jag tror risken är nära 0%.Gunnebrink skrev:Okej, hur stor är risken att en smed har en Skan istället för en Mauser? Får ringa smeden om det skulle strula när jag laddar till den.
Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Moderatorer: Trond Åsly, PerN
- maddog
- Inlägg: 16748
- Blev medlem: 12 apr 2005, 18:48
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
- pmt
- Inlägg: 22803
- Blev medlem: 21 nov 2006, 16:02
- Kontakt:
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Nja, de flesta ytlänningar kör SCAN både i patroner och patronlägen förutom finnarna som verkar ha varit en smula ambivalenta. SWE är annars unikt svenskt...... De flesta civila 6,5or jag ägt har varit SCAN.maddog skrev:om du inte har en sauer str har du inte Hellas skand kan man enkelt säga.Gunnebrink skrev:Det här var en soppa jag aldrig tänkt på. Hur vet man vilket patronläge man har? Måste man gjuta av det?
Skyll på norrbaggarna, det är deras fel.
/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
- maddog
- Inlägg: 16748
- Blev medlem: 12 apr 2005, 18:48
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
där lärde jag mig något nytt. vilka fabrikat kör scand.pmt skrev:Nja, de flesta ytlänningar kör SCAN både i patroner och patronlägen förutom finnarna som verkar ha varit en smula ambivalenta. SWE är annars unikt svenskt...... De flesta civila 6,5or jag ägt har varit SCAN.maddog skrev:om du inte har en sauer str har du inte Hellas skand kan man enkelt säga.Gunnebrink skrev:Det här var en soppa jag aldrig tänkt på. Hur vet man vilket patronläge man har? Måste man gjuta av det?
Skyll på norrbaggarna, det är deras fel.
/T
- pmt
- Inlägg: 22803
- Blev medlem: 21 nov 2006, 16:02
- Kontakt:
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Det är enklare att säga vem som konsekvent kör SWE faktiskt.....maddog skrev: där lärde jag mig något nytt. vilka fabrikat kör scand.
Min 202a står det 6,5x55Scan på, samtliga askar 6,5x55 från S&B, RWS, Hirtenberg och några till i mitt skåp står det SCAN på nånstans. Jag kan på rak arm inte påminna mig att jag sett en enda tysk bössa det står 6,5x55SWE på ärligt talat.
Tittar man sedan på vad man kan mäta så har jag inte hittat något vapen som varit mindre än 6,5x55SWE utöver kronans 96or. Och tittar du på den absolut flesta ammunitionstillverkarna så ligger de som regel alltid på "minsta gemensamma nämnare av bägge" om man börjar mäta upp hylsorna. Förmodligen för att de alla i branchen vet om dessa två varianter - och att brukarna inte har koll. Så det måste funka korsvis. Däremot kan man inte märka vapen med bara 6,5x55 om det nu finns två versioner - i realiteten två olika kalibrar. Så länge bägge finns, får man välja. Och då gör man vapen i SCAN och ammunition mest lik SWE för det är i 99,99% av alla fall det som kommer att funka. Fast man måste ju märka askarna efter vad kalibern som står på vapnen de är avsedda för - så då står det SCAN på asken (korkade kunder du vet) fast innehållet är närmst SWE.
Dumma, dumma norrmän!
/T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
-
Grimizz
- Inlägg: 412
- Blev medlem: 06 jul 2011, 13:24
- Ort: Sölvesborg
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
står här sauer sako blaser http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/98
hur många grain vatten håller en swe mina scan till str`n håller 60gr
hur många grain vatten håller en swe mina scan till str`n håller 60gr
Sauer STR 200 6.5x55 + NF 8-32x56
sako L571 308w zeiss 2,5-10x50
Sako S491 222Rem + Leupold 3-9x42
sako L571 308w zeiss 2,5-10x50
Sako S491 222Rem + Leupold 3-9x42
- pmt
- Inlägg: 22803
- Blev medlem: 21 nov 2006, 16:02
- Kontakt:
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Nope, det är laddata för 6,5x55SCAN och SWE - fast inte för att skjutas i 96or eller gamla Krag. Så det är frågan om helt andra saker - mekanismer som oaktat version på kalibern håller och är provade för moderna tryck och de som inte är det.Grimizz skrev:står här sauer sako blaser http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/98
hur många grain vatten håller en swe mina scan till str`n håller 60gr
T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
- 7x33
- Inlägg: 1429
- Blev medlem: 04 nov 2013, 23:52
- Ort: Rimbo
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Intressant tråd.
