Hylssmörja

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

hinkraka
Has thanked: 104 times
Been thanked: 20 times

Hylssmörja

Inlägg av hinkraka »

Tjosan gänget.

Hylssmörja!
Jag läser och ser så otroligt många åsikter i frågan, men jag behöver inte "bästa" utan snarare smidigaste. Vad använder ni för hylssmörja? Jag såg någon tråd från 2015 om att Norma själv använder olivolja, andra kör lanolinblandning, några kör hornadyvarianter etc.

Jag är i ett "har inte råd att köpa så mycket kul saker till handladdning som jag vill" och vill därför ha en smörja som gör att jag inte nödvändigtvis behöver köra hylstvätt efter kalibrering om jag redan kört det innan.
Eller jag ser folk som säger att man inte alls behöver tvätta, och då tänker jag att även dessa personer har smörja som gör kalibreringen smidig utan att skapa ett oljebad i hela min utrustning!

Så, vad kör ni för hylssmörja och "hur gör ni"? Alltså ordningen för att få en så smidig handladdning som möjligt.

Jag har ingen tumlare idag eller ultraljudsvariant, utan kör hink eller diskmaskin.
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Hylssmörja

Inlägg av fonkystuff »

jag har testat några sorter men fastnat för Imperial die wax. Det räcker hur länge som helst så kostnaden är försumbar. Lätt att torka av också. För hylshalsen rekommenderar jag grafitpulver (imperial dry neck lube), smidigt och så slipper du göra rent hylsorna efteråt om du vill slippa det.
Senast redigerad av 1 fonkystuff, redigerad totalt 31 gånger.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 89 times

Inlägg av turbo87 »

fonkystuff skrev:
31 aug 2020, 22:23
jag har testat några sorter men fastnat för Imperial die wax. Det räcker hur länge som helst så kostnaden är försumbar. Lätt att torka av också. För hylshalsen rekommenderar jag grafitpulver (imperial dry neck lube)
så slipper du göra rent hylsorna efteråt.
samma här
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

fonkystuff skrev:
jag har testat några sorter men fastnat för Imperial die wax. Det räcker hur länge som helst så kostnaden är försumbar. Lätt att torka av också. För hylshalsen rekommenderar jag grafitpulver (imperial dry neck lube)
Applicerar du det med borste eller "doppar" du halsen. Alltså rullar kroppen i Imperial Die Wax och doppar halsen i grafitpulver?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
turbo87
Has thanked: 67 times
Been thanked: 89 times

Inlägg av turbo87 »

hinkraka skrev:
31 aug 2020, 22:28
fonkystuff skrev:
Applicerar du det med borste eller "doppar" du halsen. Alltså rullar kroppen i Imperial Die Wax och doppar halsen i grafitpulver?
https://www.youtube.com/watch?v=zDm_nNkk1KU
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
Blaser R8 success 270win Delta hd 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 176 times
Been thanked: 169 times

Inlägg av Anders Ö »

Jag skjuter en del mängd skytte på älgbanan ody och har snabbat upp processen med smörjningen.
Jag har klippt en normalstor badhanduk i 3 delar och sytt ihop de till påsar
(svärmor sydde :wink: )

Påse nr 1 är inoljad med syntetisk
motorsåg-kedjeolja och förvaras i en 3 lit glassförpackning.

Påse nr 2 är indränkt med lacknafta och förvaras i en större glasburk med skruvlock som jag tiggde åt mig på lokala Pizzerian.

Påse nr 3 är obehandlad .

Först så smörjer jag insidan med grafitinpregnerade stålkulor .

Sedan ned med ca 150 hylsor i påse nr 1 och håller igen hålet i påsen och håller den sträckt och vaggar hylsorna framochtillbaka ca 8-10 gånger , färdigsmörjt :idea:

Efter kalibrering så åker hylsorna i påse nr 2 för avfettning , sen direkt i påse nr 3 för avtorkning.
Klart :wink: 8)

Jag har kört detta i 20 år och jag är helnöjd :!:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Anders Ö skrev:
31 aug 2020, 22:36
Jag skjuter en del mängd skytte på älgbanan ody och har snabbat upp processen med smörjningen.
Jag har klippt en normalstor badhanduk i 3 delar och sytt ihop de till påsar
(svärmor sydde :wink: )

Påse nr 1 är inoljad med syntetisk
motorsåg-kedjeolja och förvaras i en 3 lit glassförpackning.

