När är det dags att kassera en hylsa?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 100 times

Inlägg av Giobbi »

Hur gör ni, räknar ni omladdningar och slänger efter ett antal ggr?
Skrapar ni insidan på varje hylsa efter bristning?
Slänger ni vid en ljus rand på hylsans nedre del?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

jmkhenka
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: När är det dags att kassera en hylsa?

Inlägg av jmkhenka »

Spännande med folks tips.

Grendeln nöter knappt på hylsorna, dom jag har kasserat är pga löst tändhatshål men det kan vara 10-15 laddningar. Har inte behövt trimma en enda hylsa, dom växer knappt på längden.

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

Det är ju väldigt olika antal laddningar dom håller. Mycket pga kalibreringsgrad och hur hårt man laddar. Det som först indikerar för mig är th läget men det kan ju också bli spricker vid halsen och då kassera jag hela batchen. Och ja, räkna antal omladdningen bör man göra
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
cmk
Has thanked: 48 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av cmk »

Jag räknar omladdningar (mha ett körnslag i hylsbotten vid varje avhattning). Då kan man ju blanda hylsorna i burken. Har nog med hylsburkar som det är utan att behöva sortera efter antal skott.

Efter 5 körnslag blir det anlöpning, efter 10 kassering. Kollar ändå lite på hylsorna för att se att de är ok, men ingen jätteinspektion. Laddar generellt ganska låga laddningar. Men visst, om det känns väldigt lätt att stöta ut en tändhatt (har nog inte hänt att de bara har trillat ut) så åker hylsan. Om det känns väldigt lätt att sätta en ny hatt så markeras th med ett svart kryss, och hylsan får ej följa med hem från banan.

/cmk
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a

Användarvisningsbild
Varg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av Varg »

När tändhattslägena blir för slappa och/eller när det blivit för fula märke, sprickor, bucklor eller liknande i hylsorna. Då åker de på skrothögen.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Tackar för svar. Har problem med för många kalibrar, en i två olika pipor, 22 hornet, 22-250, 6.5, 6.5ai, 308, 375. Två är ju lätta 22h och 375 men de andra jag mängdskjuter blir problematiskt. Funderar på att börja om från börja med dessa och hålla dom i batch istället, dvs när 50 är skjutna laddar jag om dom. Nu blir det 10 här, 20 där osv. Har ingen riktig koll.

Testade körning men det tog för lång tid, för många hylsor. Hade jag haft en kaliber så kanske..

Ska man kassera denna? Verkar lite lös..

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

Giobbi skrev:
28 aug 2020, 18:26
Tackar för svar. Har problem med för många kalibrar, en i två olika pipor, 22 hornet, 22-250, 6.5, 6.5ai, 308, 375. Två är ju lätta 22h och 375 men de andra jag mängdskjuter blir problematiskt. Funderar på att börja om från börja med dessa och hålla dom i batch istället, dvs när 50 är skjutna laddar jag om dom. Nu blir det 10 här, 20 där osv. Har ingen riktig koll.

Testade körning men det tog för lång tid, för många hylsor. Hade jag haft en kaliber så kanske..

Ska man kassera denna? Verkar lite lös..

Bild

Hur th läget är känner jag bäst när jag sätter hatten. Så vidare inte hatten ramlar ut efter skott dvs
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Giobbi .
Du har överkalibrerat , dvs stort låsmått , det är därför tändhatten ser ut som den gör .

Bild
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

@Anders - du har helt fel! Det var ett fredagsskämt! Trodde ni skulle hugga på den historiskt utsmetade tändhatten - har aldrig sett en så platt utsmetad th någonsin på bild.

Svaret kommer här. Jag var fokuserad på laddningarna och kollade hylsorna okulärt, detta är laddning 8 eller 9. Verkar vara Max. Tror jag får börja räkna laddningar för jag ser inga tydliga tecken. Bara en ljus rand efter expanderad botten men det verkar alla mina böaserpipor vara, feta patronbälten. Blir så efter första skottet.

Bild

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

Jag tycker svarvning m.m är tråkigt. I t.ex .308 har jag hittills fått fatt på nog med hylsor för att kunna kassera dem när det är dags att svarva.

I Hornet kalibrerar jag så försynt att jag hittills inte behövt kassera någon hylsa än. I .375 äts hylsorna upp på längden trots att jag försökt kalibrera snällt. Sex smällar är vad jag får ut innan de går av.

