Salt bath annealing

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Pattedog

Re: Salt bath annealing

Inlägg av Pattedog »

Hur har det gått?

Är inne på att köra på samma linje
Bergara B14 HMR .300 Win Mag
Remington 700 BDL .308 Win

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 176 times
Been thanked: 170 times

Inlägg av Anders Ö »

Nackdelen :wink: :wink: :wink: med 308win är ju att tillgången på hylsor är oändlig så det blir svårt att motivera att glödga ...
Det har intw blivit nå mer för mig , än så länge .., men jag tror fullt och fast efter min ringa erfarenhet att det är bland de enklaste metoderna och samtidigt få jämt resultat.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
wensby
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av wensby »

PS : (STUBB-X är mycket bra att blånera med också) ……

Pattedog

Inlägg av Pattedog »

Så sant så, tyvärr är det värre med .300 Win Mag. Men jag har dock problemet att mina sotar om jag inte anlöper hylsorna, har precis börjat att skjuta o handladda så det är mycket att ta till sig

Användarvisningsbild
Second
Been thanked: 10 times

Inlägg av Second »

Då nyfikenheten tagit överhand så har nu även jag börjat testa saltbadsmetoden.

Det finns färdiga "kit" med hylshållare till den lilla smätgrytan från Lee (är fortfarande intresserade av att köpa en om någon har).
Men jag bestämde mig att köra snålspåret och testa en annan gryta och göra egen hylshållare.
Hittade en liten, liten lödgryta på Tradera som enligt uppgift skulle klara 480 C vilket av jag läst borde räcka.
Här är grytan:
Lödbad.PNG
En mätare samt tempstav som klarar 1000 C inhandlades oxå:
IMG_5314.JPG
Saltet fick jag av en mycket hjälpsam Robsoftmedlem som även varit mycket behjälplig med support och tips.

Den lilla grytan fylldes med 50gr salt.
Tog inte många minuter så var saltet helt smält och jag började lågt och följde temperaturen med termometern för att se var jag hamnade.
Den lilla grytan och saltet överraskade och styrka 7 på grytan var tempen uppe i hela 556 C. Fullt tillräckligt och jag valde att inte gå högre på styrkan då det för mitt ändamål inte behövdes.
IMG_5331.JPG
En mycket simpel men funktionsduglig hylshållare knåpades ihop av rostfri och mässingsplåt samt några rostfria skruvar och muttrar.
Här har jag en nylonmutter längst under, men det vara bara för att testa. Den är utbytt mot rostfria nu. Har även lagt in ett gäng med brickor efter att denna bilden togs för att kunna styva upp den något vilket blev helt OK.
IMG_5306.JPG
Ett par gamla 6,5x55 hylsor fick figurera som testhylsor.
Polerade upp dem med stålull innan badet. Detta med en förhoppning att det skulle bli enklare att se var saltnivån hamnade och även hur hylsan reagerade på temperaturen.
IMG_5336.JPG
IMG_5335.JPG
Förberedd med balja kallt vatten under bordet.
Tempen för första test var ca 485 C och tiden för badet blev 7 sekunder. En metronom fick fungera som tidtagare. Det syntes väldigt dåligt på hylsorna var nivån på badet var plus att någon tydlig kant med färgskiftningar uteblev.
Tog 5 hylsor till som jag inte polerade alls och ökade tiden till 8 sekunder. Nu blev det rejält tydligt var nivån var och färgskiftningarna gick se lätt. Plockade fram ytterligare 5 hylsor som jag återigen polerade och doppade dem i 8 sekunder. Samma sak som med de första 5. Så att polera dem med stålull före gav en dålig indikator tyckte jag. Sen kanske saltbadet mår bättre av rena hylsor för att inte "förorena" med sot osv.
IMG_5337.JPG
Då jag tyckte testet funkade som planerat så doppade jag 25st hylsor igår som sen ska kalibreras och testas samtidigt med hylsor som ej doppats. Vet egentligen inte vad jag ska förvänta mig se för skillnad, men en teori är att då jag fått sot på hylsorna och de gått ca 10 omladdningar så har halsen blivit styv och tätar dåligt. Så får se vad testet visar. I vilket fall har jag alltid lärt mig något i slutändan och själva proceduren har inte avskräckt mig att fortsätta.

Är nyfiken på om någon annan testat och ser några direkta saker jag förbisett som kan innebära någon typ av fara eller problem eller har tips på de gjort så är jag nyfiken att höra!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rem 700 VLS .308w
Rem 700 6,5 Grendel Jury/Krieger, KRG Bravo
AimSport Triton 42S II
Vortex PST II 5-25x50, SP-3001
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden
Jämthunden Stenlyans Idun

Pattedog

Inlägg av Pattedog »

Nu tog jag o beställde en också, får man plats med två hylsor tro? Och hur jämn är termostaten? Tänkte annars bygga med regulator om den är väldigt ojämn

