Lee Collet Die sällskapet.

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

nygamla AKI
Has thanked: 78 times
Been thanked: 76 times

Re: Lee Collet Die sällskapet.

Inlägg av nygamla AKI »

Collet Die är suveräna där de är suveräna, dvs man slipper kladda med smörja. Om man får det resultat man behöver är de helt överlägsna, tex 500 skott för älgbanan. Kläm, knalla kruta, kula, skjut!! Vi brukar få mellan fem och femton omladdningar på hylsorna innan de börjar gå trögt i, 221 Fireball, 7,62x39, 6,5 BR, 30-06. Men det är med svaga laddningar för pappersälg. Jag slipper alltså ca 5000 smörjningar och urputsningar innan jag måste heldra, anpassad heldragning självklart (finns det :lol: ).

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 12 times
Been thanked: 85 times

Inlägg av Velcro Fly »

Tycker likadant. Bra för det den är bra på. :-)
Skjuter ingen Papp-Älg själv, tråkigt nog.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

6mm Rem
Been thanked: 6 times

Inlägg av 6mm Rem »

Jag skjuter pappälg men inga 500skott om år, mer åt 12-25 beroende på dagsformen.

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av JohanL73 »

6mm Rem skrev:Collet die är inget bra verktyg, Har som råkat nämt det lite i förbifarten förut i denna tråd.
Jag ser vad du skriver och i vanliga fall skulle jag inte säga emot. Men i det här fallet går mina egna erfarenheter tvärt emot vad du säger. Det kan ju dock bero på att våra målbilder och krav på träffbilder skiljer.
Velcro Fly skrev:Problemet , tror jag , ligger till en hel del i att man ska behöva lita på sin egen förmåga för att kunna känna när man använd exakt samma tryck mot spaken - var gång man laddar.
Din inkompetens är väl knappast verktygets fel? :mrgreen:
nygamla AKI skrev:Men det är med svaga laddningar för pappersälg.
.308 och 168 gr är väl kanske inte den tyngsta laddningen. Men där har jag mätt upp 2 m/s i ES vid flera tillfällen då jag laddat med CD.
Sökes: Tid på skjutbanan.

6mm Rem
Been thanked: 6 times

Inlägg av 6mm Rem »

JohanL73 skrev: Det kan ju dock bero på att våra målbilder och krav på träffbilder skiljer.
Troligen har du 100% rätt här.
Är nog mer galen än gemene man i mitt laddande, och jag testar allt jag kommer över i verktygsväg om jag inte behöver pantsätta ungarna för att köpa saken dvs, Kärringa gick dock inte att pantsätta ...

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

JohanL73 skrev:
6mm Rem skrev:Collet die är inget bra verktyg, Har som råkat nämt det lite i förbifarten förut i denna tråd.
Jag ser vad du skriver och i vanliga fall skulle jag inte säga emot. Men i det här fallet går mina egna erfarenheter tvärt emot vad du säger. Det kan ju dock bero på att våra målbilder och krav på träffbilder skiljer.
Velcro Fly skrev:Problemet , tror jag , ligger till en hel del i att man ska behöva lita på sin egen förmåga för att kunna känna när man använd exakt samma tryck mot spaken - var gång man laddar.
.308 och 168 gr är väl kanske inte den tyngsta laddningen. Men där har jag mätt upp 2 m/s i ES vid flera tillfällen då jag laddat med CD.
Vi är nog en del som inte har din gedigna kompetens med tanke på antalet människor som inte har samma positiva erfarenhet av CD - även folk vars kompetens , vågar jag påstå , vida överskrider din. ;-)

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Velcro Fly skrev:
JohanL73 skrev:
Vi är nog en del som inte har din gedigna kompetens med tanke på antalet människor som inte har samma positiva erfarenhet av CD - även folk vars kompetens , vågar jag påstå , vida överskrider din. ;-)
Har svårt att se sambandet mellan någons eventuella kompetensnivå och något antal som inte gillar CD.

Jag vill slippa det jävla smörjandet om jag ska ladda fler än något tiotal skott. Där har CD varit rena drömverktygen med tillräcklig precision, delvis pga mitt medelmåttiga skytte, delvis för att jag inte tävlar, så en femma eller sexa spelar ingen roll. Bänkpatroner laddar jag med bänkskytteverktyg av en helt logisk anledning.

Jag är mer bekymrad för ES mellan kulhålen än mellan utgångsfarterna! Och det jag laddar med CD lämnar mej inte orolig alls. Verktyg efter behov!