Sedan har jag fått fatt i en trist batch som spricker i halsen efter två omladdningar. Den tänkte jag heller inte krångla med utan jag kasserar den.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Wargen
Been thanked: 1 time

Inlägg av Wargen »

Ja, räknar omladdningar. Har däremot inte kasserat någon hel batch ännu. Enstaka hylsor nog. Äldsta batchen i 6PPC USA går på 18. vändan, och flera 308 ligger mellan 12-15 ggr. I 45-70 ligger de äldsta träningshylsorna kring 9-10 ggr utan direkta tecken på att livets slut närmar sig.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Nu vet jag inte om du skämtar igen...men den där hylsan ser ju ut att gått av....svart
sot-rand/spricka .

Har du helt lost it vad det gäller antal skott per hylsa och det börjar bli tok i bland så rekommenderar jag nog att börja om på nya hylsor och sedan ha lite ordning på dom, tex märka tändhatten med en spritpenna färg för en sats och när det börjar tryta på skott och det skall laddas så byter du till färg nr 2 , sen fortsätter du att skjuta med den gamla färgen tills de är slut och då laddar du om de till färg nr 2 .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Tackar, blir att börja om, slängt de 22-250 jag har för alla är minst laddade 5ggr. Hornet ny men jag är redan uppe i 6ggr, verkar vara snäll mot hylsorna.

@anders, du ser helt rätt, hylsan har spruckit och plattat till th. Såg inte det först men upptäckte det när jag kollade på hylsorna. Förstod inte varför just den livet platt..

375 står på tur. Försöker läsa på hur det är med Headspace med bälte men har också läst att kalibrera som vanligt på bröstet?

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

Det flacka bröstet på 375 gör att den inte headspejsar bra på det. Det är därför den har bältet. Men om du vill ha rimligt liv på hylsorna skall du inte backa bröstet mer än nödvändigt. Samtidigt vill man inte ha problem att få i skotten och då blir det lite töjning av patronen.

Med ett brantare bröst slipper du det. Då behövs heller inte bältet. Men den nästan helt koniska patronen brukar mata som inget annat.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Tackar för tipsen kastarn.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 12 times
Been thanked: 84 times

Inlägg av Velcro Fly »

Har koll på antalet omladdningar och kasserar mina efter 10.
Många hylsor , kör uteslutande Lapua , hade säkert klarat minst 10 omgångar till men jag har satt gränsen på 10.
En ny hylsa kostar knappt 9kr/st i de kalibrar jag har så 10 omladdningar betyder 90 Öre/hylsa i kostnad. Det kan jag leva med :-)
Har också gått över till system du (Giobbi) talar om och laddar ,tex, alla 100st en gång innan de går på nästa omladdning istället än ladda en bunte flera ggr innan jag tar nästa bunte o laddar x-antal ggr osv, osv.
Man blir snurrig i bollen av mindre .. :-)
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 27 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av pininhakan »

Jag repeterar oftast bort dom medans ögat tittar på viltet.
I slitkalibrar på banan mellan 5-10ggr.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

hinkraka
Has thanked: 104 times
Been thanked: 20 times

Inlägg av hinkraka »

cmk skrev:
28 aug 2020, 17:25
Jag räknar omladdningar (mha ett körnslag i hylsbotten vid varje avhattning). Då kan man ju blanda hylsorna i burken. Har nog med hylsburkar som det är utan att behöva sortera efter antal skott.

Efter 5 körnslag blir det anlöpning, efter 10 kassering. Kollar ändå lite på hylsorna för att se att de är ok, men ingen jätteinspektion. Laddar generellt ganska låga laddningar. Men visst, om det känns väldigt lätt att stöta ut en tändhatt (har nog inte hänt att de bara har trillat ut) så åker hylsan. Om det känns väldigt lätt att sätta en ny hatt så markeras th med ett svart kryss, och hylsan får ej följa med hem från banan.

/cmk
Kan du visa hur djupa märken du gör? Bara för en nyfniken!
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

När tändhatten går onödigt lätt att pressa i med handjagaren så märker jag hylsan med ett kryss med tuschpenna i botten och sätter åt sidan. Laddar dessa hylsor som vanligt, men dom hamnar i en egen låda. Skjuter dom på träning o slänger hylsorna. Händer även att hylsor spricker i halsen efter 30-40 omladdningar, dessa slängs förståss.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
cmk
Has thanked: 48 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av cmk »

hinkraka skrev:
31 aug 2020, 22:00
cmk skrev:
28 aug 2020, 17:25

/cmk
Kan du visa hur djupa märken du gör? Bara för en nyfniken!
Så här ungefär. Använder en billig automatkörnare från ClasO. Märkena blir väl ungefär lika djupa som "norma". Edit: Har en plankstump med hål i att stödja hylsan mot, så att den vilar på bröstet och inte halsmynningen när jag körnar.
20200831_232428.jpg
20200831_232505.jpg
20200831_232351.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder

PM:a