Nybörjare, 45-70 hornady hylsor

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Antebkvist

Nybörjare, 45-70 hornady hylsor

Inlägg av Antebkvist »

Jag är tokgrön inom handladdning. Köpte för nån vecka sen en Marlin 1895 sbl och fick med komplett handladdningsutrustning, tanken är väl att börja läsa på när jag får tid om någon vecka men jag läste att hornady hylsorna är aningen kortare än andra. Går dessa att använda ändå eller är de bara att kassera? Frågan är väl mest om jag måste beställa starline hylsor eller om jag kan börja med Hornady.
De kulor jag initialt kommer använda är Ares 45-70 405gr FPSBB och om möjligt använda de hornady hylsor som jag har. (ska övas med både vid köksbänken och på banan)

Be kind to me, tänk på att jag är ny

sneträff
Been thanked: 21 times

Re: Nybörjare, 45-70 hornady hylsor

Inlägg av sneträff »

det är väl bara hornadyhylsor från leverrevolution patroner som är kortare.
problemen blir ju två. laddata stämmer inte. och krympfunktionen i laddverktyget funkar inte.
kapar du verktyget för kortare hylsor, blir det problem med längre.

sneträff

Användarvisningsbild
jdrotz
Has thanked: 98 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av jdrotz »

Jag skulle nog testat Starline. Har kört Hornadyhylsor i 450 Marlin som är snarlik, samt även i 308w. Ingen höjdare. Ojämna, spröda och får små tändhattslägen. Starline har jag iofs inte provat, men jag vet att många andra är nöjda med dem.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
PerN
Moderator
Has thanked: 13 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av PerN »

Antebkvist skrev:
31 okt 2020, 22:13
Jag är tokgrön inom handladdning. Köpte för nån vecka sen en Marlin 1895 sbl och fick med komplett handladdningsutrustning, tanken är väl att börja läsa på när jag får tid om någon vecka men jag läste att hornady hylsorna är aningen kortare än andra. Går dessa att använda ändå eller är de bara att kassera? Frågan är väl mest om jag måste beställa starline hylsor eller om jag kan börja med Hornady.
De kulor jag initialt kommer använda är Ares 45-70 405gr FPSBB och om möjligt använda de hornady hylsor som jag har. (ska övas med både vid köksbänken och på banan)

Be kind to me, tänk på att jag är ny
Var kommer hylsorna ifrån, är de skjutna i bössan eller nya?
Vad har du för mått på hylsorna?
Om hylsorna kommer är skjutna i bössan och/eller måtten på hylsorna stämmer med CIP så bör det inte vara några problem.
Tycker nog du ska prova hylsorna, om de stämmer med måtten, och så länge du håller dig till laddmanualens data ska det fungera
FörVadDetÄrVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)

Användarvisningsbild
wensby
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av wensby »

Spara Hornadyhylsorna till den dagen du vill testa att ladda 325 FTX kulor …. eller sälj dom till mej :D

knappåsarn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av knappåsarn »

Klart det går att använda.
En kompis körde med sånna i sin 45-70, vill minnas att de inte är så mycket kortare. Nån millimeter eller så
Det ställer bara till det om man oxå har fullånga och blandar.
Till Ares kulorna ska man ju ändå ladda lugnare och då är ju bara den mindre hylsvolymen ett plus.
Dessutom slipper du ju längdtrimma.

Antebkvist

Inlägg av Antebkvist »

Mätt på 5 st hylsor

51,80 (2.039)
51,66 (2.033)
51,63 (2.032)
51,74 (2,037)
51,64 (2,033)

Om träffbilden inte är helt hundra gör inte så mycket. Införskaffar starline hylsor innan jag börjar ladda "skarpt" för att ha iäl djur. Nu handlar det mest om att lyckas göra rätt manövrar och producera ett par klara bulor utan att ha iäl mig själv när jag provskjuter.
Så är det säkert att använda dessa? Eller kan hylsorna vara för korta? Annars får jag införskaffa starline hylsor det är inte mer med det, men jag är sjögående så det är tråkigt att komma hem och börja läsa på och greja med sakerna och inse att man måste vänta 1 vecka på att få hem nya hylsor.

boron.nitride
Has thanked: 11 times

Inlägg av boron.nitride »

Nu ska jag också just börja handladda 45-70, men jag har laddat annat utan att ha ihjäl mig eller någon bössa.

CIP Är standarden ditt gevär troligen följer.
http://www.tiropratico.com/CIP/Commissi ... -70gov.pdf

Som jag tolkar det pratar du om mått L3, men det är bara ett Max-mått avgivet i standarden som jag förstår.
Någon med programmet Quickload kan hjälpa dig kolla din tänkta laddning om du fyller hylsan med vatten och väger den (om den är skjuten i ditt gevär) innan du plockar ut den gamla primern.

sneträff
Been thanked: 21 times

Inlägg av sneträff »

Hylsorna i sig själv är inte farliga.
men i ett rörmagasin måste du krympa fast kulan, vilket man lämpligen gör i krymprillen.
eftersom hylsan är kortare kan du inte ha lika mycket krut som i en vanlig hylsa.
eftersom du är nybörjare: lägg hornadyhylsorna åt sidan. skaffa andra hylsor som är enligt standard. ladda med en kula du både kan öva och jaga med, och ett krut där du hittar laddata till den kulan.

sneträff

Antebkvist

Inlägg av Antebkvist »

Jag tackar för svaren.
Jag bestämde mig för att inte ladda hornady hylsorna till att börja med, varför göra det svårare än man måste. Innan jag beställde hem så kikade jag i högen av hylsor jag fick med och hittade ett gäng vad jag misstänker är starline? (två stjärnor med en böjd linje emellan) med en längd om ca 53.4~, så jag har så jag kan börja iallafall.
Tack för hjälpen och jag ber redan nu om ursäkt för kommande idiotiska frågor!