Funderat lite på varför en omladdad patron skjuten i en STR inte gick att kammra i CG63án. Helt omöjligt att låsa slutstycket. Fick nog svaret i denna tråd
Skjöt en hel del billiga IGMAN 6,5x55 i CG63án och där gick dom så pass bra att jag ansåg att dom dög för mängdträning på vallen men i STRén så är dom total katastrof.
Läste nu på IGMAN patronen när jag fick en "aha kanske" känsla av att ha läst tråden och det är 6,5x55 SWE medans Sauer STRén är en scan. Kan ju vara stigningen i pipan också som lågpris Bosnierna inte gillar men sprider rejält gör dom i STRén i vilket fall som.
Är 6,5x66swe och mauser samma sak?
Vad var dom gamla kronbulorna för sort?
Funderat lite på varför en omladdad patron skjuten i en STR inte gick att kammra i CG63án. Helt omöjligt att låsa slutstycket. Fick nog svaret i denna tråd
Skjöt en hel del billiga IGMAN 6,5x55 i CG63án och där gick dom så pass bra att jag ansåg att dom dög för mängdträning på vallen men i STRén så är dom total katastrof.
Läste nu på IGMAN patronen när jag fick en "aha kanske" känsla av att ha läst tråden och det är 6,5x55 SWE medans Sauer STRén är en scan. Kan ju vara stigningen i pipan också som lågpris Bosnierna inte gillar men sprider rejält gör dom i STRén i vilket fall som.
Är 6,5x66swe och mauser samma sak?
Vad var dom gamla kronbulorna för sort?
Där inte bastu, brännvin eller tjära hjälper, där är döden.
- pmt
- Inlägg: 22803
- Blev medlem: 21 nov 2006, 16:02
- Kontakt:
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Eftersom det inte finns någon 6,5x55Mauser så är frågan ointressant.7x33 skrev:
Är 6,5x66swe och mauser samma sak?
Historien bakom 6,5x55 är höljt i dunkel, dess ursprung är känt så tillvida att det är ett svensk-norskt projekt även om nog KATF stod för merparten. Men måtten är unika och stämmer inte med någon annan kaliberfamilj. Varför man valde en mauserinspirerad patron framför en mauserpatron kan vi bara spekulera i. Men royalities kan vara en orsak, tillverkningsmässiga skäl ett annat ( dvs att ammunitionsfabrikerna fick styra lite mått utifrån sin maskinpark ) och pris bly-mässing-tombak ett annat. Så här i efterhand kan vi dessvärre bara spekulera.
Samma sak varför norrbaggarna valde andra mått, vissa hävdar att det var för att Norge skulle kunna använda svenska skott men inte omvänt. Mot det står det enkla faktum att man kan kamra norsk ammunition i 96orna om de har korrekt låsmått.
Sannolikt tog även Norge viss hänsyn till sin ammunitionsproduktion och skillnaderna härrör ur samma soppa som hela det unika konceptet. Den enda släktingen är den numera utdöda 8x63Bofors som den kallas - hylsorna är lika i botten..... En synnerligen unik svensk patron som numera är samlarobjekt.
SWEVad var dom gamla kronbulorna för sort?
T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
- 7x33
- Inlägg: 1429
- Blev medlem: 04 nov 2013, 23:52
- Ort: Rimbo
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Tackar PMT för ett mycket bra svar.
Jag blev lite fundersam om det fanns 3 olika mått på 6,5x55 bulorna när begreppen SWE, Mauser och SCAN kom upp i tråden
Tackar för uträtningen av frågetecknen där.
Lärde mig en hel del värdefullt och det jag får lägga på minnet till den dagen jag börjar ladda själv är att inte helkalibrera hylsorna med SWE verktyg efter att ha skjutit dom i STRén med Scan patronläge om jag förstått det rätt.