Påse nr 2 är indränkt med lacknafta och förvaras i en större glasburk med skruvlock som jag tiggde åt mig på lokala Pizzerian.

Påse nr 3 är obehandlad .

Först så smörjer jag insidan med grafitinpregnerade stålkulor .

Sedan ned med ca 150 hylsor i påse nr 1 och håller igen hålet i påsen och håller den sträckt och vaggar hylsorna framochtillbaka ca 8-10 gånger , färdigsmörjt :idea:

Efter kalibrering så åker hylsorna i påse nr 2 för avfettning , sen direkt i påse nr 3 för avtorkning.
Klart :wink: 8)

Jag har kört detta i 20 år och jag är helnöjd :!:
Det låter som ett väloljat maskineri! Sy är inga problem, det gör jag gärna själv. Sen får jag se om jag behöver så pass effektiv hantering av många hylsor.
Kör du motsvarande "halsdoppning" av hylsorna i stålkulorna eller gör du på något annat finurligt sätt?

Är stålhagel i mindre grovlek en bra variant att ha för halsen?

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 252 times

Inlägg av börje »

Jag gillar collet die för möngdladdning, men annars kör jag med ricinolja.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 176 times
Been thanked: 169 times

Inlägg av Anders Ö »

hinkraka skrev:
31 aug 2020, 22:40

Kör du motsvarande "halsdoppning" av hylsorna i stålkulorna eller gör du på något annat finurligt sätt?

Är stålhagel i mindre grovlek en bra variant att ha för halsen?
Ja halsdoppning .

Kulorna är ca 1mm kulor som jag fått tag på ...
Sen är det grafitpulver till lås .

Jag har väl ca 1 dl kulor i en burk och kanske 2 kryddmått grafit , sen ruska om för att belägga kulorna .
Doppar hylshalsarna i kulorna 3-4 ggr uppochned , sen i smörjpåsen :mrgreen:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Inlägg av fonkystuff »

hinkraka skrev:
31 aug 2020, 22:28
fonkystuff skrev:
Jag smörjer hylsorna med fingertopparna som jag tagit lite diewax på, sedan doppar jag hylshalsarna i grafitpulvret.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Användarvisningsbild
cmk
Has thanked: 48 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av cmk »

Grafitpulvret är lätt att ha att göra med och behöver inte tvättas/torkas bort. Jag köpte kitet (Redding?) två burkar, en med små (ca 1mm) kulor i nåt keramiskt material, och en burk med pulver. Förmodligen mycket dyrare per kilo att köpa på det viset, men det går verkligen inte åt några mängder. Kommer att räcka i flera år. Doppar och snurrar halsen.

För hylskroppen kör jag med RCBS case lube-2. Gillar inte riktigt att rulla på skumgummimattan, utan smörjer varje hylsa för hand. Mycket enklare än det låter - klickar bara ut en liten pöl av smörjan (10-12 droppar), och doppar fingerspetsen i varje gång man tar en hylsa. Snurrar runt den mellan fingrarna medan handen flyttas från laddbrättet mot pressen. Tar 1-2 sekunder. Torkar sedan av med fuktig trasa när jag är klar med alla hylsorna. Kör sällan mer än 50 hylsor åt gången.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 54 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

hinkraka skrev:
31 aug 2020, 22:15
Tjosan gänget.

Hylssmörja!
Jag läser och ser så otroligt många åsikter i frågan, men jag behöver inte "bästa" utan snarare smidigaste. Vad använder ni för hylssmörja? Jag såg någon tråd från 2015 om att Norma själv använder olivolja, andra kör lanolinblandning, några kör hornadyvarianter etc.

