GGG hylsor

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Fält
Has thanked: 20 times
Been thanked: 31 times

Re: GGG hylsor

Inlägg av Fält »

Sneträff, exakt så.

Jag har inte gjort någon mer case prep än att se till så att hylsorna är lika långa. Det är en förutsättning för att kunna få ut något av att väga hylsor. Att viktsortera hylsorna förändrar dem inte heller från sina bröder som ligger i femliterslådorna och väntar på sin tur. Så resultatet från provet är representativt för vad man kan förvänta sig av den färdiga ammunitionen, så länge som man hittar tillräckligt breda noder för att tillåta tillräcklig variation i vikt.

Att göra full case prep och kulsortering skulle givetvis vara en kul grej för att se exakt var precisionen går åt skogen. Det skulle kunna kanske kunna göra att man hittar en faktor som förbättrar precisionen radikalt och som kanske skulle låta en välja ut särskilt bra patroner för de skotten där högre precision skulle vara bra. Men det får vara någon kall dag då man känner för att pyssla i källaren.

Användarvisningsbild
Velcro Fly
Has thanked: 12 times
Been thanked: 84 times

Inlägg av Velcro Fly »

Bara för sakens skull : Vad anser ni att är max avvikelse i vikt när ni väger/sorterar hylsor?
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)

Användarvisningsbild
fonkystuff
Has thanked: 101 times
Been thanked: 33 times

Inlägg av fonkystuff »

Fält skrev:
10 okt 2020, 16:39
Sneträff, exakt så.

Jag har inte gjort någon mer case prep än att se till så att hylsorna är lika långa. Det är en förutsättning för att kunna få ut något av att väga hylsor. Att viktsortera hylsorna förändrar dem inte heller från sina bröder som ligger i femliterslådorna och väntar på sin tur. Så resultatet från provet är representativt för vad man kan förvänta sig av den färdiga ammunitionen, så länge som man hittar tillräckligt breda noder för att tillåta tillräcklig variation i vikt.

Att göra full case prep och kulsortering skulle givetvis vara en kul grej för att se exakt var precisionen går åt skogen. Det skulle kunna kanske kunna göra att man hittar en faktor som förbättrar precisionen radikalt och som kanske skulle låta en välja ut särskilt bra patroner för de skotten där högre precision skulle vara bra. Men det får vara någon kall dag då man känner för att pyssla i källaren.
En grej som jag tycker mig ha märkt, men jag har säkert testat för lite för att veta:
Om man sorterar ut de patroner som har mest runout och har de i en separat batch (och skjuter fulskott på älgbana med) så har man större chans att få bra runout även nästa gång man laddar med de ”braiga hylsorna” (alltså batchen utan de bortsorterade).
Krångligt förklarat, men kort sagt verkar hylsor som en gång haft mycket runout fortsätta ha det vid omladdning.
Har någon annan märkt detta eller sitter det bara i huvudet ;) ?

Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket dålig runout syns på tavla eller inte, men jag pratar nu enbart om fenomenet runout.
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2

Fält

Inlägg av Fält »

Velcro Fly skrev:
10 okt 2020, 16:45
Bara för sakens skull : Vad anser ni att är max avvikelse i vikt när ni väger/sorterar hylsor?
Maxavvikelsen beror för min del på vad jag skall använda dem till. Är det för laddutveckling så vill jag att det skall motsvara intervallen som jag försöker nå när jag väger upp krutet.

Min våg har en upplösning på 0.1gr och vid noggrann uppvägning så förutsätter jag att det gör att de flesta laddningar håller sig inom +-0.5gr från maxvärdet.

För .223 behöver jag ändra hylsans volym med 0.25gr vatten för att motsvara 0.1gr N130 krut. Den volymen motsvarar en mässingsvikt på 2.182gr. Så +-1 grain på hylsorna är en rund och fin siffra.

För 308 så har det inte blivit aktuellt då +-1gr inte gör att många hylsor hamnar i andrasorteringen. Men 0.1gr N135 på min mjuka laddning verkar motsvara en skillnad i vattenvolym på 0.3gr, vilket omvandlat till mässing ger 2.62gr, +- 1.3gr när hylsorna sorteras.

