Brotcha eller inte?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Exilbonde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Brotcha eller inte?

Inlägg av Exilbonde »

Jag är i den ovanliga sutuation att jag bara har licens på fyra vapen.
Jag funderar därför på att skaffa en 270win.
3006 hyllor finns det ju att få tag på, min fundering är som följar. Om man formar om 3006 hyllor till 270win, blir de då för tjocka i halsen och måsta brotchas innan laddning, eller kan de användas som de är?

(Ladda dom kan man såklart, men kan man skjuta med dom utan att riskera för högt tryck? ;) )
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Re: Brotcha eller inte?

Inlägg av Anders Ö »

I en gammal artikel av vapentidningen så omformade peter norberg 30-06 till 270 vill kag minnas...

Hittade en internetbilaga här , 70spänn kan det väl vara värt :wink:

https://vapentidningen.se/test/e/820/
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Exilbonde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av Exilbonde »

Det nummer ska jag beställa hem.
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.

nygamla AKI
Has thanked: 77 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av nygamla AKI »

Tidning eller inte, i slutändan beror det på om patronerna går i eller inte i din bössa.

Det första att kolla är hylslängden. 30-06hylsorna är lite kortare än 270 Win, men blir lite längre då man nackar ner dem. Borde inte vara något problem, men ska självklart kollas.

Gör först ett par tre testpatroner.

Om de laddade patronerna går i helt normalt, ladda fler. Om de går i helt normalt, allihop, utan att kärva det minsta: skjut!

Om testpatronerna kärvar ens en aning: svarva halsarna, dvs tjockleken på halsväggarna! Då finns risk för höjda tryck pga att kulan kläms fast av halsen mot patronläget.

Jag kan förstå behovet (man har många 30-06 hylsor) och viljan att använda 30-06 (Lapuahylsor). Vettigast om man vill slippa strul, är ändå att använda rätt hylsor som färdigt är i rätt kaliber, 270 Win.

Personligen skulle jag skaffa en ask med 100 Lapua 30-06 och fixa till dem så mycket som krävs för att gå i 270 Win. Fast vete tusan ändå... Om man inte konstant ska maxladda eller skjuta en massa skott så duger ju vilket hylsmärke som helst. Verkar ju finnas att beställa hem.

Varje gång man har en ny sats nernackade hylsor, om det så är från en gammal patronask 30-06 eller en låda med 30-06, så MÅSTE man kolla om VARJE patron går normalt i bössan den första gången man laddar dem som 270 Win. ÄR det värt det??

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 90 times

Inlägg av turbo87 »

Jag har köpt norma hylsor engångskjuta här på forumet för 2kr st, lätt värt att slippa jobbet med omformning och eventuellt strul
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj