Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Davidm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Trycktecken på hylsor trots låg laddning

Inlägg av Davidm »

Stewe's world on ice skrev:
25 jul 2020, 20:15
Hur mycket headspace har du
Har inte mätt det än. Kan det ha att göra med hut hylsorna blir efter avfyrning?
Några bössor och en gråhund.

Davidm
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Inlägg av Davidm »

6mm Rem skrev:
25 jul 2020, 22:55
Bild

Tycker det verkar vara hyfsat glappt

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Betyder detta att jag kalibrerat för mycket eller för lite?
Några bössor och en gråhund.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Jag förstår inte hur man kan se på en bild som denna om det glappar eller inte... :?:

Det är klart att det inte är bra för hylsan att ha för långt låsmått (headspace) men det måste ju mätas på nått vis ...

Det är ju knepigt med magnumbältet när man skall mäta låsmått, frågan blir ju om hylsan ligger an mot bröstet eller bältet ?

Man bör sota hylsans bröst och bältets kant , därefter trycka in hylsan för hand med en pinne så stt hylsan bottnar ordentligt.
Därefter så kollar man var det tar i sotet :?:

1 Tar bröstet i och bältet INTE , så är man på god väg :idea:

Om det är som ovan så gör man sedan lämpligast tändhattstricket .

Ta hylsan du sotade , sedan sätter du i en begagnad tändhatt HALVVÄGS IN I TÄNDHATTSLÄGET med ca 1.5mm utstick , sedan kamrar du din hylsa i ditt vapen med slutstycket som vanligt , tändhatten kommer då delvis att tryckas in i sitt läge och hylsan blir då exakt efter patronläget.

Mät sedan som vanligt mot bröstet, och i detta fall mot den utstickande tändhatten .
Detta är supernollan på låsmåttet
mot bröstet :wink:

Sedan vid kalibrering så gör du anpassad kalibrering som trycker tillbaka bröstet ca 0.05mm , mer än 0.10mm kommer att matta ut hylsan onödigt.

Vid låsmåttsmätning mot bröstet på magnum så brukar en M11-12 eller 7/16" hylsnyckel-hylsa vara lämpligt , men du får kolla var på bröstet den ligger an om det behövs en större hylsa , det går också att kolla med sotning , anläggning skall vara ungefär mitt imellan halsvinkel och bröstvinkel ... , det är ju lite svårt på en Weatherby, men du får fantisera lite ..

2 Om anläggning är i sotet på bältets kant men inte mot bröstet blir det lite mer jobb...

Gör tändhattstricket igen men nu mäter du INTE mot bröstet , utan mäter tändhattens utstick genom att du ställer hylsan mot ett plant underlag och mäter glipan med bladmått eller mäta mellan mynningen på hylsan och tändhatten och sedan lika fast mot hylsbotten , skillnaden är låsmåttet.

Är glappet mer än 0.10mm i mätmetod nr 2 , dvs FÖR MYCKET så rekommenderar jag att vid kalibrering sota bröstet och kolla att bröstet inte har kontakt med kalibreringsverktyget.
Efter ca 2 skott skjutna med hylsan kalibrerad utan kontakt med bröstet i kalibreringsverktyget så bör bröstet ha nått fram till patronlägets bröst så att du kan göra mätning nr 1 .
Senast redigerad av 1 Anders Ö, redigerad totalt 3 gånger.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 100 times

Inlägg av Giobbi »

Tackar för det Anders Ö - nu kan jag ta tag i min african queen på ett adekvat sätt. :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

nygamla AKI
Has thanked: 77 times
Been thanked: 76 times

Inlägg av nygamla AKI »

Lite sent ute, börjar bli gammal, knärrig och trög, men... då jag läser genom denna tråd, ja, det ekar liksom i en tom tunna, spekulationer, mätande hit och dit. Egentligen en ganska typisk modern robsofttråd... :?

Eftersom ingen kan stoppa mej :mrgreen: tillåter jag mej lite filosoferande, informationssamhället, där "all info alltid är tillgänglig för alla"... Så hette det på 90-talet då Internet slog alla med häpnad. Nu känner jag mej allt som oftast som en som lyssnar efter en ropande röst i öknen. Men jag hör bara en brusande flod av hitande och ditande och för att alls få till vetande tar man till mätande. Vad man ofta borde göra framgår i det följande svamlet. :wink: Jag sätter svaret i klartext sist om det skulle vara oklart ändå.

Jo, mätande är förstås bra! MEN bra mätande behöver inte alls krävs siffror som anger uppmätta mått. Fråga 1: Vad är det viktigaste vid kalibreringen av en hylsa? Svar: Att den kamrar lätt OCH stabilt. Fråga 2: Hur mäter man detta? Svar: Man testar hylsorna i den aktuella bössan!! :idea:

Här behövs INTE två saker: 1.inga hundradelar! 2. inget specifikt väldefinierat namn på "metoden". Hylsorna ska kamra lätt OCH stabilt i patronläget! Nasing mår nasing less!

Den gamla goda tidens råd: Läs en handladdningsmanual, ja, gärna två om du hittar så många. Där står det att "magnumhylsor med bälte kan kalibreras så att de bottnar mot bröstet för att förlänga hylsornas liv." och ibland också "tillverkarna har onödigt slappa noggrannheter vid tillverkningen av bälteshylsor, vilket kan förkorta hylslivet" följt av "detta undviker man genom att heddspejsa på bröstet".

Men sticker man ut nosen i dagens infostorm blir den snabbt avslagen av ett skjutmått och bortspolad med ytterst avancerade sanningar av ofta tvivelaktigt eller åtminstone grovt överarbetat slag.

Och så, nu då 99% redan klickat sej vidare till andra tådar... :lol: , till ämnet: Som gammal, här i betydelsen preInternet, handladdare ett förslag från tiden då det skrivna ordet var lag, en fråga till trådskaparen: kan den skjutna hylsan kamras i bössan? Om så är fallet, kalibrera några millimeter av halsen så att en ny kula hålls i, ladda om patronen, skjut och se om du får ett nytt avtryck i hylsbottnen. Då är det någonting skumt på gång som inte har direkt med det aktuella trycket att göra. Jag utgår från att laddningen ligger inom den som kul- och kruttillverkarna rekommenderar.

Men först måste hacket i hylssidan fixas. Som redan påpekats tyder det på någonting på patronlägesväggen. Se efter och putsa. Skjut någon testpatron och se om det fixat sej. Skit i patronläget kan sitta fast ordentligt och kan, som redan sagts, behöva poleras bort.

Anders Ö´s förslag att klämma in en skjuten knall halvvägs i en kalibrerad hylsa och se efter om den sticker ut då man kamrat hylsan är gediget. Gör den det så föreligger det ett heddspejsproblem. Och det problemet kan bero på antingen hylsan, patronläget eller både ock.

Ni får ursäkta en gammal knarr. Men det är som om allt vettigt och enkelt, rena grundkunskaperna, har glömts bort och försvunnit i störtfloden av alternativ information i dagens googelbrus. Man fattar ju f@n inte ens varför munskydd ÄR bra i vissa sammanhang... :roll:

Svaret: Läs gedigna handladdarmanualer gärna från tiden FÖRE Internet. Då, förstår ni, så gick inte precis allt ut på att lura folk att köpa ännu mera prylar. Nej, det fanns ännu en fläkt av den enkla och klara Sanningen, den som ibland kan besvaras med ja eller nej, ibland med vet ej. Det sist nämnda Vet Ej är idag en "omöjlighet" som man försöker mäta bort med diverse trix och mojicker, trots att Heisenbergs osäkerhetsrelation varit känd sedan 1927! :wink: Ha de gött! :D

sneträff
Been thanked: 21 times

Inlägg av sneträff »

Att mäta är att veta.

sneträff

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Men jäklar AKI , vad mycket ord....
Och ingen hjälp ...Bild

Va skjutton ... du kan ju !
Lär ut istället för orera .

Jag visar en förstorad bild på "trycktecknen"...

Det.är inga trycktecken, och iochmed det inte heller ett problem.
Det är avtryck efter svarvningen i slutstyckets yta .

Bild

Användarvisningsbild
arnold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 90 times

Inlägg av arnold »

Det där är ju ett väldigt bra tecken på övertryck, backa laddningen 3grain så vill jag se om den kvarstår :roll:
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Davidm skrev:
18 jul 2020, 06:47

Hur jag än laddar så blir det trycktecken på hylsorna i form av märken efter utstötaren och märke en bit från hylsbotten som om spricka.

Nosler CC 168gr laddades med 85gr MRP och gav V5 1013m/s
Hornady GMX 165gr så var startladdningen 83gr MRP, V5 1008m/s
Nosler E-Tip 180g, startladdnind 80gr MRP, V5 943m/s

Samtliga laddningar gav trycktecken som beskrivits ovan och hög hastighet. Varför blir det så? För hårt kalibrerade hylsor? Tight patronläge? Trång pipa?