/B

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 13 times
Been thanked: 47 times

Inlägg av Tomps »

Antebkvist skrev:
01 nov 2020, 19:20
Jag tackar för svaren.
Jag bestämde mig för att inte ladda hornady hylsorna till att börja med, varför göra det svårare än man måste. Innan jag beställde hem så kikade jag i högen av hylsor jag fick med och hittade ett gäng vad jag misstänker är starline? (två stjärnor med en böjd linje emellan) med en längd om ca 53.4~, så jag har så jag kan börja iallafall.

/B
Det låter som starline och i övrigt instämmer jag med övriga som rekommenderat att inte använda de kortare hornadyhylsorna. Eftersom du ska crimpa kulorna i avsedd crimprill (om sådan finns och du använder kulisättarverktyget för crimpning) och samtidigt få rätt hylsvolym i förhållande till laddata samtidigt som du vill ha rätt patronlängd för problemfri matning är det bäst att använda hylsor med rätt längd, tex starline som är helt ok.
Jag har dock inte kunnat ladda mina starline mer än 6-7 ggr innan de har börjat visa tecken på begynnande hylsseparation 4-6 mm från flänsen. Men det kan lika gärna bero på lite för rymliga toleranser på patronläge/låsning/slutstycke i min bössa.

Antebkvist

Inlägg av Antebkvist »

Tomps skrev:
01 nov 2020, 19:33
Antebkvist skrev:
01 nov 2020, 19:20
Jag tackar för svaren.

/B
Det låter som starline och i övrigt instämmer jag med övriga som rekommenderat att inte använda de kortare hornadyhylsorna. Eftersom du ska crimpa kulorna i avsedd crimprill (om sådan finns och du använder kulisättarverktyget för crimpning) och samtidigt få rätt hylsvolym i förhållande till laddata samtidigt som du vill ha rätt patronlängd för problemfri matning är det bäst att använda hylsor med rätt längd, tex starline som är helt ok.
Jag har dock inte kunnat ladda mina starline mer än 6-7 ggr innan de har börjat visa tecken på begynnande hylsseparation 4-6 mm från flänsen. Men det kan lika gärna bero på lite för rymliga toleranser på patronläge/låsning/slutstycke i min bössa.
Jag tror att jag har lyckats lokalisera Lees crimp verktyg. Men somsagt jag tar det lugnt och vackert med massa youtube och text när det är dags om några veckor.

Användarvisningsbild
Diddas
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Inlägg av Diddas »

Jag crimpade aldrig när jag hade min 1895.
Funkade skitbra ändå, man får bara hålla koll så kulorna sitter hyfsat i halsen, med för tunna hylsor kan det säkert bli strul.
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.

firefish
Been thanked: 4 times

Inlägg av firefish »

Jag kör numera med Starline men har laddat en del i Hornady-hylsor också (bara för att se om det går). Då med Remington 405 och till samma COL som med Starline dvs lite mindre inpressning i Hornady och således samma hylsvolym bakom kulan.

Med 47 grains Norma 200 är det gott om volym kvar vid COL på 2,540 tum. Remington 405 är så långa (cirka 1,01 tum) att jag inte märkt eller ser att det skulle vara något problem. Det mesta av kulan är ju inne i hylsan – cirka 0,580 tum – och Remington 405 liksom Ares 405 är ju helt platta bak och utan tillstymmelse till boat tail.

Det skiljer 1,25 mm i längd mellan mina Starline och mina Hornady.

Med mina erkänt rätt måttliga skjutskills märker jag absolut ingen skillnad. Har även testat COL från 2,520 till 2,575 och det påverkar inte heller så att jag märker det (skjuter in bössan på 50 meter).

Jag tror att det enbart är ett forumteoretiskt problem att ladda vanliga kulor i Hornady. Däremot kan de längre hylsorna ha svårt att hantera Hornady-kulorna, det tycks vara ungefär 1,8 mm rakt utstick på Hornady innan spetsen börjar och då är det inte mycket marginal kvar om en sådan kula ska in i en Starline med samma COL som Hornady.

Nu ska det tilläggas att jag gör alla laddmoment separat, dvs sätter kulan till önskat djup och sedan crimpar jag (die crimp). Tycker det blir bättre kontroll då än att göra två saker i samma drag. (Pressar även ut tändhattarna separat innan hylstvättning, därefter kalibrering.) Kanske blir det annorlunda annars.
thumbnail_IMG_8744.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.