.30-06 hylsor till .280Rem

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
mecke
Moderator

.30-06 hylsor till .280Rem

Inlägg av mecke »

Hej!
Jag har nyligen omformat Norma .30-06 hylsor till .280Remington för första gången.
Det gick enkelt, blev dock en liten bula mellan hylshals och hylsbröst.
Den omformade hylsan passar bra i vapnet.

Min fråga är om jag kan ladda hylsan som vanligt utan att det blir konstigt precision eller gastryck?

/mecke
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inlägg av Stefan.K »

Hej mecke!

Det är alltid bra att ha så lite headspace som der går när man ska formskjuta hylsor. Om du har andvänt nya hylsor till din .280 Rem. föreslår jag att du kollar hur mycket hedspace det är. Detta är bäst och enklast med en adapter som man sätter på ett skjutmått med en hylsa som passar på hylsans bröstvinkel och jämför med en skjuten hylsa. Dom flesta har inte denna pryl så jag beskriver en annan metod med :)

Klipp ut "brickor" av tunn plåt, förslagsvis 0.1 mm. och placera dessa i slutstycksbotten till att du känner ett svagt motstånd när du stänger slutstycket. Detta är lättast att känna om man tar ur slagstiftet och fjädern så slutstycket går lätt. Om "glappet" är stort, mer än ett par tior måste du vara försiktig när du formskjuter hylsorna första gången. Ganska svag laddning och kulan hårt i bommarna. Hylsan får inte sträckas för hårt i ett stort steg då blir den stum och tappar mycket elastisitet. Formskjuter man nya hylsor försiktigt några gånger håller dom mycket längre.

Om du andvänt en gång skjutna hylsor från en 30-06 är mitt förslag att du kastar dom i soptunnan och skaffar ett gäng nya (begagnade). Prova dig fram med de nya hylsorna och kalibrera dom så att du känner ett svagt motstånd när du stänger slutstycket.

Det är oftast värt att satsa på helt nya hylsor om man vill ha bra hylsor och precisionen är viktig.

Lycka till!

Stefan K
Användarvisningsbild
mecke
Moderator

Inlägg av mecke »

Har kvar Rem. hylsor så att det räcker i år och har beställt 40st. Norma .280Rem för att prova och se vilka hylsor det blir när Rem. är slut.

/mecke