6xc hylsor

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

gipsarkungen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

6xc hylsor

Inlägg av gipsarkungen »

Jag har en fundering, jag har köpt nya hylsor å några begagnade , kalibrerat å trimmat dem på längden men nu till frågan, vissa hylsor får jag att funka i min blaser medans andra funkar inte, jag får inte igen slutstycket, kan d va så att dom begagnade är för stor eller så, å vad kan jag göra åt saken? Jag har verktyget inställt på samma vis med alla hylsor men d funkar inte iaf. Nått skumt äre iaf.
Den till vänster funkar å den till höger funkar inte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
arnold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 90 times

Re: 6xc hylsor

Inlägg av arnold »

Har du mätt headspace på hylsorna? ,bara skruva ner verktyget lite till så båda passar
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Så som jag mätte d va att jag tog en splitterny hylsa å satte den i verktyget å skruvade iordning verktyget å sen så kalibrerade jag alla efter de å på så vis fått fel, eller ska jag ta en hylsa som går bra i min bössa å gå på den hylsan?

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 57 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

gipsarkungen skrev:
13 jun 2020, 00:04
Så som jag mätte d va att jag tog en splitterny hylsa å satte den i verktyget å skruvade iordning verktyget å sen så kalibrerade jag alla efter de å på så vis fått fel, eller ska jag ta en hylsa som går bra i min bössa å gå på den hylsan?
Eftersom bearbetning flexar olika mycket beroende på motstånd (olika mycket beroende på press, mått på hylsan osv) är det bättre att utgå från att mäta själva hylsan bearbetad och före bearbetning osv
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
Kronhjorten
Been thanked: 6 times

Inlägg av Kronhjorten »

Hur ställer du in verktyget då, anpassat eller i botten?
Det logiska borde väl vara att ställa in verktyget med hjälp av en skjuten hylsa som inte passar i ditt vapen.
Att eventuellt trycka tillbaka bröstet på en NY hylsa som mest troligt är ”för liten” för ditt patronläge låter inte optimalt.

Patronläget på min R93 6xc är ganska rymligt.

Sen ska vi inte glömma den vanligaste orsaken till hylsor som inte kamrar, smörjer du hylshalsen så att du inte sträcker hylsan när du drar ut expandern?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 101 times

Inlägg av Giobbi »

Kron är på det, en ny hylsa sk du inte ta, den är redan bumpad ”för mycket” dessutom för att passa alla vapen utan problem.

Blaser är rymlig i patroläget, jag gissar på samma - expandern sträcker hylsan för lång.

Eller så har hylsan svällt för i nedre delen och du kommer inte åt den med kalibreringen du gör.

Testa utan expander en gång, på skjuten hylsa..

Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Inlägg av r1no1 »

Varför ställer du inte in verktyget med anpassad kalibrering för ditt patronläge?
Alltså använder en hylsa skjuten i ditt vapen.

Alternativt ställer in verktyget enligt instruktion för verktyget och kalibrar samtliga med samma inställning och därefter anpassar kalibreringen framgent.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Never argue with stupid people.

Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

r1no1 skrev:Varför ställer du inte in verktyget med anpassad kalibrering för ditt patronläge?
Alltså använder en hylsa skjuten i ditt vapen.

Alternativt ställer in verktyget enligt instruktion för verktyget och kalibrar samtliga med samma inställning och därefter anpassar kalibreringen framgent.
Det är i sådana tillfälle jag menar att halsverktyg har en funktion, antagligen kräver en hylsa minst 3 avfyrningar innan den behöver tryckas tillbaka alls. Troligen kamrade alla hylsorna innan kalibrering men inte efteråt eftersom dom blivit längre.

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Ja nu fattar jag lite mer, jag lärde mej bara av en kollega då jag va nybörjare å fick en snabb lektion i att ställa in laddverktyg, har ju aldrig hållt på med å mäta head space med ett skjutmått nångång förutom å så hur långa patronerna är i slutändan.
Jag har alltid klarat mej å skjutit hyffsat bra ändå
men nu va jag å köpte mej ett digitalt skjutmått å ska kolla hur bra jag får till laddverktyget, dock så har jag ett hornady till denna kaliber gillar inte den helt, gillar rcbs bättre men men får prova mej fram ikväll

Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

gipsarkungen skrev:Ja nu fattar jag lite mer, jag lärde mej bara av en kollega då jag va nybörjare å fick en snabb lektion i att ställa in laddverktyg, har ju aldrig hållt på med å mäta head space med ett skjutmått nångång förutom å så hur långa patronerna är i slutändan.
men nu va jag å köpte mej ett digitalt skjutmått å ska kolla hur bra jag får till laddverktyget, dock så har jag ett hornady till denna kaliber gillar inte den helt, gillar rcbs bättre men men får prova mej fram ikväll
Men det är mest troligen inte där problemet ligger. Om du ställt in verktyget enligt instruktion, alltså helt ner mot hylshållaren borde det leda till att hylsorna kamrade ”för lätt” och inte som du har att dom inte kamrar.
Smörjer du hylshalsen?

