Lee Collet Die sällskapet.

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 92 times
Been thanked: 63 times

Re: Lee Collet Die sällskapet.

Inlägg av JohanL73 »

6mm Rem skrev:Annelering , nu börjar det väl bli för mycket bänkskytte över det hela...

Försvann inte typ hela idéen med cd överlägsna enkelhet om man ska börja härja på med hylsor på det viset.
Jag vet inte om jag ser det som ett problem. Om jag då och då får stå och normalisera ett gäng hylsor för att slippa använda smörjmedel och att riskera att hylsorna sträcks när expandern går igenom, tycker jag att jag har vullit en hel del där.

Totalt sett blir det fortfarande både snabbare och enklare.
Sökes: Tid på skjutbanan.

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 92 times
Been thanked: 63 times

Inlägg av JohanL73 »

Jo, en sak till.

På hylsor med tjock botten kan pinnen bottna mot tändhattshålet innan hylsan har omformats helt. En bricka under locket på CDn så att pinnen kan flyta eller flyttas upp löser det.
Sökes: Tid på skjutbanan.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 10 times
Been thanked: 79 times

Inlägg av Velcro Fly »

Tycks vara löst med dessa senare tillverkade för de har en fördjupning infräst på det locket.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Nu har jag lekt med dessa ett tag och lärt mig känslan som ”krävs” för de. Blivit mer o mer positiv för möget och ifall de färdiga skotten håller ens dubbla av den ES jag får med mitt vanliga sätt o halskalibrera så är dessa CD’s ju löjligt bra alternativ för mängdammo. Spar ju kopiöst med tid iom att det behövs ingen smörja.

Återstår att se vad V3:an säger om saken men jag har en känsla att det blir klart godkänd och isf så köper jag ett kit för 6mm CD med ... :)

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 15 times
Been thanked: 98 times

Inlägg av Giobbi »

Löp o köp bara. :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Just do it ! :)

kallemek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av kallemek »

Fråga till er som använder collet die i flera kalibrar. Upplever ni att hylsor med flack bröstvinkel (ex 30-06) kan halskalibreras färre gånger än brantare diton innan de behöver hel-/delkalibreras?

Användarvisningsbild
johning
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Inlägg av johning »

kallemek skrev:Fråga till er som använder collet die i flera kalibrar. Upplever ni att hylsor med flack bröstvinkel (ex 30-06) kan halskalibreras färre gånger än brantare diton innan de behöver hel-/delkalibreras?

Njaa. Jag tror nog det kan ligga något i detta. Egentligen har jag ännu för lite erfarenhet av att halskalibrera kalibrar med brantare bröst. Och jag har dessutom sysslat med halskalibrering i mestadels fel vapen för detta.

223 i Blaser R93: Går bra att halskalibrera ett par gånger. Sedan börjar jag få klick och måste helkalibrera. Klicken beror på att slutstycket inte stänger ordentligt. Därför kör jag uteslutande anpassad kalibrering på allt som ska laddas till Blasern. Anledningen att halskalibrering och R93 inte är en jättebra kombination sägs vara ett ganska rymligt patronläge...

6.5x55 CG1900: Funkade bra i åtminstone 3 omladdningar och sedan började det gå lite tungt. Pga jag endast jagade med den bössan så gav jag upp och helkadibrerade. Jagade aldrig några mindre träffbilder; utan var nöjd med en träffbild på en 5-krona då bössan uteslutande användes för jakt.

Samme 1900 som ovan fast nu i 6.5AI 40 graders bröst: 4 Omladdningar och har endast halskalibrerat i Lee collet die. Funkar utmärkt och jag har ännu inte märkt några tendenser till problem. Har även mätt låsmåttet mitt på bröstet och hylsorna sträcker sig minimalt. Exakt hur mycket är svårt att säga då mitt "verktyg" för att ta detta mått är en 38-hylsa och ett digitalt skjutmått. Ska köpa ett riktigt verktyg när andan faller på...
Jag kommer fortsätta halskalibrera tills problem dyker upp. När det sedan händer kommer jag tycka tillbaka bröstet på samtliga hylsor ett par hundradelar.

Så ja, trots ringa erfarenhet så anser jag att det stämmer. Och på det stora hela tycker jag det är väldigt smidigt att slippa kladda med fett etc. Dock skulle jag inte halskalibrera ammunition som jag avser använda till jakt. Åtminstone inte jakt där det inte finns tid att fippla med ett trilskande slutstycke. Detta då jag själv sett vad som kan hända efter ett par vändor genom verktyget.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Hänger nog lite på hylsfabrikat med. Vissa sträcker sig bra mycket fortare än andra.

Användarvisningsbild
johning

Inlägg av johning »

ligger sækert något i det; i mitt fall var det i børjan av "223-karriæren" så det borde ha vart Normahylsor.
- Oavsett; Blaser och halskalibrering var ingen bra kombination før mig.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Det har jag hört förr , om halskal/Blaser. Du har nog rätt om varför ;)

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Jag halskalibrerar för blaser! Minst tre hals klarar man men sen blir det att bumpa. Efter bump har jag halsat en gång hittills. Allt detta för att jag är nyfiken.
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

cvm

Inlägg av cvm »

