6xc hylsor

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Robert.M
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: 6xc hylsor

Inlägg av Robert.M »

Ifall du inte smort insidan av halsen & laddat om ett par ggr så kanske du fått en munkring/doughnut;
https://www.youtube.com/watch?v=_sCkU4o2DkM

gipsarkungen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av gipsarkungen »

Ok, ja så kan d ju ha blivit, men då har jag lärt mej nå nytt oxå , han lär sej av sina misstag, den hårda skolan men d är lugnt.
Skrotar dom som inte funkar å kör på rätt sätt framöver :roll:

Robert.M
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Inlägg av Robert.M »

Been there, done that :-)

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 11 times
Been thanked: 20 times

Inlägg av r1no1 »

Men varför använder du en 7mm rm hylsa?
Blir ju långt oprecist och vingligt i onödan.
Ta en 9-10mm hylsa ur hylsnyckelsatsen om du har en sådan.
Använder du en tomhylsa (9mm) ska tändhatten tas bort.
Du har förövrigt svaret från Arnold i andra inlägget om hylsan inte kamrar OM du smörjt kropp hals invändigt.
Det är mycket små mått du mäter och för att få OM du nu vill anpassa kalibreringen till ditt patronläge liten felmarginal och små mät toleranser.
Hundradelar med skjutmått är en mycket noggrann affär.
Anpassad kalibrering ska väl vara inom (0,05-0,10mm) om jag inte mins fel.

Mäta tusendelar som du skrivit är omöjligt med skjutmått, så där har du antingen tänkt fel eller skrivit fel.
Eller har du en mikrometer som du använder?

Och trimma längden på hylsan gör man efter kalibrering.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

Användarvisningsbild
jimmy85
Has thanked: 209 times
Been thanked: 117 times

Inlägg av jimmy85 »

"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Ja nu har jag tagit en 10 mm hylsa å mätt å med skjutmåttet å smort invändigt i halsen å utanpå som vanligt.
Ena hylsan går som smort i blasern, å den andra hylsan är identisk men det går inte att få igen slutstycket, d kan ju va som Robert.M skrev att jag fått en munkring , men jag har nu lärt mej av mina misstag, blir till å se vilka som funkar å köra på att va mer uppmärksam på d jag gör.

De är ju bara så konstigt, jag har ju laddat ca 2500st 30-06 skott å minst d dubbla på 222an men aldrig haft problem...förutom då hylsorna är slut på å halsen gått av..mn mn d är som d är med d nu. Ibland så ska man gå den hårda vägen, alltid skoj å lära sej nya saker.

Blir kanske till å köpa nya hylsor snart å köra på som man SKA göra å inte som jag gjort tidigare

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 6 times

Inlägg av Kronhjorten »

Jag laddade också länge innan jag fick samma problem första gången. Var när jag skulle ladda 9,3x62 till en R8 jag fick problem för första gången.
Vart lika konfunderad som du.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Skönt att man inte är den enda som gjort fel :lol:

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Personligen tror jag inte du kalibrerar tillräckligt, precis som Arnold tipsade dig om i första trådsvaret.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Ja jag vet inte, jag kalibrerar till botten av verktyget, kommer inte längre ner än vad jag gör nu mn mn d är som d är med dem hylsorna, nu kör jag på dem som fungerar å gör som man ska göra.

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av regnskogII »

Norma 6XC bildar lätt munkring när man kalibrerar hylsorna hårt, jag vet detta genom egen erfarenhet.

Dock är det som så att munkringen har ingen påverkan, så vitt jag kan se eller förstå på kalibreringen, dock på trycket i en laddad patron, om man sätter kulan så djupt.

För att bt:n/kulan skall hamna i ringen krävs dock en kort, mycket kort COL för att det skall ske och det skickar trycket, fort och högt.

Har man bekymmer med ojämn kalibrering är det läge att glödga hylshalsen/bröstet för att avhärda det, eller så gör man som jag kom att välja att göra,
jag har tagit en avfyrad hylsa, testar med en VLD kula och de som har en ring som kan uppfattas som en förträning i hylshalsen sorteras åt sidan, de som inte har det går i en annan hög.

Som ett annat rimligt alternativ är att köpa en intern brotsch och köra bort ringen, det tar ingen egentlig längre tid än att det tar att trimma hylsorna i längd och det är ett helt rimligt alternativ. En del andra lösningar kan vidtas också.

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Nu vet jag iofs inte exakt hur många gånger jag laddat om mina xc hylsor, men några rundor är det.
Sen skiljer det nog en del på vilka verktyg man jobbar med och ehuru man har smörjt hals osv, men lämnar det därhän.
Jag har Forster verktyg samt grafit pulver alt borste med minimalt med case lub på och anpassad kalibrering.

Har använt nya hylsor och gamla hylsor hylsor som härrör från andra vapen än mitt eget.
Inte en enda har krånglat på något sätt för mig och är så små skillnader efter kalibreringen att det likväl kan vara felmätta mått av mig.

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Äntligen, nu funkar alla hylsor, d va för lite smorda inuti hylsan så då jag kalibrerade så blev de för hårt motstånd å d blev nå galet, men nu funkar alla hylsor som de ska igen :D å de skjuter kanon :)