Jag är i ett "har inte råd att köpa så mycket kul saker till handladdning som jag vill" och vill därför ha en smörja som gör att jag inte nödvändigtvis behöver köra hylstvätt efter kalibrering om jag redan kört det innan.
Eller jag ser folk som säger att man inte alls behöver tvätta, och då tänker jag att även dessa personer har smörja som gör kalibreringen smidig utan att skapa ett oljebad i hela min utrustning!

Så, vad kör ni för hylssmörja och "hur gör ni"? Alltså ordningen för att få en så smidig handladdning som möjligt.

Jag har ingen tumlare idag eller ultraljudsvariant, utan kör hink eller diskmaskin.
Jag räknade lite snabbt och runt 0,003 kr kostar det att smörja varje patron. Nog kan du väl kosta på dig två av dom etablerade fabrikaten så du både har bälte och svångrem. Jag rekommenderar hornady uniqe.
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 10 times
Been thanked: 79 times

Inlägg av Velcro Fly »

fonkystuff skrev:jag har testat några sorter men fastnat för Imperial die wax. Det räcker hur länge som helst så kostnaden är försumbar. Lätt att torka av också. För hylshalsen rekommenderar jag grafitpulver (imperial dry neck lube), smidigt och så slipper du göra rent hylsorna efteråt om du vill slippa det.
Samma här. Doppar först halsen i grafit och sen vaxar jag hylskroppen mellan fingrarna.
Efter pressen torkar jag av vaxet och utsidan halsen . Färdigt!
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

hinkraka

Inlägg av hinkraka »

Stewe's world on ice skrev:
31 aug 2020, 23:23
hinkraka skrev:
Tjosan gänget.

Hylssmörja!

Jag räknade lite snabbt och runt 0,003 kr kostar det att smörja varje patron. Nog kan du väl kosta på dig två av dom etablerade fabrikaten så du både har bälte och svångrem. Jag rekommenderar hornady uniqe.
Det jag menar är mer att jag inte vill behöva köpa fler maskiner för att kunna använda smörjorna. Är det så att jag behöver lägga pengar på smörja är det ju oavsett variant av smörja, inga konstigheter. Det är mer "vill inte behöva köpa en ultraljudstvätt för att kunna få ren hylsan"-varianter jag är ute efter. Så Hornady Unique låter som en vettig lösning.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Hornady Unique eller Redding Imp Wax funkar riktigt bra båda två. Unique är lite mer "fettigt,flytande" än Redding. Båda torkas bort enkelt med en trasa - ingen tvätt behövs.

nygamla AKI
Has thanked: 74 times
Been thanked: 73 times

Inlägg av nygamla AKI »

hinkraka skrev:
Tjosan gänget.

Hylssmörja!... jag behöver inte "bästa" utan snarare smidigaste. Vad använder ni för hylssmörja?
Ingen smörja alls! :!: Jag kör med Lee Collet Die 8) i alla lägen som det är möjligt! Helt lysande grej om man vill slippa onödigt stök med smörjning. :wink:

Och vid de få fall då smörja behövs har jag inte stött på bättre än Imperial Sizing Die vax eller hur det nu riktigt hette. Imperial brukar det kallas. Med rätta. Fast jag har inte provat grafitpulver. Det låter torrt och bra i alla fall.

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 15 times
Been thanked: 98 times

Inlägg av Giobbi »

Imperial wax till hylsa, grafitpulver för halsen.

Om man måste dvs, Collet die så långt det går.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Hylssmörja

Inlägg av Velcro Fly »

Jeopardy ála Robsoft ...
Svaret är : Så långt det går.
Frågan : Stoppa era Collet Dies ... ?

:-) :-)

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 90 times
Been thanked: 177 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Numera Unique plus Reddings grafitpulverburk.

Collet Die använder jag bara när jag vill ladda patroner som inte går att kamra. Det är mycket praktiskt: en tioask sådana räcker i många år... :mrgreen:

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Genialt spartips ! ;-)