När jag utvecklar en laddning så vill jag gärna välja en vikt som ligger i mitten av ett välskjutande område, skulle man då få en hylsa med en volymskillnad som motsvarar en viktskillnad på 3gr mer eller mindre så ligger man nog kvar i spannet ändå.

Fält

Inlägg av Fält »

fonkystuff skrev:
10 okt 2020, 17:00
Fält skrev:
10 okt 2020, 16:39
Sneträff, exakt så.

En grej som jag tycker mig ha märkt, men jag har säkert testat för lite för att veta:
Om man sorterar ut de patroner som har mest runout och har de i en separat batch (och skjuter fulskott på älgbana med) så har man större chans att få bra runout även nästa gång man laddar med de ”braiga hylsorna” (alltså batchen utan de bortsorterade).
Krångligt förklarat, men kort sagt verkar hylsor som en gång haft mycket runout fortsätta ha det vid omladdning.
Har någon annan märkt detta eller sitter det bara i huvudet ;) ?

Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket dålig runout syns på tavla eller inte, men jag pratar nu enbart om fenomenet runout.
Det tror jag helt klart på, runout hänger nog mest ihop med hur jämn materialtjockleken är. Så vill de bli sneda när man trycker i kulan en gång så vill de nog bli det i fortsättningen också.

Om jag vill göra något som skjuter lite extra bra så sorterar jag ut de hylsor som jag känner att har en annan neck tension än de andra. De använder jag gärna som de första skotten för dagen.

yonathan
Been thanked: 1 time

Inlägg av yonathan »

Jag har testat att sortera på alla möjliga tänkbara sätt jag kan komma på (eller snarare läst mig till av alla som ”vet”) och har kommit fram till en enda slutsats.
Det är jag själv bakom bössan som påverkar fler millimeter i träffbilderna än det mesta jag kan lägga onödig tid på i handladdandet så jag laddar med så få moment som möjligt och ser till att göra det lika hela tiden så jag får lite mer tid till skytte, familj och vara allmänt lat.
Märker inget sämre med mina osorterade GGG hylsor med skitiga th lägen än när de var sorterade på vikt, volym, halstjocklek, svarvade halsar och rengjorda th lägen 8)

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 37 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

yonathan skrev:
14 okt 2020, 11:48
Märker inget sämre med mina osorterade GGG hylsor med skitiga th lägen än när de var sorterade på vikt, volym, halstjocklek, svarvade halsar och rengjorda th lägen 8)
Och hur bra skjuter du då? Det blir ju änna intressant att veta om man skall kunna dra några generella slutsatser av hur mycket det gör skillnad. ;)

yonathan
Been thanked: 1 time

Inlägg av yonathan »

lasse-a skrev:
14 okt 2020, 12:11
yonathan skrev:
14 okt 2020, 11:48
Och hur bra skjuter du då? Det blir ju änna intressant att veta om man skall kunna dra några generella slutsatser av hur mycket det gör skillnad. ;)
Ja du det varierar med dagsformen. Är långt ifrån en superskytt men har under perioder haft väldigt konsekvent träning med odämpad 308 liggande med benstöd. under bästa dagar på 100m i 5 skotts serier konsekvent på under 10mm i symmetriska formationer med enskilda serier riktigt bra.

I 6.5 Creedmoor så har jag bara lapuahylsor som jag iof hanterar på samma sätt men där skjuter jag vanligtvis inte kortare avstånd än 300m och är nöjd med alla serier inom 40mm. Får dock inte vara nöjd alla dagar.

Sköt under en period av några månader 200 skott i veckan för att nöta in teknik och insåg att ju bättre skytt jag blev, desto mindre viktigt blev ”materialet” (inom rimliga gränser såklart). Min poäng är att den psykologiska aspekten för mig av att tro att materialet behövde förbättras i relation till självsäkerheten som skytt var tänkvärd.

Kan tillägga att jag absolut tycker att vapen, sikte osv. är viktigt men när man kommer till en viss nivå så märker man inte större skillnad för varje 10’000kr man lägger på bössan eller timmar på att komplicera handladdningen.