Bertram brass har färdiga av tveksam kvalitet.
Annars är omformning av 45-90,-100,-120 osv en bra väg till hyfsade hylsor med boxertändhatt.
Starline tillverkar sådana och även Norma.
RCBS och CH4D gör verktyg.
Jag är inne på att skaffa 45-90 hylsor efter en massa googlande. Hittar ingen info om vilka tändhattar som passar där.
Det står en massa om sk låsmått/headspace, är det ngt jag bör kolla djupare på vid kalibreringen?
Jag hittar ingenting om nya verktyg från rcbs..
Tackar för feedback, och tacksam om du här kan mata på en massa matnyttiga länkar för verktyg, tändhattar å hylsor.
Jag är inne på att skaffa 45-90 hylsor efter en massa googlande. Hittar ingen info om vilka tändhattar som passar där.
Det står en massa om sk låsmått/headspace, är det ngt jag bör kolla djupare på vid kalibreringen?
Jag hittar ingenting om nya verktyg från rcbs..
Tackar för feedback, och tacksam om du här kan mata på en massa matnyttiga länkar för verktyg, tändhattar å hylsor.
Mvh Janne
jag hittade dom i alla fall. det är väl den dom kallar 8mmx58R danish krag?
Jag har också Ladeboken 7 och tycker att N140 ligger väl högt, jag laddade under deras data med det krutet och 196 grains kula.
Man vill inte ligga i överkant med en rullblockare, iaf inte en Remington.
Jag tackar igen, börjar se ljuset i mörkret.
Vill fråga här.. hur stor vikt ska jag lägga på variationer som förekommer angående headspace? När jag kollade med skjutmåttet så såg det ut som strax under två mm. Blir väl tokigt om man råkar få tag på hylsor som har tunnare "låsklack" på hylsan?
Jag har också denna Norska laddbok. Har en Husqvarna som är omgjord 1892. Blev tidigt varnad att akta mej för kraftiga danska laddningar. Men ladeboken riktar sig förhoppningsvis enbart till våra gamla bössor, eller?
Headspace bestäms ju av flänsens tjocklek och eftersom 8*58RD inte har någon onormalt tjock sådan blir det max en par tiondelar, mao inget att hänga upp sig på.
Vid omladdning av hylsorna efter första skjutningen har jag backat kalibreringsverktyget och låter patronen headspejsa på bröstet.
Gillar den här sidan jag, man får tips och kan bolla frågor. Sitter på ett älgpass å njuter av tillvaron. Headspace på 8×58rd får jag till att det är tjockleken på rimmen. På automatvapen kan det tydligen räknas fram till halsen..försökt att googla detta. Men kan det vara så att det gör detsamma om jag har tunnare rim än vad jag har utrymme för?
Jag snubblade över ett 8x58 dk rcbs helkalibrerings verktyg, kulsättare och hylshållare nr 14 om det är någon som är intresserad. Har även verktyget för att ta ur berdan. Skicka pm isf.
Jag snubblade över ett 8x58 dk rcbs helkalibrerings verktyg, kulsättare och hylshållare nr 14 om det är någon som är intresserad. Har även verktyget för att ta ur berdan. Skicka pm isf.
Pm!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"
Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....
Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....