlighet så att du kan se till så att geväret står rätt även om marken är ojämn. Harris duger utmärkt, ATLAS är lite bättre på många vis men är inte lika snabba att fälla ner. Du får fundera på vilka funktioner du värdesätter.

Kikarsikte, det finns en hel hög med riktigt bra kikarsikte idag, från runt 5000-55000:-, precis som Gabbe är inne på. Det är inte nödvändigtvis så att ett kikarsikte för 50k är super mycket bättre än ett för 25k. Det kommer att komma ner till specifika krav och ideer man har själv. Det du vill ha, med all säkerhet är en kikare som trackar, alltså att x-antal klick alltid motsvarar justeringen. Detta är ett mindre problem idag, men ändå något man ska tänka på. Sen vill jag slå ett slag för valet av riktmedel, du måste förstå hur det är designat. Det finns ingen brist på tillkrånglade riktmedel som vill uppnå 52 olika saker på en väldigt liten yta, fråga dig själv, behöver du det? Det finns också för den delen riktmedel som kallas för "taktiska" men som inte i närheten erbjuder det man behöver om man skjuter fältskytte eller renodlat långhållsskytte. Jag skulle ju hävda att Vortex har flera bra modeller på riktmedel men det finns naturligtvis fler, MSR är en personlig favorit, men Deltas DLR-1 funkar också riktigt bra till endamålet.
Det går att skjuta långt med stor tillförlitlighet med kikare med 10x förstoring, men 4-16x är lite mer allsidigt, 6-24x eller 5-25x är också väldigt vanliga. Högre förstoringsgrader än så kan ha en funktion, men sällan till rent långhållsskytte, då förstoringen också "förstorar" mirage från marken vilket definitivt påverkar synen genom kikaren på varma dagar.

Bra sikte i lågprissegmentet:
Vortex Viper HST

Bra sikte i mellanprissegmentet:
Vortex Viper PST G2

Bra sikte i övre mellanprissegmentet:
Delta Stryker
Bushnell Elite tactical
Vortex Razor G1

Bra sikte i övre prissegmentet:
Kahles, Schmidt & Bender PM2, Minox, Nightforce, Zero Compromise, Hensoldt, Vortex.

Som du ser, så finns det lite att välja på.
Only accurate rifles are interesting...

GabbeG
Been thanked: 3 times

Inlägg av GabbeG »

Och om du inte ska jaga med geväret så kan du även kika på ett chassi(man vill ju inte skräma slag på gubbarna i älgskogen :lol: :lol: ). Chassit är dock inte något måste, men många skyttar verkar föredra det. Du vill förmodligen även ha en baksäck under kolven, det finns många som har en särskild säck för framstocken också.

En annan pryl som jag faktiskt använder ganska ofta när jag är ute på skogspromenader tex, är en avståndsmätare. Jag gissar avståndet först och mäter sedan, på det sättet kan man träna upp sin avståndsbedömningsförmåga.

Bara7
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Bara7 »

Tack för era svar,

Jag hade funderat på Atlas 5H tror jag det heter(det bredare av dem), men det är något som jag inte gillar med de benstöden(använder ett idag) och kan inte riktigt sätta fingret på det. Kan det vara att det sitter under pipan, blir irriterad ibland när bössan trillar till sidan och nästan välter. Kanske ett benstöd som monteras över pipan så man slipper mitt ilandsproblem, men hur gör man på en Sauer str trästock då? Bygga en brygga över pipan!
Älskar tysta bössor! :roll:

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 58 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av JohanL73 »

Spigot och håller i geväret.
:!: 19/10-20 Varbygel/trycke till TRG sökes. Även trasiga.