Hylsseparation efter EN omladdning?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
eskmat
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Hylsseparation efter EN omladdning?

Inlägg av eskmat »

Som jag nämnde så har även jag denna Redding Shellholder Set men användningen har varit mest obefintlig.
Jag har även en sats med 7 st. shims som läggs under låsringen där det tunnaste bygger 0.002" upp till 0,009"
de är användbara om det är så att ringen inte vill lossas.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Jag har låsringen lös jämt .
Jag har en indikator-punkt på pressen nära gängan , och på kalibreringsverktyget så har jag ett sträck , eller i själva verket är det texten RCBS FL där "B" skall linjera med indikatorpunkten på pressen för att ge 0.05mm låsglapp.

Jag drar pressen i toppen och skruvar ned verktyget tills kontakt , sen fortsätter jag ned
ca 1/6 till tills "B" linjerar med indikatorpunkten.
Sen trycker jag fast
verktyget och drar åt låsringen :arrow:
Har jag nya hylsor som är mjuka så kan det hända att det blir "C"
som får bli dagens inställning , och är det Älgbane-hylsor där det är lite allt möjligt i antal omladdningar så får det bli på "S" .

Snabbt,Enkelt,Precist :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

Anders Ö skrev:
04 jun 2020, 10:32
Jag har en indikator-punkt på pressen nära gängan , och på kalibreringsverktyget så har jag ett sträck , eller i själva verket är det texten RCBS FL där "B" skall linjera med indikatorpunkten på pressen för att ge 0.05mm låsglapp.

Jag drar pressen i toppen och skruvar ned verktyget tills kontakt , sen fortsätter jag ned
Sen trycker jag fast
som får bli dagens inställning , och är det Älgbane-hylsor där det är lite allt möjligt i antal omladdningar så får det bli på "S" .

Du drar alltså ner pressen tills det inte är något mellanrum mellan hållaren och verktyget och sedan spänner du det lite till så att det är lite mer förspännt? Eller missförstår jag dig?

Om jag förstått dig rätt så är det då flexet i pressen är det som gör att det blir olika hårt kalibrerat så som dina verktyg och press fungerar?

Om det är 1/6 varv som krävs i förspänning så måste alltså pressen flexa mer än 0.3mm för att det skall bli någon skillnad i kalibrering.

Användarvisningsbild
exabit
Has thanked: 123 times
Been thanked: 94 times

Inlägg av exabit »

Vilket jävla klyddande för att åstadkomma detta. Hur kan någon påstå att det är smidigt eller vettigt med usla låsringar? Har också erfarenhet av att de släpper eller inte låser korrekt. Hornadys verkar bra vid en första anblick men ”hoppar” loss på gängorna när man släpper verktyget ur pressen.

Möjligen att ett hylssystem som Hornady Lock and Load med bajonettfattning skulle lösa det hela.

Och Anders Ö: ditt system kanske funkar med en enda sketen kaliber, men laddar man till 4-5 kalibrar blir det nog mindre bra.
/ Rikard

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Fält skrev:
04 jun 2020, 10:54
Anders Ö skrev:
04 jun 2020, 10:32

Sen trycker jag fast

Du drar alltså ner pressen tills det inte är något mellanrum mellan hållaren och verktyget och sedan spänner du det lite till så att det är lite mer förspännt? Eller missförstår jag dig?

Om jag förstått dig rätt så är det då flexet i pressen är det som gör att det blir olika hårt kalibrerat så som dina verktyg och press fungerar?

Om det är 1/6 varv som krävs i förspänning så måste alltså pressen flexa mer än 0.3mm för att det skall bli någon skillnad i kalibrering.
1/6 varv var ett exempel , ber om ursäkt ...
Men skruvar på 308an imot hylshållaren och liiite till ...
På förra 6.5x55an så var det tvärtom ... , där var det liiite ifrån hylshållaren.

Att först alltid skruva imot är för att veta att man är på rätt varv .

Exabit ...

Om du laddar med samma verktyg till 4-5 olika kalibrar så förstår jag att
det blir problem :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink:

Men allvarligt...
Om man har olika uppsättningar verktyg och kör comp-hylshållare så måste man ju ändå ha uppskrivet vilken håller man vill ha till respektive verktyg...Right ?

Lika har jag .. fast var jag skall indikera på på verktyget ....
Ibland är det på en bokstav eller siffra beskrivet ovan , eller så är det helt enkelt ett sträck ritat på verktyget ...

Det är säkert jättebra med de där hylshållarna , men jag har aldrig haft problem med låsmåtten med det systemet jag använder heller .