Upptäckte nu att efter tre omladdningar med collet die hade hylskroppen i botten av hylsan svält ut så att man fick ta i rätt rejält när man skulle helkalibrera igen.
Upptäckte det egentligen när jag började få hylsor som knappt gick in kulisättaren och enstaka som var sega att kamra.
308w hylsor skjutna i Heym SR30.
Samma problem i båda mina verktygssatser Triebel & Forster.
Man skall nog inte ha en övertro på collet die - hylsan behöver tryckas ihop den också, inte bara hylshalsen.
Det känns lite onödigt att köpa en body die också - går nog helt tillbaka till anpassad kalibrering igen.
Utom möjligen älgbane ammo som bara laddas en gång.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

cvm skrev:Upptäckte nu att efter tre omladdningar med collet die hade hylskroppen i botten av hylsan svält ut så att man fick ta i rätt rejält när man skulle helkalibrera igen.
Upptäckte det egentligen när jag började få hylsor som knappt gick in kulisättaren och enstaka som var sega att kamra.
308w hylsor skjutna i Heym SR30.
Samma problem i båda mina verktygssatser Triebel & Forster.
Man skall nog inte ha en övertro på collet die - hylsan behöver tryckas ihop den också, inte bara hylshalsen.
Det känns lite onödigt att köpa en body die också - går nog helt tillbaka till anpassad kalibrering igen.
Utom möjligen älgbane ammo som bara laddas en gång.
Lite så är det ju... :roll:
Att blanda i / använda en "body die" för processen gör ju egentligen hela idén med halskalibrering lite meningslös. Då måste man ju smörja hylsan med och kan då likväl köra en anpassad helkalibrering.
Om man har verktyg med bussning så kan man ju ta bort bussningen och få då en "body die" av sort men , igen ,då blandar man in ytterligare en moment.
Men CD går ju köra några gånger (hur många beror bla på hylsfabrikat) innan behovet att trycka in bröstet dyker upp så laddningar för mängdskytte går ju utmärkt. För mer seriöst skytte / tävling så vinner en anpassad helkal 11 ggr av 10.

Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

För 6.5 fungerar den ypperligt 3-4 gånger, sen köper man nya jaktmatch. Eller helkalibrerar.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Jep!
2-4 ggr innan det är dax. Inte så farligt att helkal tex var 3:e gång men jag har nu ögonen på Forster Bushing Bump Die - som gör halskal ( med bussningar som namnet antyder ) OCH trycker ner/ håller i schack bröstet utan att röra övriga delen av hylsan. Bara o doppa hylsan till bröstdjupt i grafitpulver innan så går nästan lika fort o smidigt som med CD.

Ska nog testa en på 6mm CM att börja med.

6mm Rem
Been thanked: 5 times

Inlägg av 6mm Rem »

Collet die är inget bra verktyg, Har som råkat nämt det lite i förbifarten förut i denna tråd.
Gjorde en mini test i helgen igen , hade vanliga std verktyg, type- s fl och collet die med samma batch hylsor som jag kört runt 15-20 omladdningar på.

Gjorde testen med 3 olika kulsättare, 3x5skott var dvs.
Collet die var sämst och i kombon hornadykulsättare var det jävligt dåligt. Type-s med både lee och forstersättare var mycket bra .

Användarvisningsbild
johning

Inlägg av johning »

Giobbi skrev:För 6.5 fungerar den ypperligt 3-4 gånger, sen köper man nya jaktmatch. Eller helkalibrerar.

Det kan hænda att 3-4 ggr stæmmer bra. Jag har ockås en 6.5 pipa till blaser, men kør helkalibrering rakt av till den; då den ammunitoin jag laddar (SST) både kørs till det lilla långhållsskytte jag skjuter med den pipan, men framfør allt till jakt.

Nu ær det længe sedan jag laddade 223 och endast kørade halskalibrering; men det ær nog som du sæger; 3-4ggr (Har før mig att jag børjade uppleva problem redan vid 3e kalibreringen). Sen fick i vart fall jag problem med att slutstycket inte gick att stænga utan att tvingas ta i lite før mycket før att det skulle vara roligt. Ibland gick det inte alls.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Fram med gummisläggan :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

6mm Rem skrev:Collet die är inget bra verktyg, Har som råkat nämt det lite i förbifarten förut i denna tråd.
Gjorde en mini test i helgen igen , hade vanliga std verktyg, type- s fl och collet die med samma batch hylsor som jag kört runt 15-20 omladdningar på.

Gjorde testen med 3 olika kulsättare, 3x5skott var dvs.
Collet die var sämst och i kombon hornadykulsättare var det jävligt dåligt. Type-s med både lee och forstersättare var mycket bra .

Har efter flera olika tester ( mot anp helkal med mandrel samt halskal med samma mandrel ) kommit till ungefär samma slutsats, tyvärr. Kan frambringa skott som duger till Papp-Älg och för kompisar som aldrig skjutit och vill åka med o testa- samt för nåt slags testskytte på 100m om man tex vill testa inställningar på trycket el dyl.

Kronon ljuger inte , inte heller träffbilderna (200m) så jag har nog två stycken CD till salu: En till .223 o en till 6.5X55.

Problemet , tror jag , ligger till en hel del i att man ska behöva lita på sin egen förmåga för att kunna känna när man använd exakt samma tryck mot spaken - var gång man laddar.
Sorry , jag gav möget mer än ärlig chans men nu slösas det inga fler kulor för detta. Tillbax till gammalt, pålitligt, och nåt som funkar var gång ;-)

Körde de sista testerna idag , halskal på mitt vis vs CD och det finns inget snack om vilken ger bättre resultat. Inte ens snacka om anp helkal då ... :-(

Ytterligare ett bakslag för Lee-grejer vad gäller min erfarenhet. Dock måste sägas att kulisättaren som följde med 6.5 kitet är riktigt bra - efter polering och inslipning av ytan som greppar kulan. Såpass bra att jag har den inställd för Scenar 136gr numera så jag har en dedikerad isättare för de :-)

Lite synd med det hela för jag ville faktiskt få det att funka men , tyvärr ”no dice”.