Hur svårt kan de va? Jag tycker som den störste inom sin genre sa, på ett ungefär "De ä bar å kläm!". :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Vem vill inte slippa smörjandet ?
Men jag , bland andra , får inte fram lika jämn ammunition med CD som jag får med de andra verktyg jag använder.
Har inte nånstans påstått att CD skulle vara värdelös och som jag skrev ovan så är den fullt tillräcklig till det ”den är bra för” : Mängdladdning.

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Velcro Fly skrev:... jag , bland andra , får inte fram lika jämn ammunition med CD...
Det här är kanske en mer filosofisk fråga, som inte hör direkt hit. Men om man bortser från tävlingsammo eller riktigt långhållsskytte, hur ofta finns det en verklig fördel av den jämna ammunitionen? Jag ställer mej ofta frågan då jag ser hur folk våndas av att deras älgladdningar inte går under 20mm, eller ännu värre då ES ligger på över 7m/s. Är det älgarna som är små som gulsparvar? Nej! Är det självförtroendet som får en boost av precision? Kan vara! Kanske man hamnar någonstans på det småextrema på ett handladdningsforum? En gammal arbetskompis, numera sorgligen avliden, sa alltid "liikaa tarkkuutta on teknillistä kypsymättömyyttä" dvs ungefär "överdriven noggrannhet är teknisk omognad". Finns det månne en del sådant i det nästan maniska sökandet efter precision, jämnhet? Dvs om det inte behövs för ändamålet, typ älg med 25mm gruppstorlek på älgskotten.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Fortvarande - skjuter varken Papp-Älg eller , för den delen , riktiga Älgar så det faller bort för min del. Filosofiskt eller inte ;-)

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av JohanL73 »

Velcro Fly skrev:Vi är nog en del som inte har din gedigna kompetens med tanke på antalet människor som inte har samma positiva erfarenhet av CD - även folk vars kompetens , vågar jag påstå , vida överskrider din. ;-)
Din skämtsamma sarkasm är nog närmare verkligheten än vad du avsåg.

Det finns massor med människor som har en teoretisk kunskap men som för den delen ändå har tummen mitt i hand. För dem är din favoritmetod jättebra, den tar ju bort osäkerheten i att inte känna/veta vad som händer och vad de gör.

Min gedigna kompetens? Jag vet inte... Kanhända har jag bara mer erfarenhet och känsla av att jobba med handverktyg i metall.
nygamla AKI skrev:"liikaa tarkkuutta on teknillistä kypsymättömyyttä".
Jag instämmer med hela ditt inlägg.
Sökes: Tid på skjutbanan.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

JohanL73 skrev:
Velcro Fly skrev:Vi är nog en del som inte har din gedigna kompetens med tanke på antalet människor som inte har samma positiva erfarenhet av CD - även folk vars kompetens , vågar jag påstå , vida överskrider din. ;-)
Din skämtsamma sarkasm är nog närmare verkligheten än vad du avsåg.

Det finns massor med människor som har en teoretisk kunskap men som för den delen ändå har tummen mitt i hand. För dem är din favoritmetod jättebra, den tar ju bort osäkerheten i att inte känna/veta vad som händer och vad de gör.

Min gedigna kompetens? Jag vet inte... Kanhända har jag bara mer erfarenhet och känsla av att jobba med handverktyg i metall.
nygamla AKI skrev:"liikaa tarkkuutta on teknillistä kypsymättömyyttä".
Jag instämmer med hela ditt inlägg.
Folk med tummen mitt i näven men hög teoretisk kompetens finns det gott om , det är helt klart.
Vet nu inte med vad du jobbar med inom metall och ifall din erfarenhet ger dig en känsla som jag saknar inom laddverktyg men jag får då inte ihop lika jämna hylsor med CD som jag får med tex mitt vanliga sätt/”traditionella” halskal verktyg.
Om det sen handlar om bristande känsla vid spaken låter jag vara osagd men anser i vilket fall att för att kunna få jämn resultat så kan man inte förlita sig enbart hur det känns i handtaget utan det krävs nån distinkt stoppunkt som avgörs av verktyget.
Sarkastiskt eller ej ... :-)
Vi får vara överens om att inte vara överens gällande CD.

Min åsikt om den kvarstår: Bra för mängdladdning men jag får bättre resultat med anp helkal/halskal med mandrel för expansion.

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 101 times

Inlägg av Giobbi »

Jag är helt resultatinriktad- hittills har jag inte kommit i närheten av cds ES med andra verktyg. Säkert mitt fel men resultatet går först. Använder Reddings fld och buss. Jag

Förutom att det är en fröjd att handladda med cd - inget smörj mm.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Det var just det jag tyckte var genialiskt med CD : Ingen smörja o därmed snabbt kunna kalibrera en bra mängd hylsor.
Tavlorna på 200/300 m visade dock , gång på gång , att jag fick inte lika jämn ammo med den jämfört med de jag sköt vid samma tillfälle - laddade med den gamla , tyvärr mycket mer tidskrävande , metoden.
Jag gav CD:n en ärlig chans med flera försök men slutresultatet var densamma - gång på gång.