Jag skall prova det där med bladmåttet mot hylshållaren med olika antal kalibrerade hylsor och se om det funkar med EN inställning/hylshållare för olika hårdhet :idea:
Funkar det kan jag mycket väl tänka mig att köpa en sats comp-hylshållare :wink:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

VaFanÅlå... :roll:
Det blir nog att köpa en sån där sats...
eskmat , din är till salu va :mrgreen:

Ja iallafall så mätte jag flexet med indikatorklocka ...
Ca 0.1mm ganska exakt flexade LEE ClassicCast pressen vid normal kalibrering ..
Se video .
https://youtu.be/-CuEkOpcGLE

Provade sen 0.1mm bladmått imellan vanliga laddverktyget och körde med full-hård-kontakt och fick då låsmått på noll ungefär ...
Tog sen ett 0.06mm bladmått och kalibrerade , måttet blev exakt 0.06mm mindre ...
Gjorde testet med en engångsskjuten hylsa och en kasserad hylsa som var nästan 52mm lång och antagligen var laddad minst 4-5 gånger , med samma resultat.

Så... jag är övertygad, Tack för det :mrgreen:
Nu är frågan om jag skall slå till på en hylshållarsats eller uppfinna nåt själv :roll: :lol:

Användarvisningsbild
eskmat
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av eskmat »

Nej de är inte till salu, även jag kan ändra mig.
Då jag drog i gång detta med hållarna var det just för att jag ville få rätt på vad som var fördelen med dem.
Går det att mäta dessa där man på mikrometern ser skillnaden. Jag vet att det står på dem :D
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.

Användarvisningsbild
arnold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 90 times

Inlägg av arnold »

Anders Ö skrev:
04 jun 2020, 17:58
VaFanÅlå... :roll:
Det blir nog att köpa en sån där sats...
eskmat , din är till salu va :mrgreen:

Ja iallafall så mätte jag flexet med indikatorklocka ...
Ca 0.1mm ganska exakt flexade LEE ClassicCast pressen vid normal kalibrering ..
Se video .
https://youtu.be/-CuEkOpcGLE

Provade sen 0.1mm bladmått imellan vanliga laddverktyget och körde med full-hård-kontakt och fick då låsmått på noll ungefär ...
Tog sen ett 0.06mm bladmått och kalibrerade , måttet blev exakt 0.06mm mindre ...
Gjorde testet med en engångsskjuten hylsa och en kasserad hylsa som var nästan 52mm lång och antagligen var laddad minst 4-5 gånger , med samma resultat.

Så... jag är övertygad, Tack för det :mrgreen:
Nu är frågan om jag skall slå till på en hylshållarsats eller uppfinna nåt själv :roll: :lol:
Skulle vilja se samma test med lee challenger pressen :mrgreen:
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Gblenn
Been thanked: 26 times

Inlägg av Gblenn »

Finns det andra satser än Reddings som ger MER headspace än vad de kan ge som max?
Jag använder det alltid till 308 och 7-08 och hade beställt sådana även till min 7mmRM men avbokade ordern då jag märkte att mitt "riktiga" headspace mätt mot bröstet var större än vad deras shellholders kan ge. Så nu kör jag med verktyget uppskruvat men har så klart märkt en liten variation i hylslängd efter kalibrering. Inte minst om jag jämför hylsor skjutna olika många gånger.
Är det bladmått jag ska använda då kanske??

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

MmHumm....Det vettefan...
Jag tar nog tillbaka min eufori om det där med en quick fix med kalibrering av olika hårda hylsor ... :roll:

Testade lite mer ingående i dag med fler hylsor och av olika hårdhet och märken med
full-hård-kontakt .
Det skiljer ganska MYCKET :!:

En hård hylsa som skjutits många gånger blir i regel flera hundradelar längre än en som är engångsskjuten .

Och mellan hylsmärken så var det stor skillnad..
Tex S&B blev ca 0.08-0.12 kortare än en vanlig NORMA-hylsa..

Jag kan inte komma på något sätt att komma runt detta.... annat än det gamla vanliga att hålla koll på sina hyls-batchar och antal omladdningar :idea:

Jag skrev ju förut om att jag var nöjd med den vanliga skruvapåverktygetmetoden :idea: , OCH efter att testat full-hård-kontakt så känner jag inte att den metoden tillför nån fördel ...
Man måste ju iallafall kolla kalibreringsgraden med en mäthylsa mot bröstet om den är inom sina toleranser och byta hylshållaren ifall man inte är nöjd ...
Och stegen på hylshållarna är lite stor tycker JAG .
Om man tex råkar få 0.03 glapp med en hylshållare och tycker det är i minsta laget ifall det är lite oklart med sorteringen, och vill gå upp ett steg så är det ju 0.06 extra på en gång..., dvs 0.09 mm , vilket jag tycker blir för mycket :!:
Och eftersom det enligt min egen undersökning ändå blir variationer i låsmått även med
full-hård-kontakt beroende på hårdhet på hylsan så känbs det som en bra ide att fortsätta med den gamla metoden där man bestämmer själv vilket glapp man vill ha :idea:

Användarvisningsbild
Diddas
Has thanked: 26 times
Been thanked: 36 times

Inlägg av Diddas »

Det här var en kul tråd!
Har grottat i ämnet kalibrering utförligt både för min fd 358win och 416 Taylorn.

Det största felet jag gjorde från början och fram till ganska nyligen var att tro att hylsorna fick samma storlek som patronläget minus springback...ah-ah, inget kunde vara mer fel.

Vissa hylsor fick nära, andra ganska nära och en tredje sort rätt långt ifrån.
Mäter man då headspace måttet på en hylsa eller några som ligger långt ifrån kammarens mått och sen bara bumpar bröstet en halv tiondel med kalibrerverktyget i tron att man kalibrerar minimalt..tja, då håller inte hylsorna speciellt länge för man överkalibrerar klabbet!

Jahopp.. halskalibrera tills det inte går att kamra då?
Visst, men då gäller det att ta reda på vart hylsan kärvar först och hoppas den kärvar på rätt ställe..

Ok..ta upp kalibern rejält och kalibrera i steg tills det går att låsa?
Ja, om det som tar emot finns kvar efter ett skott, det kan bli skumma vinklar på bröstet.

Hittills har jag bara hittat ett sätt som fungerar och det är 90% halskalibrering och sen kalibreringen i ett verktyg med samma kropp men inget bröst, i mitt fall 416 Taylor med 458wm verktyg.

Det är inget mindre än ett jävla bök och det finns långt fler fällor att gå i än man tror när det kommer till hylskalibrering, att mäta är att veta men får man reda på rätt sak? :wink:
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.

Användarvisningsbild
Diddas

Inlägg av Diddas »

När man kalibrerar halsen först och kroppen sen uppstår dock ett problem.

Det är väldigt svårt att styra hur långt bröstet flyttas fram när kroppen trycks ihop.

Har kommit så långt att jag vet på nån tiondel vart bröstet är i kammaren genom att hylsor kärvat eller inte och har nollat min headspace gauge efter det måttet, men för att få nån form av uniformitet måste jag gå igenom och skjuta alla hylsor en gång och sen applicera processen lika varje gång, ett angenämt men dyrt problem.. :wink:

Håkan
Been thanked: 21 times

Inlägg av Håkan »

Diddas skrev:När man kalibrerar halsen först och kroppen sen uppstår dock ett problem.

Det är väldigt svårt att styra hur långt bröstet flyttas fram när kroppen trycks ihop.

Har kommit så långt att jag vet på nån tiondel vart bröstet är i kammaren genom att hylsor kärvat eller inte och har nollat min headspace gauge efter det måttet, men för att få nån form av uniformitet måste jag gå igenom och skjuta alla hylsor en gång och sen applicera processen lika varje gång, ett angenämt men dyrt problem.. :wink:
Du kan få det perfekt med anpassad kalibrering med men då är det att glödga halsarna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Diddas

Inlägg av Diddas »

Är du snäll och utvecklar resonemanget?
Blir hylsbröstet så mjukt att de anpassar sig bättre efter kammaren tänker du?

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

Då jag antar att det är svårt att hitta ett verktyg som passar din kammare perfekt så tror jag att du är inne på rätt spår.

Har du provat att göra en anpassad kalibrering med 416 taylor verktyget och sedan göra en stenhård full kalibrering hela vägen ner till magnum randen med 458 win verktyget för att korrigera formen längst ner på hylsan? Eller kanske i omvänd ordning om det fungerar bättre.

Användarvisningsbild
Arve
Has thanked: 64 times
Been thanked: 111 times

Inlägg av Arve »

Diddas skrev:
08 jun 2020, 10:15
Är du snäll och utvecklar resonemanget?
Jag ska låta Håkan svara också, men för mig är det just så, då jag kör anpassad kalibrering med 'skruva-ner-metoden'. Om jag glödgar hylshalsarna så blir alla lika mjuka --> pressen flexar lika mycket --> alla hylsor lika långa.
...nästan.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.

Håkan

Inlägg av Håkan »

Diddas skrev:Är du snäll och utvecklar resonemanget?
Just det, det är olika mässingshårdhet som gör olika längd.

Så när man börjar glödga så får man ställa om verktygen helt

Användarvisningsbild
Diddas

Inlägg av Diddas »

Det är tänkvärt.
Har glödgat en låda hylsor för formskjutning då jag tänkte minimera antalet spruckna hylsor, ska jämföra dem med icke glödande ur måttperspektiv med..

Håkan

Inlägg av Håkan »

Diddas skrev:Det är tänkvärt.
Har glödgat en låda hylsor för formskjutning då jag tänkte minimera antalet spruckna hylsor, ska jämföra dem med icke glödande ur måttperspektiv med..
Jag tror att jämnheten vid glödgning är otroligt viktig, och att man måste ha något som ger jämn värme och lika mycket.
Hylsan i handen vid gasollåga tror jag inte på.....

Men som exempel på mässingstension, jag laddade om samma hylsa åtta gånger.
Hastighetssköt var gång.

För varje omladdning ökade V0.
Ökningen var 30mps på åtta gånger

Användarvisningsbild
Diddas

Inlägg av Diddas »

Oj..så pass?
Hmm..det är ju hylsan i handen och gaslågan tills halsen blir blygrå jag kört med så det finns ju risk att det är helt galet.

Funderade på att testa med att doppa halsen i blysmältdegeln med men det är ju lite bökigt att dra igång den varje gång.

Blir jag miljonär så blir det en "Annealing made perfect" eller vad de heter..