Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

nygamla AKI
Inlägg: 2962
Blev medlem: 10 maj 2014, 21:55
Has thanked: 75 times
Been thanked: 75 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av nygamla AKI »

Anders Ö skrev:
23 aug 2020, 19:24
Ett hål kan inte ha svarvmärken :idea:

Om det är oklart vad jag menar med svarvmärken så menar jag de märken efter en lite slarvig svarvningen av stötbottens yta .

Märkena överförs på patronen .

Men inte där utstötaren sitter .... , för det kan som sagt inte vara spår på en
bort-borrad yta :!:

Jag hoppas du skämtar ... :wink:
Nä, jag skämta int, jag läste en mening bakvänt mot hur du tänkte den. Vi är alltså helt överens! :shock: :mrgreen: (så länge vi skippar skjutmåttet :wink: )

Det är alltså troligen ett heddspejsproblem, möjligen också behov av en grundlig piprengöring.

Nya hylsor och korrekt heddspejsning på bröstet (genom att testa i bössan hur nära helkalibreringsverktyget ska skruvas mot hylshållaren eller (!!!) Lee Collet Die! :idea: :wink: . Bältet är bara en historiskt utsmyckning på hylsor som har bröst! :!:

Användarvisningsbild
Anders Ö
Inlägg: 8190
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69
Has thanked: 176 times
Been thanked: 170 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av Anders Ö »

Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Anders Ö
Inlägg: 8190
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69
Has thanked: 176 times
Been thanked: 170 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av Anders Ö »

Å andra sidan så borde inte tändhatten var så exemplarisk i utseendet om det förelåg problem med låsmåttsglappet , OCH högt tryck...
Jag backar nog till min tidigare ståndpunkt, dvs .. det finns inget problem annat än defekten på ytan i patronläget :idea:

God pip-hygien är alltid bra :idea: , det bör inte förbigås, särskilt med magnum-tryck-fart
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
arnold
Inlägg: 10000
Blev medlem: 08 dec 2007, 23:25
Ort: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 88 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av arnold »

Alla laddningar han publicerat ligger 20-30m/s över vad man kan förvänta sig från exempelvis normas data med samma laddning, alltså han ligger ett par grain under max men hastigheten på exempelvis 165gr ligger i paritet med maxladdning ..jag skulle kolla igenom loppet med ett boarscope, jag har inte fått märkena ovan i nån av mina japanbyggda 300wby när jag legat inom data
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

nygamla AKI
Inlägg: 2962
Blev medlem: 10 maj 2014, 21:55
Has thanked: 75 times
Been thanked: 75 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av nygamla AKI »

Håller helt med det där om tändhatten, den ser alldeles för opåverkad ut. Men tändhattar är knepiga och därför inte så entydiga tecken på det ena eller andra trycket eller heddspejsproblemet.

Inte är väl det där hacket i hylssidan ett begynnande hylsbrott? Isåfall ett mycket allvarligt problem!!

Lite fundersam att utkastarhålmärket inte skulle vara tecken på problem. Tiotusentals skott har jag skjutit utan märket, några handfullar med. Hur får man till märket om det inte finns några problem?

Användarvisningsbild
exabit
Inlägg: 15134
Blev medlem: 14 okt 2002, 20:08
Ort: Norra Halland
Has thanked: 122 times
Been thanked: 91 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av exabit »

Om man har övertryck med bältesmagnum så kan det mycket väl bli så att hylsgods pressas ut precis framför bältet (mellan bältet och där patronläget börjar) och så att säga skapar ett sekundärt bälte (med mindre diameter än riktiga bältet).

Jag har själv lyckats med detta några gånger och har ett skräckexempel hemma från en bekant som laddade 7 RM ohälsosamt hårt så att tändhatten inte var kvar i läget... Den hylsan har ett rejält extrabälte.

Kan man också tänka sig att trådskaparen håller sina hylsor välsmorda? Avsaknad av friktion i patronläget ger ju extra tryck på stötbotten och borde ge överdrivna trycktecken, så att säga.