Inget o bråka om och alla för sitt. Alla är väl mer eller mindre resultatinriktade och jag får bättre resultat med mitt vanliga sätt o kalibrera. Tänker ändå behålla CD:n för mängdladdning så jag säger inte att den är värdelös - inte alls vad jag menar ;-)

Fält
Has thanked: 21 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av Fält »

Velcro Fly skrev:Det var just det jag tyckte var genialiskt med CD : Ingen smörja o därmed snabbt kunna kalibrera en bra mängd hylsor.
Tavlorna på 200/300 m visade dock , gång på gång , att jag fick inte lika jämn ammo med den jämfört med de jag sköt vid samma tillfälle - laddade med den gamla , tyvärr mycket mer tidskrävande , metoden.
Jag gav CD:n en ärlig chans med flera försök men slutresultatet var densamma - gång på gång.

Inget o bråka om och alla för sitt. Alla är väl mer eller mindre resultatinriktade och jag får bättre resultat med mitt vanliga sätt o kalibrera. Tänker ändå behålla CD:n för mängdladdning så jag säger inte att den är värdelös - inte alls vad jag menar ;-)
Hur täta blev träffbilderna du fick med CD?

Ett lite mindre tidskrävande alternativ kan vara halskalibrering med bussning. Det är lite ute men jag har prylar för det om du vill prova.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Har redan en bra metod med Forster hals - och helkal verktyg med expandern borta och mandrel för expansion som separat moment.
För halskal doppar jag halsarna i grafitpulver så smörjning tar ingen lång tid. Torkar snabbt halsen med en trasa efteråt.

Tack för erbjudandet men jag håller mig till det just nu.

Träffbilderna blev klart märkbart större med CD. Mätte de aldrig för tendensen var så klar.

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Jag har något tjogtal olika CD, vet inte hur många. De är plockade i bitar, avkortade, anpassade för diverse vildkattor. Men jag kan ha en viss förståelse för att folk får olika resultat, som leder till att en del älskar medan andra tvivlar.

Jag är en stor vän av Lees grejor av den enkla anledningen att i min värld, då jag ser vem som handladdar och vilket syftet är, så är de oerhört prisvärda. Eftersom jag själv inledde mitt laddande med en Lee Hand Press och 222Rem och 30-06 Delux, dvs hel, CD och kulisättare och har sett hur bra det funkar och att de håller för många tusentals skott trots det låga priset. Jag älskar den i övrigt rackliga lilla C-pressen därför att trotts det rackliga gör den raka patroner. Jo, jag kan mäta om jag vill och orkar (man lyckas inte göra dioxinanalyser på picogramnivå om man fumlar).

Varje handladdare kommer till en brytningspunkt då man antingen behöver uppgradera, ELLER lägga av. Skulle säga att de är fiftififti. Då har vi åtminstone fifti som inte slängt ut pengar på dyra gjutjärnspressar och reddingverktyg i onödan bara för att de lärt sej att "Lee är skit". Men Lee kan ha sina sidor. Jag har stött på verktyg som behövt lite extra kärlek för att funka, precis som redan konstaterats. Man slipar lite där det behövs. Det kan jag tycka är ok för det priset. Det känns betydligt surare då RCBS-verktyg inte är bättre trots priset. Jag har trimmat fler RCBS än Lee och jag har åtminstone dryga tiotalet olika RCBS från 17 till 50.

Därav följer att man som vanligt ska ha en aning tur med det man skaffar. Speciellt om man inte är så inriktad på att trimma grejerna. Och då kan man mycket väl få en situation där somliga inte får till det, medan andra lyckas. Jag fick här tidigare en känsla av att felet lika väl kan bero på att patronläget inte stämmer ihop med verktyget, pressen kan vara sned, hylshållarn inte helt rak, kaliberpinnen som CD klämmer runt aningen för grov. Hela paketet måste ju funka, inte bara själva laddverktyget.

Testar man på 200 och 300m hör man nog redan till en liten minoritet, som självklart har högre krav på åtminstone delar av hela paketet. Då testar man någonting och lär sej någonting nytt, med lite tur. Somliga kräver vacker valnöt, andra kräver jämn ammo, återigen andra kräver märkeskallingar och Blaser. CD har definitivt sin plats!

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

nygamla AKI skrev:Jag har något tjogtal olika CD, vet inte hur många. De är plockade i bitar, avkortade, anpassade för diverse vildkattor. Men jag kan ha en viss förståelse för att folk får olika resultat, som leder till att en del älskar medan andra tvivlar.

