Lee Collet Die sällskapet.

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 35 times
Been thanked: 26 times

Re: Lee Collet Die sällskapet.

Inlägg av lasse-a »

Velcro Fly skrev: Ingen kärnfysik precis .
Alltså; kärnfysik är inte särskilt svårt... Vill du ha något svårt så ta exv. meteorologi.

Jämför t ex hur ofta våra kärnkraftverk exploderar kontra hur ofta meteorologerna på TVn har fel... ;)

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 90 times
Been thanked: 177 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Är det någon mer än jag som får problem med att hylsorna inte går att kamra när man använt Collet die? Idag var jag på banan och jag fick lägga tillbaka hälften av mina patroner i asken. Dessutom fick jag smida om en liten skruvmejsel till hake, eftersom patronerna satte sig i patronläget och inte greppades av utdragaren. Kan man tänka sig att hylskroppen liksom sväller upp när man kalibrerar och att patronen därför sätter sig i läget?

Det handlar om 6,5x55 och en Heym SR20N. Hylsorna kom från en drös Jaktmatch som jag tidigare skjutit i bössan.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 15 times
Been thanked: 98 times

Inlägg av Giobbi »

Ja har haft det, med 22-250 främst men också 308. Men då är jag uppe i minst 5 omladdningar med collet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

6mm Rem
Been thanked: 5 times

Inlägg av 6mm Rem »

Collet die suger.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 92 times
Been thanked: 63 times

Inlägg av JohanL73 »

6mm Rem skrev:
14 aug 2020, 22:49
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det gör iphone oxå. :mrgreen:
Och tapatalk... :P
Sökes: Tid på skjutbanan.

nygamla AKI
Has thanked: 74 times
Been thanked: 73 times

Inlägg av nygamla AKI »

Fritz Kraut skrev:
14 aug 2020, 18:59
Är det någon mer än jag som får problem med att hylsorna inte går att kamra när man använt Collet die? Idag var jag på banan och jag fick lägga tillbaka hälften av mina patroner i asken. Dessutom fick jag smida om en liten skruvmejsel till hake, eftersom patronerna satte sig i patronläget och inte greppades av utdragaren. Kan man tänka sig att hylskroppen liksom sväller upp när man kalibrerar och att patronen därför sätter sig i läget?

Det handlar om 6,5x55 och en Heym SR20N. Hylsorna kom från en drös Jaktmatch som jag tidigare skjutit i bössan.

F.
Har stött på fenomenet då jag neckat vildkatthylsor som varit så långa i kroppen att de räckts upp till bröstdelen i chucken. Prova lägg en tunn bricka mellan colleten och hylshållarn och se om problemet försvinner. Finns ju inget stöd, ingen "korsett" runt bröst eller kropp iom att chucken klämmer halsen rakt inåt, radiellt, dvs i sidled, helt utan stöd mot kropp eller bröst.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

nygamla AKI skrev:
15 aug 2020, 00:11
Har stött på fenomenet då jag neckat vildkatthylsor som varit så långa i kroppen att de räckts upp till bröstdelen i chucken. Prova lägg en tunn bricka mellan colleten och hylshållarn och se om problemet försvinner. Finns ju inget stöd, ingen "korsett" runt bröst eller kropp iom att chucken klämmer halsen rakt inåt, radiellt, dvs i sidled, helt utan stöd mot kropp eller bröst.
Det kan vara värt att testa det tricket.

Men först ska jag sätta mig ner och försöka mäta de skjutna hylsorna och de krånglande patronerna på olika sätt, för att försöka finna den del av patronen som nyper.

F.

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Farmor, ägg och så vidare (svensk motsvarighet?)

Märkfärg? Sota? Jag tänker att var är intressantare än hur mycket initialt.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

JohanL73 skrev:
15 aug 2020, 10:27
Farmor, ägg och så vidare (svensk motsvarighet?)

Märkfärg? Sota? Jag tänker att var är intressantare än hur mycket initialt.
Det kan också gå. Jag lägger in det i testet. Det får bli färg, för jag avstår gärna att sota en laddad patron.

Syftet med att mäta är främst att utröna huruvida hylskroppen kan vidgas när man använder verktyget.

Återkommer efter genomförd mätning.

F.

Nikon

Inlägg av Nikon »

Fritz Kraut skrev:Är det någon mer än jag som får problem med att hylsorna inte går att kamra när man använt Collet die? Idag var jag på banan och jag fick lägga tillbaka hälften av mina patroner i asken. Dessutom fick jag smida om en liten skruvmejsel till hake, eftersom patronerna satte sig i patronläget och inte greppades av utdragaren. Kan man tänka sig att hylskroppen liksom sväller upp när man kalibrerar och att patronen därför sätter sig i läget?

F.
Jag hade det problemet när jag först började använda verktyget. Lösningen för mig var dock relativt enkel, jag behövde skruva upp verktyget i en högre position än man vanligtvis är van vid.
Tog en hylsa och mätte och kamrade eftersom jag kalibrerade på olika nivåer tills jag kommit till en position som var inom toleranserna och funkade bra i bössan.

Ett fantastiskt verktyg, smidigt att använda och det blir bra resultat. Tror jag som mest laddat om en patron ca 30 gånger utan att behöva helkalibrera.
Numera kastar jag bara dom patroner som börjar gå tungt.