Vad gäller hylsseparation så trycker jag tillbaka bröstet 0,3 mm vid full helkalibrering i min 300 Wby med verktyg mot hylshållare. Vet inte hur många helkalibreringar hylsorna klarar innan det blir jobbigt (separation (av hylsan :mrgreen: )). Jag kör anpassad helkalibrering då 0,3 mm känns i mesta laget. Siktar på 0,1 mm. Men hylsan är lång så samma resonemang som för en 308 Win är inte heller rimligt.
/ Rikard

Användarvisningsbild
nissesbror
Inlägg: 5142
Blev medlem: 01 mar 2014, 16:52
Ort: V-götaland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 56 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av nissesbror »

Jo då... Och lite som ni säger, men med Anders Ö:s fantastiskt fina tråd: viewtopic.php?f=11&t=189060
Som stöd så skulle jag säga att som tändhatten ser ut så är det inte något fel i kalibreringen på hylsorna dock så är det andra tecken att tyda, så som högre fart än vad som borde vid givna mängder krut samt erat förbannade tjaffs om hurevida det finns eller inte finns spår av svarvning där det inte kan finnas... :shock:
Så nu är det väl dax att lura på vad som kan ha orsakat nämnda trycktecken.
Ett stort patronläge? (på bredden) skulle kunna förklara svullnaden strax över bältet
Gammalt/fuktigt/torrt krut?
En för liten tändhatt som inte riktigt tänder allt krut på ett korrekt sätt. (bör/skall vara federal 215)
Eller bara en väldigt tight pipa som genererar högre hastigheter, dock med ökat tryck som oönskad biprodukt.
Eller något annat spännande fenomen. :roll:

Edit: hur mycket friflykt har du? Weatherby vill ha lång.
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686

Davidm
Inlägg: 537
Blev medlem: 16 aug 2005, 14:33
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av Davidm »

Efter en stunds letande så hittade jag ett märke i patronläget vilket polerades ned och nu har jacket i hylsans sida försvunnit.
Gällande ”svarv märket” i hylsbotten så ser slutstycket likadant ut så hylsan pressans ned i botten på slutstycket vid avfyrning. Har ej märkt av att tex slutstycket är trögt att öppna efter skott
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Några bössor och en gråhund.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Inlägg: 8190
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69
Has thanked: 176 times
Been thanked: 170 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av Anders Ö »

Bild
Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
arnold
Inlägg: 10000
Blev medlem: 08 dec 2007, 23:25
Ort: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 88 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av arnold »

exabit skrev:
23 aug 2020, 23:30
Om man har övertryck med bältesmagnum så kan det mycket väl bli så att hylsgods pressas ut precis framför bältet (mellan bältet och där patronläget börjar) och så att säga skapar ett sekundärt bälte (med mindre diameter än riktiga bältet).

Jag har själv lyckats med detta några gånger och har ett skräckexempel hemma från en bekant som laddade 7 RM ohälsosamt hårt så att tändhatten inte var kvar i läget... Den hylsan har ett rejält extrabälte.

Kan man också tänka sig att trådskaparen håller sina hylsor välsmorda? Avsaknad av friktion i patronläget ger ju extra tryck på stötbotten och borde ge överdrivna trycktecken, så att säga.

Vad gäller hylsseparation så trycker jag tillbaka bröstet 0,3 mm vid full helkalibrering i min 300 Wby med verktyg mot hylshållare. Vet inte hur många helkalibreringar hylsorna klarar innan det blir jobbigt (separation (av hylsan :mrgreen: )). Jag kör anpassad helkalibrering då 0,3 mm känns i mesta laget. Siktar på 0,1 mm. Men hylsan är lång så samma resonemang som för en 308 Win är inte heller rimligt.
Med bältad hylsa så kan ju headspace vara 10mm ,ska inte kunna skicka hylsan med sån kraft bakåt att märket uppstår, att det finns lite spel med hylsbotten och bältet i patronläget är ju fullt sannolikt men vi pratar inte om många tiondelar
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

sneträff
Inlägg: 1094
Blev medlem: 13 aug 2018, 11:05
Ort: norra västmanland
Been thanked: 21 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av sneträff »