Inga våldsamma laddningar eller hastighet om man jämför med laddata tycker jag...

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

sneträff skrev:
23 aug 2020, 13:55
Att mäta är att veta.

sneträff
Att mäta är att bränna god livstid på onödigheter i detta fall! Att en hylsa kamrar som den ska kan man testa helt utan mätverktyg, precis som jag beskrev: Går hylsan i fast man bara skulle ha kalibrerat en bit av halsen så är den rätt kalibrerad. :!: :idea: Sedan kan man ytterligare önskemål vid akut jakt på farligt vilt eller för precisionsskytte.

Att somliga laddare finner en tröst och värde i att mäta betyder inte att det är den metod som i första hand bör rekommenderas. Detta eftersom själva mätandet inte bidrar till lösningen! :wink:

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

arnold skrev:
23 aug 2020, 16:39
Det där är ju ett väldigt bra tecken på övertryck, backa laddningen 3grain så vill jag se om den kvarstår :roll:
Exakt så! Men jag är nog lite inne på att heddspejsen kan vara fel antingen på hylsorna eller på bössan eller både ock.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Davidm

Kan du ta en bra bild på slutstyckets stötbotten , gärna rengjort först :idea:

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Anders Ö skrev:
23 aug 2020, 16:07
... Lär ut istället för orera .

Bild
Det gör jag, men du är inte mottaglig, saknar liksom receptor om man inte kommer med skjutmått i handen... :wink: :mrgreen:

Men den där runda formen som omsluter bokstäverna HER i WEATHERBY, är inte det ett resultat av att hylsan pressats in i utkastarhålet? Åtminstone har jag många gånger sett det i mina egna bössor då laddningarna blivit väl varma.

Svarvmärken kommer sej av att hylsan låser fast i patronläget och inte snurrar med bulten då man öppnar.

Om hylsan däremot snurrar med bulten då den tryckts in en aning i utkastarhålet, då blir det ett hyvelmärke över utkastathålavtrycket.

Båda varianterna är resultat av riktigt högt tryck. Men för glapp heddspejs kan också ge sådana resultat.

Vad det beror på kan man gott testa sej fram utan att förvirra läget med att mäta heddspejs. Speciellt om man inte är van mätare. Som du redan föreslog: Tryck i en skjuten knall halvvägs i en hylsa som kalibrerats så som de hylsor som gav problemen i fråga. Kamra hylsan lås bulten, öppna ta ut och se hur långt knallen tryckts in. Här kan ett skjutmått gott användas :wink: om man vill berätta för experterna på Robsoft hur det är!

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Anders Ö skrev:
23 aug 2020, 18:13
Davidm

Kan du ta en bra bild på slutstyckets stötbotten , gärna rengjort först :idea:
Vilka magnum patroner har du haft?

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

nygamla AKI skrev:
23 aug 2020, 18:20
Anders Ö skrev:
23 aug 2020, 16:07
... Lär ut istället för orera .

Bild
Det gör jag, men du är inte mottaglig, saknar liksom receptor om man inte kommer med skjutmått i handen... :wink: :mrgreen:

Men den där runda formen som omsluter bokstäverna HER i WEATHERBY, är inte det ett resultat av att hylsan pressats in i utkastarhålet? Åtminstone har jag många gånger sett det i mina egna bössor då laddningarna blivit väl varma.

Svarvmärken kommer sej av att hylsan låser fast i patronläget och inte snurrar med bulten då man öppnar.

Om hylsan däremot snurrar med bulten då den tryckts in en aning i utkastarhålet, då blir det ett hyvelmärke över utkastathålavtrycket.

Båda varianterna är resultat av riktigt högt tryck. Men för glapp heddspejs kan också ge sådana resultat.

Vad det beror på kan man gott testa sej fram utan att förvirra läget med att mäta heddspejs. Speciellt om man inte är van mätare. Som du redan föreslog: Tryck i en skjuten knall halvvägs i en hylsa som kalibrerats så som de hylsor som gav problemen i fråga. Kamra hylsan lås bulten, öppna ta ut och se hur långt knallen tryckts in. Här kan ett skjutmått gott användas :wink: om man vill berätta för experterna på Robsoft hur det är!
Som jag skrivit hela tiden så är det inget märke efter utstötaren ... , det som syns är frånvaro av svarvmärken i stötbotten , dvs ett hål/luft kan inte ha svarvmärken :idea:

Det är inget som helst skav heller , bara ett runt fint frånvarande av svarv-avtryck.

