Lee Collet Die sällskapet.

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 100 times

Inlägg av Giobbi »

Härmed är ännu en klubb öppnad för jag hittar ingen med Collet Die!

Själv laddar jag Collet med 22-250, 6.5x55, 7x57r och 308. I första hand är det för jakt men också bana. Prio på enkel omladdningsprocedur just nu, har lite tid för laddning just nu och då passer det här utmärkt. Först var jag nyfiken och undrade om det kunde funka, bra men är såld - varför kaliberar om en-två-tre-gångsskjutna hylsor?

Fördelar
-Enklare att göra rätt
-Inget kladd
-Snabbt att ladda om
-Billigt
-Konsekvent
-Hyslorna mår bättre utan att tryckas tillbaka (längre hylsliv om det är viktigt)

Nackdelar
-Problem med tension? Kan kräva polering av stång
-Nån gång behöver man kalibrera hylsan, hel eller del
-Behöver ha koll på hysorna, måtten
-Går inte att tillförlitligt använda på maxladdningar?

Nu verkar jag inte tokladda för jag är uppe i omgång 6 med 6.5 och 5 med 308, 4 med 22-250. På 6.5 är jag eventuellt på rött, några var svåra att kamra vilket betyder att jag kan lägga mig på minst 3-4 omladdingar och sen köpa en ny ask Jaktmatch. Dock är blasern hyfsat ny så jag har inte riktigt koll på patronläget, gäller alla pipor.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Re: Lee Collet Die sällskapet.

Inlägg av börje »

jag laddar 222Rem, 6,5x55 o 308Win med hjälp av dessa verktyg. Det är dom kalibrar jag skjuter mest med eftersom samtliga används ofta på bana.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av JohanL73 »

6,5x55 och .308.

"Anlöper" (normaliserar) hylsorna när det börjar bli motstånd i omformningen vilket är 4-8 omladdningar beroende på kaliber för att undvika hylshalsseparation.
Laddar måttligt och har ingen större hylsförlängning, men mäter hylslängden vid varje omladdning och trimmar vid behov. Dvs sällan.
Sökes: Tid på skjutbanan.

Användarvisningsbild
puts&studs

Inlägg av puts&studs »

Använder i 308 samt 8x57. Ngn gång ibland hänger även Lee classic loader i 308 med till banan.
And that's the way it is

Fred
Been thanked: 1 time

Inlägg av Fred »

Använder den i 6.5. Kör bara övningsammo med den. Snabbt och enkelt, man sparar många moment! :)
/F
Edit: jag har oxå fått slipa ner pinnen/dornet på min.
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 27 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av pininhakan »

6.5x55 och .308 jag har putsat ner mittpinnen lite så högre necktension uppnås.

Igentligen märker jag ingen skillnad på tavlan med dessa verktyg eller skitdyra bussningsverktyg från redding.
Tror jag var på 8 omladdningar som mest i 308 och 6.5x55 något färre innan problem med matning. Ganska högt svinn på mina jakthylsor så problemet finns igentligen inte.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

pininhakan skrev:6.5x55 och .308 jag har putsat ner mittpinnen lite så högre necktension uppnås.
Speciellt 308:an är känd för att ha aningen för grov pinne, alla jag känner till har slipat nån hundradeddel.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

cvm

Inlägg av cvm »

Använder den för 308win, köpte den smalare ”custom” pinnen direkt efter att ha läst om det där med dålig necktension.
Använder Forster och Triebel verktyg i övrigt för 308win men upplever än så länge inga problem med matning osv efter 3-4 omladdningar med Collet die.
Funkar ypperligt tycker jag, tycker inte att träffbilden tenderar att bli större snarare tvärtom...

Användarvisningsbild
LGH
Has thanked: 39 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av LGH »

Jag använde Lee Collet Die till 6,5x55 (med smalare pinnen) när jag hade en Tikka T3. Utmärkt verktyg, men finishen känns som att den skulle kunna förbättras många gånger om. Vad jag har för mig borde patentet vara utgånget nu så det är fritt fram för alla tillverkare att ta fram sina egna. Det skulle jag gärna se - en Collet die från Forster eller Wilson vore mumma...

Sedan jag bytte Tikkan mot en Blaser har jag inte använt verktyget. Övnings- och skytteammunition köper jag i form av Norma Diamond Line, och jaktammunitionen helkalibrerar jag (nåja, "anpassad" helkalibrering eller något åt det hållet).

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 12 times
Been thanked: 84 times

Inlägg av Velcro Fly »

Vad exakt är det dessa Collet Die’s gör bättre än tex en vanlig halskalibrering (utan expander) och en mandrel inte gör , och ännu bättre ?
En ärlig fråga för jag har inte satt mig in i Collet Dies.
Fattar ju att man sparar en moment (två om man räknar med smorning) men tvivlar starkt att resultatet blir lika jämnt.
Hur rätt/fel har jag ??
PS : Laddar bara ammo för banskytte. Inga jaktpatroner.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

Collet dies krymper halsen mot ett don. Påminner mycket om utrustningen för att krympa fast ändar på t.ex hydraulslangar. Använde dem till banskott ett tag i .308.
Suveränt verktyg om man kan acceptera att någon hylsa går tungt att kamra då och då.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

nygamla AKI
Has thanked: 77 times
Been thanked: 75 times

Inlägg av nygamla AKI »

Laddar 221, 222, 6,5BR, 6,5-308, 6,5-06, 7mmRM, 7,62x39, 30-06, 30-06 40°Improved. Åtminstone. Är otroligt bra för en lat laddare, som föröker undvika smörj så gott det går.