Jag är en stor vän av Lees grejor av den enkla anledningen att i min värld, då jag ser vem som handladdar och vilket syftet är, så är de oerhört prisvärda. Eftersom jag själv inledde mitt laddande med en Lee Hand Press och 222Rem och 30-06 Delux, dvs hel, CD och kulisättare och har sett hur bra det funkar och att de håller för många tusentals skott trots det låga priset. Jag älskar den i övrigt rackliga lilla C-pressen därför att trotts det rackliga gör den raka patroner. Jo, jag kan mäta om jag vill och orkar (man lyckas inte göra dioxinanalyser på picogramnivå om man fumlar).

Varje handladdare kommer till en brytningspunkt då man antingen behöver uppgradera, ELLER lägga av. Skulle säga att de är fiftififti. Då har vi åtminstone fifti som inte slängt ut pengar på dyra gjutjärnspressar och reddingverktyg i onödan bara för att de lärt sej att "Lee är skit". Men Lee kan ha sina sidor. Jag har stött på verktyg som behövt lite extra kärlek för att funka, precis som redan konstaterats. Man slipar lite där det behövs. Det kan jag tycka är ok för det priset. Det känns betydligt surare då RCBS-verktyg inte är bättre trots priset. Jag har trimmat fler RCBS än Lee och jag har åtminstone dryga tiotalet olika RCBS från 17 till 50.

Därav följer att man som vanligt ska ha en aning tur med det man skaffar. Speciellt om man inte är så inriktad på att trimma grejerna. Och då kan man mycket väl få en situation där somliga inte får till det, medan andra lyckas. Jag fick här tidigare en känsla av att felet lika väl kan bero på att patronläget inte stämmer ihop med verktyget, pressen kan vara sned, hylshållarn inte helt rak, kaliberpinnen som CD klämmer runt aningen för grov. Hela paketet måste ju funka, inte bara själva laddverktyget.

Testar man på 200 och 300m hör man nog redan till en liten minoritet, som självklart har högre krav på åtminstone delar av hela paketet. Då testar man någonting och lär sej någonting nytt, med lite tur. Somliga kräver vacker valnöt, andra kräver jämn ammo, återigen andra kräver märkeskallingar och Blaser. CD har definitivt sin plats!
Håller med dig med det mesta. Kan dock tala om att i detta fall ligger felet varken på "gjutjärnspressen" (med flytande/självcentrerande hylshållare så inte heller de spökar här) , på för grov kaliberpinne (använder den man köper till som extra (0.002" smalare än den medföljande) eller på oförmogan/oviljan att trimma/finfila grejerna.
Hade det varit fel på pressen o hylshållarna så hade det ju märkts på hylsorna som är gjorda med traditionella verktyg. Märks ingenting - i nån av kalibrar.

nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

Velcro, du har nog koll på ditt. Inget tvivel om saken! Men alla har inte din höga kompetens. :wink:

Slår mej nu med talet om rakhet, att CD styr hylsan rak mhja tändhattsuttryckarpinnen genom tändhålet. Hur går det med kalibreringen om hålet inte sitter mitt i hylsan? :shock: Har varit med om hylsor där det varit mer regel än undantag att hålet sitter lite snett. Har du kollat detta? Då kan man nog få diverse mindre lyckade patroner!

Kan det vara så enkelt att dina hål sitter snett?

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Hög kompetens ? Just joo .. ;)

Detta med tändhattshål tänkte jag i rätt tidig skede men inte det heller, tyvärr. Har Lapuahylsor som dessutom alla har avgradade hål (insidan) och ävendock Lapua inte är nån garanti för perfekt centrerade tändhål så i detta fall , som övriga fall , så har jag bra koll på alla mina hål ;-). :-)
Så tvivlar på att felet skulle ligga däri. Dessutom så har jag haft 25st hylsor som provats med CD metoden så det handlar inte om nån enstaka hylsa heller.
Jag har nu kalibrerad (och laddad) alla dessa på mitt vanliga sätt o ska prova de i dagarna och med all säkerhet kommer de att skjuta bra igen.

Jag ska testa en till grej med CD verktyget , dvs skruva ner / upp den en sjättedelsvarv och kolla om det ändrar nåt. Efter det har jag inga fler trick jag kan komma på.
Redan polerad alla relevanta ytorna ink även exp stången Gjorde jag från första början för ytorna var bra råa. Och såklart smort ytorna på colletten o ”konan”.

Vi får se ifall små justeringar upp/ner löser detta.

Får också kolla så utst. stången inte bottnar på tännhålet strax innan hylsan bottnar ordentligt däruppe.