Jag blev lite fundersam om det fanns 3 olika mått på 6,5x55 bulorna när begreppen SWE, Mauser och SCAN kom upp i tråden
Lärde mig en hel del värdefullt och det jag får lägga på minnet till den dagen jag börjar ladda själv är att inte helkalibrera hylsorna med SWE verktyg efter att ha skjutit dom i STRén med Scan patronläge om jag förstått det rätt.
Där inte bastu, brännvin eller tjära hjälper, där är döden.
- pmt
- Inlägg: 22803
- Blev medlem: 21 nov 2006, 16:02
- Kontakt:
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Vad skulle vara problemet med det då? Kan du inte stänga har du kalibrerat för lite oaktat vilket verktyg du har.... Det handlar bara om inställning av verktyget.7x33 skrev:Tackar PMT för ett mycket bra svar.
Jag blev lite fundersam om det fanns 3 olika mått på 6,5x55 bulorna när begreppen SWE, Mauser och SCAN kom upp i trådenTackar för uträtningen av frågetecknen där.
Lärde mig en hel del värdefullt och det jag får lägga på minnet till den dagen jag börjar ladda själv är att inte helkalibrera hylsorna med SWE verktyg efter att ha skjutit dom i STRén med Scan patronläge om jag förstått det rätt.
T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
- jacke
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: 27 jul 2006, 00:31
- Ort: Siknäs
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Lyfter en gammal tråd då jag har en fråga...
Kan jag köpa och använda en hylstolk till swe då jag har en scan patronläge bortsätt från att man kan tolerera lite längre trim längd ?
Kommer en skjuten hylsa i scan som är halskalibrerad passa i tolken?
Finns tolk till scan?
Kan jag köpa och använda en hylstolk till swe då jag har en scan patronläge bortsätt från att man kan tolerera lite längre trim längd ?
Kommer en skjuten hylsa i scan som är halskalibrerad passa i tolken?
Finns tolk till scan?
Det kan ta bättre än man tror
- Yrmff!!
- Inlägg: 2742
- Blev medlem: 24 jun 2012, 11:33
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Jag har en Bsa 6.5x55 på ingång vad kan jag förvänta mig då?
mvh H
mvh H
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) 
- jacke
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: 27 jul 2006, 00:31
- Ort: Siknäs
- Yrmff!!
- Inlägg: 2742
- Blev medlem: 24 jun 2012, 11:33
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Swe eller scand?
hmm läste pmt´s inlägg förm. scand då om jag fattat rätt ;
mvh H
hmm läste pmt´s inlägg förm. scand då om jag fattat rätt ;
mvh H
jacke skrev:Hur tänkte du?
" You ever get lonely?" "Only around people." (The thin red line) 
-
Big_Mysse
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 01 okt 2012, 19:21
- Ort: Uppsala
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Nu återupplivar jag en gammal tråd..
Jag satt just och läste om trimlängder och hittade denna om att 6,5x55 ”modern bössa” vilket då blir SKAN ( Tikka t3 sporter). Jag är en sådan som gärna verifierar information, var finns det angivet att 6,5x55 SKAN har en max hylslängd om 55,73? Det känns onödigt för mig att trimma vid 55 om behovet inte finns..
// Norrbomannen
Jag satt just och läste om trimlängder och hittade denna om att 6,5x55 ”modern bössa” vilket då blir SKAN ( Tikka t3 sporter). Jag är en sådan som gärna verifierar information, var finns det angivet att 6,5x55 SKAN har en max hylslängd om 55,73? Det känns onödigt för mig att trimma vid 55 om behovet inte finns..
// Norrbomannen
Tikka T3 sporter 6,5x55 - Swarovski z6i 2,5-15 x 44 BT
Beretta 682 X-Trap
Cg 2000 Mk1 6,5x55
Tikka M 69/70 .222/12
Carl Gustaf 80
Beretta 682 X-Trap
Cg 2000 Mk1 6,5x55
Tikka M 69/70 .222/12
Carl Gustaf 80
-
jmkhenka
- Inlägg: 7073
- Blev medlem: 14 feb 2019, 16:36
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
om man handladdar är maxlängden vad din bössa klarar av. Vad kortaste blir sen är inte lika självklart, 55 kan man ju nöjja sig med, eller 54.8Big_Mysse skrev: 14 sep 2025, 16:50 Nu återupplivar jag en gammal tråd..