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Pattedog skrev:Nu tog jag o beställde en också, får man plats med två hylsor tro? Och hur jämn är termostaten? Tänkte annars bygga med regulator om den är väldigt ojämn
Nu vet jag inte om frågan var till mig, men den lilla jag köpte är ø38mm. Att rymma två hylsor blir nog rejält tight...
Tycker termostaten på min är rätt jämn. Har sett många använda sig av någon form av regulator vilket säkert funkar bra det med.
Men jag har tagit det riktigt lugnt med tempot och bara kört 5st hylsor och sedan väntat tills den gått upp till "starttemp" igen innan jag kört nästa 5st.
Ett större bad håller troligtvis tempen stabilare längre, eller den kyls inte ned lika snabbt.
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
PeterC
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av PeterC »

Då var det dags för mig att prova saltbadet, har haft prylarna liggande ett par år...
Köpte en Lee smältgryta likadan som Anders samt tempmätare och probe. Salterna lyckades jag hitta på Malta av alla ställen (enda stället som fanns att beställa som privatperson), otroligt nog så fick jag leveransen helt utan problem trots att det var hyfsade mängder :shock: :lol: Men man finns kanske i nåt Säpo-register numera... :oops:
Tyvärr har den firman lagt ner så man får söka andra källor för salt framöver.

Klurade lite i caden på en passande hylshållare.
anneal 2.PNG
anneal 3.PNG
anneal 4.PNG
Sen skar jag ut plåtarna i 1 mm rostfritt med lasern. Rostfria bultar och muttrar inhandlades också.
annealshellholderparts.jpg
Lite bockning och skruvning så passade det perfekt.
annealshellholder.jpg
shellholderinplace.jpg
Gjorde en test med ett gäng kasserade 6,5x55-hylsor och ca 500C-510C i 5 sekunder. Noterade att jag inte fick någon direkt synlig påverkan men klämtest med tång visade att halsarna blev lite mjukare. Nöjde mig med det resultatet och körde 100 st som nu ska torka innan det blir laddtest.

Angående Leegrytan så höll i alla fall mitt exemplar värmen rent bedrövligt dåligt. Fick köra upp den till ca 515C och köra några hylsor, sedan pausa och vrida på mer effekt för att den inte skulle sjunka ner mot 470C. Nu gör man inte den här processen så ofta men pid-reglering är nog klokt att fundera på med Leegrytan.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----

Användarvisningsbild
wensby
Been thanked: 3 times

Inlägg av wensby »

Ja du , då är det bara sätta igång med tillverkning av hylshållare till leegrytan ... jag är förste man att beställa , när är den färdig :D :D :D :D ....

Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

wensby skrev:Ja du , då är det bara sätta igång med tillverkning av hylshållare till leegrytan ... jag är förste man att beställa , när är den färdig :D :D :D :D ....
Hahaha :D Är permitterad så jag kommer inte åt lasern för närvarande... men ritningsunderlaget finns...
Annars är det inte nån big deal att göra hållaren för hand. Har man bara grytan så kan man ta mått och fundera lite.
/Peter

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 176 times
Been thanked: 170 times

Inlägg av Anders Ö »

Sätter upp mig på listan :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Pattedog

Inlägg av Pattedog »

Den lilla smältaren har varit hemma i mancaven en stund, har prov värmt den och börjat skära ut mässingplåt till hållare, det ska nog gå med två hylsor utan problem :)

Användarvisningsbild
Second

Inlägg av Second »

Pattedog skrev:Den lilla smältaren har varit hemma i mancaven en stund, har prov värmt den och börjat skära ut mässingplåt till hållare, det ska nog gå med två hylsor utan problem :)
Intressant!
Det är inte 22LR du tänkte köra med? :wink:

Gärna bild när du är klar!
Rem 700 VLS .308w
AimSport Triton 42S II

Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Pattedog skrev:Den lilla smältaren har varit hemma i mancaven en stund, har prov värmt den och börjat skära ut mässingplåt till hållare, det ska nog gå med två hylsor utan problem :)
Rent fysiskt går det säkert bra, frågan är hur den lilla grytan orkar hålla temperaturen när den kyls oftare.
Min Leegryta kyls märkbart efter 5-6 hylsor iaf.
Lägg gärna in lite bilder på projektet!
/Peter

Pattedog

Inlägg av Pattedog »

Två .300 hylsor ska få plats, har inte hunnit testa den ännu.
Ska plocka hem ett termoelement från jobbet och notera tempen, har några logikmoduler o plc liggandes så en reglering är fullt möjlig :)
Jag får lov o återkomma med bilder...

Pattedog

Inlägg av Pattedog »

Har inte hänt så mycket, gjorde en tillfällig hållare som skulle bytas mot en rostfri...
Den tillfälliga är fortfarande kvar och jag lånade hem ett termoelement från jobbet, men det var nog ett typ t, så det räckte inte riktigt till.
Men jag har hunnit anlöpa några hylsor iaf och det funkar bra
C06A06E3-3400-463E-AD18-5B2A5FC35D48.jpeg
E8B576C3-0C17-4F9E-85D6-5E72FE93CA9F.jpeg
Så nu ska jag bara till jobbet någon dag o låna ultraljudstvätten

Fält

Inlägg av Fält »

Den lilla lödgrytan tyckte jag att var väldigt smidig!