Ja du vet, även en blind höna!Velcro Fly skrev:Exakt som ovan![]()

Moderatorer: Trond Åsly, PerN
Blir väl en satans fart med 100gr kulor i .308? norma anger 952-1008m/s (min/max) i sin laddata för 110grains, 100 grains är inte ens med. Borde ju bli onödigt högt slitage på pipan.Anders Ö skrev:Skall man ladda till älgbanan eller jaktstig så rekommenderar jag Lapua g477 istället , några ören dyrare, men jäkligt trevliga att skjuta mes och 15mm precision i alla 308win jag haft .kattafan skrev:Kulor i a f:Adolfsson skrev:Kan man köpa GGG som lösa komponenter någonstans?
https://skytteservicealmhult.se/handladdning/kulor/30/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://skytteservicealmhult.se/handlad ... 2-kaliber/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://skytteservicealmhult.se/handlad ... 1000-pack/" onclick="window.open(this.href);return false;
oredan skrev: Blir väl en satans fart med 100gr kulor i .308? norma anger 952-1008m/s (min/max) i sin laddata för 110grains, 100 grains är inte ens med. Borde ju bli onödigt högt slitage på pipan.
Du vet att 1 grain är 0,064 gram?Fält skrev: ↑08 okt 2020, 20:27Jag har just försökt sortera fram 25 hylsor som inte skiljer för mycket i vikt för en laddstege. Hylsorna kommer från ett brett urval av batcher och det gick åt 70 hylsor +-5 hylsor för att få ihop 25 hylsor som höll sig inom 1.5gr. Extremspridningen var 6gr, alla utom en skulle hålla sig inom 4.2gr och 2/3 inom 3 grain.
Ganska frustrerande, men jag tycker att det måste göras för att få vettiga resultat från en laddstege.
Anders Ö skrev: ↑13 okt 2018, 16:42Jag har nyligen köpt ca 400 GGGhylsor av diverse forummedlemmar och märkte då att de inte alls var så jämn , inte iallafall mellan batchnummren...
Jag hade ju som sagt tidigate bara hylsor från grannen som har samma batchnummer på allt , dvs 031 , och som väger 180gr / 56g vatten.
Från en köpare låg hylsorna fint tillbakalagda i sina respektive askar , och efter vägning kom 3st distinkta grupper fram .
# 031 180gr = ca 56gr vatten
# 261 185-186gr = ca54.9-55.3gr vatten.
# 251 188gr = ca 54.6gr vatten
VolymMätte 4 st hylsor från varje grupp .
Volymen i var grupp skijde +- 0.2 gr ungefär
Tänker spara 180grHylsorna![]()
Så är det någon som vill köpa 125st 188grHylsor och ca 85-95st vardera av 185-186grHylsorna så är det bara att PMa![]()
1 kr styck
Hmm, gjorde de inte? Här är det relevanta utdraget ur artikeln där viktsortering nämns:Varg skrev: ↑09 okt 2020, 06:46Jag rekommenderar dig att läsa artikeln från "Houston Warehouse" där man tog precisionsskytte till absolut max. Jag kan redan nu avslöja att inte ens de, som sköt träffbilder som du aldrig sett förut höll på så som du gjort i din jakt på hylsor till en vanlig laddstege.
Njae, är det säkert? En möjlig läsning av artikeln är att de diskar av viktsortering lite snabbt eftersom "alla" redan vet hur viktigt det är? Man går sedan in i mer detalj på saker som kanske inte var så vanligt kända vid den tiden.
Är man intresserad av vatten så är det väl inget fel med det. Kan ge tillfredsställelse att veta att brunfläcken på gräsmattan inte beror på vattnet iallafall.
Det var en väldigt tråkig attityd du har. Jag viktsorterar för laddutveckling för att jag tycker att det ger tydligare resultat och för att det är det enklaste sättet att minimera skillnader på hylsans volym. Som du säger så är det många faktorer som påverkar resultatet, att viktsortera är ett väldigt enkelt sätt att få en av faktorerna att bli mindre.Varg skrev: ↑09 okt 2020, 06:46Du vet att 1 grain är 0,064 gram?Fält skrev: ↑08 okt 2020, 20:27Jag har just försökt sortera fram 25 hylsor som inte skiljer för mycket i vikt för en laddstege. Hylsorna kommer från ett brett urval av batcher och det gick åt 70 hylsor +-5 hylsor för att få ihop 25 hylsor som höll sig inom 1.5gr. Extremspridningen var 6gr, alla utom en skulle hålla sig inom 4.2gr och 2/3 inom 3 grain.
Ganska frustrerande, men jag tycker att det måste göras för att få vettiga resultat från en laddstege.
Så du letar fram hylsor som diffar runt 0.1 gram för att kunna göra en stege?
Nu kanske du håller på med bänkskytte och/eller jagar enhörningar och därmed sitter och klyver krutkorn med skalpell för att det ska vara exakt? Det faktum att du använder GGG hylsor talar i och för sig emot det. Kanske så använder du ditt hylssorterande som någon form av mindfullnessövning och det är ok, sådant kan behövas. Men, gör du inte det så kanske du ska slappna av lite med den neurotiska petigheten. Herre jösses!
Det är ju inte utan att man undrar vad du tror att du uppnår med det extremt petiga tänket?
Jag rekommenderar dig att läsa artikeln från "Houston Warehouse" där man tog precisionsskytte till absolut max. Jag kan redan nu avslöja att inte ens de, som sköt träffbilder som du aldrig sett förut höll på så som du gjort i din jakt på hylsor till en vanlig laddstege.
|