När man nu ser ytan i slutstycket så kan man ana vad som hänt. eftersom man kan räkna ränderna/varven så kan man beräkna att matningen bör ha varit någonstans mellan 0,15 0ch 0,20
vilket med den vanligaste nosradien på svarvskäret borde gett en betydligt bättre yta.
med all sannolikhet så har svarvskäret knäckts, och det varit en vass spets, med i princip ingen radie alls. Gissar att det går åt 0,05mm - 0,10mm att putsa/polera upp ytan. så då är frågan hur
ligger låsmåttet inom toleransen? behöver man backa pipan för att få det perfekt?
eftersom hylsorna formar sig efter slutstycket så är väl låsmåttet i praktiken till botten på ränderna i slutstycket? eller resonerar jag fel då?
Ingen köper väl en 300 WBY för att fisladda, så då vill man väl ha den i optimalt skick?
Boka tid hos smeden?

sneträff

sneträff
Inlägg: 1094
Blev medlem: 13 aug 2018, 11:05
Ort: norra västmanland
Been thanked: 21 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av sneträff »

arnold skrev:
24 aug 2020, 11:46
exabit skrev:
23 aug 2020, 23:30
Om man har övertryck med bältesmagnum så kan det mycket väl bli så att hylsgods pressas ut precis framför bältet (mellan bältet och där patronläget börjar) och så att säga skapar ett sekundärt bälte (med mindre diameter än riktiga bältet).

Jag har själv lyckats med detta några gånger och har ett skräckexempel hemma från en bekant som laddade 7 RM ohälsosamt hårt så att tändhatten inte var kvar i läget... Den hylsan har ett rejält extrabälte.

Kan man också tänka sig att trådskaparen håller sina hylsor välsmorda? Avsaknad av friktion i patronläget ger ju extra tryck på stötbotten och borde ge överdrivna trycktecken, så att säga.

Vad gäller hylsseparation så trycker jag tillbaka bröstet 0,3 mm vid full helkalibrering i min 300 Wby med verktyg mot hylshållare. Vet inte hur många helkalibreringar hylsorna klarar innan det blir jobbigt (separation (av hylsan :mrgreen: )). Jag kör anpassad helkalibrering då 0,3 mm känns i mesta laget. Siktar på 0,1 mm. Men hylsan är lång så samma resonemang som för en 308 Win är inte heller rimligt.
Med bältad hylsa så kan ju headspace vara 10mm ,ska inte kunna skicka hylsan med sån kraft bakåt att märket uppstår, att det finns lite spel med hylsbotten och bältet i patronläget är ju fullt sannolikt men vi pratar inte om många tiondelar
Här pratar vi ju om en patron som jobbar med sisådär 25% högre tryck, i en betydligt större
hylsa än 6,5x55. så för mig är det ganska självklaret att det trycker till ganska hårt mot slutstycket. även om headspace är noll.
mässing är en ganska mjuk legering.

sneträff

Användarvisningsbild
exabit
Inlägg: 15134
Blev medlem: 14 okt 2002, 20:08
Ort: Norra Halland
Has thanked: 122 times
Been thanked: 91 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av exabit »

arnold skrev:
24 aug 2020, 11:46
exabit skrev:
23 aug 2020, 23:30
Om man har övertryck med bältesmagnum så kan det mycket väl bli så att hylsgods pressas ut precis framför bältet (mellan bältet och där patronläget börjar) och så att säga skapar ett sekundärt bälte (med mindre diameter än riktiga bältet).

Jag har själv lyckats med detta några gånger och har ett skräckexempel hemma från en bekant som laddade 7 RM ohälsosamt hårt så att tändhatten inte var kvar i läget... Den hylsan har ett rejält extrabälte.

Kan man också tänka sig att trådskaparen håller sina hylsor välsmorda? Avsaknad av friktion i patronläget ger ju extra tryck på stötbotten och borde ge överdrivna trycktecken, så att säga.