Svarv-avtrycken syns från slagstiftet
och utåt :arrow:

@ arnold (Mr One-liner)

Menar du mig...
Inte för jag förstår vad det har med saken att göra ...men

308NormaMag har jag själv haft .

Farsan och brorsan har haft lite olika och upplevt problem med låsmått med MagnumBälte... och båda är notoriska maxladdare :mrgreen:
Jag har hjälpt kompisar att ladda, 300winmag , 338winmag , bla en 340Wby laddades till VÅLDSAMMA hastigheter och tryck :roll:

Jag lämnar er nu med era föreställningar , vill man inte så vill man inte...

Jag vill föra forumet och information om laddandets natur frammåt , inte bråka om vad som syns på en bild eller inte.. , det kan nog de flesta se , hoppas jag :D

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

[quote="Anders Ö" post_id=3205345 time=1598201031 user_id=154Som jag skrivit hela tiden så är det inget märke efter utstötaren ... , det som syns är frånvaro av svarvmärken i stötbotten , dvs ett hål/luft kan inte ha svarvmärken :idea:

Det är inget som helst skav heller , bara ett runt fint frånvarande av svarv-avtryck.

Svarv-avtrycken syns från slagstiftet
och utåt :arrow:

Jag lämnar er nu med era föreställningar , vill man inte så vill man inte...

Jag vill föra forumet och information om laddandets natur frammåt , inte bråka om vad som syns på en bild eller inte.. , det kan nog de flesta se , hoppas jag :D
[/quote]

Då får du nog bita i lite till. Vad är Din förklaring till den runda fina frånvaron av svarvavtryck? Hur kan någonting sådant uppstå?

Jag må ha "orerat" en aning i mitt första inlägg. Tycker faktiskt att det kan finnas ett egenvärde i att påpeka skillnaderna mellan nutid och dåtid. Men uppsåtet är ärligt och enbart menat att visa ett fungerande alternativ till mätandet: funktion. Om det funkar som det ska så spelar mätandet av hundradelarna ingen roll. De finns där. Men man behöver inte mäta dem för att veta!

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Jag har haft ,7mm rem mag, 2st 300wby ,358nm ,378wby ,alltså bälthylsor, samtliga har gett märken efter utstötaren när jag har varit å utforskat data bortom max ,min första 300wby gav helt plötsligt kraftiga märken i hylsbotten trots ett par grain under max och normal fart ,den hade fått förträngningar i pipan,

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Då man betraktar närbilden ser man att både hylsa och tändhatt(!) fått samma ringsystem inpräntat. Mitt förslag är att hylsan inte bottnat ordentligt utan tryckts framåt från bulten då slagstiftet träffade. Då trycket stigit har hylsan kommit bakåt med kraft mot bulten. I det ögonblicket har svarvspåren i bultbottnen inpräntats på både hylsa och tändhatt (=knall) UTOM i utstötarstiftets hålighet.

Mitt förslag är att de runda spåren alltså inte är svarvspår, så som AÖ avser. Svarvspår uppkommer alltså då hylsan inte roterar med bulten då man öppnar låset. Detta brukar upplevas som "styv bult" och anses vara ett tecken på högt tryck. I det faller sticker dessutom mässingen i utkastarhålet ut en aning bakom hylsbottnen och blir ofta extra hyvlat då bulten vrids förbi. Detta bidrar till den styva bultöppningen.

I föreliggande fall har alltså de cirkulära spåren präntats in då hylsan stött bakåt mot bulten. Men därefter har hylsan roterat fritt med bulten så att inte utkastaravtrycket fått några svarvavtryck. Detta kan mycket väl hända vid normalt arbetstryck.

Vad tror ni om detta? Mitt förslag är alltså: fel låsmått på hylsa, patronläge eller kombination av bägge.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ett hål kan inte ha svarvmärken :idea:

Om det är oklart vad jag menar med svarvmärken så menar jag de märken efter en lite slarvig svarvningen av stötbottens yta .

Märkena överförs på patronen .

Men inte där utstötaren sitter .... , för det kan som sagt inte vara spår på en
bort-borrad yta :!:

Jag hoppas du skämtar ... :wink:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jamenjäklar... :mrgreen:

Till slut ...

Jag kan hålla med dig att det kan vara en orsak , dvs hylsan har haft lite friflykt :arrow:

Då är vi tillbaka på kalibreringsrutan igen... :wink: :mrgreen: