Hylsor som inte dras ur problem ????

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

Hej alla
Jag har en Tikka M65 i en hittepå kalibern 444Rimless.
Hylsorna är sob 30-06 som är uppneckade, kapade och kalibrerade i verktyg för 444 Marlin.
Hylshållaren är bara utbytt till 30-06.

Problemet är att några % av hylsorna dras inte ut av slutstycket.
Hylsorna sitter inte alls hårt.
Det känns som inte utdragsfjädern greppar.
Jag har försökt särskilja hylsorna åt mellan fungerande och de som fastnat.
Kan inte hitta något som kan skilja dem åt.

Är det någon klurig som har koll på vad som är den svaga punkten på hylsan eller vad som kan fela ?

mvh
Ulban

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Inlägg: 12694
Blev medlem: 12 nov 2002, 21:37
Ort: Västergötland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 186 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av potatiskastare »

Vad headspejsar den konstruktionen på?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

potatiskastare skrev:
03 sep 2020, 07:59
Vad headspejsar den konstruktionen på?
Hylsan stoppar mot hylskanten.
På samma sätt som en 9x19 pistolpatron.

Användarvisningsbild
börje
Inlägg: 63838
Blev medlem: 16 aug 2004, 02:04
Ort: Finland, West Coast
Has thanked: 47 times
Been thanked: 259 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av börje »

Ta loss utdragaren i rengör allting grundligt till att blrja med.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

börje skrev:
03 sep 2020, 09:13
Ta loss utdragaren i rengör allting grundligt till att blrja med.
Jag lät Roberts vapenverkstad (innan han la ner verksamheten) titta på Slutstycket.
Han bytte ut utdragaren. Efter det blev det mycket bättre.
Nu är det bara någon enstaka som fastnar.
Tror inte det är utdragaren som enbart felar längre.
Fast jag ska inte utesluta detta, så jag ska rengöra för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Inlägg: 12694
Blev medlem: 12 nov 2002, 21:37
Ort: Västergötland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 186 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av potatiskastare »

Ulban skrev:
03 sep 2020, 08:25
potatiskastare skrev:
03 sep 2020, 07:59
Vad headspejsar den konstruktionen på?
Hylsan stoppar mot hylskanten.
På samma sätt som en 9x19 pistolpatron.
Har du koll att det blir rätt. Jag tänker att enstaka hylsor inte stannar som de skall alt. är för korta.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

potatiskastare skrev:
03 sep 2020, 11:16
Ulban skrev:
03 sep 2020, 08:25
potatiskastare skrev:
03 sep 2020, 07:59
Vad headspejsar den konstruktionen på?
Hylsan stoppar mot hylskanten.
På samma sätt som en 9x19 pistolpatron.
Har du koll att det blir rätt. Jag tänker att enstaka hylsor inte stannar som de skall alt. är för korta.
Jodå hylsorna skiljer inget i längd heller :( .

Jag har även testat att ha i en icke fungerande hylsa i patronläget och slutstycket stängt.
Därefter knackat lätt på hylsan genom pipan med en läskstång.
För att på så sätt vara säker på att hylsan går i botten på slutstycket och hakar i utdragaren.
Men inte ens då dras hylsan ut med slutstycket ???

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Inlägg: 12694
Blev medlem: 12 nov 2002, 21:37
Ort: Västergötland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 186 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av potatiskastare »

Hur mäter du låsmåttet?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

potatiskastare skrev:
03 sep 2020, 11:52
Hur mäter du låsmåttet?
Jag provade mig fram med att kapa hylsan tills jag kunde låsa med slutstycket

nygamla AKI
Inlägg: 2991
Blev medlem: 10 maj 2014, 21:55
Has thanked: 77 times
Been thanked: 76 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av nygamla AKI »

Är hylshalsen i kapad form eller är den svarvad? Om du svarvar får du en 90° kant som bottnar stabilt i patronläget. Om den är kapad beror det på vad du kapade med. Då kanske den inte svarar ordentligt mot patronläget.

Har patronläget en 90° kant att bottna mot, eller är det gjort med hittepå verktyg?

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

Nu testade jag att bara smörja hylsorna lite granna runt om.
Efter smörjningen dras hylsorna ut som de ska.
Tyvärr kanske det är lösningen jag får dras med.

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

nygamla AKI skrev:
03 sep 2020, 18:46
Är hylshalsen i kapad form eller är den svarvad? Om du svarvar får du en 90° kant som bottnar stabilt i patronläget. Om den är kapad beror det på vad du kapade med. Då kanske den inte svarar ordentligt mot patronläget.

Har patronläget en 90° kant att bottna mot, eller är det gjort med hittepå verktyg?
Jag kapar eller svarvar ner med Lees verktyg som man sätter i skruvdragaren.
Längden är intrimmad med att jag schimsat bakom styrpinnen som i sin tur bottnar under tändhattshålet.
Så snittet är vinkelrätt.

hofboss
Inlägg: 5028
Blev medlem: 11 jan 2012, 00:17
Ort: Centrala Skåne
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av hofboss »

Matt hylsa eller grov yta i patronläget som gör att hylsan greppar lite för mycket, det hade jag kollat upp.

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

hofboss skrev:
03 sep 2020, 20:05
Matt hylsa eller grov yta i patronläget som gör att hylsan greppar lite för mycket, det hade jag kollat upp.
Hylsorna är inte blankpolerade direkt.
Har inte tänkt på hur patronläget ser ut. Smeden som gjort arbetet är väldigt duktig.
Av resultat med smorda hylsor så kan du vara inne på rätt spår :).

sneträff
Inlägg: 1096
Blev medlem: 13 aug 2018, 11:05
Ort: norra västmanland
Been thanked: 21 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av sneträff »

Du har inte provat med annat märke på hylsor?
SoB har ju inte direkt rykte om sig som kvalitetshylsor.
Är det samma hylsor för varje gång som krånglar? eller kommer problemet slumpmässigt?
Vid kanten som hylsan headspeacar på, i hörnet mot ytan för hylsväggen, där bör det vara en liten radie, ev. en liten fas. det är opraktiskt med helt skarpt hörn på ett spånskärande verktyg, typ en patronlägesbrotch. om hylsan är helt skarpkantad, kan den "suga" fast i den radien?
vi tänker mycket små radier här, typ radie 0,1-0,2 mm.

Jag har haft tankar på samma koncept med en 444 eller 45 som fungerar så.
eller för att förtydliga mig, 444 Marlin eller 45/70 prestanda i en bultbössa.
Så jag är nyfiken på hur det funkar, har vapnet någon egen tråd på robsoft?
Någon speciell orsak som gjorde att du byggde på just Tikka?

sneträff

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

sneträff skrev:
04 sep 2020, 10:26
Du har inte provat med annat märke på hylsor?
SoB har ju inte direkt rykte om sig som kvalitetshylsor.
Är det samma hylsor för varje gång som krånglar? eller kommer problemet slumpmässigt?
Vid kanten som hylsan headspeacar på, i hörnet mot ytan för hylsväggen, där bör det vara en liten radie, ev. en liten fas. det är opraktiskt med helt skarpt hörn på ett spånskärande verktyg, typ en patronlägesbrotch. om hylsan är helt skarpkantad, kan den "suga" fast i den radien?
vi tänker mycket små radier här, typ radie 0,1-0,2 mm.

Jag har haft tankar på samma koncept med en 444 eller 45 som fungerar så.
eller för att förtydliga mig, 444 Marlin eller 45/70 prestanda i en bultbössa.
Så jag är nyfiken på hur det funkar, har vapnet någon egen tråd på robsoft?
Någon speciell orsak som gjorde att du byggde på just Tikka?

sneträff
Att jag väljer just SoB hylsor beror på att godset är lika tjockt eller i alla fall tunnare mot Normas hylsor.
Om jag valt att använda Norma hylsor måste jag svarva eller brotcha upp invändigt så långt kulan går ner.

Jag vill nog säga att problemet kan ske slumpmässigt.
Igår provade jag igen de bortsorterade hylsorna.
Då matades nästan samtliga hylsor ut som de ska.
provade även mata ut godkända hylsor.
Av dessa fastnade några ???

Patronlägesbrotschen har ett skarpt hörn vid headspeacen.
Brotchen är för 444Marlin som är fasad 45 grader vid den såkallade headspeacen.
För att få en skarp headspeace slipades ett smalt spår som tog bort fasen och ingen radie.
Avsaknaden av radie tänkte på jag för att ha så mycket anläggning som möjligt.

Det största strulet har varit att kantiga patroner att mata ordentligt med original magasinet.
Nu har jag ett 3d-printat magasin som funkar riktigt bra.

Bössan har ingen tråd. Jag vill nog att den ska funka felfritt innan jag presenterar "Nickie" ;) .

Att jag valde Tikka M65 är att jag gillar det spettet har en sådan tidigare fast 6,5x55

sneträff
Inlägg: 1096
Blev medlem: 13 aug 2018, 11:05
Ort: norra västmanland
Been thanked: 21 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av sneträff »

Det råkar inte vara så att vapnet var i 6,5x55? den kalibern har ett aningens annorlunda mått på utdragarspåret. Kan det i så fall vara så att utdragaren har aningen annorlunda mått?

sneträff

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

sneträff skrev:
04 sep 2020, 11:32
Det råkar inte vara så att vapnet var i 6,5x55? den kalibern har ett aningens annorlunda mått på utdragarspåret. Kan det i så fall vara så att utdragaren har aningen annorlunda mått?

sneträff
Det ska vara samma slutstycke till 6,5x55, 30-06 och någon eller några flera kalibrar till.
Frågan har ställts till Roberts vapenverkstad i Huskvarna.

//Ulban

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Inlägg: 12694
Blev medlem: 12 nov 2002, 21:37
Ort: Västergötland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 186 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av potatiskastare »

Att det skall vara samma betyder ju inte att det inte kan krångla ändå :D

Jag hade tittat mer på headspejset och jag hade tittat på utdragaren. Magkänslan är att det är konstigt att headspejsa på hylsans framkant med tanke på hur det kan se ut med halsmått etc. När du säger att det är rätt, vilken tolerans har du valt?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Ulban
Inlägg: 551
Blev medlem: 18 nov 2003, 15:38
Has thanked: 32 times
Been thanked: 2 times

Re: Hylsor som inte dras ur problem ????

Inlägg av Ulban »

potatiskastare skrev:
04 sep 2020, 12:02
Att det skall vara samma betyder ju inte att det inte kan krångla ändå :D

Jag hade tittat mer på headspejset och jag hade tittat på utdragaren. Magkänslan är att det är konstigt att headspejsa på hylsans framkant med tanke på hur det kan se ut med halsmått etc. När du säger att det är rätt, vilken tolerans har du valt?
Nä visst krånglar det. Det värsta är att felet kommer så slumpvist.

När du frågar om tolerans. Hur menar du då ?