Vad gäller hylsseparation så trycker jag tillbaka bröstet 0,3 mm vid full helkalibrering i min 300 Wby med verktyg mot hylshållare. Vet inte hur många helkalibreringar hylsorna klarar innan det blir jobbigt (separation (av hylsan :mrgreen: )). Jag kör anpassad helkalibrering då 0,3 mm känns i mesta laget. Siktar på 0,1 mm. Men hylsan är lång så samma resonemang som för en 308 Win är inte heller rimligt.
Med bältad hylsa så kan ju headspace vara 10mm ,ska inte kunna skicka hylsan med sån kraft bakåt att märket uppstår, att det finns lite spel med hylsbotten och bältet i patronläget är ju fullt sannolikt men vi pratar inte om många tiondelar
Menar inte nån kraft som i rörelseenergi utan att hylsan glider i patronläget och att trycket på slutstycket blir högre. Finns en anledning till att man inte ska ha fett eller olja i patronläget, och även en anledning att man inte vill ha spegelblankt patronläge..

Ska fixa en bild på hylsan och det ”extra bältet”.
/ Rikard

Användarvisningsbild
arnold
Inlägg: 10000
Blev medlem: 08 dec 2007, 23:25
Ort: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 88 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av arnold »

sneträff skrev:
24 aug 2020, 12:22
arnold skrev:
24 aug 2020, 11:46
exabit skrev:
23 aug 2020, 23:30
Om man har övertryck med bältesmagnum så kan det mycket väl bli så att hylsgods pressas ut precis framför bältet (mellan bältet och där patronläget börjar) och så att säga skapar ett sekundärt bälte (med mindre diameter än riktiga bältet).

Jag har själv lyckats med detta några gånger och har ett skräckexempel hemma från en bekant som laddade 7 RM ohälsosamt hårt så att tändhatten inte var kvar i läget... Den hylsan har ett rejält extrabälte.

Kan man också tänka sig att trådskaparen håller sina hylsor välsmorda? Avsaknad av friktion i patronläget ger ju extra tryck på stötbotten och borde ge överdrivna trycktecken, så att säga.

Vad gäller hylsseparation så trycker jag tillbaka bröstet 0,3 mm vid full helkalibrering i min 300 Wby med verktyg mot hylshållare. Vet inte hur många helkalibreringar hylsorna klarar innan det blir jobbigt (separation (av hylsan :mrgreen: )). Jag kör anpassad helkalibrering då 0,3 mm känns i mesta laget. Siktar på 0,1 mm. Men hylsan är lång så samma resonemang som för en 308 Win är inte heller rimligt.
Med bältad hylsa så kan ju headspace vara 10mm ,ska inte kunna skicka hylsan med sån kraft bakåt att märket uppstår, att det finns lite spel med hylsbotten och bältet i patronläget är ju fullt sannolikt men vi pratar inte om många tiondelar
Här pratar vi ju om en patron som jobbar med sisådär 25% högre tryck, i en betydligt större
hylsa än 6,5x55. så för mig är det ganska självklaret att det trycker till ganska hårt mot slutstycket. även om headspace är noll.
mässing är en ganska mjuk legering.

sneträff
Nej inte 25% mer än valfri modern klass1 ,6,5x55ej inräknad då den har tryck anpassat för m96 ..varför får inte jag dessa ringar i 300wby ? Om jag inte laddar hårt?
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
arnold
Inlägg: 10000
Blev medlem: 08 dec 2007, 23:25
Ort: Sweden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 88 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av arnold »

exabit skrev:
24 aug 2020, 13:04
arnold skrev:
24 aug 2020, 11:46
exabit skrev:
23 aug 2020, 23:30
Om man har övertryck med bältesmagnum så kan det mycket väl bli så att hylsgods pressas ut precis framför bältet (mellan bältet och där patronläget börjar) och så att säga skapar ett sekundärt bälte (med mindre diameter än riktiga bältet).

