Svarva hylsor fort och utan kramp

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 209 times
Been thanked: 117 times

Re: Svarva hylsor fort och utan kramp

Inlägg av jimmy85 »

ännuenjägare skrev:
08 aug 2020, 11:03
Kör med Lees pinne. Sätter då pinnen med skäret mellan två klossar i skruvstädet och sedan har hylshållaren i en liten elektrisk skruvdragare som man kan köra åt båda hållen med samma knapp. Det gör att med handskar behöver man bara hålla i hylsan och hållaren lite lätt och backa/köra ”framåt” med skruvdragaren för att släppa/ spänna fast hylsan och jag behöver inte hålla fast något annat än skruvdragaren under trimningen. Går fort och enkelt. Ska man uppgradera är det nog en stor maskin för ändamålet som föreslagits tidigare eller annan lösning. Har hört andra som kör med lees pinne i pelarborr och då slipper hylshållaren i och med att pinnen stoppar mot bordet istället.
Kör oxå med lee's pinnar fast använder mig av ballcutter,men ska jäkla testa att fästa mitt andra skär på bänken. Trimmar man med lee's pinnar kan man ju göra många moment medan man har hylsan i skruvdragaren. Jag torkar av hylsan,trimmar,gradar av o sist borstar jag ur halsen. Sen e de dags för nästa hylsa. Men de e lätt det tråkigaste momentet i handladdningen.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

Användarvisningsbild
ännuenjägare
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Svarva hylsor fort och utan kramp

Inlägg av ännuenjägare »

[/quote]
Kör oxå med lee's pinnar fast använder mig av ballcutter,men ska jäkla testa att fästa mitt andra skär på bänken. Trimmar man med lee's pinnar kan man ju göra många moment medan man har hylsan i skruvdragaren. Jag torkar av hylsan,trimmar,gradar av o sist borstar jag ur halsen. Sen e de dags för nästa hylsa. Men de e lätt det tråkigaste momentet i handladdningen.
[/quote]

Exakt så, enklast att göra allt på en gång när hylsan ändå sitter och snurrar. Tråkigt är det men nödvändigt, och tycker det här är rätt effektivt sätt.
Winchester 1894 Takedown, .30 W.C.F.
Brno ZG47, 30-06, Zeiss HT
Husqvarna 146 9,3x57
Weihrauch HW 60 J 17 HMR, Leupold 3-9x50
Beretta 686, 12
Remington 870 LW Special Field, 20