Använder den mest till 308win men även 6,5x55

I fear the day that technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots
-Albert Einstein

“I fear the day technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots.”

― Albert Einstein

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

En collet die skall användas med lagom kraft. Halsen på hylsan fixeras i pressen när den kläms fast mot pinnen. Jag tycker att man borde kunna komprimera hylsan på längden om man fixerar halsen på den och sedan trycker upp basen på hylsan så mycket det går.

Om man har en press med cam-over så skall man nog skruva ner verktyget så långt att man inte kan nå cam-over läget. Kraften där är närmast oändlig.

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Fält skrev:
15 aug 2020, 11:51
... Jag tycker att man borde kunna komprimera hylsan på längden om man fixerar halsen på den och sedan trycker upp basen på hylsan så mycket det går.
Där har du en point. Men det beror nog på en del faktorer som måste samverka för att ge problem. Det som krävs för scenariot är att bröstet ska tryckas ner, dvs halsen tryckas närmare kroppen. Då blir det ett tryck utåt som alltså gör hylsan fetare vid bröst-kroppövergången. Detta kan inträffa om halsen inte alls glider i chucken (1) och mot kalibreringspinnen då man klämmer till. Dessutom är hylsans bröstvinkel (2) avgörande med Weatherbybröst som värsta variant, Ackley Improved som följande. Dvs ju brantare bröst desto större risk för kollaps. Självklart spelar också hylsans styvhet(3) en stor roll. Är den styv håller den emot och slipper problemen. Råkar man få 1+2+3 finns nog risk för problem.

Men jag har kalibrerat både Wetherbybröst och Ackley Improved i flera versioner utan minsta problem. För flera av mina kissor har jag enbart Collet Die. De är ju så flexibla med hur hylsan ser ut. Man ställer längden så att verktyget enbart rör halsen och så lever man det Ljuva Livet! 8)

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Så där nu har jag varit vid laddbänken och mätt. Jag mätte först halsens diameter med Wilsons Hex Comparator, som egentligen är till för att kolla att en patron har rätt friflykt - hålet för kal. 30 är precis lagom. Därefter först bröstet med en 9 mm mutterhylsa och sedan diameter nedanför en 12 mm hylsa - det visade sig vara 34,2 mm ovan hylsbotten. Slutligen diameter omedelbart ovan utdragarspåret.

Jag mätte först en fabriksladdad Norma Jaktmatch, därefter en hylsa som skjutits i vapnet, och slutligen två patroner som fastnat. Halsvidd, brösthöjd och basmått var utan avvikelse. Däremot skilde diametern 34,2 mm ovan hylsbotten. Där hade Jaktmatch Ø 11,42 mm, skjuten hylsa Ø 11,52 mm, medan de båda fastnade hylsorna hade 11,56 resp 11,55 mm.

Patronerna satt relativt hårt. Den ena knackade jag ut med en läskstång, och kulan trängde så långt bak i patronen att tändhatten backade ut. Den andra drog jag ut med en liten skruvmejsel, som jag vinklade till en hake. (Patronerna verkar nästan ha fungerat som morsekonorna till en svarv - synd att bössan inte har spår för en utslagskil! :mrgreen: )

Jag har ingen annan förklaring är den svullna hylskroppen, även om jag tycker att skillnaden mellan den skjutna hylsan och mina patroner inte är uppseendeväckande stor.

F.

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

3 till 4 hundringar fet ca 10mm under bröstet, dvs på övre delen av "mjukmagen", nej, just där ligger nog inte problemet. Vad har du för diameter på själva bröstet? Här är formstyvheten så pass stor att det kan kärva.

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

Jag tror att 3-4 hundringar där kan sätta sig ganska bra.

Har du något Redding bussningsverktyg till kalibern? Det går att använda som en body die på färdiga patroner om du tar bort bussningen.

Hur mycket kraft använde du vid kalibreringen? Det behövs inte mycket alls.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inlägg av Fritz Kraut »

Fält skrev:
15 aug 2020, 22:08

Har du något Redding bussningsverktyg till kalibern? Det går att använda som en body die på färdiga patroner om du tar bort bussningen.

Eftersom det är jaktammo, kommer jag att anvämnda de vanliga kalibreringsverktygen. Colleten hamnar på hyllan för obrukbar bråte. (Jag köpte den begagnad här på RS - undrar varför jag fick den så billigt? :mrgreen: )

F.

Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Jag fick hem en med felet att delen som ska sköta komprimeringen av halsen inte gled fritt i verktyget.

Då kanske den kniper fast hylsan för tidigt och kan nog orsaka problemen du erfarit.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 10 times
Been thanked: 79 times

Inlägg av Velcro Fly »

Fritz Kraut skrev:
Fält skrev:
15 aug 2020, 22:08

Eftersom det är jaktammo, kommer jag att anvämnda de vanliga kalibreringsverktygen. Colleten hamnar på hyllan för obrukbar bråte. (Jag köpte den begagnad här på RS - undrar varför jag fick den så billigt? :mrgreen: )

F.
Köpte mina nya , både för .223 och 6.5. Köpte tom den där tunnare extrapinnen till båda . Bortkastade pengar :)

Sålde de här sen - med ärlig beskrivning för vad jag tyckte om möget ... :-)
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)