Jag har själv lyckats med detta några gånger och har ett skräckexempel hemma från en bekant som laddade 7 RM ohälsosamt hårt så att tändhatten inte var kvar i läget... Den hylsan har ett rejält extrabälte.

Kan man också tänka sig att trådskaparen håller sina hylsor välsmorda? Avsaknad av friktion i patronläget ger ju extra tryck på stötbotten och borde ge överdrivna trycktecken, så att säga.

Vad gäller hylsseparation så trycker jag tillbaka bröstet 0,3 mm vid full helkalibrering i min 300 Wby med verktyg mot hylshållare. Vet inte hur många helkalibreringar hylsorna klarar innan det blir jobbigt (separation (av hylsan :mrgreen: )). Jag kör anpassad helkalibrering då 0,3 mm känns i mesta laget. Siktar på 0,1 mm. Men hylsan är lång så samma resonemang som för en 308 Win är inte heller rimligt.
Med bältad hylsa så kan ju headspace vara 10mm ,ska inte kunna skicka hylsan med sån kraft bakåt att märket uppstår, att det finns lite spel med hylsbotten och bältet i patronläget är ju fullt sannolikt men vi pratar inte om många tiondelar
Menar inte nån kraft som i rörelseenergi utan att hylsan glider i patronläget och att trycket på slutstycket blir högre. Finns en anledning till att man inte ska ha fett eller olja i patronläget, och även en anledning att man inte vill ha spegelblankt patronläge..

Ska fixa en bild på hylsan och det ”extra bältet”.
Då hade tändhatten varit Utsmetad, han använder samma tändhatt som jag alltid har gjort, been there done that
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Davidm
Inlägg: 537
Blev medlem: 16 aug 2005, 14:33
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av Davidm »

Kanske en dum fråga men hade ni vågat ladda om hylsorna med jacket i sig?
Några bössor och en gråhund.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Inlägg: 12668
Blev medlem: 12 nov 2002, 21:37
Ort: Västergötland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 175 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av potatiskastare »

Davidm skrev:
29 aug 2020, 20:57
Kanske en dum fråga men hade ni vågat ladda om hylsorna med jacket i sig?
Svårt att säga säkert från en bild. Men om jacket är grunt hade jag vågat.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

nygamla AKI
Inlägg: 2962
Blev medlem: 10 maj 2014, 21:55
Has thanked: 75 times
Been thanked: 75 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av nygamla AKI »

Davidm skrev:
29 aug 2020, 20:57
Kanske en dum fråga men hade ni vågat ladda om hylsorna med jacket i sig?


Nej! Varför chansa då Norma vill sälja nya?

Användarvisningsbild
Anders Ö
Inlägg: 8190
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69
Has thanked: 176 times
Been thanked: 170 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av Anders Ö »

Davidm skrev:Kanske en dum fråga men hade ni vågat ladda om hylsorna med jacket i sig?
Kollar man på bilden är det mer som en repa än jack tycker jag, och inte speciellt djup .
Skulle man titta på den o-upplöst med bara ögat så tror jag det inte skulle väcka farhågor.

Bild

Jag skulle skjuta och hålla koll Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Inlägg: 39776
Blev medlem: 09 jun 2001, 22:30
Ort: Sydnärke
Has thanked: 90 times
Been thanked: 177 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av Fritz Kraut »

Det är inte säkert att jag hängt med i diskussionens alla turer, men det nämns att hylsan sträckts ovan bältet. Klyv en hylsa och syna insidan. Är det separation på gång, bör det synas där.

Bild från mina egna mishaps. En överkalibrerad 338-06 med begynnande separation. Bilden visar dels hur sträckningsringen inne i hylsan tunnar godset - jag har helt enkelt flatfilat hylsans utsida tills ringen bröt genom ytan -, dels syns ju sträckningen som en ljus ring inuti den kluvna hylsan och som en ingröpning i själva snittytan. Om det är fara på färde med Wby-hylsorna i diskussionen borde man se liknande där
Hylsa 2.jpg
F.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.