Göra randpatrons fläns tunnare?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

PenKing
Inlägg: 492
Blev medlem: 07 apr 2004, 13:49
Ort: Sweden

Göra randpatrons fläns tunnare?

Inlägg av PenKing »

Jag har precis köpt en gammal Drilling med 8X58 Sauer pipa, och läst mig till att man skall kunna omforma 9,3X72R hylsor, vilket ju är bra för att jag har en bunt sådana.
Efter att först tagit ner längden på hylsan kalibrerade jag försiktigt om den och det verkar se riktigt bra ut, problemet är att bössan inte går att stänga, eftersom själva flänsen är för tjock.
Hur löser man detta på enklast sätt?

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Inlägg: 11606
Blev medlem: 12 nov 2002, 21:37
Ort: Västergötland
Been thanked: 7 times

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inlägg av potatiskastare »

Jag hade övervägt att riva om patronläget om den inte är fungerar för rimligt moderna hylsor. Även rådfrågat smed om möjligheten att riva 8x72, som når klass 1. Men först hade jag gjort riktigt rent med både solvent och bronsborste både i spåret och under utdragaren.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Inlägg: 38927
Blev medlem: 09 jun 2001, 22:30
Ort: Sydnärke
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inlägg av Fritz Kraut »

PenKing skrev:Jag har precis köpt en gammal Drilling med 8X58 Sauer pipa, och läst mig till att man skall kunna omforma 9,3X72R hylsor, vilket ju är bra för att jag har en bunt sådana.
Efter att först tagit ner längden på hylsan kalibrerade jag försiktigt om den och det verkar se riktigt bra ut, problemet är att bössan inte går att stänga, eftersom själva flänsen är för tjock.
Hur löser man detta på enklast sätt?
Enligt CIP är randen på 8x58R 1,1 mm tjock, medan 9,3x72R är 1,3 mm.

Trots detta står det i kommentaren till patronen att 9,3x72R-hylsor går att använda.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

PenKing
Inlägg: 492
Blev medlem: 07 apr 2004, 13:49
Ort: Sweden

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inlägg av PenKing »

Men finns det något sätt att svarva den något tunnare? som inte är otroligt jobbigt? Eller tar man ut lite i utdragaren?

Alpenländische
Inlägg: 973
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:26
Ort: F-län

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inlägg av Alpenländische »

Sticker inte tändhatten ut då?

Användarvisningsbild
locorod
Inlägg: 8321
Blev medlem: 10 mar 2011, 14:33
Ort: Hästveda
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inlägg av locorod »

Går inte hylsan i baskylen om fläkten är för tjock?
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Inlägg: 38927
Blev medlem: 09 jun 2001, 22:30
Ort: Sydnärke
Has thanked: 6 times
Been thanked: 22 times

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inlägg av Fritz Kraut »

PenKing skrev:Men finns det något sätt att svarva den något tunnare? som inte är otroligt jobbigt? Eller tar man ut lite i utdragaren?
https://www.johannsen-shop.de/de/Wieder ... 58-R-Sauer

En annan lösning.

/ F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
Tomps
Inlägg: 4190
Blev medlem: 17 mar 2009, 12:57
Been thanked: 4 times

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inlägg av Tomps »

Fritz Kraut skrev:
PenKing skrev:Men finns det något sätt att svarva den något tunnare? som inte är otroligt jobbigt? Eller tar man ut lite i utdragaren?
https://www.johannsen-shop.de/de/Wieder ... affe/.318-(7,9mm" onclick="window.open(this.href);return false;)---.700-(17,8mm)/8x58-R-Sauer

En annan lösning.

/ F.
Förmodligen den elegantaste lösningen