Jag satt just och läste om trimlängder och hittade denna om att 6,5x55 ”modern bössa” vilket då blir SKAN ( Tikka t3 sporter). Jag är en sådan som gärna verifierar information, var finns det angivet att 6,5x55 SKAN har en max hylslängd om 55,73? Det känns onödigt för mig att trimma vid 55 om behovet inte finns..
// Norrbomannen
minlängden är inte lika viktig, så länge det inte är helt tjotingen kort. Köpeskott kan ofta vara 54.5 minns jag av lapua tex.
-
Big_Mysse
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 01 okt 2012, 19:21
- Ort: Uppsala
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Jag har ju aldrig låtit dom blir längre än 55.00 med tanke på att jag levde i tron att 55.00 var maxlängden på hylsan. Om det är så att alla patronlägen i SKAN ligger på minst 55.73 så hade det blivit längre mellan trimningarna då jag kört 54.70.
// Norrbomannen
// Norrbomannen
Tikka T3 sporter 6,5x55 - Swarovski z6i 2,5-15 x 44 BT
Beretta 682 X-Trap
Cg 2000 Mk1 6,5x55
Tikka M 69/70 .222/12
Carl Gustaf 80
Beretta 682 X-Trap
Cg 2000 Mk1 6,5x55
Tikka M 69/70 .222/12
Carl Gustaf 80
- Anders Ö
- Inlägg: 14870
- Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
- Ort: Hagsta Sweden Född 69
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
viewtopic.php?p=3495133#p3495133Big_Mysse skrev: 14 sep 2025, 16:50 Nu återupplivar jag en gammal tråd..
Jag satt just och läste om trimlängder och hittade denna om att 6,5x55 ”modern bössa” vilket då blir SKAN ( Tikka t3 sporter). Jag är en sådan som gärna verifierar information, var finns det angivet att 6,5x55 SKAN har en max hylslängd om 55,73? Det känns onödigt för mig att trimma vid 55 om behovet inte finns..
// Norrbomannen
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. 
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
Alternativa Lösningarnas Mästare....
https://www.instagram.com/reel/Cy9YX_XRcO3/?igshid=MTJlN29pcXl0cnU5cg==
Vill ni köpa Rävpipa , Plåtbiten, så skicka ett PM
180kr .
- Islänningen
- Inlägg: 1823
- Blev medlem: 13 mar 2015, 00:23
- Ort: Hönö
Re: Trimlämgd 6,5x55 SKAN
Skulle vilja påstå att alla bössor som tillverkas idag i kaliber 6.5x55 har SKAN-patronläge. Då är hylslängden 55.73mm, och då skulle det räcka med exempelvis trimning till 55.5mm Men då gäller det att vara säker på att man aldrig kör den i någon annan kammare än SKAN.Big_Mysse skrev: 14 sep 2025, 16:50 Nu återupplivar jag en gammal tråd..
Jag satt just och läste om trimlängder och hittade denna om att 6,5x55 ”modern bössa” vilket då blir SKAN ( Tikka t3 sporter). Jag är en sådan som gärna verifierar information, var finns det angivet att 6,5x55 SKAN har en max hylslängd om 55,73? Det känns onödigt för mig att trimma vid 55 om behovet inte finns..
// Norrbomannen
Finns annars massor av info som är direkt missvisande. Exempelvis, så påstås det på bilden nedan att SE och SKAN har samma mått, medan andra påstår att SE är den kortare längden som då skulle även vara densamma som 6.5x55 Swedish Mauser. Vad som är rätt vet jag inte.
6.5x55 Swedish Mauser är amerikanska SAAMI beteckningen
6.5x55 SE är Europeiska C.I.P. beteckningen
6.5x55 SKAN är en variant för tävlingsvapen
Jag använder mig av trim-verktyg från LEE, som trimmar mina hylsor till 54.90mm. Förmodar att de tillverkar verktygen utifrån SAAMI-spec, så det blir den kortare längden. Så jag klarar av båda varianter av patronläge. Editerad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tikka T3 8X57IS, Pard FT32
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Diamondback RPT-223 Custom, LW-pipa, Arken EPL4 6-24X50 FFP
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Diamondback RPT-223 Custom, LW-pipa, Arken EPL4 6-24X50 FFP
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.