Fält
Has thanked: 20 times

Inlägg av Fält »

Velcro Fly skrev:Vad exakt är det dessa Collet Die’s gör bättre än tex en vanlig halskalibrering (utan expander) och en mandrel inte gör , och ännu bättre ?
En ärlig fråga för jag har inte satt mig in i Collet Dies.
Fattar ju att man sparar en moment (två om man räknar med smorning) men tvivlar starkt att resultatet blir lika jämnt.
Hur rätt/fel har jag ??
PS : Laddar bara ammo för banskytte. Inga jaktpatroner.
Du har helt rätt, det går bara lite snabbare, precis som din metod med mandrel för att få upp storleken så är det en fungerande metod att halskalibrera patroner.

Det andra fungerande alternativet för att halskalibrera är bussning utan expander.

Allt med expander i samband med halskalibrering måste vara att tigga om problem. Att dra i något som redan har maximal storlek är helt enkelt inte en bra ide. Jag kan ge mig f-n på att de flesta som haft problem med halskalibrering har RCBS verktyg och får problem med det jag tänker på som "RCBS konen" i övergången mellan hals och skuldra.

Fält
Has thanked: 20 times

Inlägg av Fält »

Jag har Lee deluxe set med collet die för .223 och .308.

Som någon sade så fungerar verktyget som en press för hydraulslangar och det syns på halsen med tex Norma hylsor, som är mycket tunna i halsen. På halsar med mycket material, som GGG och Lapua så behöver den inte klämmas ihop lika mycket och jag ser inte tydliga spår av hur den omformat halsen.

Det senaste så har jag använt Redding Type S halskalibreringsverktyg istället, men träffbilderna är fortfarande samma, så de små märkena på halsen efter collet verktyget tycks inte göra någon skada. Men jag har ju fått anledning att köpa leksaker för flera tusenlappar och det känns mycket proffsigare ;)

Det var mindre roligt att se att Type S helkalibreringen gav skeva hylsor då halsen inte stöds, så där använder jag Lee verktyg igen.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Märkte en sak igår när jag testade nygamlaAKI's metod att bara kalibrera tills det funkar att kammra .... , vilket fungerade utmärkt , och när jag sedan mätte så var det ungefär som när jag mäter och kalibrerar
som vanligt ... dvs runt 0.05mm låsglapp :idea:

Ja...iallafall... , det jag märkte var att när jag bara kalibrerade kropp och hals men ej nått bröstet än så blev halsen skev (runout)...

När jag sedan nådde bröstet och började förskjuta det bakot med någon hundradel så blev halsen rak :idea:

Funderar då på hur det blir med bussningsverktyg där bussningen är flytande och inte styr halsen rak vid bumpningen av bröstet ..... :?:

Har också Lee Collet :wink:
Där blir det spikrakt :idea: , men jag har inte använt det nå riktigt än då jag fantiserar att jag måste göra en ny precisions-stege...?, Och sedan krångla med delkalibrering vid behov , och kanske en annan laddning till dom..?

Någon som har erfarenheter av att hastighet och precision ändras mellan halskalibrering och delkalibrering..?
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 100 times

Inlägg av Giobbi »

Intressant!

Har inte lyckats lista ut varför mina hylsor, kalibrerade i Reddings buss-verktyg blir sneda. Collet extremt raka tills jag trycker i en kula. Ska svarvas några hylshalsar lite lätt som test.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
JohanL73
Has thanked: 94 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av JohanL73 »

Anders Ö skrev:Märkte en sak igår när jag testade nygamlaAKI's metod att bara kalibrera tills det funkar att kammra .... , vilket fungerade utmärkt , och när jag sedan mätte så var det ungefär som när jag mäter och kalibrerar
som vanligt ... dvs runt 0.05mm låsglapp :idea:
Samma sak från olika "håll". Att mäta är att veta, men det går att veta utan att mäta. Bara inte hur mycket. Vilket i det här fallet inte spelar så stor roll.
Anders Ö skrev: Någon som har erfarenheter av att hastighet och precision ändras mellan halskalibrering och delkalibrering..?
Ja. Hade 20 engångsskjutna, inte i mitt vapen, sakohylsor som jag helkalibrerade i ett RCBS-verktyg. Sköt en gång och körde dem genom ett Lee collet. Precisionen blev möjligtvis bättre.
Sökes: Tid på skjutbanan.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Summa summarum:
Collet Die gör inget jag inte uppnår med mitt sätt att halskalibrera (utan expander, med Mandrel) utan , så klart då , snabba processen.
Jag kan inte på allvar tro att hylsorna gjorda med CD skulle vara rakare, jämnare eller något sätt bättre än de blir med mitt omständiga sätt :-)

Så jag slipper o handla CD’s för den sakens skull ;-)
Kanske köpa ett kit bara för sakens skull - till sexohalvan ??

Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

Hur menar du att du kalibrerar nu? Med ett vanligt verktyg och mandrel?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inlägg av Velcro Fly »

Nej. Halskal verktyg och mandrel . :-)

Som jag beskrev några inlägg sedan - och du svarade på :shock: