Pistolhylsor, hur många omladdningar ?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Snow
Has thanked: 5 times

Pistolhylsor, hur många omladdningar ?

Inlägg av Snow »

Jag skjuter en hel del 7,65 plugg och laddar själv såklart.
Det är nästan ett måste. När jag tumlade hylsor idag så hittade jag en sprucken hylsa, det fick mig
att klura lite på hur många omladdningar dessa tål. Skulle tippa på att jag är inne på 5-6e ggn på dessa.

En ny laddning ny ammo kostar ju 4:- smällen så
jag vill ju gärna skjuta dem så många rundor som möjligt, men vill inte heller ha hylshaveri i parti och minut.

Samma fråga gäller 9mm, nu är ju tillgången på "nya" 9mm nästan obegränsad, men så
är det inte för 7,65 så det är ju i första hand dessa jag fundrar på....

I viss mån samma fråga gäller 38or.

Hur gör ni?

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Re: Pistolhylsor, hur många omladdningar ?

Inlägg av Fält »

Då 7.65 är en flaskformad hylsa så kan eventuellt anpassad kalibrering precis som på gevärspatroner göra att de håller längre. Var sprack den?

På en hylsa som är så pass svår att ersätta så kan det kanske vara värt att även mäta diametern på hylskroppen före och efter kalibrering. Olika verktyg kalibrerar till olika diameter och du vill helst ha något som kalibrerar precis tillräckligt för att den skall fungera i vapnet.

9mm tänker jag att skall tappas bort innan de blir dåliga, jag tyckte att Geco hylsorna som jag sköt ett tag blev lite slappa i tändhattsläget på bara några avfyrningar så jag höll lite extra koll på dem och lade dem bland de hylsor jag har till IPSC. De försvann inte i tillräcklig takt vid precisionsskytte.

38 special försvinner inte heller tillräckligt fort, jag har fått markera lite hylsor för skrotning med spritpenna i samband med laddning. Även där har det varit tändhattsläget som blivit slappt. Jag brukar klämma ihop dem med en tång efter att jag skjutit dem efter det så att ingen annan skall plocka dem hur hylsskroten. Det gör jag även med gevärshylsor som jag tycker gått länge.

Användarvisningsbild
Max Charge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Inlägg av Max Charge »

Just 7.65 kan jag inte svara på..
Men jag har 9or som är laddade så många ggr och så hårt att texten i botten börjar bli svår att läsa! :D
Jag för inte bok på hur många ggr jag laddar pistolhylsor direkt utan går mer på en känsla.. hylsor som har gått rätt många ggr får bli fältammo, och färskare hylsor användes till precision = upplockning.
På 38or har jag märkt att nyare hylsor av S&B har en tendens att spricka redan efter ett par laddningar. Å andra sidan har jag äldre S&B hylsor som har gått 10ggr eller mer utan problem.
Klubben har en batch nicklade 38hylsor av mixade sorter som går som klubbammo. Dessa är säkert omladdade 15 ggr och där är det inte ovanligt att hitta ett par spruckna varje gång.

Användarvisningsbild
LAREMA
Been thanked: 5 times

Inlägg av LAREMA »

Jag provade en gång att ladda om nya Norma .38SPL och dom ladda jag 10 ggr och dom var fortfarande bra.

När det gäller 7,65 så har jag inte en aning men skulle nog hålla isär dom olika partierna så man vet hur många ggr dom är skjutna.
Jag skulle tro att tändhattshålet blir lite för stort och då är dom hylsorna perfekat för fältskytte.
LAREMA

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

Då min 38a inte har några sådana problem så förträngde jag att det verkar som om revolverns skick avgör livslängden på 38 hylsor. Har man stora patronlägen så slits hylsan snabbt, då de flesta hylsor är av hög kvalite så märks det sällan. Men tex så har en klubbkamrat en revolver där magtech hyslor ofta spricker vid första avfyrningen. Ett patronläge har antagligen nästan sprängts en gång. Alla hylsor som kommer ur det patronläget är mycket trögare att kalibrera och har en bula på sidan.

Spricker hylsor från 38 även om trumman verkar ok så kan det kanske vara bra att mäta diametern före och efter kalibrering. Olika verktyg brukar som sagt kalibrera till olika diametrar. Så man kan nog få överarbetning av materialet även med bra patronläge men med för trångt verktyg.

Användarvisningsbild
Snow
Has thanked: 5 times

Inlägg av Snow »

Jo jag har ca 900 engångsskjutna som ligger i ask, så tänkte mig dem som nästa batch.
Sen har jag klubbkompis som ska testa att börja skjuta 7.65 men som inte laddar själv, så
då kommer jag kanske kunna köpa deras för en rimlig peng.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

OIH
Has thanked: 1 time

Inlägg av OIH »

Har du forsøkt å kjøre en 9mm-hylse i kalibreringsdien for 7,65? Den må antakelig smøres første gang, men etter det trenger man det ikke. Ser at man anbefaler 9x21-hylser til dette, men jeg ville gjort et forsøk. Du kunne ihvertfall brukt dem til treningsammunisjon. Antar at 7,65 Parabellum kamrer på hylseskulderen og ikke nødvendigvis på hylsemunningn som en rettvegget patron? 9x19 er jo basert på en 7,65. Er du heldig, så strekker hylsa seg litt etter en avfyring, selv om 2mm kanskje er litt optimistisk. Noen sier sikkert at hyllseveggene i munningen blir for tjukke. Tror det skal gå helt greit. Prøv

https://www.24hourcampfire.com/ubbthrea ... oading_my_

"As to the 30 Luger I just made a batch of them out of the 9x21 brass that was wasting away on the shelf. One pass thru the die and its done, no trim, no hassle in forming, just 9x21 in and loaded 30 Luger out. I had some 71gr acp bullets and a dose of Bullseye and shazzaamm, ammo..

Im going to try some heavier bullets for feed and function just because, I'm thinking a plated 100gr might be cost effective and a 85gr HP for whatever."

Ellers er min erfaring at 45 ACP-hylser mister kulegrepet etter rundt 20 omladinger. Man kan også øke levetiden til hylser ved å justere krymp og hylsemunningsutvidelse før kuleisetting til et minium. Har man mye tid så kan man gløde ut hylser. Søk på nettet/youtube på "Annealing brass", så får du mange metoder. Ulempen er at man kan gjøre hylsene for myke. Da sprekker de ikke, men kan fort kollapse når man forsøker å lade dem om.
Øivind Norrbagge