Norma 222 hylsfråga????

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Orbitol

Norma 222 hylsfråga????

Inlägg av Orbitol »

Vad är det med Normas 222 hylsor.
Har vi bara otur med våra patronlägen eller varför sträcker sig hylsorna längst ner mot botten?
Engångsskjutna hylsor ser ut som man har laddat om dom till max antal ggr.
Nu är detta ingen volym av skott till denna kaliber men det ser trist ut att ladda om dessa.
Kanske är dags att mäta upp patronläget noga men det är ju hopplöst olönsamt att göra något åt det om felet är i bössorna.
Jag har för mig att sakos hylsor inte blev sådana, men jag kan ha fel där för det är länge sedan vi sköt med den.

Är det andra som upplever samma sak?

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 252 times

Re: Norma 222 hylsfråga????

Inlägg av börje »

Börja med att testa nåt sakoskott och nåt Lapua. Ser dom likadana ut som Norma så kanske du bör riva ett nytt patronläge i pipan, såvida det finns utrymme för detta ingrepp.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Luigi

Inlägg av Luigi »

Jag har kontaktat Norma många gånger utan att få svar. I frågan om 222R hylsor fick jag ett svar då jag undrade om att det var för mycket krut. Hylsorna svällde och det var svårt att dra ur hylsan ur vapnet. Norma svarade att patronerna inte var överladdade, utan det berodde att materialet i hylsan inte var tillräckligt hårt. Då sväller hylsorna mer än vanligt. Försök kontakta Norma och påstå att patronerna verkade överladdade pga hur hylsorna såg ut efter avfyring, ange att du upplever det som en allvarlig säkerhetsrisk, ange batch nummer på patronerna. Jag tror du får ett svar om du upplever det som en säkerhetsrisk. Skriv annars en insändare till en vapentidning att du inte får svar från Norma om upplevda säkerhets risker

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 90 times
Been thanked: 177 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Orbitol skrev:
22 okt 2020, 11:03
Vad är det med Normas 222 hylsor.
Har vi bara otur med våra patronlägen eller varför sträcker sig hylsorna längst ner mot botten?
Engångsskjutna hylsor ser ut som man har laddat om dom till max antal ggr.
Nu är detta ingen volym av skott till denna kaliber men det ser trist ut att ladda om dessa.
Kanske är dags att mäta upp patronläget noga men det är ju hopplöst olönsamt att göra något åt det om felet är i bössorna.
Jag har för mig att sakos hylsor inte blev sådana, men jag kan ha fel där för det är länge sedan vi sköt med den.

Är det andra som upplever samma sak?
Är det fabrikspatroner eller engångsladdat hemgjort som sväller?

Om det är hemladdade; ställ inte kalibrerverktyget ända mot hylshållaren, utan backa ett varv när du skruvat det ända ner. Ladda några så kalibrerade hylsor och se hur eller om de sträckts efter avfyrning.

Om det är fabrikspatroner: dra kulan ur en och töm ut krutet. Mät hylsans längd och jämför med en av de skjutna som ser sträckt ut. Kamra sedan hylsan och avfyra så att tändhatten smäller. Hur ser den ut? Plan med hylsbotten eller utstickande? Sticker hatten ut är antingen hylsorna för hårt kalibrerade på fabriken eller kammaren för lång.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 175 times

Inlägg av potatiskastare »

Har TS någon bild på sina hylsor?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke