En god vän har skjutit gamla fabriksladdade Norma Vulkan i sin R93 308 och nu helkalibrerat och skjuter sina handladdningar. Skickade mig en bild på ett hylsbrott. Hur är det ens möjligt efter blott EN kalibrering?
Att äldre hylsor blir spröda och att Norma 222 spricker i halsen är legio, men detta var nåt nytt för mig. Grunnar på om patronläget kan vara så jäkla rymligt i hans bössa? Eller om radiallåsningen är nött? (osannolikt men en gissning i bästa domedagsanda).
73FA7617-94D0-4583-BE1C-99D6AD878B84.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gamla hylsor, men även en omständighet som enbart är min uppfattning, ej verifierad, det är att Norma under en period slog hylsorna för tunna i en del av botten, det gjord dem svaga, eller om det helt enkelt är så att man inte fick till avhärdningen ordentlig.
Otäckt. Jag har skjutit en hel del omladdade patroner i min R93:a senaste åren, i olika kalibrar, men främst 308win. Har aldrig sett nåt liknande, tvärtom verkar hylsorna hålla riktigt bra. Jag kör med anpassad helkalibrering, med hjälp av Redding competition shellholders.
Jag hade en kamrat som inte kunde använda hylsor som var skjutna i det egna vapnet. Han fick precis samma separationer som på bilden. Andras hylsor som såg fina ut gick däremot bra. (En gång då) Spekulationerna då gick om att det förmodligen var ett mycket rymligt patronläge. Hans hylsor såg ut precis som den på bilden, med en ganska tydlig valk under sprickan.
Oj!
Skulle vara intressant att använda sig av både No Go tolk och innermicrometer på denna patronläge, allt står inte rätt till därinne
Kan man inte göra det kan man fuska genom att ta en ny fabrikshylsa och trycka in en avskjuten tändhatt halvvägs ner. När man kör i slutstycket skall tändhatten tryckas i nästan jäms med hylsbotten, om inte.......då har man headspace problem.
Steg 2 skulle bli att plugga igen med toapapper framför patronläget o gjuta i patronläget med cerosafe för att få innerdiametern.
Han har mätt nu och det skiljer 0,3 mm mellan skjutna och helkalibrerade. Blir att justera kalibreringen. Men tycker nog att separation efter första omladdningen är rätt extremt oavsett.
Han har mätt nu och det skiljer 0,3 mm mellan skjutna och helkalibrerade. Blir att justera kalibreringen. Men tycker nog att separation efter första omladdningen är rätt extremt oavsett.
Om måttet stämmer är det troligen problem med själva hylsan
Jag har haft en ganska precis lik hylsseparation till min 338 Federal.
Var en av många omformade hylsor som använts till vanliga laddningar tidigare, men som vid subsonic laddning helt plötsligt separerade.
Vad jag upptäckte vid det tillfället som skiljde var att några få av dem hade en annan text på botten av hylsan (5-15 st)
Den som separerade hade texten "308 WIN" alla andra med den texten var felfria.
På dom andra står det enbart "308" och dom står för flertalet av hylsorna.
Så kanske skiljer tillverkningsår och eller hårdare material i hylsorna.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.
Vi hade sett Gud i hans prakt, hört texten som naturen ger. Vi hade nått människans nakna själ.
Jag fick sådana där sprickor med min gamla bössa - en CG63, efter två omladdningar. Inte riktigt lika jävligt alltså, men ändå. Fler omladdningar än så vill man ju göra! Även där var det 0,3mm skillnad mellan helkalibrerad och skjuten hylsa. Sedan vet man ju inte, om hylsan sträckts längre under själva smällen och fjädrar tillbaks från typ +0,4 till +0,3mm. Lösningen var i vilket fall anpassad kalibrering.
Men nu var detta en gammal gammal bössa. En R93 borde man kunna kräva mer av (väl?).
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.