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Jo nog smörjer jag dem men inget inuti halsen som en del gör, finns d nån spray man kan köra på eller så?
Jag kör med rcbs case lube nu men tycker de är så trögflytande då man ska dra ut de på smörjdynan.

Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

gipsarkungen skrev:Jo nog smörjer jag dem men inget inuti halsen som en del gör, finns d nån spray man kan köra på eller så?
Jag kör med rcbs case lube nu men tycker de är så trögflytande då man ska dra ut de på smörjdynan.
Ta en tops och smörj invändigt. Hade kunnat sätta bra med pengar på att felet sitter där.

Stewe's world on ice
Has thanked: 5 times
Been thanked: 57 times

Inlägg av Stewe's world on ice »

Kronhjorten skrev:
13 jun 2020, 18:30
gipsarkungen skrev:Jo nog smörjer jag dem men inget inuti halsen som en del gör, finns d nån spray man kan köra på eller så?
Ta en tops och smörj invändigt. Hade kunnat sätta bra med pengar på att felet sitter där.

Jag sätter inte emot
Hunt to live. Live to hunt

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Men alltså har du kalibrerat utan att kontroll mäta med skjutmått vad du gjort?
Du kan ju omöjligt veta vad du gjort eller felar om du inte mätt hylsorna över bröstet med hylsa ur hylsnyckelsatsen, 9mm tomhylsa eller avsedda prylar för ändamålet.
Jag själv använder en borste med lite tunt caselube på, inget smetande med topps.

gipsarkungen skrev:
13 jun 2020, 16:48
Ja nu fattar jag lite mer, jag lärde mej bara av en kollega då jag va nybörjare å fick en snabb lektion i att ställa in laddverktyg, har ju aldrig hållt på med å mäta head space med ett skjutmått nångång förutom å så hur långa patronerna är i slutändan.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.

Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inlägg av Kronhjorten »

r1no1 skrev:Men alltså har du kalibrerat utan att kontroll mäta med skjutmått vad du gjort?
Du kan ju omöjligt veta vad du gjort eller felar om du inte mätt hylsorna över bröstet med hylsa ur hylsnyckelsatsen, 9mm tomhylsa eller avsedda prylar för ändamålet.
Jag själv använder en borste med lite tunt caselube på, inget smetande med topps.

gipsarkungen skrev:
13 jun 2020, 16:48
Kan du utveckla lite hur du resonerar, hur skulle det kunna resultera i hylsor som inte kamrar för att man kalibrerar maximalt, alltså den metoden som förmodligen 99% av alla handladdare använder.

Jag använder borste ibland och tops ibland, kan inte bestämma mig för vilket jag gillar mest, brukar bli ungefär lika smetigt.

Användarvisningsbild
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Utveckla vad?
Han skriver först att han ställt in verktyget enligt instruktioner från kollega, men är det enligt instruktion från tillverkaren?
För att sedan skriva att han använt en ny hylsa som "dummy" tog han då bort expandern?
Och dessutom har han inte mätt med skjutmått på varken hylsa skjuten i sitt vapen eller dom han kalibrerat.
Så mitt tips är som i mitt första inlägg, men jag trodde i min enfald att halsen var smord.

Jag vet hur man gör så lägg energin på att hjälpa gipsarkungen istf att försöka läxa upp mig.

Användarvisningsbild
Mr X
Been thanked: 13 times

Inlägg av Mr X »

Jag använder: http://www.thss.se/Imperial-Application-Media
Väldigt enkelt.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Jo klart jag alltid har smort hylsorna då jag laddar men aldrig har jag smort inuti hylsan, jag har gått den gamla skolan av en äldre så d har som aldrig kommit på tal.
Men men, nu har jag köpt mej ett digitalt skjutmått, smörjt hylsan inuti halsen å utanpå hela hylsan....sen så tog jag en hylsa som jag har skjutit i mitt vapen å dragit i laddverktyget å sen trimmat den i samma längd som en original hylsa är å brotchat hylsan inuti å utanpå å provat den i vapnet mitt å den går utan problem.
Då tog har en 7mm rem mag hylsa å stoppade den på min 6xc hylsa för å mäta head space å nollade den på hylsan, sen så tog jag en annan hylsa å satte på 7mm rem mag hylsan å kollade med skjutmåttet å fick 0,015mm , drog den i verktyget å mätte igen å fick 0,010mm å då är verktyget å hylshållaren i botten med varann å d tar i litegrann då man ska stänga slutstycket medans en del andra hamnar på 0,007mm å funkar hur bra som helst i vapnet mitt, vad för jag för fel? En del funkar å en del sämre?

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 101 times

Inlägg av Giobbi »

Mäter du all hylsorna, bra som dåliga? Gissar att dom har olika mått.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Jo alla har olika mått men jag har inte skjutit hylsorna mer än 3 ggr inkl dom 1 ggr skjutna hylsorna. Jag trimmar dem på längden innan å efter jag haft dem i laddverktyget, men men d är väl jo kanske bara till å skrota dem som inte funkar helt enkelt